Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Toen was je eindelijk een groot genoeg meisje om een huis met een stuk grond te kopen voor je paarden om ze maximale vrijheid te geven.... en toen moest je ze opeens diezelfde vrijheid weer ontnemen omdat ze anders opgegeten worden :-(
Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Maar ik denk dat er nu in 2 weken tijd in het dorp al zo'n 30 dieren zijn gesneuveld. Bij de directe buurman 7 schapen ondanks een manshoog hek met wel 10 draden en hele harde klap. Stukje verderop een pony en nog een heleboel schapen. Ook ondanks goed hekwerk.
Hier word ik wel een beetje moedeloos van.
Ik ben echt een groene rakker en ben fan van alle beestjes... maar dit is wel heftig.
Ik moest even mijn hart luchten bij mensen die hun dieren ook liever niet opsluiten. Dat laatste is immers iets wat mensen dan al snel zeggen: "dan zet je ze toch op stal?".
Maar goed..... dat zie ik beslist niet zitten........
Wat is bij jullie nu de status betreffende de wolf?
Ninx schreef:Toen was je eindelijk een groot genoeg meisje om een huis met een stuk grond te kopen voor je paarden om ze maximale vrijheid te geven.... en toen moest je ze opeens diezelfde vrijheid weer ontnemen omdat ze anders opgegeten worden :-(
Ethelate schreef:Precies, kan je ze eindelijk de ruimte gunnen..
Zit dicht tegen de Belgische grens waar meerdere jongen zwerven dus het is wachten tot er 1 (of meer) deze kant op komt. Ik ben bezig om de longeercirkel en het stuk voor de stallen wolf proof te omheinen. Dan hebben ze, 2 mini’s, ongeveer 300m2, deels verhard, deels zand en kunnen de stallen in. Plus dat ze dan dichtbij huis staan en 200m van de achterkant van perceel staan, dan moet de wolf al wat omheiningen over/onder door.
Maar ze elke avond weer “opsluiten” en s ochtends vrij laten, hoe doe je dat in de winter als je alle daglicht uren op kantoor door brengt..
Irene793 schreef:Mag ik tussendoor een vraag stellen? Ik heb mijn pp aan laten pakken ivm veel modder. De boel is afgegraven en er is een zandbed aangelegd met roosters gevuld met zand. Ik voer met slowfeeders, en nu eten de paarden het gevallen hooi dus uit het zand. Naast dat ik bang ben voor zandkoliek vind ik het ook zonde van het hooi en het zand. Hoe pakken jullie dit aan? Zetten jullie iets onder de slowfeeder?
Alvast bedankt!
Irene793 schreef:Irene793 schreef:Mag ik tussendoor een vraag stellen? Ik heb mijn pp aan laten pakken ivm veel modder. De boel is afgegraven en er is een zandbed aangelegd met roosters gevuld met zand. Ik voer met slowfeeders, en nu eten de paarden het gevallen hooi dus uit het zand. Naast dat ik bang ben voor zandkoliek vind ik het ook zonde van het hooi en het zand. Hoe pakken jullie dit aan? Zetten jullie iets onder de slowfeeder?
Alvast bedankt!
Heeft er iemand toevallig nog tips?
Ninx schreef:Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Maar ik denk dat er nu in 2 weken tijd in het dorp al zo'n 30 dieren zijn gesneuveld. Bij de directe buurman 7 schapen ondanks een manshoog hek met wel 10 draden en hele harde klap. Stukje verderop een pony en nog een heleboel schapen. Ook ondanks goed hekwerk.
Daihyo schreef:Ik zit in een appgroep waar meldingen komen. Die van Klarenbeek zijn al wel van een heel tijd terug. De laatste was in maart. Sindsdien niets meer in de buurt, dat was waarschijnlijk een wolf op doorreis.
Voor nu zijn de meldingen rond de Veluwe vooral omgeving Elspeet, Uddel, Uchelen en Epe.
Ir111 schreef:Ninx schreef:Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Oh Ninx wat een drama! Ik kan me je machteloosheid zo voorstellen. En zo dichtbij alle slachtoffers. Doodeng.
Hier is het tot nu toe rustig volgens mij. Ik hoor er hier niemand over maar ik heb ook geen heel uitgebreid netwerk hier. Ons geluk is dat een flink kanaal zit tussen ons en de veluwe. Ik denk (hoop) dat dat als een natuurlijke barrière werkt.
Mocht het zover komen dat ze hier ook lopen... Dan heb ik een paddock aan de loopstal vast van 15x25 ongeveer. En dan dus een forse loopstal. De paddock zou ik dan heel flink afzetten, dat kan gelukkig redelijk goed. Mocht het echt moeten dan zouden ze in de schuur kunnen met de deuren dicht. Dan 2 in de boxen en 2 in het loopgedeelte (en dan om de nacht de tweetallen wisselen).