Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:15

Ik heb de paarden niet op stal en het is denk ik ook niet meer de toekomst, dus zou hele grote stallen maken als ze toch op stal moeten voor evt nieuwe eisen die er vast gaan komen. En de mogelijkheid om flexibel de maten of tussenwanden te veranderen en opening naar buiten.
Naar elkaar kijken of contact met elkaar binnen zou ik meer waarde aan hechten ook dan naar buiten kijken.

Misschien zijn droge uitloopjes wat die ook open gezet kunnen?

Als je een schuilstal mag bouwen, zou ik het wel doen. Juist overdag met warmte of beestjes is het een enorme wens. Overdag op de wei zonder beschutting is echt niks met de hitte of tijdens schemer.

Voor hetzelfde geld mag het straks niet meer, kan je het beter hebben staan. Hoewel de regels daarvoor vast eerder soepeler worden.
Of een route naar een schuur/stal?
Wij hebben ook alles met elkaar verbonden, dus ze kunnen overal komen, behalve het weitje.

Ik zou daarnaast vooral investeren in je eigen gemak en droge paden, paddock etc. Goede doorgangen, stroom en water makkelijk buiten etc

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:03

Airnt, wauw wat gaaf zeg! Gezellige bedoeling zo :)

Oef, zuring... Hier staat het er helaas ook vol mee. Ridderzuring probeer ik eruit te trekken/steken. Paarden eten er keurig omheen gelukkig. Maar hier ook veel schapenzuring. Eten ze wel gewoon op maar het ziet echt rood van dat spul...

Ik voer ook hooi in de wei en op verschillende manieren. Hebben een paddock paradise met veel verschillende voerpunten, voeren vaak op meerdere plekken een kleine hoeveelheid waardoor ze veel lopen en dat bevalt erg goed. De hooinetten tussen 2 palen bevallen het beste (zowel bij ons als bij de paarden). Ik vind het trouwens niet erg als het hooi nat wordt wat helaas wel eens gebeurd ja...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan er eigenlijk niet zo over meedenken LaDonna. Mijn paarden staan sinds december aan huis, in een paddock paradise, altijd in groepsverband en altijd buiten. En eigenlijk wil ik niet meer anders... :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:18

Hangen jouw netten aan dezelfde palen als de omheining of zie ik dat verkeerd?
Kan je een close up foto maken? :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:18

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten en straks aan huis weer. Komt een grote inloopstal en daarnaast 4 boxen, zadelkamer en was/poets plaats.
De boxen zullen in geval van nood gebruikt gaan worden en eventueel voor een wedstrijd als we vroeg weg moeten.

De paarden staan hier inderdaad zomers het meeste in de schuilstal.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:20

Robijntjah schreef:
Hangen jouw netten aan dezelfde palen als de omheining of zie ik dat verkeerd?
Kan je een close up foto maken? :D

Zijn wel dezelfde soort palen maar zit niet aan die omheining vast nee :) Zit 40-50 cm tussen. Zou ik ook wel aanraden want die netten hangen regelmatig over de draad heen, en dan eten ze er niet meer van haha.

Oh en verder gebruik ik schroefogen met daar een karbijnhaak aan. Dan met netten van Equiculinair of Zeldenrust Haystack :D

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:35

Citaat:
ClauH, heb je misschien een foto van dat dakje? Wellicht dat het iets is voor bij Jay in de paddock....

Oef dat was even zoeken...
Het was het meest verwaarloosde stuk wei, het was altijd afgezet en ik had het juist liever niet op de foto :j

Afbeelding

Afbeelding
Het kippenhok eronder was rot en het onderste randje dak ook.
Echt alleen het "hoedje" is dus nog over maar het is nog een degelijke constructie die met wat ondersteunende palen echt nog een goede 2e ronde mee kan.

Qua grootte past er met gemak een ronde midi baal onder.

Wat een mooi filmpje Airnt! Goeie sfeer....

Qua stallen heb ik ook geen idee, ik heb ook alleen een schuilstal :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:29

Bedankt voor alle hooitips! Vooral die netten van SSDesign vind ik leuk! Misschien dat we die op een paar plekken kunnen ophangen in combinatie met een bak ofzo. Misschien ben ik vooral zelf een pieperd met dat droge hooi hoor :o

Hier ook alleen een inloopstal en 24/7 buiten dus ik kom ook niet zo ver met mijn advies

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:07

Zit er nog veel verschil in kwaliteit tussen die netten? Welke hebben jullie?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:48

Thanks Claudia! Ik zal ze even doorsturen naar vriendlief, of hij er wat mee kan :)

Wij hebben nu ook een hooinet tussen 2 palen, en bevalt er goed! Merken alleen dat hij op stal veel meer uit het net eet, dan wanneer hij buiten staat. Zelfde net, zit evenveel in. Hij gaat 's nachts nog op stal en overdag in de paddock. Zelfde hooi, we maken het beide nat, maar toch eet hij op stal heel z'n net leeg, en buiten niet. Daarbij komt dat hij het net op stal echt aanvalt, zodra we hem binnen zetten, dus hij lijkt wel echt honger te hebben...

Afbeelding

We willen nu proberen hoe hij het buiten eet als we er plankjes achter maken, dus nog wel tussen de palen, maar zodat hij het net niet meer ver naar achter moet duwen als hij leeg raakt. Hij staat ook wel vrij kort op de omheining...

Deze netten zijn gewoon van de EJ trouwens :P

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:59

Zonder tegenbericht gaat het morgen naar de stort!

Maartje, mijn paarden eten nat hooi echt niet... Dus het zit niet alleen in jouw hoofd :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:51

Waar zit je ClauH en welke afmetingen zijn het??

Wij hebben ook tussen palen gehad en beviel goed, maar er valt zoveel hooi op de grond. Nu ook overigens, maar hogere bakken kan niet ivm shet.

Gewoon een biels rechtop en een net eraan kan ook. Maar eigenlijk wilden we hier niet zoveel meer doen.

Mijn man is weer vrij aan het nemen voor bezichtigingen en dat gaat echt moeizaam, dus hij moet de makelaars onder zijn werk bellen om te kijken wat kan etc.
1 huis staat net deze week op de markt en we bellen, maar veel interesse, dus volgende week op een doordeweekse dag een open dag.
Hij kan geen vrij krijgen dan natuurlijk en ik ga dat stuk niet alleen rijden om vervolgens tegen elkaar op te moeten bieden.
Zo jammer dat het steeds zo moet.........

Hij belt een andere, komt ook een open dag voor, maar ze hadden wel iets anders......Ja, met een tuintje van 1000m2. We bellen voor iets met 3 ha en dat is niet voor niks.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:59

Citaat:
Waar zit je ClauH en welke afmetingen zijn het??

Vlakbij Dordrecht.
Afmetingen weet ik niet precies, wat ik zei, iets groter dan zo'n ronde midi baal.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:03

Vraag over trekkers, ik heb gekeken naar de zogenaamde micro trekkers met voorlader (noem je dat zo? :o? ) nou zei de man van de ponyclub dat we beter een tweedehands (oudere vanwege de prijs) gewone trekker kunnen kopen.
Ik wil graag een grote baal hooi kunnen verplaatsen, bak slepen en er eventueel een maaier achter kunnen hangen (niet om te hooien maar gewoon onkruid maaien etc)
Wat zouden jullie doen?
Schoonouders willen ons een trekker cadeau doen en ze zijn hier over 3 weken dus ik moet gaan bedenken wat we moeten hebben.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:11

Jes zo'n mini met voorlader moet je niet willen hoor.
Die dingetjes wegen 700 kilo.
Ga jij met de voorlader een baal verplaatsten en je rijdt net door een gat of hobbel, dan kiep je met trekker en al om.
Wij zijn bij een verkoper geweest met alleen maar mini's en die raadde ons dat echt af.
1 met achterlader is beter, of indd een grotere (Fordson Major, International, Deutz oid) met voorlader.
Wij hebben een mini (Kubota, toevallig vorige maand gekocht) waar we een achterlader op kunnen monteren en de onze heeft ook hydrauliek en 4wd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:21

Kan je met een achterlader een baal hooi pakken?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:52

Met een palletvork wel.
Die verkoper zei wel met die grote balen dat je voorbandjes iets omhoog kunnen komen. _O-
Als je echt zeer regelmatig grote balen moet verslepen dan zou ik in jouw geval voor een groter model gaan hoor.
Ik heb hooguit 4/6 grote balen per jaar en verder alleen kleintjes.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:23

Dank je!
Hier zou het (normaal gesproken) gaan om een grote baal iedere 7 a 10 dagen wanneer er niet voldoende gras is.
Afstand is ongeveer 20 meter.

Ik ga eens even rondkijken voor grote trekkers. En morgen de man van de ponyclub vragen of hij nog trekkers te koop weet.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:12

Wij hebben een minitractor met voorlader. Een baal hooi kan het ding niet verplaatsen maar die voorlader is wel zo enorm handig! De mesthoop ophogen of in de aanhanger kiepen, paddock of stallen uitmesten.. allemaal met dat ding.
Heb er ook een maaier en een ploeg achter.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:39

Hier een grote tractor met palletvork achter, ons oud beestje gaat soms al steigeren bij zwaar werk dus zou zeker geen mini nemen

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:37

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:44

Met een palletvork in de achterlader kan het ook als je ronde balen hebt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:06

Ik zou idd niet voor een mini gaan.

Ik zou even in de buurt kijken op marktplaats wat er te krijgen is. Op YouTube zijn er vaak wel filmpjes te vinden van wat mensen doen met dat type trekker, dan kan je wel inschatten of dat ongeveer overeenkomt.

Je kunt ook bij een dealer in de buurt langsgaan uiteraard, die hebben soms ook wel oude trekkers staan of weten soms wat te koop.

Dan de bloter om te maaien, sleep voor de bak etc, het meeste is wel op marktplaats te vinden of op Agriaffaires. Soms duurt het alleen even voordat iemand datgene te koop heeft wat je zoekt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:34

Wij hebben een ford 2000. Prima ding maar voor ons eigenlijk net te groot om in de kas mee te rijden. Voor buiten helemaal prima. Wat zwaar voor op veengrond maar dus onze volgende wordt wat lichter. Wij slepen de bak er mee, hangen er aangangers achter, gebruiken de trekker als bomenrammer als we er een boom of struik mee uit de grond willen halen. We hebben een achterlader waarmee we de mestbult op een aanhanger zouden kunnen laden. De grondfrees kan erachter.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 11:20

Wij hebben een Fendt 103S echt een fijne trekker. Toevallig vandaag opgehaald bij de garage voor groot onderhoud en nu kan dat ding weer jaren mee. Wij halen iedere week 2 grote balen hooi en soms een baal stro. Ook kunnen we zelf maaien/slepen/schudden etc. Wij hebben een palletvork en een hefboom zoals op een vorkheftruck. Daarmee pak je makkelijk heel veel dingen op.

Mini’s kunnen helaas niet zwaar belast worden en deze wel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:41

Jes, ik ben lid van een fb groep voor trekkers. verkoophoek voor tractoren landbouw-machines en div.
Daar worden dagelijks meerdere trekkers aangeboden.

Een grote kunnen wij niet kwijt, daarom zijn we voor een mini gegaan.
Mini met voorlader is zeker handig, maar niet voor grote balen.
Onze buurman heeft een grote International.
Hij zei wel, qua trekkracht (omdat wij een 4wd hebben) doet zo'n mini echt niet onder voor een grote trekker.
We willen er nog wel graag een keer een maaier bij.
Voor het slepen van de track, dingen verplaatsen/verslepen is hij wel super handig.