Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
runningkawa schreef:Nadya schreef:Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent.
Volgensmij staat die van jou niet in het hele natuur gebied met zijn kogels in de blub.
Ik ken ook zulke paarden en die doen buiten idd bar weinig..gaat ook niet als je niet normaal kunt lopen.
Ik heb de persoonlijke mening dat elk paard dagelijks buiten moet komen met een maatje.
Dat dit in de randstad een paddock is en geen weide kan ik begrijpen.
Dat daar het aantal uren korter is kan ook begrijpen. Maar stallen waar niet dagelijks de paarden buiten komen....tja...het zal mijn stal nooit zijn....
Nadya schreef:pearlie schreef:Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...
Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent.
runningkawa schreef:Ik snap even niet waarom je mijn bericht aanhaalt Pearlie?
ik woon in Rotterdam-Zuid en wil haar eigenlijk heel het jaar door op het land hebben staan, doet ze nu namelijk ook en ze heeft op haar wei wel een schuilstal maar daar staat ze nooit in.

runningkawa schreef:Ik reageerde op Nadya, vandaar dat ik haar ook quote
Ik heb net als jij de ervaring dat een paard in de blub, dus geen droog stuk zoals die van Nadya omdat hij in een groot natuurgebied staat, maar alleen blub maarwat stil voor zich uit staan te staren.
Nadya schreef:pearlie schreef:Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...
Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent.
. Hij rent en rodeoot ook rustig door de blub
, maakt wel eens een nare sliding, vandaar dat 'ie wel eens een blessure oploopt. Hij heeft vorige winter 2x een behoorlijke verdikking gehad, die na 3 dagen gelukkig weer genezen was. Moet ik hem daarvoor op stal zetten? Om dit te voorkomen? Ik vind van niet, mede ook omdat 'ie niet gelukkig is op stal. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt; gewoon lekker buiten in alle vrijheid met zijn vriendjes.
. pearlie schreef:Nou snap ik nog niet waarom jij dan een 'heel ander' paard hebt.....
Maar ik zet mijn paard ook niet binnen omdat hij zich kan bezeren in de drek hoor... meer omdat hij dan al een paar uren heeft gepootjebaad in de modder. Hij komt elke dag een aantal uren buiten sowieso, weer of geen weer.
En ik zou ook niet veel geld willen betalen voor alleen een box.
Gelukkig kan mijn paardje bij mijn ouders staan!
). Die loopt echt te racen door het land, juist omdat er door de nattigheid weinig gras staat, gaat 'ie vooral veel spelen en maf doen. Daarbij zoekt 'ie ook veel zijn kuddegenoten op, iets wat in een box ook niet kan (bij ons zeker niet). Ik zie wel degelijk grote verschillen of ik mijn paard in de winter buiten laat of op stal zet. Snap je?

PERENBOOMPIE schreef:De mijne hoeft nu met dit weer niet de wei op,wacht wel weer tot maart/april,want wanneer ik dat jonge spul in de wei zie rennen hou ik m'n hart vast dat er niet 1 onderuit gaat,ze gaat nu in stapmolen,los in de bak,longeren ,wandelen en rijden,dus beweging zat.
PERENBOOMPIE schreef:@merrieveulen: een vraagje en eerlijk antwoord geven svp hoevaak per week rij jij je paard echt en wat versta jij onder rijden dus wat doe je en hoelang?
Wat voor soort paard heb je?
merrieveulen schreef:onderuitgaan is echt niet zó erg imo, zelf struikel je ook weleens. juist het angstvallig binnenhouden maakt de kans op blessures groter omdat het bewegingsapparaat niet gestimuleerd wordt, en omdat veel paarden zich overdreven uitleven in dat uurtje dat ze dan wél buiten komen.

Citaat:ik mag hopen dat de dingen die je opsomt niet de enige dingen zijn die jouw paard doet, want afgezien van losgooien in de bak kan je dat echt geen 'vrij bewegen' noemen, laat staan dat het spreek van sociale interactie met soortgenoten.
beiden zijn omheind en kunnen zelfs qua afmeting soms niet aan elkaar onderdoenCitaat:bovendien, waarom zou 'het jonge spul' het wél het hele jaar door volhouden, en de volwassen paarden niet? ik begrijp dat onderscheid niet. winterhard is winterhard, als een paard als jaarling winterhard is is hij dat onder normale omstandigheden een paar jaar later ook wel. en aangezien jullie jonge spul weide tot hun beschikking heeft, snap ik ook niet zo goed dat je je andere paard daar geen gebruik van laat maken.
en het daarom niet handig is als het dier een dikke wintervacht heeft
Ook zou het zo kunnen zijn dat de staleigenaar zijn land graag goed houd......... en het maakt nogal een verschil of er 5 jaarlingen lopen of 10 volwassen paarden, voor het gras dan he
? Zo creeer je inderdaad blessures. Deze man erkent ook niet dat constante beweging erg belangrijk is voor een paard. En die heeft dan Deurne gedaan
.
) en dan zie ik ze op de momenten in de bak uit hun dak gaan. Logisch. Ik vind de winter ook altijd een deprimerende tijd, want ik zie dat veel paarden echt niet happy zijn in hun box.