Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:32

Oei, losbrekende paarden, Walter die tegen de koliek aanzat, vinger van Abby toch echt gebroken.....Sorry, de rest ben ik even vergeten. :o

Jullie hebben t over pads. Ik ben ook een nieuwe pad aan het zoeken voor de trektocht. Daar stel ik dus hoge eisen aan. Mijn oude is op. Ik overweeg een Burionipad. Nepwol, dus snel droog. Lamsvel is het mooiste natuurlijk, maar droogt te langzaam als hij een hele dag op een paard heeft gelegen en de volgende dag weer op moet. Jullie hadden t nog over een woolich (verhuisdeken), daar heb ik ook nog wel mee gereden. Het wordt wel een dikke prop onder je zadel hoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:34

Tobben met paarden hoort er een beetje bij, geloof ik. Toen ik met paarden aan huis begon, gaf ik ze een bult hooi, aangevuld met graszaadhooi, en voerde ik om de dag. Als alle paarden gelijke behoeften hebben, kan dat. Maar zo langzamerhand kwamen er wat andere paarden bij, te dik. Dus kon ze niet meer onbeperkt voeren. Wil ze wel in een kudde laten lopen, met als gevolg dat ik de hele dag aan het voeren ben en simmige paarden apart zet om meer of juist minder te voeren. En dan zie je steeds van alles: die een winkelhaak in zijn poot, die diarree, diecwordt te dik of juist te dun, die hoest, komt niet goed door zijn vacht, rare dingen onder zijn voeten....En dan heb je het inderdaad nog niet over het hekwerk, waar palen of isolatoren eruit worden gelopen...., Het zal je hobby maar zijn.... :\

Het leven was makkelijker toen een paard nog gewoon in een hok stond, je gaf m een schop als hij moest lopen en je trok aan de teugels als hij moest stoppen. Maarja, ik moest me zo nodig in het leven van en paard verdiepen... <<)

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:35

Die Burioni heb ik ook op het oog, Antheman! Volgende maand, als de centjes weer binnen zijn!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:45

Fabster schreef:
Die Burioni heb ik ook op het oog, Antheman! Volgende maand, als de centjes weer binnen zijn!

Ja! Aan welke denk jij?
Ik heb deze op t oog. In april is er Equiday en ik hoor net dat ze dan die pads meeneemt. http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... --gel.html
Dan kan ik hem voelen, dat vind ik belangrijk :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:55

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:04

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:05

Morning, wat een zalig weer! Hier de paarden vanmorgen voor het eerst weer op ons eigen land achter het huis, ziet er zo mooi uit! <3 Buuf kwam gisteren zeggen dat we het winterstuk nog weken mogen gebruiken want ze zijn te druk met andere dingen om dat stuk te stronten) maar we hebben zelf gewoon teveel gras dat nu echt geel/goor wordt.. luxeprobleem. :') Dus nu even een weekje op ons achterste stuk om dat wat korter te vreten. Ze staan er geen hele dagen op dus duurt ook wel langer maar maaien en weggooien is ook zonde.

Tamara, lastig! Het onbeperkt voeren beviel qua ritme heel goed toch? Wat zijn je opties?

Paarden die loslopen, brrrr!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:07

Haha Fabster die laatste zin. Oh zo waar!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:11

Hier was vorig jaar de buurman een greppel aan het graven. Opzich geen probleem want was op zijn wei.
Wat wel vervelend was, was dat daardoor 3/4 van onze omheining gewoon omviel omdat de greppel zo dichtbij was.

En gewoon stug doorgaan met graven, kwam nog geen sorry uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:14

En nog even een gezellig plaatje voordat ik buiten ga spelen:
Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:34

Hahaha Fabster. :D

Vinger is nogsteeds auw. Mannetje beetje zielig nu omdat ie alles alleen moet doen. :+
Nee mesten kan ik niet, snoeien ook niet, honden uitlaten is ook lastig (hebben er 4), en auto rijden ga ik niet eens proberen. Zucht. Voel me wel een beetje een derde wiel zo. :x
Mja. Zondag grondwerk gepland. Een's kijken hoe dat gaat.

Ik rij zelf met een barefoot met barefootpad. Zit als een huis. Heb alleen nog geen kijk op of het wel of niet lekker zit voor paard. Ze loopt er heerlijk mee.
Mannetje heeft een nep barefoot western. Die blijft maar schuiven op zijn htk-paard hoe hard hij ook aangespoord is. Dus die is nu ook op zoek naar iets anders.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:37

Wat hebben jullie als bakrand? Dus om te voorkomen dat het zand eruitgaat onderlangs?

Zielig mannetje. Gelukkig mooi weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:39

@abby: goedkoop blijkt vaak duurkoop...

Hier is de bonte vanuit de wei ook wel eens alleen naar huis gelopen, ben ik ook 10 jaar ouder van geworden. Soms sluipt het er weer in dat ik ook té makkelijk wordt met hekken echt dicht doen onder het mom van 'de meiden staan toch te eten' oid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:45

Ik ben juist erg als het op dicht doen komt van draden en hekken. Al ga ik maar even naar de Plus in dorp en ben ik maar 20 minuutjes weg, het hek moet weer dicht als ik er met de auto door ben.
Vorig jaar diverse paarden gevangen hier op de weg voor, inclusief 1 dood van de overbuurvrouw na een frontale botsing met een grote bus. Zolang ik dat beeld nog voor ogen heb gaan hier alle hekken dicht. Zelfs als ik thuis ben. Het hek voor bij de weg van de wei zit zelfs een hangslot op.

Als je je paarden aan huis hebt ben je er wel heel anders mee bezig vind ik. Heb ook opgemerkt dat ze karaktertrekjes hebben die ik minder leuk vind :o . Want je ziet nu zoveel meer van ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:47

Ja een hardere wake-up call kun je haast niet hebben ;(

Wij hebben geen hek aan de oprit, maar bij de paarden wel een dubbel hek met een 'sluis' er tussen zodat de paarden ook nooit bij hooi en voer kunnen komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:03

Het hangslot zit puur op het hek van de wei omdat wij schuin tegen over ons de Parkeerplaats hebben van het bos, daar was tot vorig jaar veel overlast van hangjongeren en drankgebruik van die jongelui. Ze haalden dan vaak de meest stomme kattekwaad uit en dingen die absoluut niet konden, zoals hekken open zetten van weilanden. Vandaar mijn hangslot op dat hek, wilde dat liever voorkomen dat ik dacht dat ik ze op de wei had gezet om ze vervolgens hier over de N weg te zien gaan met zijn 2-tjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:07

Ja, dat is waardeloos. Wij hadden hier een familie in de buurt met kinderen die altijd rottigheid aan het uithalen waren, dus hier ook een slot op het paddockhek naar de weg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:17

fabster mooi geschreven
Ik heb altijd de zorg zelf gehad dus ik weet niet beter .
Voordeel van aan huis is dat je het nu veel beter kan verzorgen als ze wat hebben, dat was altijd een hoop getob op een gehuurde wei zonder stromend water en stroom.

antheman leuke konten foto :D

palouysa zo'n buurman zou je toch ook, grrr, ben je mooi klaar mee -:(-

abby sterkte met je vinger :(:)

zo eens stallen uitmesten en morgen een mooie buitenrit rijden. :):)
Zou eerst niet doorgaan omdat we smiddags wat hebben maar we kunnen starten vanaf 9 uur en we nemen niet de langste rit, maar die van 17 km, dus dan zijn we op tijd weer rond en thuis.

Hier heerlijk weer, hopelijk morgen ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:01

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:07

Anke schreef:
Wat hebben jullie als bakrand? Dus om te voorkomen dat het zand eruitgaat onderlangs?

gewoon een brede plank :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:08

Meggiemeg, mooi omschreven, mijn ruin is echt een l*l, dat wist ik wel maar nu ik hem thuis heb zie ik pas wat voor etter het vaak is. :') Viola ken ik niet anders dan thuis en dat is op zich ook een raar paard. :')
En hangjongeren zijn stom, ik heb dat nooit begrepen. :P Wat daar leuk aan is zeg maar..
PB, nah!

AB, sterkte met de vinger!

Spatter, lekker rijden! Het is zalig weer inderdaad! 17 km is ook een mooie rit! :j

Hier al een productief ochtendje gehad, stallen had ik vanmorgen vroeg al gedaan en hooinetten vullen ook en daarna door om oud papier weg te brengen en daarna naar de Welkoop om plantjes en potgrond en wat ander spul te halen. Kom ik terug, hebben mijn vriend en de buurjongen en nog een vriend bijna al het snoeiwerk in de tuin al af! Hadden we echt de hele zaterdag voor uitgetrokken samen maar het is al bijna klaar! Jeehj! Zo de potten vullen met viooltjes en ander kleurig spul en dan kan de lente echt beginnen. <3 En vanmiddag tijd voor de paarden. Lekker dagje zo! Ik had wel appeltaart gebakken voor de boys en die is al bijna op. Mag best als je zo hard werkt. :x

Antheman

Fabster schreef:
Dat is dezelfde, alleen wil ik hem vierkant, vanwege de zadeltassen ;)

http://www.equiday.nl Ermelo

Citaat:
O echt waar? Dan vind ik dat mss ook wel een goeie optie. Is dat ook met die gel enzo?

Met en zonder.

kristelhans

Antheman schreef:
Anke schreef:

gewoon een brede plank :)

Wij ook gewoon planken, wil prima, zit al bijna 2 jaar nu, her en der wel wat bolstaand nu maar alles blijft mooi binnen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:38

Kristel onbeperkt is idd geweldig makkelijk. .maar geen doen qua koudbloeden en echt rond worden.

Nu voer ik 4x daags hooi en er hangt altijd stro. Dus nog wel onbeperkt maar stro geniet niet de voorkeur.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:40

Nee, kieskeurig zijn ze wel! :D onbeperkt kan bij mij ook niet meer. Dan maar vaker voeren.