Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:59

Pandora2 schreef:
Christiene schreef:
De binnenzak ook oplossing voor tijdelijk.

Briljante verschrijving of auto-correct dit ! :D :D
Ik zou niet graag die jas dragen :=

Binnenbak , dat was de automatische correctie

Wel leuk fjorden trouwens heel wat anders dan dragers.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:00

Christiene schreef:
Pandora2 schreef:

Briljante verschrijving of auto-correct dit ! :D :D
Ik zou niet graag die jas dragen :=

Binnenbak , dat was de automatische correctie

Wel leuk fjorden trouwens heel wat anders dan dragers.

zeker anders dan een drager, maar dat matcht wel weer met de binnenzak!

, wederom briljante auto-correct :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:28

Gaat lekker met die auto correctie.
Draver uiteraard.

Het is pas donderdag _O- , maar dat zal ja vaak wel gebeuren dan is er opeens wel een die opgehaald word of verkocht. Zeker op een groot bedrijf zal dat wel gebeuren.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:54

Leuk zeg, twee fjorden erbij!
Ik ben wel benieuwd naar de afstamming :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:49

Pipa en Pinda worden dit voorjaar 2, ik wilde namelijk een oudere fjord maar die zijn niet te koop op het moment. Heb een tijd gezocht, maar gewoon niet te krijgen...

Dus we gaan ze lekker opvoeden, beleren en dan eens kijken . We hebben geen haast :) . Ze zijn beiden van Bren :) . Scheelt ook dat wij zelf voor de kar en onder het zadel kunnen beleren, dus maakt mij niet zoveel uit allemaal. Eerst maar eens kijken hoe ze uitgroeien zowel qua karakter en qua bouw :D

Inmiddels komen ze zaterdag, dus ik geloof dat ik toch morgen maar iets moet gaan bedenken :') . Hilarisch al die auto-correcties :+

@Pandora, ik heb een paard gekocht ter ere van mijn favoriete Bokker ja :+

@Tinkertreas, damn its, kost mij allemaal weer klanten dit :') .

CarinaR

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:10

Wuttttt een fjord... wat zeg ik... zelfs 2!!!!!
Nouja, die knuffel ik ook wel.
Hahaha.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:24

Met 2 fjorden móét ik straks wel eens komen buurten. Dat kan dan echt niet anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:30

Nog wat ervaringstips nodig hoe je een Fjord opvoedt?

}:) }:) }:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:09

Ik lees al hele poos mee hoor, zo leuk om te zien!

Wij hebben een 24/7 buitenstal, op kleigrond. Ik begrijp je dus op dat vlak :') Blubber all over the place.

Wij hebben dus echt verharde paddocks nodig. Zand is bijna niet te doen als ze hier de hele dag in lopen en mesten. In combinatie met hooi helemaal geen optie.

Dus vanuit de stallen zijn er ruime paddocks met klinkers en daarop wordt het hooi gevoerd.

We hebben 1 grote super gedraineerde rijbak, daar mogen zelden tot geen paarden in - en áls ze er in staan mogen ze geen hooi dus echt alleen om even te spelen.

De 2e bak is om langer te spelen in de winter, en mogen ze wel hooi(streng IN de hoek vd bak in een hooiruif of hooinet!). Eens in de zoveel tijd de hooiplekken weg scheppen (met de trekker) en regelmatig nieuw zand en/of houtsnippers aanvullen. We hebben nu net het verkeerde zand dus blijft het wat nat, maar we mogen niet klagen op de klei!

Betreft het voeren in kuddes; we hebben jaren alles door elkaar gehad, tinkers - dravers, groot - klein, dus dikkies en dunnies; maar dan lukt het niet om alles mooi op gewicht te houden.
We hebben nu dus de groepen opgedeeld in dun en dik.

De bollies :+ krijgen onbeperkt stro en graszaad. Werk jij ook al met stro? Zo staan ze namelijk nooit zonder ruwvoer.

En de Skinnies :Y) krijgen onbeperkt voordroog en graszaad.

We hebben dit zo vanaf oktober en we zijn echt super tevreden, dit hadden we veel eerder moeten doen!

Overigens staan de merries en ruinen door elkaar, dus dat was makkelijk opdelen toen we dit plan wilde invoeren.

En gefeliciteerd met de Fjorden. Bren woont bij ons in de buurt, misschien komen jouw jonkies wel bij ons achter vandaan! Wij grenzen aan de Slikken van Flakkee, zijn ze daar geboren dat je weet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 22:25

@Carina &, Loving Tweety: van harte welkom hoor :D

@FayaFemke, herkenbaar je struggles, het is gewoon behelpen op dit soort ondergronden. Ze hebben bij ons wel stro, dat eten ze ook, maar dat 'zetten we niet bewust in' . Hoe moet ik dat zeggen, het is niet dat we geen hooi bijvullen omdat we denken er ligt stro. Doen jullie dat wel? Er ligt eigenlijk altijd gewoon onbeperkt hooi. Wij hebben inderdaad ruinen en merries gescheiden.

Als we 2e groepen zouden maken, zou ik denk ik ook gaan voor een warmbloed en een koudbloed groep. Maargoed, dat duurt nog wel even :+

@Ikke, tips niet, wel een nieuw ego en een bilmassage. Ze zijn vandaag gebracht. Zaterdag is altijd druk op stal, dus wij met Pinda(ik) en Pyp( oude eigenaar) richting die box vanaf de trailer. Ik ondertussen complimenten aannemend van iedereen enzo.

Denkt Pinda: Jaja, ik weet niet wie jij bent, maar jij kijkt maar ff wat je doet.

Dus die neemt het rit aan, neemt 2 sprongen, ik stuiter tegen Pyp aan( die onverstoorbaar door waggelt) en probeer nog een meter of 2 overeind te blijven terwijl ik aan het einde van het touw meeren en:

Kattepulteer mezelf zo plat op het beton terwijl Pinda er in een sukkelgalopje vandoor sprint :')

Ruitje's ego: -10
Team Pinda en Pypsa: +100

Neem een Fjord, is leuk :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 22:26

Afbeelding

Afbeelding

Team P&P samen in een grote box zeer voldaan over hun eerste actie :+

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:32

Fjordenhumor.... de beste humor!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:28

_O- _O-

Leuk hè, Fjorden :knuffel:

Een Fjord voedt je op door 'm met gelijke munt terug te betalen: subtiel lomp dus :+ Dat is ook de beste manier om je ego weer op te bouwen :D

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 05:46

Zeg maar nee...dan krijg (in jou geval koop) je er 2....

Jammer dat ze je ego ietsjes beschadigd hebben maar dat komt vast en zeker weer goed.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:43

ruitje schreef:
Kattepulteer mezelf zo plat op het beton terwijl Pinda er in een sukkelgalopje vandoor sprint :')

Ruitje's ego: -10
Team Pinda en Pypsa: +100

Neem een Fjord, is leuk :')

:') :')

FreeSpirit87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:59

Ben erg benieuwd hoe het gaat daar?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:06

FreeSpirit87 schreef:
Ben erg benieuwd hoe het gaat daar?

Ik ook wel eigenlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 20:06

Bedrijfsmatig gaat het heel erg goed,we staan meer dan vol( hebben een dikke wachtlijst zelfs :o ) maar heb het idee dat dat overal nu is, denk dat iedereen een paard heeft gekocht door de Corona :')

Qua projecten hebben we weer een hoop op de planning staan dit jaar.

Zal wat delen over de projecten van dit jaar:

Project 1 is af : de parkeerplaats herinrichten, de afgelopen jaren is die te klein gebleken en moesten mensen 'achter' parkeren, dat vonden we niet zo veilig. Het erf is wel groot genoeg hoor achter maar des te minder verkeersbewegingen des te prettiger :)

Hier de oude situatie

Zal morgen even foto's maken van de nieuwe situatie.

Zo'n project is zeg maar niet zo 'sexy' , ik denk niet dat klanten echt denken: wow, wat een verbetering. Maar het is wel 'nodig' ofzo? Ik weet niet, soms doe je van die dingen waarvan je echt denkt: woooow! En soms moet het gewoon haha :')

Project 2 is ook af en dat is een kippenren :') . Was al heel lang mijn moeders wens en kwam maar niet van. We gaan morgen kippies halen waarschijnlijk, dan zal ik daar ook wat van delen.

Project 3 was een upgrade van de shetweide. Die lopen bij ons overdag in een heel kaal stuk en in de nacht lopen ze op de drafbaan( daar staat gras naast) . Ik zal daar ook nog een nieuwe foto van maken want dat is nu ook af. Hier de 'under construction' , ze gaan eerst een ander stuk op dit jaar omdat we ze niet op het net ingezaaide stuk willen zetten.

Afbeelding

Dus deze 3 projecten zijn nu af. We hebben voor straks in het weideseizoen nog wat projecten staan, ook in de loopstallen. Alletwee de loopstallen hebben we nu een winter doorgezien en daar hebben we toch wel weer dingen van geleerd die we willen aanpassen. Maar als we dat vanaf mei doen is dat het makkelijkst. Ik zal dan weer e.e.a. delen als mensen dat boeiend vinden :)

Qua winter:

Vlak voor de sneeuw hebben we bij de ruinenpaddock nog een stuk uitgegraven en nieuw zand gestort, dat was te drekkerig geworden en we waren bang dat dat met het opvriezen niet veilig zou zijn. Merrie loopstal zien we ook al bepaalde stukken slechter worden.

Ik denk niet dat mensen die niet op onze grondsoort wonen kunnen beseffen hoe vreselijk het is als je voor 1000en euro's nieuw zand in een gedraineerde paddock gooit en je het binnen het jaar al weer staat uit te graven. Om te janken werkelijk :') . Ik wil verhuizen :+

Groepen zijn goed stabiel, er komt nu in mei 1 wisseling aan bij de ruinengroep. Verder is het rustig in de groepen.

Ik weet niet of mensen nog specifieke zaken willen weten? Ruinenloopstal draait nu een jaar en de merrie loopstal sinds oktober. Ik denk zelf dat we deze zomer de puntjes op de I gaan zetten en dat we er dan niet zoveel werk meer aan hebben qua verbouwen.

Gelukkig zouden we onze familie niet zijn als we naast onze 'kleine' projectjes niet alweer wat nieuws hadden bedacht :') . Maar daar zit veel voorbereiding in en daar ga ik pas wat over delen als het concreet is zeg maar. Wij moeten wel eens opletten dat we de tijd nemen om te genieten,want wij willen altijd maar door :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:22

Ik ben wel benieuwd hoe het dan komt dat je binnen een jaar al weer drek staat uit te graven en nieuw zand moet toevoegen.
Heeft dat dan te maken met een plek waar veel gemest wordt (en de mest niet goed weggehaald?), een plek waar veel hooi geknoeid wordt (en dan lekker door je mooie zand geroerd :roll: ), of iets anders?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 20:35

Een combinatie van mest( word wel goed weggehaald hoor) , hooi, een plek waar ze veel staan( en dan toch hooi en mest roeren) en een overgang van straat naar zand is het in beide gevallen. En dat in combinatie met onze grondsoort.

Dus daar gaan we nu zaken in aanpassen, ik zal het delen als we dat doen want als ik er nu al dingen over deel ga ik verwachtingen scheppen bij klanten en ik wil altijd graag nakomen wat ik zeg en het dus eerst goed uitbedacht hebben voordat ik dingen op internet ga zetten :D

Het is trouwens geen mega probleem ofzo hoor, het is meer dat wij enigzins perfectionistisch zijn denk ik :') . Voordat iedereen denkt dat ze tot hun oren in de bagger stonden, het waren 2 plekken van in totaal misschien 2 bij 2 per paddock :') . Ik heb gewoon een hekel aan 24/7 buiten in de winter wat niet goed word ingezet en als we daar na 1 winter al een zwakke plek zien ontstaan moet je daar wat mee doen om dus wel te voorkomen dat je straks zo'n stal bent waar ze tot aan hun oren in de blub staan :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:16

Oh dat roer-probleem ken ik. Dat blijf je houden, maar inderdaad wel goed om het dan vroegtijdig aan te pakken. Wij hebben zo’n plek bij de overgang stoepje (met schuilstallen) naar de paddock en bij het hekje paddock naar track.
Maar wij zitten op zandgrond, das iets makkelijker :o

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:23

Ik lees al hele lange tijd graag mee en vind het prachtig wat jullie hebben opgezet en blijven verbeteren!
Is voor de plekken waar ze veel staan, doordat ze daar hooi eten, het geen optie om daar te verharden of bijvoorbeeld paddockroosters te leggen? Dat je voor die plekken niet de terugkomende kosten hebt voor zand?
Sowieso vind ik dat jullie het top aanpakken hoor, door telkens als jullie tegen zoiets aanlopen dat direct op te lossen!
*kruipt weer onder meeleessteen*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:31

Jinte schreef:
Ik lees al hele lange tijd graag mee en vind het prachtig wat jullie hebben opgezet en blijven verbeteren!
Is voor de plekken waar ze veel staan, doordat ze daar hooi eten, het geen optie om daar te verharden of bijvoorbeeld paddockroosters te leggen? Dat je voor die plekken niet de terugkomende kosten hebt voor zand?
Sowieso vind ik dat jullie het top aanpakken hoor, door telkens als jullie tegen zoiets aanlopen dat direct op te lossen!
*kruipt weer onder meeleessteen*

Dank voor de ingeving; ik bedenk me ineens dat grasbetonblokken (die ook langs de wegen gelegd worden) een kunststof versie hebben. Geen idee hoe die dingen dan heten en waar je ze vandaan haalt. Ik kocht een partijtje van m'n kapper om de oprit te verstevigen zonder er meteen een klinkerbaan van te maken. Wellicht werkt dat voor jullie ook?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:07

Leuk de update weer! Blijft toch leuk om te volgen, ook al gaat het maar om een parkeerplaats. Ik hou gewoon van 'nette' stallen :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:15

Uhhgg hou op over de grond.
Hier ook die rot klei.