Tamara, heb je een beetje kunnen slapen? En heeft ze ook last als je gewone korte ritjes maakt? Omdat je schreef dat het 2 keer na intensieve belasting was dat ze kreupel/niet lekker liep.. Zou je dan met beleid wel gewoon tot 10 km bv kunnen rijden zoals je altijd al doet? Ik weer niks van spat, vandaar mijn vraag.
Interessant, hoop dat het je lukt, ben heel benieuwd!
Ik was vroeg klaar met werken en de boodschappen zijn in huis en het huis is keurig netjes (lang leve onze buuf) dus ik heb net al de stallen uitgemest en de paarden op het gras gezet en ik ga over een uurtje dan maar naar het bos met een van de knollen, goh wat vervelend zo op woensdag!
Ik had nog niet van spat gehoord. Ik heb het net even gegoogled. Dat klinkt niet fijn. Veel sterkte met je pony. Ik hoop dat het meevalt en jullie nog lekker van elkaar kunnen genieten.
Phoe, wat gaan jullie hard. Is niet te doen om bij te lezen na een weekend horse event.
Karev: jammer maar hopelijk nog geen eind vonnis.m
Liseef
Geplaatst: 16-09-15 15:57
Jeetje wat zijn jullie weer hard gegaan
Tinky12: Klinkt als een heerlijk ritje Tölt zit ook heerlijk. Heb een tijdlang een IJslander verzorgd/bijgereden, erg leuke ervaring.
Simone0308: Ziet er al heel mooi uit!
kvulden: Gaaf projectje met de trailer. Ik ben benieuwd
Sure_lee: Jeetje wat een gedoe met je trailer, echt balen.
Mooie hooibakken komen hier voorbij. Tractorbanden vind ik ook nog wel fijn, ook wel relatief veilig in vergelijking met die stalen bakken of bakken van plastic die scherp kunnen worden als ze breken. Hier hebben we de paarden nooit in de paddock, altijd op de wei, ook in de winter. 's Nachts op stal in de winter, daar voer ik dan gewoon hooi in slowfeeder netten
karev: Wat naar voor jou en je paard. Sterkte...
Yontheke: Dat is ook heftig zeg. Stom dat de veeartsen dan zeiden dat het geen kwaad kon.
Het weer is behoorlijk omgeslagen deze week. Straks komt de winter er weer aan Hoe doen jullie het nu thuis? Paarden 24/7 buiten, of 's nachts (weer) naar stal? Hier haal ik ze sinds deze week 's nachts binnen, ik merk dat ze dat wel fijn vinden. En dan overdag de hele dag op de wei, zo'n 12 uur lang. Winterseizoen gaat weer beginnen
Als het zand te nat is om op te slapen haal ik ze ook binnen. Als het nat is staan ze toch de hele dag maar in de schuiltent. De PP-gang heb ik al dicht vanwege teveel blad en noten en als het straks weer vriezerig weer wordt dan 'mag' ik de paddocks weer recht harken om te voorkomen dat ze beiden zere voeten krijgen op die ongelijke bulten. Ik heb het dus niet zo op de winter
Ik heb de mijne ook s nachts binnen (maar dat staan ze altijd ). Wel hou ik 1 weiland dicht zodat die niet vertrapt wordt en ze daar als het straks vriest op kunnen staan. Beetje het zelfde idee als bij jou DubbelDun
Hier staan ze in de winter hetzelfde als in de zomer. Paddock (kunnen we mooi strak slepen) en een paar uurtjes wei per dag en 's nachts op stal. Als we de wei van de boerman weer mogen gebruiken als winterwei gaan ze halve dagen het land op en halve dagen paddock met hooi.
Ik vind altijd dat mijn paarden het zo verschrikkelijk slecht hebben in de winter. Al laten ze daar zelf weinig van blijken. Mijn grote paard houdt sowieso niet van natte voeten dus komt van zichzelf het afdak niet onderuit tenzij het nog iets of wat droog is. Het is nu eenmaal niet anders; Het is een droomplekje voor 8-9 maanden per jaar en de overige 3.. Tsjah dat is roeien met de riemen die je hebt. Gelukkig wel 2 stallen met rubberen matten en wat bodembedekking dus ze kunnen wel altijd lekker gaan liggen.
Hier haal ik de paarden met een week van de wei naar huis , dat is even een. Verhuizing , alle spullen hier weer ordenen .Ze lopen overdag los op een afgeschermde paddock. , en s nachts gaan er drie op stal . De anderen hebben een uitloopstuk met een groot afdak . Zou er nog een droge periode komen ? O spoelen we zo de herfst in ?
Als ik hier naar de voorspellingen kijk dan komt er nog wel wat nattigheid de komende week, wat dat betreft is het bezig met een inhaalslag na de droogte denk ik . Ook zakt de temperatuur snachts al naar de 6 graden aldus de app maar dat moeten we eerst nog zien. Weet wel dat dan de kachel ook weer aan gaat.
Wat de paarden betreft, die blijven lekker buiten de hele winter, tenzij het echt te erg gaat worden maar dan moet ik er ff een box bij bouwen.
Bij mij staan ze normaal 24/7 buiten en hebben een inloopstal. Die komt uit op een verharde paddock en die weer op een bak die ik oom als rijbak gebruik. Maar je kunt er nu in zwemmen. Ik bekijk het elke keer weer. De shet is 28 en het paard 21. Zolang ze het zo goed vinden. Het paard kiest er wel vaak voor om in de stal te staan met slecht weer. Daar staat ze dan ook goed beschut. Hier liggen rubbermatten in. Ik zie haar zelden liggen. De Shetlander wel. Die ligt overal.
Martje80
Geplaatst: 16-09-15 20:33
Als het droog is laat ik ze buiten. Zand of wei. Als het te nat is om droog te kunnen liggen gaan ze naar binnen.
Normaal kunnen ze in een inloop stal maar dat kan nog niet ivm mijn ouders huis en de brand. Het looppad van mijn pp naar de inloopstal is nu hun terras
Zou betekenen dat zij elke keer 2x onder het stroomdraad Door moeten kruipen haha.
Ben er nu wel zat van hoor..
Geen licht in stal, en nu al redelijk vlot donker. Schuur vol bouw spul..ik op de tast de boel zoeken haha..hopen dat de installateur snel de stroomvoorziening weer in orde maakt.
Hier blijven ze gewoon buiten. Het is wel eens een nacht erg nat maar dan gaan ze maar overdag liggen hoor. Paar uur later is het al weer droog genoeg. ( lang leve het witte zand, al is de bak in de zomer niet te rijden) Misschien van de winter weer stro in de stallen. Maar dan moeten ze het niet weer als toilet gaan gebruiken,
Tinky12
Geplaatst: 17-09-15 06:27
Jongens staan nog steeds in de paddock...ze laten het een beetje over zich heenkomen.Ze vinden er niets aan met dit weer...begrijpelijk Zit wel een beetje te prakkedenken prutsmuts ik een droge ligplaats kan fabriceren.Kan wel stro in de stal mikken maar daar maken ze toilet van of is snel nat omdat het een stel verzopen katten zijn.
@tinky: het is een investering, maar eentje waar je érg lang plezier van hebt... een zachte HIT-matras. Hoeft geen bedding over en hij is zacht genoeg om op te liggen
Bij mij staan ze nog steeds 24/7 op het land, heb geen schuilstal, wel een plek waar ze goed uit de wind kunnen staan. Het land is wel nat op dit moment, maar ik wil ze nog niet naar binnen halen 's nachts. Temperatuur is goed. Op het moment kunnen ze niet echt lekker liggen, maar ik ga er vanuit dat het straks weer een beetje opdroogt (hoop ik) en dan kunnen ze met 1 tot 2 dagen wel weer droog liggen.
Als de periode dat ze niet kunnen liggen te lang duurt dan gaan ze in ieder geval 's nachts naar binnen. ik wacht het nu nog eventjes af.
Hier zijn ze al een paar dagen van het gras af, op de kleigrond die we hier hebben wil je ze echt niet te lang hebben met dit natte weer. Ik ben (nog steeds) heel blij met mijn paddock, het water wordt super afgevoerd, dus de dames kunnen lekker in het zand liggen en daar maken ze regelmatig gebruik van
Komende winter wil ik ze gewoon buiten laten, ze kunnen zelf de stal in, dus ik wil ook voor het eerst dekenloos gaan proberen. Afgelopen winter (op de oude stal) zijn ze ook heel veel buiten gebleven en alleen met heel veel regen 's nachts naar binnen gegaan. Daar hadden we geen schuilmogelijkheid in de paddock, dus hebben ze ook met deken gestaan.
@Tinky: Ik ga ook voor rubbermatten in de stal, geen bodembedekking om dezelfde reden die jij noemt. Had ze ook in de oude paddock en daar lagen ze op zich ook wel graag op. Misschien inderdaad een goed idee en anders de optie van DD, maar dat zal een stuk prijziger zijn.
Kirrr
Geplaatst: 17-09-15 10:56
Ik ben stilaan op zoek naar een andere auto. Had er eentje op inet gevonden. 2:50uur minuten van hier... met de vlieger.