Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:00

Ik zou ook tekenen voor een sloot eigenlijk. We hebben hier water zuigers staan (bomen in een rij) maar ook die houden het nu echt niet meer bij. :(:) Zeker in de winter hebben ze minder effect ivm hun uhm "winterslaap". In de lente en zomer helpen ze wel goed.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:02

Ayasha schreef:
Zo.... Hier staat een gekke gele bol in de lucht. En ... En ... Het voelt zo... Raar... Droog buiten...

Hier zag ik m ook. Hij is wel verlegen, heeft zich alweer verstopt achter de wolken...

Rondom sloten is prachtig, maar wat solleke zegt, het loont ook om te kijken hoe je het water langer kunt vasthouden.
We kunnen er donder op zeggen dat we nu kiepen om nat, en over een paar maanden wensen dat het eindelijk eens regent want..
Onze drainage in de tuin heeft daarom maar een open/dicht kraan gekregen..

Maar, water tekort is hier pas een probleem lang nadat het dat op de hoge zandgrond is..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:18

Solleke_Noah schreef:
belle_boef schreef:
Veel sloten worden gedempt zodat mensen opeens 50cm meer tuin hebben. Geen ingewikkelde sloot om te onderhouden, etc.

Zeker als ze jaren droog staan vergeten mensen het nut van de sloot

Oef, dat is wel heel kortzichtig :')

@Akshay: fijn dat bij jou de paddock alweer bijna droog is! Hier nog modderworstelen helaas...

Idd wat BelleB zegt... en gewoon niet handhaven.

Schoot mij vooral verkeerd omdat ik net een rekening van €500,- had voldaan aan het Waterschap.

Maaaaar de laml*l waar ik mee in de clinch lag had vandaag gezelschap van (niet een hydroloog) maar een peilman (ik weet de functienaam niet). Van mijn man begreep ik dat die 100% begrip had voor mijn gesputter (haha) en zei dat dit zeker niet ons probleem moest zijn.

Halleluja! Hij ging denken in oplossingen en dat aan ons voorleggen. Ik doe nog geen vreugdedansje, maar durf een klein beetje te hopen. Hij zei zelfs: ik snap dat jullie een wal gaan aanleggen als er geen oplossing komt.

Ga dit weekend wel documenteren, zodat ik gelijk kan schieten als het mis gaat.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:29

@olympia: fingers crossed dan maar !
@Ayasha: hier ook zo;n bomenrij die eigenlijk tegenstrijdig werkt.

Maar de paddocks/pp zijn weer schoon en de plassen weg. Nu hopen dat ze morgen niet meer vol regenen en dan kunnen we onze lol op met eerst sneeuw en dan vorst. Dat houdt dus waarschijnlijk in dat de platgelopen sneeuw gaat opvriezen en lekker glad en scherp wordt. Én ik hoorde dat er wel 20 cm sneeuw kan vallen... dat gaat het tentdoek van mijn schuilstal ook niet leuk vinden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:31

Daarom zijn de poelen die zovelen hier aanleggen wel goed denk ik, dan heb je wel dat je water langzaam de grond kan infiltreren (en dus hopelijk langer gras bij langdurige droogte) maar dat je ook de rest van je terrein droger kan houden. Enkel zo rap mogelijk afvoeren wreekt zich in de zomer vrees ik. En het ziet er niet naar uit dat de zomers nog 'normaal' zullen worden -O-

Hopelijk komen ze met een oplossing Olympia!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:44

olympia, fijn dat er een meedenkend mannetje mee was :j

hier is het ook alweer opgedroogd, het weiland van de buren kunnen we (ondanks de afgelopen zomer aangelegde drainage) straks nog op schaatsen denk ik, dat ligt een meter lager (met sloot ertussen). Daar staat inderdaad tegenover dat zij de afgelopen 2 zomers 1 van de weinigen waren waar het mais het prima gedaan heeft. Bij ons was met name het stuk rond het huis waar nog geen plantjes staan een soort van sahara afgelopen zomer :7 zijn ook 2 bomen doodgegaan door de droogte.
zo heeft elk voordeel zijn nadeel denk ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:05

Hier in onze wijk moeten we zelf de waterberging regelen. Hoe veel dat is wordt berekend op basis van hoe veel verharding je hebt. Wij hebben een overschot aan waterberging volgens die berekening en toch staat onze vijver nu weer helemaal vol. Zo vol dat het ook over het pad van de paarden loopt. Maar als het vandaag droog is dan zakt het ook wel weer duidelijk als het waterschap de kraan op tijd open heeft gezet... Dat vergeten ze nog wel eens. We zitten hier vier meter onder NAP. Dus het gebied leegpompen moet sowieso om het leefbaar te houden.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:06

Akshay schreef:
Ayasha schreef:
Zo.... Hier staat een gekke gele bol in de lucht. En ... En ... Het voelt zo... Raar... Droog buiten...

Hier zag ik m ook. Hij is wel verlegen, heeft zich alweer verstopt achter de wolken...

Hier ook!! Maar hier durft ie nog wel voorzichtig rond te kijken :+:

Wat een water joh bij iedereen!! :oo En inderdaad, ben ook bang dat het voortaan zo gaat zijn, incl. veel te hete/droge zomers... -O-

Ohh Olympia, dat is voorzichtig positief.. ik houd ook m'n vingers gekruist!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:09

Malenka schreef:
We zitten hier vier meter onder NAP. Dus het gebied leegpompen moet sowieso om het leefbaar te houden.

Dat is een flink stuk zeg!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:11

Ja hier is ook die gele bol zo nu en dan te zien. Hij is wel mega verlegen achter wolken, maar toch, het is droog! De paddock hier is ook alweer geheel droog, het stuk weiland wat het meeste wordt gebruikt (doorgang naar paddock) is wel een blubberzooi maar goed ben al blij dat de paddock weer mooi droog is.

(Na deze foto had ik het hooi op de grond al weggehaald, normaal is het netter).
Mijn 2020 en 2019 babies samen smikkelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:20

Doen jullie dat hooi wat je van de grond haalt gewoon op de mesthoop trouwens?!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:24

xXutopiaXx schreef:

Ja, de hertjes en elanden eten het hier op :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:26

Deze gele bol bedoel je?

Afbeelding

We hebben nog een leuk stukje kronkel knaaghaag gezet net, als barrière tussen de wei en toekomstige zand paddock. Allemaal lekkere eetbare dingen en om te voorkomen dat ze alles opvreten, meidoorn en hondsroos vooraan gezet.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:35

Hier is die gele bol niet verlegen. :+:
Toen ik de paarden buiten liet stond Sam zodra hij buiten kon kijken zo onverwachts stil dat Rêve tegen hem op botste. _O-

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:48

xXutopiaXx schreef:

Ja, laagjes maken met poep, dan hooi, dan wat blad of vers gras etc. Vergaat hartstikke mooi.

Maar zou voor de zekerheid even je poepophaalboer vragen of dat voor hem werkt als je dat doet :)

Een kronkelknaaghaag Prairy :') gaaf :+:

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:01

Ja hier ook op de mest/ compost hoop. Paarden staan nu een maand aan huis dus ben nog maar net begonnen met de hoop, maar probeer inderdaad bijna een lasagne te maken van mest en groen afval (en hooi) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:20

Hier ook de zon, heb er een ritje in gemaakt.

Wij gaan dus sowieso keren dit voorjaar en we gaan elke keer een stukje bewaren voor als het echt dramatisch wordt, net als nu. Daar ben ik nu toch wel erg blij mee en de paarden duidelijk ook.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:53

Een lasagne _O- Dat is wel een mooie omschrijving haha.. Volgens mij vindt onze overbuurman het allemaal wel prima wat we op de hoop doen, zaagsel had ie ook 0 problemen mee :D Hij vermaakt zich wel met omscheppen :') Handig, zo'n oude koeienboer met pensioen die bang is dat ie zich gaat vervelen :P

De paarden staan/liggen hier óverduidelijk te genieten van de zon <3

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:06

Hier geen zon gezien al genieten ze wel van het droge warmere weer. Zelfs de cavia's laten zich weer buiten zien.

Ik vind het wel zonde van dat verspilde hooi. Hier wordt alles schoon opgegeten en dankzij de roosters (maas 7x7) ook veel minder gemorst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:08

Heerlijk he <3 hier zijn ze nu ook in een droge hoek van de paddock heerlijk aan het genieten van de zon.

Wij doen de mesthoop ook opbouwen zoals hierboven, 'lasagne' :P wel handig zo'n koeienboer met pensioen!

Hooiverspilling is wel zonde inderdaad, maar hier gebeurd het ook hoor... maak meerdere hopen maar ze lopen er toch weleens door.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:27

Hier nu heel grof hooi en dat wordt minder goed gegeten. Ik moest volgende week eigenlijk hooi halen maar ik heb toch maar even gebeld of ik nog mee kan in de bezorgroute. Als er sneeuw ligt hoef ik niet zo nodig de weg op met trailer.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:29

Heerlijk weer is het nu.
Wat is het nat bij iedereen! Hier ook al druk bezig met plannen maken om de grond aan te pakken voor komende winter. Gelukkig zijn er altijd nog goede plekken maar wil meer droog hebben. En met mijn rug wordt het gewoon te zwaar qua mesten.
Net even met jonkie waterpret gehad op een parkeerplaats waar nu hoogwater is van de Maas, vond ze geweldig!
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:33

Ik weet echt niet waar jullie de zon ontdekken. Ik woon onder een permanente wolk.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:36

_Lorette_ schreef:
Ik weet echt niet waar jullie de zon ontdekken. Ik woon onder een permanente wolk.

Warme zuiden..
Hier is het zonder jas buiten ook gewoon fijn.

Tijdverspilling, tja.. ik ben blijer als ze wat gerommeld en gemorst hebben dan dat ik niks meer terug vind :) al kan mijnheer ijsco het wel heel bont maken.
Maar dat is goed voor de structuur in de hoop ;)

Gaaf Jinte! Mooie oefening

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:39

Zo is de bak hier nu. De wei is wel droog.
Jas heb ik nog wel graag aan, maar het is heel fijn na als dat grijze. Zo jammer dat het zo niet blijft.