Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:51

Netjes! En dat zijn er nogal wat 23 op bezoek. Gaaf!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:00

Dat zijn er een hoop! Gezellig! Heb je wat georganiseerd?

Ik ben sterk aan het overwegen buiten hooi te gaan voeren. Ze krijgen nu binnen, maar daardoor mesten ze ook meer binnen en ik heb liever dat ze dat buiten doen :+ Ik wil een optie/ruif waarmee het van de grond af ligt, waarbij ze alle 3 ver genoeg uit elkaar kunnen staan (iets met een bitch in ons midden O:) ) En bij voorkeur ook waar het droog ligt. Iemand een idee?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:05

Ja vertel Airnt, wat gaat er gebeuren bij jou?

Maartje kan je geen palletbak of ibc tank kopen en daar een hooinet in doen?
Zo doe ik het ook.
Ze kunnen er makkelijk alle 3 omheen staan al wordt er hier ook wel eens gekat op elkaar.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:09

Ik heb een hooistolp.

Kunnen ze rustig uit hun eigen "gat" eten. Ik heb gaten in de onderste rand geboord en er een groot aanhangernet in geregen. Zo kan ik hem zo over een baal hooi gooien, ideaal!

23 paarden, dat was een hele onderneming!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:14

23 logeer paarden is best veel. Vertel! Hoezo? Wat gaan ze doen? etc........

Maartje, ik voer alleen maar buiten. Voorheen 1 ibc vat per paddock. Hier stond al een hooihuisje op het bestraatte plein en wij hebben 3 ibc vaten op paddock. gewoon verdeelt over de ruimte zeg maar zodat ze van ene plek naar andere lopen. Nu is dat anders, omdat pad en achterste paddock is afgesloten voor nieuwe en de merrie, maar die hebben dus samen 1 vat nu.
Met zn 4en aten ze vaak samen uit 1, of 2 of 3.

Ik hang een net overdwars erin. onze vaten zijn laag vanwege de shet. Aan ene kant heb ik een halstertouw die maak ik vast aan onderste ring van het net. Het touw van het net maak ik aan andere kant vast ana het frame. gewoon grote ej netten, gaan jaren mee en gaat veel in. Soms een hele baal.

Ik had ook roosters, maar met hout en wil nig nieuwe met steigerbuis ooit. Maar eerst maar afwachten of we nog een huis vinden en hoe de situatie dan is qua ruimte etc.
Ik zou zelf liever ook wat hooi hoger voeren voor afwisseling van houding, meer moeite doen etc.

Omdat onze bakken laag zijn, hebben we denk ik wel meer verlies door morsen.

Vandaag klein rondje met mn oude ruin gemaakt en de shet. Was niet optimaal, dus misschien laatste ritje geweest. Shet vond het al raar dat we niet gingen racen :)
Mn ruin loopt best goed laatste tijd en hoopte date en rondje bos hem goed zou doen, maar is toch teveel van het goede.

Stevig windje vandaag en leek soms dat er een buitje aan zou komen, maar niks........Zonnetje was niet zo sterk als gister.
Vanmorgen wel alweer in bos geweest met de hondjes. Je hoort veel jong spul in de nestjes en holletjes in de bomen. Ik hoop elke keer dat de moeders dan niks overkomt en de jonkies wel eten krijgen als ik ze zo hoor piepen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:16

Claudia bedoel je zo'n dichte bak of een open bak? Dichte bak lijkt me niks ivm de welsh die er dan niet goed bij kan.
Andere Claudia (toch?) Ik zat ook naar een stolp te kijken maar mijn man vindt ze op een glasbak kijken en dus lelijk :')
Ah SP heeft dus lage bakken, maar dat is dus ook niet super ideaal? Dan ligt het ook niet droog he, da's ook wel een dingetje...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:20

Citaat:
Andere Claudia (toch?) Ik zat ook naar een stolp te kijken maar mijn man vindt ze op een glasbak kijken en dus lelijk :')

Hij is ook lelijk :')

Maar wel super fijn en hij staat bij mij uit het zicht. Het fijne is dat ik hem in mijn eentje kan handelen.

Misschien zelf een huisje maken anders met 4 openingen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:24

Ja ik zei ook al dat hij zelf wel iets mag knutselen van hout, even kijken wat het wordt...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:27

Zo dan dat is veel logeerpaarden! Hele onderneming!

Hier heb ik ook palletboxen en dan een steigerbuisframe met daarop het net. Maar tenzij je zelf er nog een afdakje boven maakt blijft het hooi bij regen inderdaad niet droog. Ik heb wel eens gezien dat iemand hoge palen op de hoeken had met daarboven een dakje.

Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:30

Je zit niet in de buurt van Dordrecht denk ik?
Ik heb nog een mooi 6 of 8 (heb niet geteld) hoekig dak van een voormalig kippenhok liggen.

Ideaal voor boven een baal hooi als je er wat palen onder zet.

Ik doe er niks mee, gaat zaterdag naar de stort.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:33

Nee Dordrecht is niet echt in de buurt :+ dakje maken kan ook nog inderdaad. Zal hem de opties eens voorleggen, hij is handiger dan ik ben haha

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:39

Ik heb zo'n bak wat marlies heeft en een ibc door midden geslepen.
Die is ook laag anders kan Puck er niet bij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:05

Maartje, ik heb palletbox en zgn. accubak in gebruik. 1e meer als slowfeeder, 2e om te voorkomen dat het verwaaid of vertrapt wordt.
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:33

Afbeelding

Ik heb deze zelf gemaakt ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:15

Mooi plaatje Azmay <3

Wauw 23 logeerpaarden! Drukke boel.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 01:29

logeerpaarden was begin mei, nu alles al weer opgeruimd.

was vanwege dit: mijn garden party
paarden uit UK, Czech, France, Norge, Zweden, Nederland, Duitsland....

78 mensen op bezoek,
lezingen, tangoavond in mijn danszaaltje, thuis,

jeff sanders, hele familie krischke op bezoek,

en vooral veel gespeeld:

https://youtu.be/DQazbl1mzgQ

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:23

Klinkt gezellig Airnt :)

Keeyzie , ik ben ook iets aan het verzinnen tegen de zuring. Had ze al aangestipt met round-up ,maar dat blijkt niet echt te werken.
Het is een nieuw ingezaaid ztuk wei,maar er groeit nu weinig gras en heel veel zuring _-:(
En op de andere stukken groeit vooral veel paardenbloem. Moet het gaan aanpakken,maar heb nog teveel andere dingen die ik eerst moet/wil doen.

Voor het hooi hadden we op onze oude stek ook zo ibc vat op een pallet vastgeschroefd en daarin een hooinet vastgemaakt. Dat werkte heel goed voor die ene sloperd.
Dat moet ik maar weer gaan maken , alleen die vaten zijn lastig te vinden of veels te duur.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:39

Ik heb tegen zuring gespoten met Luxan voor weide en gazon. Heeft geholpen geen de zuring. Wel veel sterker opgemengt dan op de verpakking stond en ik hoefde geen heel groot stuk te doen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:21

belle_boef schreef:
Ik heb tegen zuring gespoten met Luxan voor weide en gazon. Heeft geholpen geen de zuring. Wel veel sterker opgemengt dan op de verpakking stond en ik hoefde geen heel groot stuk te doen

Hoe lang heb jij ze daarna van die wei afgehouden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:37

Karin_deB schreef:
belle_boef schreef:

Hoe lang heb jij ze daarna van die wei afgehouden?

Net een week maar dat was ook omdat ik de strook die ik gespoten heb vooral aan de rand van de wei was en er nauwelijks gras tussen de zuring stond. De rest van de wei stond royaal gras. Zo niet had ik denk ik 2 weken aangehouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:14

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:54

ClauH, heb je misschien een foto van dat dakje? Wellicht dat het iets is voor bij Jay in de paddock....

Airnt schreef:

Tof filmpje, leuk evenement heb je georganiseerd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:01

airnt, flink feestje!

Maartje, het is het 1 of het ander....Voorheen toen ze alleen overdag op de paddock stonden, hadden we 1 bak per paddock en als het nat werd aten ze dat wel op eigenlijk.

Toen we hier kwamen, stond er een hooihuisje en daar blijft het redelijk droog, echt niet helemaal. Toen lieten ze het natte hooi in de bakken wel liggen.
Maar ik wil dat ze bewegen, dus we hebben het verdeeld en ze eten momenteel nu wel het natte redelijk op. Als ze het laten liggen, gooi ik het alsnog in het huisje, verspreid het daar en komt het wel op vaak.

Omdat de bakken laag zijn, komt er alleen meer naast, maar ze zijn op maat voor de shet van 95cm.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:04

Zo leuk om te zien hoe jullie het allemaal thuis met de paarden geregeld hebben :) Ik voer alleen hooi op stal, dus geen tips voor voeren in de wei.

Sinds 5 jaar wonen wij op een oude boerderij en heb ik mijn paard aan huis, samen met 2 pony's. Ons eerste doel was het huis renoveren en daarna de buitenboel. Het huis is "klaar", nu is het tijd voor de stal. Zouden jullie mee willen kijken? We gaan een oude ligboxenstal slopen en nog een aanbouwtje en mogen daarvoor nieuwbouwen. In totaal mogen we 388 m2 herbouwen en daarvoor moet een paardenstal komen en een loods/stal voor schapen en hooi. We zitten in dubio of we 2 of 1 stallen zullen bouwen, dus een losse paardenstal of alles in 1. In onderstaande schets is de situatie getekend, het gele deel is het bouwblok dus daarop moet de stal komen, het gearceerde deel gaan we slopen. Bovenaan in de schets de rode lijn is de grens met de buren. Verder wil ik 4 paardenboxen en een aparte opslag/zadelkamer. De paarden moeten naar buiten kunnen kijken. Ik wil geen inloopstal en de paarden gaan elke dag naar buiten (4,5 hectare wei rond het huis).Wie vindt het leuk mee te denken? Ik heb ook een eigen topic geopend, maar daar wordt niet gereageerd :o [VSW] Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!
Afbeelding

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:13

Oehh leuk! Ben benieuwd wat je bedenkt... heb er zelf nog niet zo'n zicht op, dus kan je er niet echt bij helpen vrees ik..