Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks
Tango1979 schreef:Nouvel schreef:Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks
Maar bijvoorbeeld 4 u naar buiten, 6 uur op stal en dan s avonds rijden, longeren oid klinkt al weer beter. Als je dan ook nog met n stalgenoot kan afspreken nog n uurtje losgooien erbij te kunnen aanbieden, ben je al een eind
Tango1979 schreef:Als je het in de zomer wel graag biedt maar het in de winter niet kan, moet je daar geen ( of minder) paarden houden. Of investeren in betere kwaliteit paddocks. Zo simpel is het imo. 1 of 2 uur vrije beweging per dag is geen welzijn. 4 uur is zelfs al enorm weinig.
Tango1979 schreef:Als je het in de zomer wel graag biedt maar het in de winter niet kan, moet je daar geen ( of minder) paarden houden. Of investeren in betere kwaliteit paddocks. Zo simpel is het imo. 1 of 2 uur vrije beweging per dag is geen welzijn. 4 uur is zelfs al enorm weinig.
bruintje123 schreef:Waarom zou een sportpaard niet goed gedijen in de hele dag wei?
Ik geef toe ik ben maar een Z ruiter, maar wel regelmatig paarden verkocht voor ruiters die beter zijn dan ik en er hoger mee gingen rijden.
Maar alles, echt alles loopt de hele dag in de wei. Van de 1 jarige in de opfok tot de 7 jarige in het Z.
En het houd ze zo fris in het koppie. Juist geen last van prikkels van een concours. Als de jonkies die wel op hebben gelopen in hun eerste parcoursen dan was het juist de dag daarna in de wei en verder niets doen. Laat ze maar lekker met maatjes wat ravotten. Toch de spieren beweging en hoofd helemaal legen.
Leuke is dat er een paar topstallen in de buurt waren waar ik regelmatig hun springtuinen gebruikte en hun ook weer op de stal waar ik reed om jonkies aan vreemd terrein te laten wennen. En ook daar alles dagelijks naar buiten.
Even uit de wei halen om te rijden en weer terug er in.
En dat noemen ze hier geen natural. Heeft geen naam, gewoon je paard makkelijk houden denk ik. Nuchter zijn en niet miepen over een drup regen.
Gini schreef:Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.
Kendra schreef:Gini schreef:Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.
Dat bedoel ik ook niet. Maar een paard waar mee wordt gewerkt heeft meer afleiding. Daarom is iets minder weidegang nog wel acceptabel.
Een paard dat niks doet de hele dag op stal laten is nog erger....
Tango1979 schreef:Ik weet dat ik enorm verwend bent met de grond in Brabant. De paarden staan nu met ruiven hooi op de paddocks. Echt geen modder te vinden, de stal eigenaar heeft 2 jaar terug enorm geïnvesteerd in goede bodem. Onze buitenbak is nat ja maar niet te glad dus te rijden. En ik heb tegenover een stalling met binnenbak waar ik tegen betaling gebruik vak kan maken.
@malibu: maar als de mogelijkheid van 4/6 uur buiten er is denk je dan dat er echt veel mensen zij die dat niet zouden willen?
Kendra schreef:Gini schreef:Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.
Dat bedoel ik ook niet. Maar een paard waar mee wordt gewerkt heeft meer afleiding. Daarom is iets minder weidegang nog wel acceptabel.
Een paard dat niks doet de hele dag op stal laten is nog erger....
Kendra schreef:Ja, en en en en ...
Ik heb dus een paar keer een paard op een stal gehad waar zo'n ritme was van stapmolen/stal/longeren/stal/rijden/paddock/...
Nogmaals, ik weet nog steeds niet wat ik daar van moet vinden. Het geeft afleiding en ze worden goed getraind (daarvoor staan ze daar ook). Wat ik altijd lastig vind is de maximale controle. Maar voor sommige paarden is dat prima. Ik had een paard dat absoluut niet paste in mijn filosofie van veel buiten, samen met andere paarden en veel afwisseling in het werk. Paard bloeide op in het strakke regime...
Soms merk je er niks aan en zijn ze net als thuis. Of zijn ze boos omdat ze de wei en hun vriendjes missen.
Paarden wordt nooit 'one size, fits all'
_Marinke_ schreef:Kendra schreef:Ja, en en en en ...
Ik heb dus een paar keer een paard op een stal gehad waar zo'n ritme was van stapmolen/stal/longeren/stal/rijden/paddock/...
Nogmaals, ik weet nog steeds niet wat ik daar van moet vinden. Het geeft afleiding en ze worden goed getraind (daarvoor staan ze daar ook). Wat ik altijd lastig vind is de maximale controle. Maar voor sommige paarden is dat prima. Ik had een paard dat absoluut niet paste in mijn filosofie van veel buiten, samen met andere paarden en veel afwisseling in het werk. Paard bloeide op in het strakke regime...
Soms merk je er niks aan en zijn ze net als thuis. Of zijn ze boos omdat ze de wei en hun vriendjes missen.
Paarden wordt nooit 'one size, fits all'
Ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die het goed doen op zo'n ritme. Paarden zijn gewoonte dieren, het ene paard meer als het andere. Bij zo'n ritme weten ze precies wat ze te wachten staat, lijkt me alleen lastig als ze dan op concours gaan... Of naar een meerdaagse internationale wedstrijd.
Popstra schreef:Het is deze december maand extreem nat buiten, vraag me af hoe het er bij iedereen uit ziet nu waar de paarden 24/7 buiten lopen!? hebben jullie dat het echt zo fantastisch voor elkaar dat ze niet in de drek staan? Dat als je bij voert het hooi niet over het hele terrein heen vliegt met die wind??
Het nu ook zo fijn werken is poep te ruimen om je boel netjes te houden in al die nattigheid?
Je paard steeds zeiknat en vies is het rijden er daardoor bij in schiet!?
Kennelijk vinden sommige mensen dit geen enkel probleem en dat is prima. er zijn echter ook zat mensen die een ander doel voor ogen hebben met hun kostbare viervoeter. Namelijk wedstrijden rijden en daarvoor hard trainen enz. Ik wil daar niet mee suggereren dat deze paarden het paard zijn ontnomen moet worden maar je kan toch best begrijpen mensen hun topper niet zoals bovenstaand wil en kan houden!? Dat daar dan een middenweg in gezocht word is toch prima.