Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:39

als je het met de grasmaaier uit elkaar gaat halen kun je het beter droog laten,
is makkelijker,
als je geen grasmaaier hebt en het gaat pluizen,
kun je ook grote brokken in een kruiwagen vol water weken 2 minuten en je kan pluizen, zo zijn wij begonnen
dan verspreiden en dan pas de sproeiers erop

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:53

Ik heb wel een grasmaaier, maar die ga ik hier echt niet voor gebruiken. Aangezien op de site ook al dat waterverhaal wordt gezegd, vroeg ik me af of niemand dat heeft geprobeerd. Maar jij dus wel en dat werkte goed?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:43

pluizen blijft een rot klus,
maar dat gaat beter met nat spul,maar dan hadden we met 2 vrouwen zeker 2 weken elke dag een paar uur moeten ploeteren
met de grasmaaier ging het sneller maar ook veel mooier uit elkaar

mijn grasmaaier is er niet slechter van geworden hoor!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:01

Nou, ik had de grasmaaier dus voorgesteld aan mijn man en die had echt zoiets van: je meent toch niet dat we daar de grasmaaier voor gaan gebruiken :D
Dus wordt hier toch ouderwets handwerk...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:42

snap ik, mijn man was niet thuis dus ik heb het gewoon gedaan en achteraf vond ie het geen slecht plan.....................

maar laat je man een uurtje of wat mee pluizen dan verandert ie wel van gedachten denk ik, de mijne gaat dan meestal vanzelf wel manieren bedenken om het makkelijker te maken

heb ook nog een filmpje van het gebeuren, zal effe vragen of iemand het er op kan zetten voor me

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:43

hahaha, das wel een goeie. Gewoon als manlief aan het werk is, de grasmaaier gebruiken. Zal hem onthouden ;)

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:44

ja ik heb twee grote pakken van kokossystems er doorheen
gedaan. Is bij mijn bak genoeg om hem stevig te krijgen. voorheen was het veel te zwaar, zeker op bepaalde plekken die
ik af had laten graven en opnieuw gevuld had met zand.

Bewerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:44

Ik lees ook even mee.
Maar ik vond het wel erg prijzig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:47

Bewerkingen schreef:
Ik lees ook even mee.
Maar ik vond het wel erg prijzig.

Ach, het hele paardengebeuren kost nou eenmaal veel geld. Als ik door dit spul het gehele jaar door kan rijden en de paddock beter begaanbaar is, dan vind ik het qua kosten echt wel meevallen...

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:21

als iemand nog kokos zoekt, stuur me dan even pb.
wij verkopen kokos korte vezel in baaltjes van 15 kilo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:17

Hoeveel van die baaltjes heb je nog Charlot? Alleen je zat in Friesland geloof ik hé? Is andere kant van het land voor ons :=

De eigenaar van de paarden die ik rijd heeft z'n bak verbeterd met een hoop zand.. resultaat een droge bak, maar wel heel erg mul. De kokosvezel lijkt me een ideale oplossing dus ik ga de baas eens met wat offertes om de oren slaan ;-)

Deed jij nu met autobanden slepen Mac?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:22

Ik hoop niet dat het onderwerp al te veel in vergetelheid is geraakt?

Heb maandag een offerte aangevraagd bij Comos, maar heb nog geen antwoord gehad, sta natuurlijk te trappelen om onze zware bak beter te krijgen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:17

Bij ons zijn er 4 balen kokos in de bak gegaan. ze zijn met de mestverspreider uit elkaar gehaald, daarna zijn er nog een paar tanken water over heen gegaan en toen is het door de bodem geroterd. Na 3 weken en na de regen is dat roteren herhaald.
De bodem is nu goed te rijden.
Bij deze een foto, op de ahctergrond zie je de paddock waar geen kokos in zit.

wij zijn er heel tevreden mee.
Komende week, na de regen wordt de bak weer geroterd en gegaliseerd.
er ligt nu 1 baal i nde longeervolte. Die wordt ook aangepakt.
Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:20

Van welke leverancier had jij je balen uiteindelijk belker? Korte of lange vezel?

Wat merk je aan verschil aan je bodem met de kokos erin?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:22

Lange vezel. Van http://www.comos.nl/

Deze bak is gewoon stabiel. Je zakt er niet mega in weg. in dep addock en longeervolte zitten mijn tenen onder het zand verstopt als ik daar nu instap. In de bak loop ik op de bodem. dus veel stabieler. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het straks is als het gaat regenen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:12

Dus je bak was eerst ook zwaar/los?

Het heeft best flink geregend vandaag hier... ons bakje was nog steeds erg zwaar helaas, tijd voor een oplossing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:14

Er op lopen, daarvan heb ik een ervaring bij een kennis, die bak is gewoon hard, ik vind veel te hard, dat is dan agterberg. Zij trots dat haar paard op de bodem loopt, maar die zit nu met een blijvende peesblessure en ik vind die bodem gewoon te hard.

Ik zie nl liever een cm of 3 a 4 in de bodem zakken zonder dat hij zwaar aanvoelt om te lopen, maar dat ligt aan het zand, de korrelgrootte hoe ze mengen. Het beetje zakken vind ik nl demping hebben, het erop lopen wat ik dus als hard vind aanvoelen, vind ik juist een dreun in de gewrichten geven.

Ben dus benieuwd hoe die kokos het doet.

Mijn bezems staan altijd buiten, in weer en wind, ze verteren wel snel, dat viel mij op aan de hand van dit topic, dus ben nog steeds benieuwd naar de duurzaamheid, is nl net zo duur als agterberg heb ik ondertussen al begrepen....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:17

Ja de bak was zwaar en los. Hier heeft het bijna niet geregend. Helaas.
Hier de bak zonder kokos en wel de avond er voor gesproeid. Ze zakten er tot de kroonrand in weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:19

Ja, dat is wel ver. Ik sleep wel elke keer na het rijden zodat hij vaster wordt en dan op tijd sproeien, dan zakt hij niet zo ver weg. Maar ik mis vering..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:30

Ik ben agterberg gewend en dat is me goed bevallen... Maar het scheelt of je rijdt op een professionele accommodatie of bij de boer om de hoek.

Een hardere bodem zie ik juist liever dan een zachte, juist ivm peesblessures. En omdat je zand erin blijft liggen zal het nooit zo hard worden als asfalt bijvoorbeeld. En ook daar draaf ik wel eens een stuk op buitenrit. Op een ijslanderaccomodatie waar ik poosje terug heb gereden hadden ze zelf een hele harde grind achtige grond. Nu is dat ook een aparte tak van sport, maar even voor het idee ;-)

Waar ik wel een beetje zorgen om heb is het rotten, zeker omdat ik niet weet of de bak goed genoeg draineert in de wintermaanden. Dan zouden er plassen in staan en dat doet vast geen goed. Toch ga ik voorlopig even af op de positieve ervaringen hier.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:41

Ik meld me even in dit topic.
Wij willen op stal ook iets aan de bak doen en kokos lijkt ons erg geschikt en fijn (als er het eenmaal in ligt :Y) )
Alleen willen we wel het liefst eerst bij andere mensen kijken hoe het is en hoe het bevalt dus bij deze mijn vraag:
Zijn er hier mensen uit de buurt van Alphen aan de Rijn die dus al kokos in hun (zand of kleibodem) buitenbak hebben liggen en waar we een keertje even mogen komen kijken met een groepje?

Anouk_MJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:21

Ik weet dat het topic alweer een tijdje buiten gebruik is maar heb een vraag, sorry daarvoor..
Ik wil in mijn zeer zware bak (gekeerde zandgrond) ook kokos toe gaan voegen, maar kan ik het beste lange of korte vezels nemen?
En voor de mensen die het al langer in hun bak hebben liggen: blijft het goed rijbaar, ook na jaren?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:41

Hebben ook de balen kokos binnen. Manlief vind het idee toch wel erg goed met de grasmaaier, dus dat gaan we uitproberen. Moeten namelijk voor zowel bak als paddock pluizen, dus alles wat het gemakkelijker maakt is meegenomen...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:31

Heb het ook van de week binnen gekregen.
We zijn nu bezig de balen grof-weg uit elkaar te halen.Daarna gaan ze in de mestverspreider en daarna worden ze met een rotorkopeg(?) door de toplaag gemengd.Ben benieuwd!
Wij hebben voor de lange vezel gekozen omdat dit meer stabiliteit geeft dan de korte.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:37

Ik heb ook begrepen dat de lange vezel meer binding geeft aan een losse bodem.

Mijn baas wil er (nog) niet aan, hij is bang voor rotting....
Iemand al eens een oude bodem gezien met kokos? wat gebeurt er met het spul?