Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:00

De wei waar die van mij nu staan is meer mos dan gras op heel arme grond. Vandaag geen hooi dus dat was wel balen..

Aan huis hebben ze voorlopig ook nog geen gras, moet echt flink gaan regelen om dat toch nog te krijgen denk ik.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:07

Vandaag eens een rondje polder geweest ipv het bos en strand.
Was wel erg mooi weer, maar had nog verplichtingen to mijn dochter.

Het gras wil hier nog niet erg groeien en waar het wel is, is het nog te nat, dus helaas krijgen ze nog hooi.
Hier ook 1 die moest afvallen deze winter, maar weer mislukt, ze heeft zelfs een kuiltje tussende billen. Dus straks maar weer uit elkaar halen, kan mijn ruintje op het gras groeien en de dame het restje hooi op de oude wei.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:08

Hier is mijn ruin redelijk goed de winter doorgekomen. Beter dan vorig jaar, maar soms is het ook moeilijk inschatten met die lange haren in de winter.

Vandaag, eindelijk weer eens gereden met mijn fjordje, de eerste keer deze maand....ze was nogal fris bij het buiten rijden. Heen gaat het altijd goed, maar op de terugweg wil ze dan sneller dan ik eigenlijk wil/durf. Dus bij het terugrenritje heb ik nog even een tussenstop bij de manege gemaakt. Zodat ze daar fijn mocht rondrennen. Na 2 rondjes galop in de buitenbak had ze zoiets van....pfjoe voor mij hoeft het niet meer hoor. Nu voor mij dan wel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:20

Veel liggen is hier ook geen goed teken, maar ik denk niet aan zandkoliek. Maar kan m voor de zekerheid inderdaad wel een kuurtje geven. Hij heeft veel last van schimmel in de darmen. Wordt hij voor behandeld, maar ja, daar heeft hij jaren mee gelopen. Van te lang op het gras krijgt hij ook koliekverschijnselen. Kan ik meestal wel oplossen, maar nu maak ik me wel een beetje zorgen. Hij is wat verkrampt in de flanken en zijn neusgaten staan erg wijd. Alhoewel hij weer niet staat te hijgen. Maandag Laarakker nog ff bellen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:23

Afbeelding
Klopt Hilary , dit was de eerste keer voor haar op het strand! Ze wilde op een gegeven moment zelfs niet verder... Bleef kijken, ruiken... Was bijna bang dat erin wilde gaan liggen!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:29

Is dat een massimo karev? Hij lijkt zo klein op haar! Toet is zo leuk <3

Mooie zadelkamer! Heerlijk die ruimte. Sterkte met je vinger abby.

Fijn zeg zo'n strandrit! Heb een bosritje gedaan, stelde niks voor maar toch weer wat vertrouwen opgebouwd. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:34

Lekker ruim Abby, die zadelkamer.
Hier ligt alles voorlopig nog op een grote hoop ;)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:39

Monmaster, heerlijk zeg, met je paardje aan zee! Oooit ook eens een keer mogen doen met mijn ruin.
Fabster, hopelijk valt het mee met je paardje
Abby, fijn zeg zo'n grote zadelkamer
Anke, wat moet je in godsnaam met zo veel zadel?

Ik heb er hier 3, een guichard voor de fjord, een Kieffer voor mijn ruin en ik heb nog een soort van kinderzadel liggen, mochten de kids ook willen rijden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:50

Nee dit is een eigen merk van westeind... Novelle... Kalfsleder.
Ze heeft een korte rug, dus moet ook een kort zadeltje... Bij het passen vielen alle bekende merken af... Allemaal te groot.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:07

Klopt zapje is een massimo. Een, 5 inch. Is ook maar 44 cm lang. En mijn poown is echt niet groot haha

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:23

Wij hebben de luxe van en 'arm' hooi en een heel ander soort wei dan jullie in Nederland hebben. Veel kruidiger en armer.
Dat maakt dat het zelfs voor mijn EV kruising die al dik word bij het ruiken van gras en onze koudbloed goed te doen is.

Meer liggen in het voorjaar zien wij echt samenkomen met mooier en warmer weer. Ze gaan echt liggen genieten van het betere weer. Waar ze zodra het guurder is dus juist minder liggen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:30

Leuk Zoefie dat je weer gereden hebt. Fanatiek fjordje.

De mijne vandaag ook maar weer eens opgezadeld. Ging niet zoals ik had gewild. Uiteindelijk wel. Eerste half uur dan maar ff vergeten.

Heerlijk als je vlakbij het strand woont!

Drukke dag gehad. Zelfs nog van half zeven tot acht gezwommen met de kids. Nu bekaf naar bed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:36

Die foto van Toet <3
Lekker strandrit gemaakt...heerlijk,met Fax ook veel gedaan.Erg genieten....was gister prachtig weer voor een buitenrit,dat zijn dan ook wel de dagen dat ik dat enorm mis.

Had ze gister op het land lopen maar heb ze er om half 10 afgehaald,de fructaanindex gaf toen al 25 aan en dat is de max.Zal vandaag niet anders worden,index staat nog hoog en zodra de zon opkomt zal die weer omhoog schieten.

Hopelijk paardje met koliek weer snel beter,is en blijft naar zoiets.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:24

Zapje en Karev.... Haha ik dacht dat een van jullie iets over mijn zadel vroeg, vandaar dat nodeloze antwoord tussendoor.

Ja ik geloof dat de meeste van ons wel hebben genoten van het mooie weer en het goede nieuws is dat het voorlopig zo blijft.

Ik ga maar eens uitmesten... En een rotje maken.
Moet vanmiddag op verjaardagsvisite.... Bleh... Met dat mooie weer!

Fijne dag allemaal.... Rijdse!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:37

Lekker weer. 'S ochtend wel fris!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:51

Nou idd lekker weer, love it! Bak koffie opdrinken dan paarden voeren en mesten. En vanmiddag lekker rijden.

allemaal lekker gaan genieten vandaag {:}

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:53

Vandaag naar een vriendin toe om samen naar het bos te gaan. Het leuke is, dat haar paard het enige paard is (behalve mijn Sjaak) waar ze meteen met vriendinnen mee was. Ook een bont paard! Daar is ze echt gek op! :D

Het enige waar ik me zorgen om maak, is dat ik bij haar met een bochtje achteruit het terrein op moet. En het is een smalle weg, met aan weerszijde diepe greppels. Ik schijt echtin mijn broek! Misschien dat ik eerst mijn paard eruit haal. Zonder paard vind ik het minder eng. Ik ben altijd bang dat ik met paard en al in de greppel beland... :evaw:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:04

Ik rij nooit met paard in de trailer een bochtje achteruit. Is niet goed voor de bandjes, omdat die dan door de rare druk als het ware over de velg geduwd worden (dus sneller lekke banden).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:11

Dat lijkt me heel vreemd. Je leert bij het aanhangerrijbewijs toch ook gewoon een bochtje achteruit? Vast niet als dat lekke banden oplevert. Hoe gaat dat dan met een bochtje vooruit? Zelfde beweging toch, alleen de andere kant op. En hoe die je dat dan in zo n situatie? Kan de trailer niet langs de kant vd weg kwijt. Dus zal toch dat terrein op moeten. Dus erop óf eraf zal met bochtje achteruit moeten.

Je moet inderdaad niet gaan scharen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:14

Fabster, als je er rustiger van wordt dan haal je het paard er toch alvast uit? Als er een plekje is waar je je paard even kunt neerzetten. Dan het bochtje achteruit en dan heb je dat maar gehad, hoef je je daar met rijden ook niet druk om te maken (dat dat dan nog voor de terugweg moet). :j Het is geen examen dus lekker je tijde nemen.

Ik moet thuis altijd van een landweggetje met 2 sloten 90 graden achteruit ons grindpad opdraaien met heggen aan beide kanten.. je zal er versteld van staan hoe snel je handig wordt als het regelmatig echt moet. :') Er is geen andere manier bij ons dus ja... ik haal de paarden er overigens ook altijd even uit, alarmlichten aan in de berm en de paarden in de paddock of stal en dan rustig de tijd nemen en indraaien. JE KUNT HET!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:42

Hilary schreef:
Ik rij nooit met paard in de trailer een bochtje achteruit. Is niet goed voor de bandjes, omdat die dan door de rare druk als het ware over de velg geduwd worden (dus sneller lekke banden).

Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Zou ook lastig zijn voor vrachtwagens, eerst alles uitladen, bochtje om, alles er weer in, naar het Dock rijden en weer uitladen :P

En net als fab ook zegt, eigenlijk gebeurt er niet veel anders bij een bocht vooruit.

Een bocht van 90* zou misschien iets minder goed kunnen zijn voor de voorste banden, maar hoe vaak doe je dat, als het al kan met de combinatie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:53

Haha! Tnx, Kristelhans. Ik kan het ook, hoor. Ik oefen het af en toe wel en dan gaat t prima. Maar dat is altijd zonder paard. En ik ga er inderdaad liever achteruit ín dan eruit. . Inderdaad eersthet paard er maar uit en gewoon doen. Krijg dan altijd op mijn lazer van mijn man: je hebt je rijbewijs toch gehaald? Je lijkt wel een wijf achter het stuur. := Is ook zo. Maar met een paard in de trailer zie ik ineens allemaal vreselijke dingen gebeuren.

Vorig jaar reed ik eens op de snelweg (zonder trailer) en er waren echt vreselijke rukwinden. Ligt er op de rechter baan gewoon een paardentrailer op zijn kant. Nou echt hè! Ik werd meteen beroerd! Schrok me helemaal wezenloos! Na goed kijken zat er volgens mij geen paard in. Maar dat is echt mijn grote angst: dat er iets gebeurt onderweg met de trailer met paard erin. Ik zie dat beest al een uur creperen vóór er een DA is om m af te spuiten. Slaat echt nergens op, hoor, maar dat zit gewoon in mijn hoofd. Ik controleer ook wel 80 x of alles wel goed vast zit. Slaat ook nergens op, want er zit een slot op, dus die raakt echt niet los. Gisteren zinder paard met trailer gereden (roosters ophalen), maar dan heb ik daar echt geen last van. Een ongeluk met aanhanger is echt niet leuk, maar overleven we wel. Maar zodra er een paard in staat, zie ik overal vreselijke scenario's ;(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:07

Dat was alleen vroeger zo. Bij mijn eerste trailer lagen er nog van die antieke dik opgeblazen banden onder.
Tegenwoordig is dat geen probleem meer. Moet thuis ook in de achteruit, lichte helling omhoog, de oprit op.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:11

Ben ook een enorme doemdenker met de trailer. Gaat gelukkig weer steeds beter. Mijn oude merrie is twee keer onderuit gegaan in de trailer. "Gelukkig" de laatste keer tijdens de spits op een kruispunt . Zei net tegen mijn vriendin ,begin weer een beetje relaxt te worden met de trailer. En ja hoor, grote klap achterin. Klep open, stangen eruit, eerst hysterische ruin er uit, schot opzij, vriendin voor bij de merrie, kreeg een klap tegen haar hoofd met opstaan, toeterende auto's achter je.....man man man...wat een circus. Met een slakkengang naar huis. Gelukkig niets aan overgehouden maar weer enorm de schrik in het lijf.
Jaren lang de bibbers al hoorde ik het paard alleen maar verstappen. Nu heb ik mijn eigen trailer en ga regelmatig op pad en heb veel minder de bibbers maar ik blijf wel een slak op de weg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:50

oef, ik kan meepraten. Ik heb behoorlijke trailer angst. Vanmorgen werd ik opgehaald om met paard in t bos te rijden. Mijn chauffeur rijdt uitstekend! Maar toch zie ik spoken. We reden heerlijk in t bos overigens. Hier staat een oplegger op t erf om te oefenen voor E. Die krijgt mijn man ook het erf niet op, te krap, sloot, heggen.
De echte bosrit deed me goed!