Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnik

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:57

Arabesk schreef:
Ik vind het toch heel wat anders, als een paard wel 24.7 buitenstaat, maar niet op gras, bijvoorbeeld een grote paddock of HITactiefstal. Dan kan je best zonder weide. Heel veel paarden kunnen ook gewoon niet tegen het rijke (koeien)gras, en is het ook vaak beter om ze niet op grasweides te zetten.

Dat ben ik inderdaad met je eens. En een paard wat de hele dag buiten komt in een paddock of een HITactiefstal krijgt in mijn ogen ook voldoende afleiding en wordt paardwaardig gehouden. Mits hij/zij ook nog contact kan maken met soortgenoten.
En natuurlijk zijn daar ook weer uitzonderingen op. Bij ons op stal staat een paard wat eigenlijk als de dood is voor andere paarden en daardoor van zich afslaat. Zij heeft het veel meer naar haar zin wanneer ze in haar eentje in een weilandje staat met een draadje tussen haar en haar soortgenoten.

@Lovely, dat ben ik dus niet met je eens. Ik sluit me aan bij VeerenAshley in deze!

@Sportpaarden...tja ik heb ook een duur paard aangeschaft. Niet omdat ik perse met haar aan de wedstrijden wilde, maar gewoon omdat ik als een blok voor haar viel en ik in de luxe omstandigeheden was dat ik het kon betalen.
Toen ze bij mij thuis kwam is ze in de wei gegaan bij mijn Shetlander (waar ze niks van moest hebben) en na 3 dagen achter een draadje gestaan te hebben is ze in de kudde gegaan. Waar ze nog altijd met erg veel plezier staat.
Sportpaard of niet,een paard is een paard met dito behoefte, waar wij mensen maar al te makkelijk aan voorbij gaan!

@Ninx ja ik werd geattendeerd op dit topic en zag toen dat jij het geplaatst had Haha!. Heb de paardjes vanmorgen lekker zien staan genieten van het zonnetje. En daarstraks weer. Ze hebben het wel naar hun zin Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:03

Monnik, wat ben je precies niet met mij eens?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:18

Ja ik zie nu inderdaad dat het als boter na de vis komt, mijn opmerking. Je hebt er alweer iets over geschreven.

Maar ik vind dat een paard die de hele nacht binnen staat en een halve dag maar een beetje staat te koekeloeren. Goed stalmanagement of niet. Je gaat dan toch voorbij aan de essentiële behoefte van een paard.
En natuurlijk is het ene paard het andere niet, maar alle paarden hebben instinctief behoefte aan kontakt met soortgenoten, grazen/kauwen (zoveel mogelijk speekselbewegingen per dag) en rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:26

Monnik, dat is behoorlijk stellig en daarmee ga je dus volledig voorbij aan het belang van goed management. Zoals ik al eerder zei, denk ik niet dat het unbedingt goed voor een paard is om hem/haar maar 24/7 buiten te zetten. Tegelijkertijd denk ik niet dat op stal staan (met goed management) zonder meer slecht is voor een paard. Nog afgezien daarvan zijn paarden geen mensen en hebben ze dus ook niet de hele dag afleiding of geestelijke uitdaging nodig. Als je begrijpt wat ik bedoel.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:31

niet iedereen kan en heeft het geld om een paard veel weidegang te bieden, en alles wat maar ''goed'' is voor een paard. Wel kunnen mensen met iets minder een paard ook een fijn leven geven, of een paar jaren daarvan. Ik vind dat dat moet kunnen en mogen. Om nou meteen te zeggen dat dat niet mag:S, sommige mensen hebben ook een grote huski in hun kleine rijtjeshuis zonder tuin.. maar laten de hond wel vaak uit, maar de hond kan niet rondrennen de hele dag lang en al zijn energie kwijt.. is dat ook sneu? Ik weet t niet, maar rijke mensen met veel land geld enz. hebben makkelijk praten. Ik zie het ook van een andere kant. Beter een baasje met iets minder ruimte voor het paard, en die er goed voor zorgt, dan iemand die zijn paard laat te staan in het land en er niets aan doet..(want die ken ik er ook wel, paarden enorm groot land, vreten zich hardstikke vol.. en hebben enorm lange hoeven.. mijn paard staat veel binnen omdat hij anders snel hoefbevangen word, maar krijg hele (HELE) goede verzorging..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:32

wat heeft dat met rijke mensen te maken?
Je paard zet je toch gewoon op ene pension waar de mogelijkheid is waar ze buiten kunnen elke dag?

Een paard dat hoefbevangen wordt zou ik niet op stal dumpen, maar in een zand paddock/bak

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:35

mijn paard staat ook wel in de bak.. maar ja ik ben niet de enigste daar he;) Verder kan niet iedereen een pension betalen, of is er niet altijd de mogelijkheid om een paard buiten te zetten..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:37

Als je geen pension kunt betalen dat voldoet aan de basisbehoeften van een paard: dat wil zeggen meer dan voldoende beweging en groepgedrag, dan hoor je m.i. geen paard te hebben. Want dan kun je doorgaans de kliniekkosten ook niet betalen als er wat gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:39

als je geen pension kunt betalen, wat doe je dan met een paard??

Soms zijn er wel eens dingen die we niet kunnen betalen.
maar tegenwoordig lijtk het maar steeds meer dat het dan toch maar aangeschaft moet worden....

(toevallig meteen een grote banner over krediet onder in)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:41

dat kan, maar hoeft niet:) Ik vind dat mensen met iets minder ook paarden mogen en kunnen houden, en als zei het paard wel veel in beweging houden, maar niet genoeg op land zetten, vind ik daar niets zieligs aan. ( ik weet zeker dat hier ook wel mensen zijn die een hond hebben die meer energie kwijt moet dan dat ie uiteindelijk eruit krijgt..) Ik vind dat ieder moet weten hoe en wat hij of zij hun paard moet houden, mitst je er maar goed voor zorgt en zorgt dat je paard gelukkig is.. En dat kan met een wat kleiner landje ook wel.

edit: nu moet ik zeggen dat ikzelf niet te krap zit, en mijn paard staat straks heus wel weer int grote land enz, maar ik begrijp mensen die het iets minder hebben wel..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:42

Mijn paard was ook bevangen vorig jaar en toen heb ik een kale wei gevonden,ik moest daar 65 km voor rijden.Achteraf was hij niet bevangen maar had H.k.O,buiten staan en beweging is bij bevangen alleen maar beter,als je een dier neemt moet je er goed voor zorgen.Dat betekend dat ze soms veel kunnen kosten,daar hou je toch rekening mee?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:44

pinuts schreef:
mitst je er maar goed voor zorgt en zorgt dat je paard gelukkig is.. En dat kan met een wat kleiner landje ook wel.

en daar zit het probleem.. zorg dat je paard gelukkig is.. dat betekent dat je je echt verdiept in paarden en hun (kuddedier)behoeften. En de behoefte om te lopen de hele dag. Omdat de spijsvertering daarop gebouwd is. Kleine beetjes eten en steeds een stukje lopen.

Het feit dat jij dat vergoelijkt zegt iets over jouw visie op het houden van paarden. Voor jezelf voornamelijk. In mijn optiek dan. Je bent daarin niet alleen. Dat scheelt. Er zijn er helaas heel veel die er zo over denken.

En wat, zo vraag ik me af, doe jij nu met je kleine beurs als je paard ziek is. pakweg dik veertig graden koorts en moet naar de kliniek. De kliniek sleept je paard voor de dood weg en de rekening is 2400 euro (nee dat is geen denkbeeldig gedrag).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:46

Als men maar gelukkig is en niet het paard dat gebeurd ook steeds vaker,gemak dient de mens dus waarom je paard ver weg op een wei laten lopen als er een stal in de buurt is.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:48

Anya wil je eerst wel even goed lezen? IK zit niet krap, maar ik kan me voorstellen dat mensen met wat minder geld een paard willen en met iets minder willen doen, dat betekend niet dat ze de kosten van de DA niet kunnen betalen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard te geven wat het paard in de natuur ook krijgt.., dat is nou eenmaal zo! Ik wou dat we dat allemaal konden, iedereen een grote boederij, met een groot stuk land erachter.. grote kudde enz. En zo nu en dan beetje rijden en alles. Was het maar zo! maar het is niet zo! veel mensen hebben hun paarden op een manege, en die paarden komen vooral in de winter ook amper buiten! Nu richt ik dit niet op mij,( ik sta ook niet op manege) want mijn paard staat nu ff op stal maar komt straks weer hele dagen opt land te staan, tussen andere paarden.. Heerlijk voor hem. Maar ik kan die andere mensen wel begrijpen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:49

En dus vind ik de honden die alleen maar een rondje om de kerk gaan ook heel zielig! Dat is ook weer zo'n diersoort die zich maar moet aanpassen aan ons mensen, terwijl we vaak geheel en al voorbij gaan aan de behoefte van een hond!

marleen_usar schreef:
als je een dier neemt moet je er goed voor zorgen.Dat betekend dat ze soms veel kunnen kosten,daar hou je toch rekening mee?

Precies daar sluit ik me bij aan. En er goed voor zorgen betekend dat je je verdiept in wat een dier van nature aan levensbehoefte heeft en daarvoor zorgen.

pinuts kijk eens even naar je eigen onderschrift.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:50

Monnik schreef:
pinuts kijk eens even naar je eigen onderschrift.

Oh grappig die is ineens weg.... Verward

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:51

Ik vraag me af hoe mensen dat doen met een smalle beurs,wat doen die met een forse veearts rekening? Lenen die daar dan geld voor of zo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:51

precies Marleen. En bij voorkeur een stal met lekker veel luxe. Voor de ruiter dan. Twee binnenbakken, houdt het zo lekker droog, een kantine met bediening, een solarium, speciale longeerbak, spuitplaats met warm en koud water. Allemaal essentieel voor de ruiter kennelijk. Want dat soort stallen heeft doorgaans geen eens een paddock. uurtje losgooien in de bak is mooi genoeg. Kunnen ze hun energie fijn kwijt.

@ pinuts jouw post zag ik pas nadat ik gepost had.
De essentie blijft het zelfde: kun je het niet betalen. Moet je geen paard kopen.
Kun je een paard niet bieden wat ze minimaal nodig hebben.... Dat wil zeggen voldoende beweging voor de spijsvertering en voldoende sociaal contact, anders dan allemaal met het hoofd over de staldeur hangen, dan hoor je geen paard te hebben. Dan deel je maar een paard of zoek je een andere hobby. Dat is mijn oprechte overtuiging.

Misschien zielig voor die mensen die dan geen paard zouden hebben, maar het voorkomt een heleboel dierenleed.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:52

monnik lees jij mijn bericht ff goed:) En nog vind ik dat je vanuit het paard moet kijken, dat veranderd niet:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:53

pinuts schreef:
monnik lees jij mijn bericht ff goed:) En nog vind ik dat je vanuit het paard moet kijken, dat veranderd niet:)

Volgens mij hebben we het allemaal goed gelezen. En zijn we het niet met je eens.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:53

pinuts schreef:

Als je vanuit een paard kijkt, dan geef je hem dit:
Anya schreef:
Kun je een paard niet bieden wat ze minimaal nodig hebben.... Dat wil zeggen voldoende beweging voor de spijsvertering en voldoende sociaal contact, anders dan allemaal met het hoofd over de staldeur hangen, dan hoor je geen paard te hebben. Dan deel je maar een paard of zoek je een andere hobby. Dat is mijn oprechte overtuiging.

Kun je dat niet, dan bekijk je het vanuit de mens en niet vanuit het paard!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:54

He, mensen voordat iedereen ineens de pik op me krijgt ofzo. Ik heb het mooi voor elkaar hoor, mijn paard heeft niets te klagen. Kon het maar bij iedereen zo zijn:) Maar helaas, ik zeg alleen ff de realiteit. Ga eens lang bij allll die maneges:).. Maargoed, het is mooi weer., wat doe ik hier, ik ga naar mijn paard, doee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:55

Ik begrijp dat jouw paard het goed voor elkaar heeft. Top.
Ik vind juist dat dat soort pensionstallen/maneges dicht moeten of stevig moeten reorganiseren Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:56

Helemaal mee eens.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:59

Anya schreef:
Ik begrijp dat jouw paard het goed voor elkaar heeft. Top.
Ik vind juist dat dat soort pensionstallen/maneges dicht moeten of stevig moeten reorganiseren Ja

Amen!