Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:59

hier onze Louis (ezel) weeral een hoefzweer, in augustus ook al. zo zielig helemaal warm en kan bijna niet stappen. wat doe jullie open laten snijden of niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:12

Zo snel mogelijk :j

En in afwachting van de smid lekker weken in de Biotex.
Versnelt het rijpingsproces en maakt het voor de smid wat gemakkelijker werken!!

Sterkte voor Louis :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:12

Hoe is het met Claudia?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:28

Vaak tegen de tijd dat we hier doorhebben dat ze een hoefzweer hebben komt hij al bijna vanzelf baar buiten. Dat is ook het moment dat ze kreupel gaan lopen dus valt het dan pas op.
Als er dan idd een bobbel boven de hoef tevoorschijn komt begin ik met trekzalf. Vaak is het dan binnen een of twee dagen open en lopen ze meteen weer een stuk beter.
Daarna houden we het een beetje schoon tot het droog is en dan laten we het verder met rust.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:30

Mij is geleerd dat als een hoefzweer zelf naar buiten komt de wond veel kleiner en schoner is dus dat dat veel beter is. Maar wat als hij niet naar buiten komt weer ik dan weer niet :+
Gelukkig zelf nog geen zweer meegemaakt in de 4 jaar dat ik paarden heb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:34

Nadeel van zelf naar buiten laten komen is wel dat er een zwak stukje hoef overblijft die er langzaam uit groeit. Tegen de tijd dat het beneden is dan wil er weleens een stukje afbreken.

Opzich geen probleem, maar in nl ziet men dat liever niet en raken ze snel in paniek.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:44

Ik doe het niet daarom, hoor :D

Vind het gewoon sneu een dier op drie benen te laten staan, verrekkend van de pijn terwijl de hoefsmid het met tien minuten openlegt ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:48

Bedoel ook niet perse hier in het topic hoor :P

Maar met een foto als dit bijvoorbeeld (even zoeken)..
Afbeelding
Van ons trekpaard na een hoefzweer, schiet half bokt in de stress.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:53

Dat had er met gekontroleerd uitsnijden zo niet uit hoeven zien :(:)

Mijn dieren geven het goed aan, zie het al heel snel als ze maar iets onregelmatig lopen en dan geeft een klein onderzoekje vaak voldoende aanwijzingen om de smid te bellen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:56

palousa_boy schreef:
Bedoel ook niet perse hier in het topic hoor :P

Maar met een foto als dit bijvoorbeeld (even zoeken)..
[ [url=m/CyzYBW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van ons trekpaard na een hoefzweer, schiet half bokt in de stress.

Phoe een stukje afbreken vind ik niet erg maar dit vind ik wel erg veel.
Nou scheelt het natuurlijk wel of het een zoolzweer is of eentje die de wand door wil.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:00

Snijden? Boren zeker dan :P die hoeven kom je echt niet in met een mes.

Maar dat zeg ik, het ziet er niet mooi uit, maar de ervaring leert dat ze er geen last van hebben, ook niet als het zo erg is als op deze foto.

Gok dat de kans op een hoefzweer hier ook wat groter is als daar in de wei door de stenen en keien die hier liggen.

Ze geven het ook wel aan, maar tegen die tijd komt het al bijna naar buiten. Dan heeft het ook geen zin meer om daar een smid voor te bellen. Dan zou ik trouwens eerst een smid moeten vinden die ik vertrouw. Er is hier in 3 jaar nog geen smid over de vloer geweest.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:15

lynn mooie pup <3 en sterkte met de week wachten

Claudia oh oh, het verhaal klinkt leuk maar ik kan me ook iets voorstellen bij de pijn, sterkte :(:)

waaslander zo snel mogelijk open snijden!
Zo'n zweer gaat gewoon verder door de hoef, kan hele kanalen maken en dat is geen pretje.
Zeker als de zweer komt door ergens in te trappen is open snijden het verstandigste, komt het door een kroonbetrapping of door een zoolkneuzing hangt het er van af.
Hoe komt hij aan die zweer?
Ergens ingestapt of komt het door je bodenbedekking in de stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:16

Valt mij alles mee Shirley. Het is niet erger geworden iig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:21

Oh gelukkig maar :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:26

Lizy en pb bedankt voor jullie reactie. De reden dat ik het vraag is, dat ons een dergelijk project ook geweldig leuk lijkt, maar wij vroegen ons dus af hoe dat financieel zou moeten. En toen bedacht ik mij dat ik het gewoon maar even aan jullie zou vragen. De vraag was dus niet met de intentie "waar doen ze dat allemaal van" gesteld, maar uit oprechte interesse en om te bedenken wat onze mogelijkheden eventueel zouden zijn.

Fijn dat het tot nog toe meevalt Claudia, misschien morgen wat meer last.

Bij mijn paarden wordt er ook niet snel in de hoeven gesneden bij een zweer(tje). E.e.a. is uiteraard afhankelijk van de grootte en de oorzaak zoals spatter al aangeeft, maar mijn pony heeft het soms en dan is 1 of 2 dagen wat pijnstilling voldoende en dan hoeven er geen grote gaten in zijn voetjes gemaakt te worden. Dan loopt hij het zweertje er vanzelf wel uit.

Vanmorgen les gehad met het jonge ding, ging super! Ik krijg het thuis jammer genoeg nog niet helemaal voor elkaar om haar net zo fijn te laten als in de les, maar goed, waar heb ik anders les voor nodig zou je zeggen.

Nu prachtig mooi weer, de kat (mini panda) heeft bedacht dat hij het meeste zon vangt als hij óp de salontafel gaat liggen :D .
Afbeelding

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:52

spatter, nieuwe hoefsmid gecontacteerd en die is tegen openmaken.... zal nog even afwachten maar is zo zielig. Ik vraag mij ook echt hoe hij er aan komt! ze staan hier voornamelijk in een zandpadock, voor de stal beetje verhard, schuilstal met vlas. Een ezel zijn voetje weken in een emmer, dat gaat mij niet lukken, zeker bij hem niet, heeft een trauma van de hoefsmid die hem twee maand geleden geschopt heeft. Is nu al tweede keer dat hij een zweer heeft, in augustus ook al. iemand een idee wat de trigger kan zijn?
vorige keer laten openmaken door dierenarts toen was hij onmiddellijk beter maar nieuwe hoefsmid zegt dat de kans dan veel groter is dat de zweer terugkomt.
die foto van die hoef met stuk uit vind ik toch ook akelig hoor :-)
wat is trekzalf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:56

Trekzalf is dat zwarte spul, wat je vroeger op een splinter of iets dergelijks gesmeerd kreeg als je die er met geen mogelijkheid uit kreeg...

Wereldspul, heb altijd een paar tubes bij de paarden liggen.

Besefte mij trouwens gister ook ineens dat ik nu dus niets in huis heb voor mijzelf als ik eens wat mankeer; alles ligt bij de tijdelijke paarden :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:59

Een emmer werkt hier ook niet, zeker niet bij de ezels!

Ik gebruik daarvoor een hoef- of klauwzak.
Lopen ze eventjes mal te doen, maar het went snel :(:)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:09

Ik gebruikte ook een hoefzak.. maar op t einde ging mijn paard iedere keer expres op zijn 'zere' been staan zodat ik die zak er niet omheen kreeg :+ hij tilde dan letterlijk zijn andere voorbeen gewoon op xD
Overigens als de hoef in de zak met soda zit, rustig laten zakken.. niet zoals de eerste keer bij mijn paard.. die vond het spannend en zitten dus heel snel z'n voet terug op de grond met het gevolg dat al het sodawater er weer uit sprong.. uiteraard helemaal over mij heen :+

Ja die hoefzweer bij mijn paard die dat weken echt heel spannend vond met zowel zak als emmer was een heel gedoe :') gelukkig maar 1x in de afgelopen 11 jaar gehad.. al denk ik dat hij inmiddels wat relaxter is geworden haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:13

kwestie van aanleren, ook bij ezelachtigen
Afbeelding
jong geleerd is oud gedaan!

vlas zou wel eens de trikker kunnen zijn tot zoolzweren, sommige bodembedekkingen geven vaker zoolzweren als anderen, krullen vaak ook
maar ook goed je paddock bekijken op scherpe deeltjes

ik denk dat de smid geen zin heeft om te stuiteren met een eigenwijze ezel met pijn, de enige reden die ik kan bedenken om het niet open te maken
er zit een ontsteking, die kan niet weg , het vuil kan er niet uit , dus het blijft pijn doen
pijnstillers is een lapmiddel natuurlijk
vaak graaft zo'n hoefzweer zich een weg verder in de hoef, met geluk naar buiten, met een beetje pech naar binnen met alle gevolgen van dien
als zo'n hoefzweer naar boven gaat richting kroonrand, blijf je eeuwig met een scheur in de hoefwand zitten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:37

Prachtig Spatter!

Wat is je geheim?
Iets lekkers in elke emmer die ze leeg mag eten als 'ie overeind blijft? _O-

Trucje met Biotexwater:
Eerst poeder erin, beetje water om het op te lossen, dan voetje erin, beetje vastbinden en dan pas rest van het water opgieten ;)
En dan goed vastbinden uiteraard!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:44

Er gewoon geen heisa van maken.
Dus niet pas oefenen als ze een zeer pootje hebben want dan willen ze natuurlijk niet .
Verder inderdaad wat brokjes in 1 emmer en dan een voorbeentje in een emmer, ander voorbeentje in een emmer en uiteindelijk de achterbenen er in.
Was eigenlijk niet zo moeilijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:45

Niet teveel emmeren dus :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:58

Scheuren in de hoefwand? Hier niet hoor. Dat gat van de foto is ook heel mooi weer dichtgegroeid en heb er weinig aan hoeven doen.

Trekzalf kun je trouwens beter gebruiken met een kwastje of handschoen aan ofzo, die lucht die er vanaf komt hangt anders de hele dag om je hand heen :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:26

Als ik het merk komt de smid en opent t. Heb ook wel eens gehad d at ineens een zweer eruit komt terwijl het paard niet kreupel liep.

Voetjes in emmer kunnen ze hier ook. Niet te moeilijk doen.

Heerlijk gereden in een shirt zojuist. 15 km maar eens een andere route getreden. Zo kom je nog eens ergens. En zulk weer mag het blijven voor mij.