[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:49

Ik ben niet zo handig met de voorlader en/of er zit teveel glooiing in onze wei om dat netjes te krijgen. Betongaas heb ik nog wel ergens liggen denk ik, maar dan zou een pallet denk ik ook wel moeten werken. Mss moet ik gewoon een stukje proberen.

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:05

Oh crap! Dat is spannend Daihyo. Jemig.

Ik heb toen ik nog in Utrecht woonde wel es gedoe gehad, dronken pubers (die als ze met 4 man je voordeur intrappen ook eng zijn). Ik woonde er net en de gordijnen hingen nog niet. Volgende dag gelijk gordijnen gekocht en opgehangen zodat er niks meer te gluren was. Nooit meer last gehad. Is natuurlijk wel anders dan wat jullie is overkomen.

Lamp en deurbel/camera (waar mee ik geen ervaring heb) lijken me behoorlijk afschrikwekkend.

Verhaal van de politie lijkt me overigens heel aannemelijk. Maar dikke schrik zeg. Duurde bij mij ook even voor ik het kwijt was, die schrik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:34

Off-topic, maar voor deurbel hebben wij een Eufy, geen abonnement nodig en werkt goed! De camera’s hingen er al, zou ik moeten nakijken hoe dat systeem heet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:19

Inbraak nog niet, maar je zou niet de eerste zijn die een vooraf even kijken of het loont persoon betrapt. Wij hadden dat tig jaar geleden eens met een jongetje dat overal op een zonnige weekeind dag probeerde binnen te komen zgn. op zoek naar vriendje (kinderrijke buurt). Wij vingen hem op aan de achterdeur en toen was hij heel rap foetsie. Maar volgens de politie zijn er kort daarna verschillende inbraken geweest waar jongetje wel binnen heeft kunnen kijken voor waardevolle spullen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:33

Hier ook ervaring met inbreker in huis terwijl ik thuis was en (ander huis) video deurbel. Ik vind het goed werken, of het afschrikt weet ik niet. Maar je kan wel bv eerst op de camera kijken als je rare dingen hoort of niet thuis bent, dat is fijn :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:45

Nou, het verhaal krijgt een andere wending :+
Het zat me niet lekker en ben heel de dag aan het malen geweest. Dus ik heb de oude eigenaar van het huis gebeld of het zijn zoon toevallig kon zijn. Ze zijn gescheiden, moeder woont hier nog een paar straten verderop, zoon is wat ontspoord (oudere puber). Hij heeft zijn zoon gebeld en blijkt dat hij stomdronken de eerste trein vanmorgen heeft genomen naar zijn moeder. Die komt om 6 uur aan. Het station is met flink doorstappen een kwartier. Dronken wel langer. Ik heb de persoon rond half 7 in de tuin zien staan. Hij is over de poort geklommen, daar staan sporen. Dus dat zou in de tijdlijn kunnen.
Zoon weet er niks meer van, maar sluit het ook niet uit. Was ook niet echt aanspreekbaar, maar morgen is hij bij zijn pa en dan praten ze er over verder. De zoon heeft nog tot aan de sleuteloverdracht hier gewoond, terwijl zijn pa al verhuisd was naar een ander dorp.

Lang verhaal kort: het is redelijk aannemelijk dat hij dronken naar het verkeerde huis is gelopen, dacht dat hij hier nog woonde en over de poort geklommen is, want dat heeft hij vaker gedaan. En op het moment dat hij naar binnen wilde door de tuindeur, ik precies mijn handen wilde wassen na een toiletbezoek en hem voor de deur zag staan. Ik heb zo hard gebruld dat ze dat denk ik straten verder heb gehoord, dus daar zal hij wel weer van geschrokken zijn en via de container weer de poort over zijn gesprongen :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:17

Toen was je eindelijk een groot genoeg meisje om een huis met een stuk grond te kopen voor je paarden om ze maximale vrijheid te geven.... en toen moest je ze opeens diezelfde vrijheid weer ontnemen omdat ze anders opgegeten worden :-(

Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Maar ik denk dat er nu in 2 weken tijd in het dorp al zo'n 30 dieren zijn gesneuveld. Bij de directe buurman 7 schapen ondanks een manshoog hek met wel 10 draden en hele harde klap. Stukje verderop een pony en nog een heleboel schapen. Ook ondanks goed hekwerk.
Hier word ik wel een beetje moedeloos van.

Ik ben echt een groene rakker en ben fan van alle beestjes... maar dit is wel heftig.

Ik moest even mijn hart luchten bij mensen die hun dieren ook liever niet opsluiten. Dat laatste is immers iets wat mensen dan al snel zeggen: "dan zet je ze toch op stal?".
Maar goed..... dat zie ik beslist niet zitten........

Wat is bij jullie nu de status betreffende de wolf?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:25

Hier zat er 1 en die is nu weer weg, geen idee wat ermee gebeurd is maar ik hoop voorgoed weg
Ik heb een paddock afgezet met 1.80 hoge gaaspanelen en stroom erboven en vlak boven de grond en als er weer een wolf komt wil ik investeren in metaal om ook het graven te voorkomen
Ik vind het prachtige dieren maar ze veroorzaken zoveel problemen

Ook zou in de nacht opsluiten voor mij geen optie zijn, ten eerste wil ik dat echt niet en ten 2e, als alles in de nacht weg is en ze honger hebben vallen ze overdag ook wel aan is mijn idee

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:36

Ik denk dat je met 1:80 behoorlijk goed zit..... zoiets zal het, helaas, ook wel moeten zijn vrees ik...... en dan inderdaad ingraven en ook stroom erboven en aan de onderzijde.

Een incidentele nacht naar binnen met noodweer oid overleven ze wel. Maar stelselmatig 's nachts naar binnen staat me echt op alle manieren tegen.

Ik heb nu een soort nachtpaddock gemaakt, en wanneer de stal af is ga ik daar nog extra mee aan de slag..... wat een geld mogen we er ook weer tegenaan smijten....

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:53

Ninx schreef:
Toen was je eindelijk een groot genoeg meisje om een huis met een stuk grond te kopen voor je paarden om ze maximale vrijheid te geven.... en toen moest je ze opeens diezelfde vrijheid weer ontnemen omdat ze anders opgegeten worden :-(

Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Maar ik denk dat er nu in 2 weken tijd in het dorp al zo'n 30 dieren zijn gesneuveld. Bij de directe buurman 7 schapen ondanks een manshoog hek met wel 10 draden en hele harde klap. Stukje verderop een pony en nog een heleboel schapen. Ook ondanks goed hekwerk.

Ik ben echt een groene rakker en ben fan van alle beestjes... maar dit is wel heftig.

Ik moest even mijn hart luchten bij mensen die hun dieren ook liever niet opsluiten. Dat laatste is immers iets wat mensen dan al snel zeggen: "dan zet je ze toch op stal?".
Maar goed..... dat zie ik beslist niet zitten........

Wat is bij jullie nu de status betreffende de wolf?

Pff, dit is echt wel bizar. Heb er weinig goeds over te zeggen.

Hier niet in het dorp, wel in de omgeving. Onze draden staan op 1.80/2 meter, ook tig boven elkaar met de laagste op 15/20cm van de grond. Ze staan 's nachts het dichts bij huis op de 'paddock' welke ook weer zo omheind is. De hekken van de schuilstal vervangen voor torenhoge hekken tot aan het dak met hierop scherpe punten. De mogelijkheid is er om ze 's nachts hierin op te sluiten, maar ze breken de tent dan compleet af. We hebben 2 Tinkers en 4 mini's. Het is idioot.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:01

Ninx schreef:

Precies, kan je ze eindelijk de ruimte gunnen..
Zit dicht tegen de Belgische grens waar meerdere jongen zwerven dus het is wachten tot er 1 (of meer) deze kant op komt. Ik ben bezig om de longeercirkel en het stuk voor de stallen wolf proof te omheinen. Dan hebben ze, 2 mini’s, ongeveer 300m2, deels verhard, deels zand en kunnen de stallen in. Plus dat ze dan dichtbij huis staan en 200m van de achterkant van perceel staan, dan moet de wolf al wat omheiningen over/onder door.

Maar ze elke avond weer “opsluiten” en s ochtends vrij laten, hoe doe je dat in de winter als je alle daglicht uren op kantoor door brengt..

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:16

Ethelate schreef:
Precies, kan je ze eindelijk de ruimte gunnen..
Zit dicht tegen de Belgische grens waar meerdere jongen zwerven dus het is wachten tot er 1 (of meer) deze kant op komt. Ik ben bezig om de longeercirkel en het stuk voor de stallen wolf proof te omheinen. Dan hebben ze, 2 mini’s, ongeveer 300m2, deels verhard, deels zand en kunnen de stallen in. Plus dat ze dan dichtbij huis staan en 200m van de achterkant van perceel staan, dan moet de wolf al wat omheiningen over/onder door.

Maar ze elke avond weer “opsluiten” en s ochtends vrij laten, hoe doe je dat in de winter als je alle daglicht uren op kantoor door brengt..

Dit is niet te doen inderdaad. Ik zet ze nu met het donker vast en ‘s ochtends 06:00/06:30 weer los, dan stap ik in de auto. Anders is het straks 16:30 - 09:00 ‘vast’ hartje winter, dat is écht lang. Waar doe je goed aan he?

Ik zie nu dat dorp hiernaast vannacht een 2-jarige is aangevallen. Dat is wel heel dichtbij.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:45

Irene793 schreef:
Mag ik tussendoor een vraag stellen? Ik heb mijn pp aan laten pakken ivm veel modder. De boel is afgegraven en er is een zandbed aangelegd met roosters gevuld met zand. Ik voer met slowfeeders, en nu eten de paarden het gevallen hooi dus uit het zand. Naast dat ik bang ben voor zandkoliek vind ik het ook zonde van het hooi en het zand. Hoe pakken jullie dit aan? Zetten jullie iets onder de slowfeeder?

Alvast bedankt!

Heeft er iemand toevallig nog tips?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:11

Irene793 schreef:
Irene793 schreef:
Mag ik tussendoor een vraag stellen? Ik heb mijn pp aan laten pakken ivm veel modder. De boel is afgegraven en er is een zandbed aangelegd met roosters gevuld met zand. Ik voer met slowfeeders, en nu eten de paarden het gevallen hooi dus uit het zand. Naast dat ik bang ben voor zandkoliek vind ik het ook zonde van het hooi en het zand. Hoe pakken jullie dit aan? Zetten jullie iets onder de slowfeeder?

Alvast bedankt!

Heeft er iemand toevallig nog tips?

Nee, ik heb dit probleem niet. Voer je genoeg? Als er genoeg in de bakken ligt gaan ze niet van de grond eten denk ik?
Ninx schreef:

Oh Ninx wat een drama! Ik kan me je machteloosheid zo voorstellen. En zo dichtbij alle slachtoffers. Doodeng.

Hier is het tot nu toe rustig volgens mij. Ik hoor er hier niemand over maar ik heb ook geen heel uitgebreid netwerk hier. Ons geluk is dat een flink kanaal zit tussen ons en de veluwe. Ik denk (hoop) dat dat als een natuurlijke barrière werkt.

Mocht het zover komen dat ze hier ook lopen... Dan heb ik een paddock aan de loopstal vast van 15x25 ongeveer. En dan dus een forse loopstal. De paddock zou ik dan heel flink afzetten, dat kan gelukkig redelijk goed. Mocht het echt moeten dan zouden ze in de schuur kunnen met de deuren dicht. Dan 2 in de boxen en 2 in het loopgedeelte (en dan om de nacht de tweetallen wisselen).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:47

Ir111, aan jullie kant van het kanaal zijn al aanvallen geweest op schapen. In de hoek A1/A50.

Ninx, het is afschuwelijk, sterkte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:52

Irene793: ik heb bij een aantal voerplekken tegels (stoeptegels) of rubberen tegels. Maar ook 2 plekken er niets onder. Omdat ik genoeg voer, eten ze niet uit het zand. En hier krijgen ze sowieso maandelijks een zandkuurtje.

Ninx: hier ook niet direct aan het wolvengebied. Al weet ik dat er hemelsbreed op nog geen 10 km een paartje zit (Zuid-Oost Veluwe). Maar daar zit een dorp, een drukke weg en een kanaal tussen. Plus dat mijn pony's in het dorp staan. Ik heb wel mijn draad op 1.20 en ga dat nog uitbreiden naar 1.40. Heb ik bij een deel al gedaan. De onderste draad staat op 25cm en een flinke klap stroom. Aan 2 zijden heb ik een dubbele omheining, waarvan 1 kant een schutting van de achterburen en de andere kant prikkeldraad. Met daarbinnen nog de omheining van 1.40 met draad en lint en stroom. Aan 1 kant is de wei van de buren, die is rondom hoog afgezet met bramen en draad of schuttingen van huizen.
De enige kant die qua omheining niet goed genoeg is, is bij de ingang. Daar groeit wel een heg en staat prikkeldraad tussen, maar dat is nog niet genoeg gegroeid. Daar ga ik het draad nog wel ophogen naar 1.40. En dat is de dorpskant, dus ik hoop dat dat tegenhoudt.

Ik verwacht dat het koppel hier niet heen komt. Een zwerver zou wel kunnen, maar die richt tegen 3 pony's dan weer wat minder uit. Het zijn vooral de koppels en roedels die gevaarlijk zijn.
In het ergste geval kan ik wel een deel met hoger draad afsluiten. Maar het idee dat er dan een groep wolven buiten dat draad loopt en mijn pony's daarbinnen... Die paniek die ze dan gaan krijgen, dan gaan ze alsnog het draad door met alle gevolgen van dien denk ik. Ik heb geen afsluitbare stal. Dus ik vind dat ook best lastig. Met name voor mijn pensionado en de mini. De jongste kan zich toch wel wat beter verdedigen en heeft losse achterbenen en een goed stel tanden. Maar toch... Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling.
Las net een bericht dat er in Epe een paard dood is gebeten. In die appgroep van Oost Nederland. Maar meer info is er nog niet bekend.

Belker: dat is in Klarenbeek geweest inderdaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:58

Oh jasses, heel dichtbij toch wel. Hoe komen jullie aan die info Belker en Daihyo?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:09

Ik zit in een appgroep waar meldingen komen. Die van Klarenbeek zijn al wel van een heel tijd terug. De laatste was in maart. Sindsdien niets meer in de buurt, dat was waarschijnlijk een wolf op doorreis.
Voor nu zijn de meldingen rond de Veluwe vooral omgeving Elspeet, Uddel, Uchelen en Epe.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:15

Daihyo schreef:
Ik zit in een appgroep waar meldingen komen. Die van Klarenbeek zijn al wel van een heel tijd terug. De laatste was in maart. Sindsdien niets meer in de buurt, dat was waarschijnlijk een wolf op doorreis.
Voor nu zijn de meldingen rond de Veluwe vooral omgeving Elspeet, Uddel, Uchelen en Epe.

Ik zit daar ook in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:17

In Ellecom, of eigenlijk in het stuk tussen Ellecom en de Carolinaberg, zit een paartje. Maar die laten zich weinig zien. Lopen wel regelmatig over de Lange Juffer en zijn een tijdje terug ook gezien in Laag Soeren. Die lijken zich wel vooral te voeden met wild.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:25

Ik blijf aan het twijfelen, ik heb 16 meter waar ik haag/ struiken wil plaatsen.
Ik heb nu aan de korte zijde 4 meter wilg en wil dan nu de hoek om nog eens 16 meter om het zicht tussen ons en de nieuwe buren te verminderen. Er stond altijd heel veel groen ( compleet bos) maar het is compleet kaal nu.

Maar wat?
Ik heb achterin een gemengde haag van paard en plant maar die is na 2 jaar nog heel laag, ik wil iets wat al groter is als ik het plant.

Fijnspar van 1,30 kon ik ophalen in de buurt voor 6 euro per stuk, wie heeft daar een haag van gemaakt?
Wat is nog meer groter aan te kopen en ontneemt het zicht?
En 16 meter van hetzelfde plantgoed is misschien veel, ik ben eraan het denken om nog eens 4 meter wilg te doen ( dan loopt het om de wadi heen, en dan nog 2 soorten oa die fijnspar?

Rood is de 16 meter waar struiken komen, blauw is de wilg. Inmiddels is alles wat ook maar nog een beetje groen was bij de buren weg .

Afbeelding

Ik heb achter in totaal 35 meter aan gemengde haag ( wilg, els, roos, meidoorn en haagbeuk,) wilg, 2 x krulwilg, 3 fruitboompjes en iv struiken, roos, 1 kornnoeltje ( mag wel meer)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:28

Haagbeuk? Dat groeit hier vrij snel. Of meidoorn of een roos?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:32

En wat zijn de regels, haag een halve meter van de buren af maar moet je dan altijd een halve meter vrij snoeien of e stam een halve meter van de afscheiding?

Haagbeuk was ook mijn idee en dan meteen 125/150 hoogte planten, toen kwam de fijnspar naar voren ivm groenblijven. En dan begin ik te twijfelen, comi daarvan of nog meer erbij voor variatie? Of mis ik gewoon een complete fijne plant in mijn "assortiment"
Ik heb ook nog 3 hazelaarstruikjes, misschien aar meer van planten?

Het is trouwens arme zandgrond

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:02

Hazelaar doet het bij mij niet zo goed. Ook zandgrond. Fijnspar doet het over het algemeen op zandgrond goed. Is een groenblijver in de winter en ik dacht niet giftig. Ook zeker het overwegen waard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:15

Ir111 schreef:
Ninx schreef:

Oh Ninx wat een drama! Ik kan me je machteloosheid zo voorstellen. En zo dichtbij alle slachtoffers. Doodeng.

Hier is het tot nu toe rustig volgens mij. Ik hoor er hier niemand over maar ik heb ook geen heel uitgebreid netwerk hier. Ons geluk is dat een flink kanaal zit tussen ons en de veluwe. Ik denk (hoop) dat dat als een natuurlijke barrière werkt.

Mocht het zover komen dat ze hier ook lopen... Dan heb ik een paddock aan de loopstal vast van 15x25 ongeveer. En dan dus een forse loopstal. De paddock zou ik dan heel flink afzetten, dat kan gelukkig redelijk goed. Mocht het echt moeten dan zouden ze in de schuur kunnen met de deuren dicht. Dan 2 in de boxen en 2 in het loopgedeelte (en dan om de nacht de tweetallen wisselen).

Ja... jij hebt natuurlijk een fenomenale inloopstal.... Dat is wat mij betreft een meer dan uitstekend alternatief voor buiten staan 's nachts. Ik bouw nu een stal (nou ja... dat doet iemand anders :-P ), en die is met een goede week klaar. Die is erg ruim... maar geen balzaal zoals bij jou.

Mijn lief zei al.."ik heb gehoord dat ezels werken, misschien moeten we er een ezel bij zetten... ik vind ezels wel leuk".
Maar ja, 1 ezel is geen ezel, en ze maken flink wat geluid en hebben ook gewoon precies net zoveel zorg nodig als de rest...... die waarheid heb ik nog maar niet gedeeld... je moet manlief gunstig gestemd houden waar het gaat om additionele beestjes :-D
Ik heb namelijk wel iets anders op de korrel... maar dat mag gerust nog een aantal jaar duren, zeker met deze wolvengekte.......