Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:07

die van mij gaatniet door de blub............. jaa met de hoognodige tegenzin en zeker onder dwang...... maar uit zichzelf..... nope

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:01

runningkawa schreef:
Nadya schreef:
Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent. Knipoog

Volgensmij staat die van jou niet in het hele natuur gebied met zijn kogels in de blub.

Ik ken ook zulke paarden en die doen buiten idd bar weinig..gaat ook niet als je niet normaal kunt lopen.

Ik heb de persoonlijke mening dat elk paard dagelijks buiten moet komen met een maatje.
Dat dit in de randstad een paddock is en geen weide kan ik begrijpen.
Dat daar het aantal uren korter is kan ook begrijpen. Maar stallen waar niet dagelijks de paarden buiten komen....tja...het zal mijn stal nooit zijn....

Uhm ik woon niet in de randstad en mijn paard komt elke dag buiten!
Nee niet in een natuurgebied, helaas dat bezitten wij niet. Maar er is niet overal blub, maarja mevrouw vindt het blijkbaar lekker om in een modderbadje te poedelen... kan er ook niks aan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:02

Nadya schreef:
pearlie schreef:
Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...

Oh ja? Wat voor paard heb jij dan? En wat voor paard denk je dan dat ik heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:06

Ik snap even niet waarom je mijn bericht aanhaalt Pearlie? Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:11

runningkawa schreef:
Ik snap even niet waarom je mijn bericht aanhaalt Pearlie? Lachen

Omdat ik begreep dat jouw bericht aan mij gericht was, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen misschien?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:19

Heej

Ik heb een shetlander, nouja.. ze staat nog in de Ardennen en een paar weken geleden zei de eigenaar dat ik haar zo mee mocht nemen als ik een stukje land voor dr kon vinden.
Leek me echt supertof alleen de grond vinden Nagelbijten / Gniffelen ik woon in Rotterdam-Zuid en wil haar eigenlijk heel het jaar door op het land hebben staan, doet ze nu namelijk ook en ze heeft op haar wei wel een schuilstal maar daar staat ze nooit in.

Ik heb nu wel een pensionstalling gevonden waarbij ze zomers naar buiten kunnen en nu ook nog maarja het hele jaar door (dag en nacht) is erg lastig te vinden Verdrietig

(als iemand iets weet: PB!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:23

Ik reageerde op Nadya, vandaar dat ik haar ook quote Haha!

Ik heb net als jij de ervaring dat een paard in de blub, dus geen droog stuk zoals die van Nadya omdat hij in een groot natuurgebied staat, maar alleen blub maarwat stil voor zich uit staan te staren.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:26

runningkawa schreef:
Ik reageerde op Nadya, vandaar dat ik haar ook quote Haha!

Ik heb net als jij de ervaring dat een paard in de blub, dus geen droog stuk zoals die van Nadya omdat hij in een groot natuurgebied staat, maar alleen blub maarwat stil voor zich uit staan te staren.

Oke!
Mijn paard heeft echt wel ruimte om zich te bewegen op een droog stuk... maar op één of andere manier gaat ze altijd midden in de drek staan... Tja en dan zet ik haar toch liever op droog strooisel als ze toch maar wat staat te staan...

Gelukkig zijn er ook nog droge tijden waarop we fantastische rodeoshows te zien krijgen Haha!

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:35

Moeilijk dit, hieruit blijkt dus eigenlijk wel dat Nederland te vol is...vooral de Randstad. Heb ervaring met mijn pony 24 uur buiten en heb ervaring met mijn pony deels op stal en overdag een paar uur buiten. Voor mijn pony is dit laatste het meest fijne denk ik.. 24 uur op het land...: dacht heel idealistisch dat dit het meest fijne en vooral gezondste voor hem zou zijn, niet dus..!! Mijn pony was niet winterhard te krijgen, met regen stond mijnheer te trillen en was erg stijf, met sneeuw en vorst was het een drama ik was continu bang voor blessures, zaten sneeuwklompen onder de ijzers, of de grond was keihard en ongelijk..!! Had continu een snipverkouden en soms zelfs hoestende pony.. Om van de slechte kwaliteit hoeven maar niet te spreken!! Hij had een mooie schuilstal, maar ging hier eigenlijk nooit in, hij wilde liever alles om zich heen in de gaten houden en dit gaat niet in de schuilstal.. Na twee jaar proberen ben ik ermee gestopt!! Hij staat nu overdag buiten en s'nachts op stal. Soms vooral in de winter vind ik het aantal uren weleens te weinig dat hij buitenstaat.. Maar heb hier geloof ik meer last van dan mijn pony zelf.. !! Heb het idee dat paarden zich erg goed aanpassen en dat bij een goede verzorging voldoende aandacht en vooral beweging een paard een hoop kan hebben.. Sociaal contact tussen paarden is wel heel belangrijk of dit nu weide bak of paddock is maakt denk ik niet zoveel uit.. Als ze maar eens lekker kunnen spelen, elkaar kunnen wassen-krabbelen etc.. Een mens kan nl. een eigen soortgenoot nooit vervangen!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:52

Nadya schreef:
pearlie schreef:
Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...

Ik geloof dat je mij moest 'hebben'? Knipoog
Mijn paard staat in de winter regelmatig in de blub (hij staat op veengrond), ook al zou 'ie best op wat drogere stukken kunnen staan. Maar dat doet hij niet Clown . Hij rent en rodeoot ook rustig door de blub Haha! , maakt wel eens een nare sliding, vandaar dat 'ie wel eens een blessure oploopt. Hij heeft vorige winter 2x een behoorlijke verdikking gehad, die na 3 dagen gelukkig weer genezen was. Moet ik hem daarvoor op stal zetten? Om dit te voorkomen? Ik vind van niet, mede ook omdat 'ie niet gelukkig is op stal. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt; gewoon lekker buiten in alle vrijheid met zijn vriendjes. Knipoog

Hij staat natuurlijk ook wel stil in de blub, hoor, maar dat is zijn eigen keuze. Hij heeft ruimte zat. In een stal niet, daar kan hij geen kant op. Dat is dus ook niet mijn keuze voor hem. Ik snap best dat anderen daar iets anders over denken, om diverse redenen. Het ene paard is het andere paard niet. Zolang je paard maar zoveel mogelijk buiten komt, ook om even lekker paard onder de paarden te zijn. Lachen

Maar wat ik niet snap; iedereen die zijn/haar paard op een pensionstalling heeft staan en de paarden een paar uurtjes naar buiten doet, het zij in een paddock, weiland of bak, reageert/verdedigt die keuze. Maar dit topic gaat over het hebben van een paard op een manege ZONDER weidegang. Een plek waar ik er al 3 van heb rondom mijn huis in een straal van minder dan een 1/2 km (geen weides/geen paddocks/geen bak waar ze een paar uur los in mogen!!!). Mij niet gezien dat ik daar mijn paard zal houden.
En daar betaal je dan ook nog eens een godsvermogen voor, die zijn in mijn ogen een beetje eh.... gek Gestoord .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:56

Nou snap ik nog niet waarom jij dan een 'heel ander' paard hebt.....

Maar ik zet mijn paard ook niet binnen omdat hij zich kan bezeren in de drek hoor... meer omdat hij dan al een paar uren heeft gepootjebaad in de modder. Hij komt elke dag een aantal uren buiten sowieso, weer of geen weer.
En ik zou ook niet veel geld willen betalen voor alleen een box.
Gelukkig kan mijn paardje bij mijn ouders staan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:01

pearlie schreef:
Nou snap ik nog niet waarom jij dan een 'heel ander' paard hebt.....

Maar ik zet mijn paard ook niet binnen omdat hij zich kan bezeren in de drek hoor... meer omdat hij dan al een paar uren heeft gepootjebaad in de modder. Hij komt elke dag een aantal uren buiten sowieso, weer of geen weer.
En ik zou ook niet veel geld willen betalen voor alleen een box.
Gelukkig kan mijn paardje bij mijn ouders staan!

Even uitleggen: Jij zei dat jouw ervaring is dat paarden meestal maar wat 'staan te staan' in de modder. Je zei ook dat je daardoor het verschil niet meer zo ziet met op stal staan.
Mijn paard is daar wat te beweeglijk voor (en dan druk ik me nog licht uit Haha! ). Die loopt echt te racen door het land, juist omdat er door de nattigheid weinig gras staat, gaat 'ie vooral veel spelen en maf doen. Daarbij zoekt 'ie ook veel zijn kuddegenoten op, iets wat in een box ook niet kan (bij ons zeker niet). Ik zie wel degelijk grote verschillen of ik mijn paard in de winter buiten laat of op stal zet. Snap je? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:09

Een manege of pensionstal waar paarden 24 uur per dag binnen staan is voor mij een absolute NO GO.
Dat mensen graag dieren willen houden is prima. Maar pas je situatie er dan op aan, ga desnoods verhuizen als je werkelijk dieren op een gezonde manier wilt houden. Of wacht een paar jaar wanneer je woonsituatie het nu niet toelaat het paard de ruimte te geven die hij verdient.
Wanneer de dierenliefde oprecht is, en het is je diepste wens een paard te hebben, zul je zorgen dat de omstandigheden zo ideaal mogelijk zijn. Anders ben je toch meer met je eigen gerief bezig dan met het welzijn van het dier vrees ik.
In verschillende binnensteden mag je bijv. ook geen honden houden (op last van de gemeente), de omgeving leent zich er nu eenmaal niet voor. Als ik wel eens een vriendin opzoek in A'dam kom ik langs een manege die echt midden i.d. stad ligt, daar is alleen maar beton, steen, stoep, straat, auto's, trams, en geen spriet gras.... daar wordt ik een beetje verdrietig van.

ps: ik heb paarden echt volkomen zien veranderen zodra ze meer buiten stonden..... soms een verschil van dag en nacht, meer ontspannen, vriendelijker, meer werklust, etc.... En dat heb ik niet 1 x gezien, maar vele malen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-07 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:13

Ik ook, Ninx.... En ook andersom; paarden die altijd buiten stonden en ineens alleen maar binnen mochten staan, zien veranderen in ongelukkige, chagerijnige paarden, soms tot onhandelbare paarden toe. Verdrietig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:16

ps2: wil er wel aan toevoegen dat er ook paardjes tussen zitten die na een dagje buiten weer erg graag naar binnen willen 's avonds Haha!
Maar goed, dat is ook prima natuurlijk. Afwisseling maakt ons ook allemaal het meest happy nietwaar? Wie wil er nu 24 uur per dag op de wc zitten? Want dat is naar verhouding ongeveer dezelfde ruimte....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:18

Ps-jes kun je heel goed in een eerder bericht zetten door op edit te drukken Lachen

Ik heb stalpaarden ook positief zien veranderen als ze de hele dag naar buiten mochten.
Sommige hebben flink moeten wennen, maar als ze het eenmaal kende vonden ze het allemaal leuk Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:26

De mijne hoeft nu met dit weer niet de wei op,wacht wel weer tot maart/april,want wanneer ik dat jonge spul in de wei zie rennen hou ik m'n hart vast dat er niet 1 onderuit gaat,ze gaat nu in stapmolen,los in de bak,longeren ,wandelen en rijden,dus beweging zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:18

Het zal wel aan ons liggen, maar bij ons komen de stalpaarden inclusief sportpaarden nog elke dag een paar uur de wei op, hoor. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:56

PERENBOOMPIE schreef:
De mijne hoeft nu met dit weer niet de wei op,wacht wel weer tot maart/april,want wanneer ik dat jonge spul in de wei zie rennen hou ik m'n hart vast dat er niet 1 onderuit gaat,ze gaat nu in stapmolen,los in de bak,longeren ,wandelen en rijden,dus beweging zat.

onderuitgaan is echt niet zó erg imo, zelf struikel je ook weleens. juist het angstvallig binnenhouden maakt de kans op blessures groter omdat het bewegingsapparaat niet gestimuleerd wordt, en omdat veel paarden zich overdreven uitleven in dat uurtje dat ze dan wél buiten komen.

ik mag hopen dat de dingen die je opsomt niet de enige dingen zijn die jouw paard doet, want afgezien van losgooien in de bak kan je dat echt geen 'vrij bewegen' noemen, laat staan dat het spreek van sociale interactie met soortgenoten.

bovendien, waarom zou 'het jonge spul' het wél het hele jaar door volhouden, en de volwassen paarden niet? ik begrijp dat onderscheid niet. winterhard is winterhard, als een paard als jaarling winterhard is is hij dat onder normale omstandigheden een paar jaar later ook wel. en aangezien jullie jonge spul weide tot hun beschikking heeft, snap ik ook niet zo goed dat je je andere paard daar geen gebruik van laat maken.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:54

@merrieveulen: een vraagje en eerlijk antwoord geven svp hoevaak per week rij jij je paard echt en wat versta jij onder rijden dus wat doe je en hoelang?
Wat voor soort paard heb je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:22

Merrieveulen heeft wel gelijk: ik zie het bij de sportpaarden bij ons op stal ook. Die gaan over een tijdje ook op stal en owee, als je ze dan los laat. Dan gaan ze pas echt gek doen. Terwijl het nu ze nog een paar uurtjes per dag buiten staan, prima gaat..........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:33

PERENBOOMPIE schreef:
@merrieveulen: een vraagje en eerlijk antwoord geven svp hoevaak per week rij jij je paard echt en wat versta jij onder rijden dus wat doe je en hoelang?
Wat voor soort paard heb je?

Dat doet er toch niet zoveel toe?
De discussie gaat over weidegang, de activiteiten die iedereen onderneemt met de paarden staat daar los van.... ook al is het buiten, dat doet er niet toe. Zodra wij er ons niet mee bemoeien is het pas vrije tijd/ vrije weidegang.
Dat is de discussie... wat je daarnaast allemaal doet is dan niet zo belangrijk.
Ontopic! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:02

merrieveulen schreef:
onderuitgaan is echt niet zó erg imo, zelf struikel je ook weleens. juist het angstvallig binnenhouden maakt de kans op blessures groter omdat het bewegingsapparaat niet gestimuleerd wordt, en omdat veel paarden zich overdreven uitleven in dat uurtje dat ze dan wél buiten komen.

ligt eraan.... als een direct gevolg is een jaar aan de hand stappen en een gruwelijk lege portomonaie dan lijkt het mij dat jij het zelf ook best wel een beetje erg vind Lachen

Citaat:
ik mag hopen dat de dingen die je opsomt niet de enige dingen zijn die jouw paard doet, want afgezien van losgooien in de bak kan je dat echt geen 'vrij bewegen' noemen, laat staan dat het spreek van sociale interactie met soortgenoten.

En wat is het verschil tussen los in de bak (eventueel met andere paarden) of los op het land Lachen beiden zijn omheind en kunnen zelfs qua afmeting soms niet aan elkaar onderdoen

Citaat:
bovendien, waarom zou 'het jonge spul' het wél het hele jaar door volhouden, en de volwassen paarden niet? ik begrijp dat onderscheid niet. winterhard is winterhard, als een paard als jaarling winterhard is is hij dat onder normale omstandigheden een paar jaar later ook wel. en aangezien jullie jonge spul weide tot hun beschikking heeft, snap ik ook niet zo goed dat je je andere paard daar geen gebruik van laat maken.

Omdat er vaak met het oudere spul gewerkt/gesport wordt???? Lachen en het daarom niet handig is als het dier een dikke wintervacht heeft Lachen Ook zou het zo kunnen zijn dat de staleigenaar zijn land graag goed houd......... en het maakt nogal een verschil of er 5 jaarlingen lopen of 10 volwassen paarden, voor het gras dan he Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:11

KiWiKo, maar juist de paarden die weinig buiten komen, krijgen dit soort blessures, valt mij elk jaar weer op. Ja
De paarden die, ook 's winters, dagelijks een paar uurtjes naar buiten gaan (en niet een half uurtje in een bak) hebben veel minder blessures. Mijn eigen paardje glijdt ook wel eens door bij zijn eeuwige geren door de blub en tja, ik heb dus ook wel eens een kreupel paard gehad, maar ik vind dat geen reden om hem op te sluiten als er blub ligt.
Kan je nagaan hoe gek 'ie gaat doen, als ik hem wel op stal zou houden. Knipoog
Daar kan volgens mij geen sportpaard tegenop. Clown

Ik ervaar sommige mensen met hun paarden als 'veel te voorzichtig'. Heb er van de zomer dagelijks discussies over gehad met iemand met een KWPNer. Pfffffff, nou staat zijn paard weer de hele dag op stal en het dier is zo gek als een deur als ze dagelijks een half uurtje buiten komt... Hoe zou dat toch komen Clown ? Zo creeer je inderdaad blessures. Deze man erkent ook niet dat constante beweging erg belangrijk is voor een paard. En die heeft dan Deurne gedaan Verward Rolleyes .

Als je geen andere mogelijkheid hebt, dan maar los in de bak met andere paarden (maar daar doen de eigenaren ook vaak panisch over, valt me op, want stel je voor dat ze elkaar verwonden in hun uitgelatenheid). Daarbij gaat er natuurlijk niets boven lekker rennen en grazen op het land. Bij ons dragen ze dan een deken, als ze geen wintervacht hebben. Ga me niet vertellen dat niemand op dat idee kan komen....

Momenteel staan onze sport- en lespaarden nog veel buiten, maar die gaan ook binnenkort weer allemaal op stal (helaas Boos! ) en dan zie ik ze op de momenten in de bak uit hun dak gaan. Logisch. Ik vind de winter ook altijd een deprimerende tijd, want ik zie dat veel paarden echt niet happy zijn in hun box.
Kan dan niet wachten tot het weer april/mei is en ze allemaal weer naar buiten mogen. Ondertussen mag die van mij met zijn kudde wel het land vertrappen. Tong uitsteken

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:34

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt