Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:44

Sterkte karev!
En hedera is gewoon klimop. Bladeren zijn niet giftig, bessen wel. Ongeveer op hetzelfde niveau als eikeltjes en boterbloemen

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:20

Wat vervelend Karev. Hoe oud is je pony? Heeft hij al een tijdje last? Idee waarmee je hem gaat ondersteunen/ behandelen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:36

Gets Karev :(:) en nu?

Op mijn vorige stal ging ik de Hedera te lijf met een kapmes...ging uitstekend :o

Wat lompheid betreft...meh...meer uitgenast hier.Ze gaan zo voor je staan als je stilstaat dat je makkelijk bij hun "krabplekje"kunt.Stel je voor dat je niet zou weten waar het zit.Alleen Fax is nog erger...die wijst aan waar je moet krabbelen,vaak in zijn oksel...of buik of lies...dan tilt hij vast zijn achterbeen zijwaarts op en maar wijzen met zijn neus :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:46

Ja en nu...idd

Vorig jaar september al een x vaag kreupel uit het land gehaald. 6 wk later 4 daagse gereden en op dag 3 kreupel.

Nu afgelopen juli weer hetzelfde. Begin september ver gereden. Daarna weer kreupel.
Dus nu verklaarbaar.
Blijven bewegen op geleide van pijn. Aanpassen naar wat de pony kan. Maar dat is verd*mde lastig aangezien ze keihard is.

Het moet nu vergroeien en als dat gebeurt is kan ze pijn vrij zijn. Maar om daar te komen is dus pijnlijk.
De da verwacht dat het binnen een jaar vergroeid is. Er waren enkele kleine woekeringen te zien dus in hoeverre dat uitbreidt is ook afwachten.

jadybaby ze is 11. Voor heeft ze verbeend Hoef kraakbeen en achter dus dit. Qua kraakbeen zit ze dus niet fijn in eljaar Zeg maar. .

Ze krijgt nu collageen ter ondersteuning en wil dr duivelsklauw gaan geven om de scherpe randjes er af te halen.

Maar wat ik zei het is zo lastig want ze is vrolijk, werklustig en je merkt dr verder niks aan. Behalve dat ze stijf loopt.

Kristel bekken zit idd links vast. Kan compensatie zijn

Yontheke tijdens het vergroeid process of erna te pijnlijk gebleven?

Ik ben wel heel realistisch hoor dat als ze elke dag veel pijn moet hebben het voor mij over is. Onnodig lijden vind ik not done, hoe moeilijk ook dat wil ik dr niet aan doen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:00

Pittig hoor...sommigen zijn inderdaad zo hard voor zichzelf...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:01

Normaal is beweging goed, maar in dit geval kun je beter rust/stapbeweging geven. Dan wordt ze stijver, maar het groeit wel eerder vast.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:01

Karev, ik zit op Facebook bij een hoefnatuurlijk groep, zit daar om onbeslagen voeten te bekijken, maar daar gebruiken veel mensen golden paste. Een mengsel van kurkuma, peper en kokosolie. Heb er zelf geen ervaring mee maar de mensen zijn enthosiast. Je kan er op googelen.

Had een hond met spondylose, in het begin ook pijnlijk, later pijnvrij maar stijverig. S6

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:04

DubbelDun schreef:
Normaal is beweging goed, maar in dit geval kun je beter rust/stapbeweging geven. Dan wordt ze stijver, maar het groeit wel eerder vast.

Ja zo dubbel...rust/stappen is weer een dikke pony en is weer extra belasting..

niet dat we anders ontzettend veel draven en galopperen hoor...Doe vaak genoeg alleen Stap ritten. Maar helemaal rust is ook weer niet goed..

Leuke hobby paarden..:)

Ik ga ff Googlen jadybaby

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:15

Hij moest nog 3 worden en had spat en een serieuze botwoekering tegen het grote gewricht aan. Hij zou nooit pijnvrij zijn en zelfs niet als grasmaaier kunnen dienen..
Als spat in de onderste gewrichtjes van het spronggewricht zit is het inderdaad een kwestie van vergroeien etc en kan je nog met tildreninfusen etc beginnen maar dat was bij ons geen optie. Ze konden helemaal niets meer voor hem doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:26

Oh sneu yontheke. ..maar dan idd de beste keuze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:55

Heel sneu, zeker op die leeftijd.

@karev: op de wei kun je altijd nog een graasmasker op doen tegen het teveel eten/dik worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:58

Klopt alleen heb ik teveel gras. Wordt te lang en dan kan ze er niks meer mee.. altijd wat hè haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:28

Een flink stuk laten hooien een optie ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:49

Yontheke schreef:
Oef Karev. Wat naar zeg. Ik heb mijn Haflinger aan spat moeten laten gaan..

Wat jammer!

Die van mij is nu 24,5 jaar en heeft al spat sinds zijn 12e. Hij is twee keer een langere periode kreupel geweest. Eerst een aantal maanden en later nog een dikke maand, en toen pijnstillers gehad omdat hij moest blijven bewegen van de dierenarts om te stimuleren dat de spatgewrichtjes snel zouden vastgroeien. Dag en nacht buiten was het beste zei da.
Hij had "schone spat" dus na vergroeien was hij wel stijver maar niet meer kreupel. Hij loopt nog steeds en zolang je dresuurmatig niet te veel aan de achterhand zit te pushen qua buiging en dragen en de bodem niet te zwaar is gaat het goed. Het hoeft dus niet het einde te zijn...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:44

Nee weet ik hoor Joyce. .kan alle kanten op.

Hooien geen optie. .staat jkk in. Vind ik te link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:51

Oh bah karev. Sterkte.

Mijn lompe lolly heeft ook spat rechtsachter. En nog wel wat ongemakken, maar doet het als grasmaaier erg goed.

Eigenlijk hetzelfde als bij Joyce. Ik rijd er alleen niet meer op omdat hij levensgevaarlijk hoog kan steigeren. Verder loopt hij "spat"zuiver.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:21

Ik ben met mijn ouwetje op haar 24 gestopt met rijden omzet ze na elke rit of longeersessie kreupelig was. Oook vaak wat papperige koten. Nu loopt ze weer als een jacko, maar ik ga er niet meer op zitten. Hooguit een wandeltje aan de hand.

@karev: 1x gras (laten) maaien en verwijderen. Dan goed de JKK in de gaten houden en verwijderen. Kun je de keer daarna wel weer hooien.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:06

Karev wat naar dat je pony spat heeft , en Yonteke met drie jaar ...... Wat jong !
( begin van dit jaar oude pony in laten slapen , hij had ook spat , is er op een goede manier oud mee geworden , bleef een vrolijk karakter houden )
Wat zonde dat er op de wei JKK staat , wat is het toch een stug en sterk onkruid.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:25

De mijne heeft waarschijnlijk een glijder gemaakt op de wei of er een klap op gekregen. Hij had ook al langer een vochtbultje op zijn sprong waarvan ik al 100 keer aan de DA had gevraagd of dat iets zou kunnen zijn. 2 verschillende dierenartsen verklaarden dat het helemaal geen kwaad kon. Blijkbaar wel dus :)
Hij liep al langer apart maar ik moet zeggen dat ik van de grote paarden naar de pony gangen van een slungelige jonge haflinger wel een heftige overgang vond om echt te kunnen zien wanneer iets niet helemaal 100% gaat. Hij leek wat scheef en stijf soms maar niets echt abnormaal voor een jong paard tot hij dus van de ene op de andere dag bijna niet meer kon draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:29

Dat is wel heel heftig yontheke. Mijn paard heeft nooit een stap kreupel gelopen, alleen toen we wat verder in de dressuur kwamen en hij wat meer op het achterbeen moest (M2) ben ik er tijdens een fikse steigerpartij afgekiept. Voor die tijd was al kissing spines geconstateerd in hele lichte mate. Spat was nooit aan gedacht omdat hij zuiver liep.

Na het "afkiepincident" zijn we erachter gekomen dat er meer aan de hand moet zijn. En dat was dus spat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:39

Als er interesse is, wil ik zijn röntgenfoto wel eens opsnorren. Daarop is zelfs voor een leek te zien hoe dramatisch dat het was.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:41

Wat een rotnieuws karev.. duimen dat het vergroeit en hij er in de tussentijd niet teveel pijn aan heeft :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:44

Vind ik wel interessant.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:08

Yontheke schreef:
Als er interesse is, wil ik zijn röntgenfoto wel eens opsnorren. Daarop is zelfs voor een leek te zien hoe dramatisch dat het was.

Als je kunt uploaden graag...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:24

Ja graag yontheke