Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:41

Fitzroy schreef:
Jennyk, dus even voor de duidelijkheid :D
Je hebt 3 paarden: Creamer, Sjanty en Larouche.
Creamer heeft het 7 weken volgehouden met 4 (?) zakken 'oude'Topkorrel, Sjanty 5 weken. In beide boxen liggen nu de Dolsma korrels of niet? Hoe lang liggen deze erin en hoe bevallen ze?

En hoe lang staat Larouche nu op de groene Topkorrel?

Dan kunnen we het een beetje vergelijken.

Imker, weet jij al wanneer je de stallen definitief leeg gaat halen?

Idd ik heb 3 paarden (uhh nouja pony's :+ , 137, 142 en 150 hoog)
De weken zijn goed, klopt helemaal! +:)+
Sjanty staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.
Creamer staat sinds (*pakt kalender erbij) 11 februari op dolsma korrels en dit gaat heel goed.
Nog steeds liggen er ook hele korrels tussen.
Ze plast altijd op één plek en die was eergister al goed nat dus die heb ik een hoek gegooid en was vanmorgen al weer mooi opgedroogd.

Larouscha staat sinds (*kijkt weer op kalender) 10 januari op groene topkorrels (5 zakken) en daar heb ik 10 februari een zak dolsma bij gedaan.
Deze stal ziet er ook super uit! Wel heb ik vandaag een natte plek gehaald en die weer opgevuld met droge molm vanaf de kanten.

Ook slapen de paarden vanaf dag één liggend!

Edit: nog vergeten te vermelden. Mijn paardjes staan buiten van kwart over 7 tot 20.00 uur

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:47

Fitzroy schreef:
@paars: blijft de bodem bij jullie dan wel los? Want bij mij is het echt wel een koek, dat kan ik zo niet eeuwig laten liggen
Je hebt nog een antwoord tegoed zag ik! Het blijft wel los. Zal vanmiddag eens foto's maken. In het weekend moeten we het zelf doen, dus ik kan vóór en ná foto's maken.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:51

Tjalko staat er vandaag een week op en ik ben super tevreden.
Heb er vorige week 7 zakken ingedaan en het is nog steeds een superzacht verend bed.
Gisteren heb ik er 1,5 vuilniszak uitgehaald (van heel de week :D ) dit staat tegenover 7 a 10 zakken die ik normaal had met nat stro, daarna heb ik 1 zak korrels op zijn plasplek gegooid en weer bedekt.
De drollen haal ik er elke dag uit en gooi ik in de kliko.
Het is misschien niet zo mooi in het aanzicht als bijv. zaagsel of een strobed maar het is wel ideaal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:19

Dat is nogal een verschil qua afval Vonnie. Je zult erg blij zijn. Zal ik jou ook meenemen in mijn lijst van verbruikers. Volgens mij heb jij Ecobodem. Doorzichtige zakken van 15 kg toch? Nog even graag vermelden of en hoelang jouw paarden buiten / binnen staan.

Zostraks een update met foto's van eind van de middag op mijn website geplaatst.

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:51

Bedankt Jenny en paars. Ik denk dat het wel scheelt dat iedereen de paarden veel buiten heeft staan.

Ik kan het beste vergelijken met Helianthe vrees ik. Diana, is jouw bodem nog los of is die ook al een koek aan het vormen?

Ik heb hier box 2 weer omgespit. In de lagen eronder zaten nog hele strokorrels van verleden week die dus niet uit elkaar gevallen zijn. Vandaag maar wat minder er doorheen mengen maar meer op de bodem strooien.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:57

Ja, dat is het enige nadeel van niet omscheppen: er liggen korrels ónderop de plek waar hij niet poept en plast, die helemaal niet "meedoen". Da's dus eigenlijk zonde. Misschien toch maar eens per 14 doen dan.....omscheppen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:57

Vandaag even geen update in het betreffende topic.
Ik wil wel even melden dat het lijkt of er vannacht een mannetje met een tuinslang in de stallen heeft gestaan om alles nat te maken. Het sopt echt enorm in beide stallen.
Morgen ga ik dus de helft van de Strovanstal leeghalen en ca. 1/3 van de Merkloze stal.
Bestaat er behoefte aan een videoverslag of voldoen foto's?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:58

voor mij voldoen fotos wel hoor imker,

wat raad je me aan als ik ga bestellen, heb een echte viezerik, een hengst die netjes achterin poept, wel overal plast, en een jaarling wat vaak buiten poept, die heeft een uiloopstal,

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:17

@ FITZROY
Ik hou op mijn website een verslag incl.foto's bij. Voor wie??? natuurlijk voor mezelf maar zet het voor jullie op de site.....

Als ik nu zie dat de foto's van vanmiddag slechts 1 en 3 x zijn bekeken vanavond vraag ik mij af waarop ik foto's maak en plaats....en dus.....vraag ik mij af of

@ IMKER
zoveel moeite moet doen om een filmverslag van het uitmesten te maken. Ik zou het denk ik maar gewoon bij foto's laten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:30

Oh... maar ik vind een filmpje juist wel leuk! Dat geeft een beter beeld van wat je er allemaal uit haalt dan foto's..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:32

Diana, het is misschien zo, dat het juist zo makkelijk is dat we híer een stro-korrel topic hebben, en hier van iedereen de ervaringen lezen en verzamelen. Om dan steeds naar een andere site te moeten gaan om daar jouw verslagen te lezen lijkt een fluitje van een cent, maar is soms net te ver weg muisklikken. En dan daarna weer een paar keer terúgklikken om weer op bokt te komen. Dat kan ook wel via "openen in nieuw venster" maar goed. Muismoe?? Ik weet het niet. Zijn vast wel theorieën over. Ik merk dat ik het niet doe. Ik lees gewoon liever hier verder. Het is wel jammer, want je doet daar je best voor, het idee van je site vind ik erg leuk, maar het is niet erg praktisch in combinatie met het topic híer. Denk dat als je ze hier plaatst er meer naar wordt gekeken. Maar dan spreek ik natuurlijk voor mezelf hoor! Kan je het niet allebei doen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:24

Ik sluit me bij Paars aan, maar ik wil er wel bij zeggen dat ik wel regelmatig op je site kijk en ook bij je foto's.
Maar ik ga niet iedere keer als jij een update hebt gegeven als een gek naar je site toe. Idem dito trouwens met de foto's van Imker, die bekijk ik ook maar eens in de paar dagen.

Waarom? Omdat ik zelf al met het product werk en mijn eigen ervaring heb. Wat heeft het dan nog voor mij voor meerwaarde om jullie foto's a la minute te bekijken?
Ik weet hoe het product werkt en dat jullie minder smerige paarden hebben en/of de gelegenheid om vaker de mest weg te halen.
Bovendien lijkt het nu net alsof wij jullie 'verplicht' hebben om fotoverslagen bij te houden en voor zover ik weet is daar geen sprake van. Jullie hebben er zelf voor gekozen om het allemaal op foto bij te houden.

Ik vind het eerlijk gezegd voor mij veel nuttiger om hier schriftelijk ervaringen uit te wisselen over de merken korrels.

Anyway, uit jouw foto's kan ik niet afleiden of het nu wel of geen koek is onder de bovenlaag, Diana.
En dat was concreet mijn vraag. Als je daarop geen antwoord wilt geven, is het mij ook prima, maar uiteindelijk was dit topic bedoeld om ervaringen uit te wisselen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:24

Ik heb het een hele tijd dubbel geplaatst, maar ik zal de link naar mijn korrelverhaal op mijn site in mijn onderschrift plaatsen.

De verplichting om te plaatsen heb ik niet doe het uit vrije wil maar als je zoiets doet en openbaar maakt is het wel leuk om te zien dat het ook daadwerkelijk wordt gelezen en dat jullie er niet elke dag naar kijken begrijp ik en dat verwacht ik niet hoor.

Ik weet Fitz..dat jij een regelmatige bezoeker bent en dat vind ik leuk!

Er zijn natuurlijk meer bokkers....het "vaste clubje" leest elkaars ervaringen toch wel....
Het gaat mij er meer om dat het in zijn algemeen weinig wordt bekeken en dan vraag ik me af waar ik al die moeite voor doe.

Naast de foto's doe ik uitgebreid verslag (elke dag) en daarin vermeldde ik gister dat ik alles had omgespit.....Iets wat ik 1 x in de week ongeveer doe. Een vaste koek heb ik dus niet. Bij Helianthe ligt de bodem duidelijk vaster (niet echt een natte koek te noemen) dan bij Kayleigh, hier ligt het mot compleet los maar dat is aan de foto's duidelijk te zien lijkt me.

Hoop dat één en ander duidelijk is en anders lees ik het wel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:46

Ik kan me wel in het bovenstaande vinden. Natuurlijk race je niet iedere keer naar het fototopic of naar Diana's site. Doe ik ook niet, trouwens. Vaak kijk ik ééns in de paar dagen. Dat heeft zo zijn redenen.

Dadelijk ga ik moed verzamelen om naar buiten te gaan, het motregent hier nl. behoorlijk hard. Zal zowel fototoestel als camera meenemen. Hoe de pauzeknop op de camera werkt, weet ik nog niet precies. Maar als het dus mislukt: dan weet ik gewoon nog niet zo goed hoe het ding werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:55

imker schreef:
... het motregent hier nl. behoorlijk hard.
Vroeger heette dat gewoon regen :+
Overigens is het hier net zo vies.
Mijn stallen gaan nog steeds goed. De ene stal zit wel een koek op de bodem, maar die houd ik bewust intakt omdat de bonte nu dus niet meer de bedding naar achteren kan schrapen.
Ik merk wel dat er meer nattigheid omhoog begint te komen.
De HIT-stal moet ik morgen/overmorgen echt wat nattigheid uit gaan halen.
Paard heeft duidelijk een vaste plasplek rechts, die is donkermottig momenteel. Links zijn de korrels iets uit elkaar gevallen, maar nog lang niet alles en is de keur ook veel lichter.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:59

Update komt er weer aan. Of de video gelukt is, betwijfel ik, maar dat moet ik even op kantoor zien.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:11

ik heb vanmorgen weer een halve zak bij Larouscha erbij gegooid. Eigenlijk zag het er nog wel goed uit, maar ik wil even kijken of het er nòg droger van word :o

Sjanty gaat niet meer op korrels, met 4 zakken korrels deed ze 5 weken en met één zak (zo'n 20 kilo) zaagsel doet ze 3 weken.
Nouja niet ieder paard is geschikt voor korrels denk ik dan maar ;)

Ow diana ik was vergeten te melden dat je mijn lijstje mag publiceren ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:16

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 22/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Merkloos: Stalbewoner een gemiddeld paard.
10.12.2008: 6 zakken,
74 dagen 13 zakken.

Strovan: Stalbewoner een vies paard.
10.12.2008: 6 zakken,
74 dagen 15 zakken.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard.
15.01.2009: 6 zakken,
38 dagen 12 zakken.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard.
04.02.2009: 7 zakken,
18 dagen 7 zakken.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
61 dagen en 13 zakken

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
48 dagen en 11 zakken

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden overdag buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide)

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
16 dagen 6 zakken

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
16 dagen 6 zakken

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 - 16.30 buiten

Merkloos
126 dagen 36 zakken

JennyK: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten

Dolsma.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.

Top groene korrels
Larouscha (nette pony) sinds 10 januari 5,5 zakken ,
10 februari een zak Dolsma bijgestrooid.
22 februari een halve zak bijgestrooid.

Oude Topkorrel
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken (nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:09

Imker: wat kan je in je updates(waar ik elke dag trouw naar kijk) goed zien dat er in de strovan zakken meer zit.
Je hebt in beide stallen 2 zakken bijgestrooid maar bij de strovan stal is het duidelijk meer dan in de merkloos stal.
Toch gebruik je van merkloos minder zakken.
Neemt merkloos dan meer vocht op of ligt het echt aan het paard wat erin staat?

Diana: ik kijk wel regelmatig op je site maar vind het jammer dat de foto's niet bij het verslag staan maar ergens anders op de site.
Ik vind die link onder je stukjes wel erg handig!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:31

Ligt aan het paard wat erop staat, denk ik. Want ik heb nog 2 ruinen meer op Merkloos staan en één daarvan is ook een grootverbuiker...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:41

@ Colunder,
Dank voor de interesse, leuk! Doe ik het toch niet voor niets, haha....grappie.

Voor de handigheid heb ik vanochtend in mijn onderschrift beide links geplaatst. 1 naar het bijgehouden verslag en 1 naar het fotoalbum en dat dit dan niet bij elkaar staat....tja....meer kan ik er niet aan doen.

Nog een aanvulling op het antwoord van Imker:

Een mooi vergelijk tussen dezelfde 100% strokorrels;

mijn paard (viespeuk) staat 24 uur binnen (alleen buiten voor rijden) verbruik 38 dagen = 12 zakken
paard Imker (gemiddeld paard) staat overdag buiten verbruik 74 dagen = 13 zakken

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:54

Diana, over welk paard hebben we het nu?
Bedoel je Imker zelf, die is extreem netjes. De merrie in de merkloze stal op dag 74 is gemidddeld. Strovanpaard is extreem smerig.

Colunder, bedoel je dat er meer korrels in de strovanstal liggen? Het is sowieso 10kg meer, omdat er tegenwoordig in Merkloos maar 15 kg zit en in strovan gewoon 20. Plus dat strovan kleinere en lichtere korrels heeft, waardoor het optisch er ook beter uit ziet.
Mocht je iets anders bedoelen, dan hoor ik dat graag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:57

Diana: voor een optimale update van het lijstje van het strokorrelverbruik, mag je er bij mij weer 2 dagen optellen ;) , dus 63 en 50 dagen.
En bij box 2 een zak extra, 12 dus nu.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:57

Ik heb het over de merkloze stal dus dezelfde 100% strokorrels als mijn Ecobodem korrels.
Daarom schreef ik: tussen dezelfde 100% strokorrels!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:13

Ah, oké.
Mijn vraag was even nav de foto's die ik van de stal van Imker hier in het topic heb geplaatst.