Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:00

Onze paarden slapen zowel in stal als buiten. Maar beweren dat paarden binnen moeten staan om tot rust te komen, dat vind ik onzin. Paarden die een fijne en veilige omgeving buiten hebben, slapen ook buiten. Wij hebben een stabiele kudde, dus liggen ze allemaal of om de beurt te maffen.
Op een ander adres waren veel zwijnen om het erf en tegen de paddocks en weides aan, dus had mn ruin wat moeite mee. Dan is buiten geen plek waar hij lekker languit gaat slapen.

Binnen gaan paarden slapen, omdat ze het al jaren gewend zijn en dat is logisch.

Wij hebben 2 stallen, dan een flink stuk bestraat. Daarop staat een overdekt voerhuisje dat vol ligt met hooi. Daarnaast een stukje blub waar ze niet horen te lopen, maar wij het open hebben omdat er wat bomen staan.
Richtind de paddock is het zand wat nat en staat ook een boom. De paarden hebben aan beide zijdes een pad gelopen en die is droog en daar ga ik ook overheen met de kruiwagen. Dan is er direct een behoorlijk grote en droge zandpaddock. Daar staat ook een ibc vat met soms wel of niet hooi.
Daarachter is een weitje die we af en toe open zetten. Laatste tijd staat daar ook een ibc vat met hooi. Dat is niet kapot gelopen, dus kunnen we nog goed doorheen met de kruiwagen.
Naast onze ruimte is het bestraatte erf en lopen we naar de mestcontainer, spuitplaat, zadelkamer en droge rijbak.

Dat ze nat zijn is absoluut een nadeel als je wil rijden. Welke het meest gereden wordt heeft een waterdichte deken. De andere 2 die gereden kunnen worden, zetten we gewoon even op stal of onder een fleece als we willen rijden. Als je dan gemest hebt, zijn ze aardig droog. We vragen aan die 2 niet veel meer, zijn al ouder.
De shet loopt voor de sulky.
Vanwege de dikke vacht houden we wel wat rekening met het werk en hoe we het opbouwen. Als je buiten draaft of galoppeert en ze dampen wat, ga ik niet uren stilstaan ofzo. Probeer het goed te verdelen.
Ze zitten wel goed in hun energie.

Ons jonge paard was eerst hengst, dus kon niet 24/7 samen buiten. Als ruin wel en pakte we hem wel dik in. Hij kreeg ook een halsdeken op en bleef goed in zijn vel zitten. Hij is helaas ingeslapen begin dit jaar, omdat hij een aangeboren afwijking bleek te hebben.

Omdat ik zelf ook echt stallen gewend was, blijf ik er ook wel tegenaan lopen altijd en weet ik gewoon niet wat ik zou doen als ik weer met een jong paard zou beginnen om serieuzer te trainen. Sowieso tijdens daglicht altijd naar buiten.
Maar ik zou wel altijd hooi en water buiten willen, gezelschap en iets van beschutting/schuilmogelijkheid.

Het nadeel is dat in pension het niet vaak samen gaat. 24/7 buiten/pp's hebben doorgaans geen goede rijbak en zijn anti bit, sporen etc. Traditionele stallen bieden weer vaak geen ruime paddocks met schuilstallen aan in de winter.

Maar ook in de zomer ben ik geen fan van 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Ik zie aan onze paarden dat ze juist dan wel in de stallen gaan staan. En in het najaar ook behoorlijk tijdens het schemer.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:00

Nouvel schreef:
Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks

Maar bijvoorbeeld 4 u naar buiten, 6 uur op stal en dan s avonds rijden, longeren oid klinkt al weer beter. Als je dan ook nog met n stalgenoot kan afspreken nog n uurtje losgooien erbij te kunnen aanbieden, ben je al een eind

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:04

Tango1979 schreef:
Nouvel schreef:
Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks

Maar bijvoorbeeld 4 u naar buiten, 6 uur op stal en dan s avonds rijden, longeren oid klinkt al weer beter. Als je dan ook nog met n stalgenoot kan afspreken nog n uurtje losgooien erbij te kunnen aanbieden, ben je al een eind

Yep, dat kan als het land weer klaar is voor het zomerseizoen.

Tango1979

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:09

Als je het in de zomer wel graag biedt maar het in de winter niet kan, moet je daar geen ( of minder) paarden houden. Of investeren in betere kwaliteit paddocks. Zo simpel is het imo. 1 of 2 uur vrije beweging per dag is geen welzijn. 4 uur is zelfs al enorm weinig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:10

Tango1979 schreef:
Als je het in de zomer wel graag biedt maar het in de winter niet kan, moet je daar geen ( of minder) paarden houden. Of investeren in betere kwaliteit paddocks. Zo simpel is het imo. 1 of 2 uur vrije beweging per dag is geen welzijn. 4 uur is zelfs al enorm weinig.

Precies!
Het word gewoon tijd voor welzijnsregels, kunnen de smoesjes overboord en zal er geïnvesteerd moeten worden. Moeten andere sectoren ook.
Misschien dat baasjes zich dan ook eens in gaan lev(z)en.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:12

Er blijven verschillen....

En ik vind wel dat het uitmaakt of het gaat om een (top-)sportpaard en een paard dat niet aan het werk is.
Ik heb mijn paarden thuis (van alles door elkaar, jong, oud, fok, recreatie, basissport) veel buiten.
Maar als ik een paard in training zet komen ze in zo'n ritme terecht van dan dit - dan dat ....

En ook daar moet je goed zoeken en weten waar je je paard heen brengt. Over verschillen tussen trainingsstallen kun je wel een interessant topic maken. De stallen waar je paard er 4 keer uitkomt zijn meestal niet de goedkoopste.
Mij kennen ze ondertussen, ze weten dat onze paarden iedere dag in de paddock/wei moeten...denk dat ik bekend sta als natural daar :+.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:18

Waarom zou een sportpaard niet goed gedijen in de hele dag wei?
Ik geef toe ik ben maar een Z ruiter, maar wel regelmatig paarden verkocht voor ruiters die beter zijn dan ik en er hoger mee gingen rijden.
Maar alles, echt alles loopt de hele dag in de wei. Van de 1 jarige in de opfok tot de 7 jarige in het Z.
En het houd ze zo fris in het koppie. Juist geen last van prikkels van een concours. Als de jonkies die wel op hebben gelopen in hun eerste parcoursen dan was het juist de dag daarna in de wei en verder niets doen. Laat ze maar lekker met maatjes wat ravotten. Toch de spieren beweging en hoofd helemaal legen.
Leuke is dat er een paar topstallen in de buurt waren waar ik regelmatig hun springtuinen gebruikte en hun ook weer op de stal waar ik reed om jonkies aan vreemd terrein te laten wennen. En ook daar alles dagelijks naar buiten.
Even uit de wei halen om te rijden en weer terug er in.

En dat noemen ze hier geen natural. Heeft geen naam, gewoon je paard makkelijk houden denk ik. Nuchter zijn en niet miepen over een drup regen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:19

Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:23

In Brabant is natuurlijk de grond goed. Wij hebben hier best behoorlijk wat top en subtop dressuur, spring en eventingruiters in de omgeving en daar staan de paarden echt nooit 20u per dag op stal. De stallen die ik ken dan hè.

Ik denk echt wel dat de paarden bij danzzz het "goed" hebben aangexien ze zich schikken bij hun lot. Dus niet doodongelukkig zijn ofzo.

Wat ik alleen erg vind is dat door het binnen staan zo te verdedigen jonge meiden gaan denken dat een uurtje losgooien en daarna rijden best kan voor hun toppertje. Want die toppaarden staan toch ook veel op stal?
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 31-12-17 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:24

Tango1979 schreef:

mwah, 10 stallen, 7 vol is niet echt een hele berg paarden.

Maar je hebt wel gelijk, van de zomer gaan we er een paddock bij bouwen gewoonweg omdat we weten dat er dan uitbreiding komt en het nu soms al knellend is. Straks gaat de oude merrie ook weer aan het werk, en dan komt die ook weer los. Plus dat dan weer twee jonkies naar huis komen en die hebben we graag wat langer buiten, zeker in het begin.

Met het huidige aantal paarden (waarvan er twee geblesseerd zijn en niet los komen, een daarvan is geen wedstrijdpaard) is het wat krap an en passen en meten om de overige vijf voldoende tijd los buiten te geven, waarbij mijn prioriteit ligt bij de beide draagmerries die altijd samen buiten staan. Die wil ik het liefst zo vroeg mogelijk buiten en zo laat mogelijk binnen. Dit is alleen realiseerbaar als de rest in de ochtend in de molen gaat, want ik longeer in de paddock. Je snapt dat het altijd passen en meten is. Dus ik probeer het zo te doen dat ik er max twee longeer in de ochtend zodat die draagmerries zo snel mogelijk naar buiten kunnen. Passen en meten.

Ik ben blij als er straks een paddock bij ligt, geeft net even wat meer ruimte en lucht

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:30

Hier komen ze ook veel buiten, zomers hele dagen op de weide en in de winter maanden zo veel en lang mogelijk op de paddocks. Tenzij het weer echt knudde is dan staan ze wat langer op stal. Maar overdag gaan ze de paddocks in en dan vaak 's avonds nog even in de stapmolen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:04

Tango
Natuurlijk is het hier gemakkelijker om droge grond te vinden. Maar daar betaal je ook meer voor.
Natte is er namelijk ook genoeg.
Denk aan alles om de Peel gebieden heen.
Het is altijd wel gemakkelijk om te zeggen hier kan het niet. Dus dan maar paard meer op stal.
Nee een leeuw kan hier ook niet daarom heb ik er ook geen.

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:16

Naar mijn mening is 24/7 buiten met onbeperkt hooi en schuil mogelijkheden het beste. Uitzonderingen daar gelaten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:25

bruintje123 schreef:
Waarom zou een sportpaard niet goed gedijen in de hele dag wei?
Ik geef toe ik ben maar een Z ruiter, maar wel regelmatig paarden verkocht voor ruiters die beter zijn dan ik en er hoger mee gingen rijden.
Maar alles, echt alles loopt de hele dag in de wei. Van de 1 jarige in de opfok tot de 7 jarige in het Z.
En het houd ze zo fris in het koppie. Juist geen last van prikkels van een concours. Als de jonkies die wel op hebben gelopen in hun eerste parcoursen dan was het juist de dag daarna in de wei en verder niets doen. Laat ze maar lekker met maatjes wat ravotten. Toch de spieren beweging en hoofd helemaal legen.
Leuke is dat er een paar topstallen in de buurt waren waar ik regelmatig hun springtuinen gebruikte en hun ook weer op de stal waar ik reed om jonkies aan vreemd terrein te laten wennen. En ook daar alles dagelijks naar buiten.
Even uit de wei halen om te rijden en weer terug er in.

En dat noemen ze hier geen natural. Heeft geen naam, gewoon je paard makkelijk houden denk ik. Nuchter zijn en niet miepen over een drup regen.

Ik heb het niet over de paarden, maar over de stallen. Bij ons thuis loopt alles ook in de wei. Maakt niet uit of ze B of Z zijn. Maar ik kan hier in de buurt (Drenthe) geen goeie trainingsstal vinden waar de paarden echt veel buiten staan. Ik snap dat ook wel, de meeste eigenaren willen dat nl. niet. Misschien woon jij in het oosten van het land? Ik heb altijd het ide dat daar meer keus is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:31

Gini schreef:
Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.

Dat bedoel ik ook niet. Maar een paard waar mee wordt gewerkt heeft meer afleiding. Daarom is iets minder weidegang nog wel acceptabel.
Een paard dat niks doet de hele dag op stal laten is nog erger....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:37

Kendra schreef:
Gini schreef:

Dat bedoel ik ook niet. Maar een paard waar mee wordt gewerkt heeft meer afleiding. Daarom is iets minder weidegang nog wel acceptabel.

Maar hoe lang komt zo'n paard er dan uit als hij werkt? Misschien ook 1,5 of 2 uur, is ook niet echt veel

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:44

Kendra
Zuid oost Brabant

Waar ik toen reed was niet aan huis maar bij een trainingsstal.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:47

Tango1979 schreef:
Ik weet dat ik enorm verwend bent met de grond in Brabant. De paarden staan nu met ruiven hooi op de paddocks. Echt geen modder te vinden, de stal eigenaar heeft 2 jaar terug enorm geïnvesteerd in goede bodem. Onze buitenbak is nat ja maar niet te glad dus te rijden. En ik heb tegenover een stalling met binnenbak waar ik tegen betaling gebruik vak kan maken.

@malibu: maar als de mogelijkheid van 4/6 uur buiten er is denk je dan dat er echt veel mensen zij die dat niet zouden willen?

Natuurlijk zijn er mensen die dat willen. Maar stel dat een stal ruim genoeg grond heeft om de paarden het jaar rond buiten te hebben, maar de pensionhouder wil dit niet omdat ze de boel vertrappen oid of deze heeft geen tijd/personeel om steeds paarden te wisselen. Of een sportstal hier in de buurt die heeft meer dan genoeg weide om de paarden van half bokt buiten te hebben maar die doen dat niet omdat ze er geen behoefte aan hebben. Daar bedoel ik mee dat wanneer er voldoende grond is dat dus geen garantie is dat paarden ook zo lang buiten komen.

En daarnaast ken ik best wat mensen die hun paard nooit op de weide of paddock willen omdat het gevaarlijk is ofzo. Die mensen zullen echt wel stiekem die paarden binnen houden als daar geen hele strenge controle op is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:10

Kendra schreef:
Gini schreef:

Ah zo, bedoel je. Hmm ja, het is al beter dan 24 uur rondjes draaien in een stal, al denk ik dat een uur in de stapmolen ook niet echt het summum is van afleiding. Is meer voordelig voor de fysieke gezondheid, dan de mentale. Het zou dus beter en en zijn in plaats van of of.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:16

Ja, en en en en ...
Ik heb dus een paar keer een paard op een stal gehad waar zo'n ritme was van stapmolen/stal/longeren/stal/rijden/paddock/...
Nogmaals, ik weet nog steeds niet wat ik daar van moet vinden. Het geeft afleiding en ze worden goed getraind (daarvoor staan ze daar ook). Wat ik altijd lastig vind is de maximale controle. Maar voor sommige paarden is dat prima. Ik had een paard dat absoluut niet paste in mijn filosofie van veel buiten, samen met andere paarden en veel afwisseling in het werk. Paard bloeide op in het strakke regime...
Soms merk je er niks aan en zijn ze net als thuis. Of zijn ze boos omdat ze de wei en hun vriendjes missen.
Paarden wordt nooit 'one size, fits all'

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:57

Kendra schreef:
Ja, en en en en ...
Ik heb dus een paar keer een paard op een stal gehad waar zo'n ritme was van stapmolen/stal/longeren/stal/rijden/paddock/...
Nogmaals, ik weet nog steeds niet wat ik daar van moet vinden. Het geeft afleiding en ze worden goed getraind (daarvoor staan ze daar ook). Wat ik altijd lastig vind is de maximale controle. Maar voor sommige paarden is dat prima. Ik had een paard dat absoluut niet paste in mijn filosofie van veel buiten, samen met andere paarden en veel afwisseling in het werk. Paard bloeide op in het strakke regime...
Soms merk je er niks aan en zijn ze net als thuis. Of zijn ze boos omdat ze de wei en hun vriendjes missen.

Ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die het goed doen op zo'n ritme. Paarden zijn gewoonte dieren, het ene paard meer als het andere. Bij zo'n ritme weten ze precies wat ze te wachten staat, lijkt me alleen lastig als ze dan op concours gaan... Of naar een meerdaagse internationale wedstrijd.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:15

_Marinke_ schreef:
Kendra schreef:
Ja, en en en en ...

Ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die het goed doen op zo'n ritme. Paarden zijn gewoonte dieren, het ene paard meer als het andere. Bij zo'n ritme weten ze precies wat ze te wachten staat, lijkt me alleen lastig als ze dan op concours gaan... Of naar een meerdaagse internationale wedstrijd.

Ja dat is altijd lastig. Wel staan ze altijd naast elkaar op concours en zijn de boxen aan drie kanten dicht. Eventueel kan de voorkant ook dicht als ze het te spannend vinden. Op zich is het in de stalruimten altijd vrij rustig, alleen grooms, eigenaren en hun eventuele visite.

Jonge paarden leidt je daar voor op. Je begint met hc plaatselijk en zo bouw je dat gewoon steeds verder uit. Maar het is zeker altijd weer even wennen voor ze, waar de ene de schouders ophaalt en weet dat het weer uitdagend gaat worden, durft de ander de eerste paar uur geen adem te halen. En alles wat er tussen in zit.

Sommige paarden weten het de dag van tevoren al als we op cc gaan, gewoon omdat er een andere sfeer hangt op stal, die kunnen dan al spanning op gaan bouwen.

Als dan de vrachtwagen start dan staan ze allemaal in de startblokken dat is wel heel grappig.

Eerder vertelde ik over de rode strik merrie. Beest is echt superlief, is echt mijn skatje ben er echt weg van, om meerdere redenen. Maar die kan dan echt onhandelbaar zijn zo zenuwachtig is ze dan. En dan vervalt ze in oud gedrag en moet ik echt opletten, daar waar ze altijd braaf dr voetkes op de vloer houdt en ik haar los laat staan en ze braaf altijd volgt en met haar echt kan spelen, moet er dan een hengstenketting omhangen en echt opletten dat ze het licht niet uit mijn ogen slaat. Ik laat haar en ga dat niet corrigeren, ik zorg er alleen voor dat het veilig blijft. Waarom zou ik dat corrigeren? Het is heel goed dat ze die spanning opbouwt, die hebben we later nodig en dat zwakt wel af als ze straks wat meer ervaring heeft.

Dus ja, op concours gaan kan wel een dingetje zijn ja

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:26

Kendra schreef:

Klopt en of een paard zich ergens thuis voelt is natuurlijk ook niet alleen afhankelijk van hoe lang ze buiten staan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:18

Popstra schreef:
Het is deze december maand extreem nat buiten, vraag me af hoe het er bij iedereen uit ziet nu waar de paarden 24/7 buiten lopen!? hebben jullie dat het echt zo fantastisch voor elkaar dat ze niet in de drek staan? Dat als je bij voert het hooi niet over het hele terrein heen vliegt met die wind??
Het nu ook zo fijn werken is poep te ruimen om je boel netjes te houden in al die nattigheid?
Je paard steeds zeiknat en vies is het rijden er daardoor bij in schiet!?
Kennelijk vinden sommige mensen dit geen enkel probleem en dat is prima. er zijn echter ook zat mensen die een ander doel voor ogen hebben met hun kostbare viervoeter. Namelijk wedstrijden rijden en daarvoor hard trainen enz. Ik wil daar niet mee suggereren dat deze paarden het paard zijn ontnomen moet worden maar je kan toch best begrijpen mensen hun topper niet zoals bovenstaand wil en kan houden!? Dat daar dan een middenweg in gezocht word is toch prima.

Ongeveer 60% van de paddock is modderig. Varierend van wegzakken in de blup tot gewoon een beetje vochtig zand. Dan is er op het hoogste stuk van de paddock altijd genoeg droog zand waar je altijd mooie plat gedrukte plekken ziet waar ze liggen.

Verder hebben ze 2 inloop stallen waar ze uiteraard altijd droog staan en nog een stukje verhard waar ik zeker weet dat ze altijd kunnen staan voor droge voeten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:15

Rust en slapen hebben weinig te maken met in een stal staan. Hier kunnen ze kiezen tussen een stal met pak stro en zand ondergrond (en overdag gras) en ze verkiezen 99% van de tijd buiten liggen voor binnen liggen. Ook als ik denk dat het te koud of nat is.
Die stallen zijn hier eigenlijk alleen opgestooid vanwege mijn gemoedsrust.

Voor sportpaarden zie ik geen enkele belemmering om 24/7 buiten te staan. Al zullen ze het op minder buiten ook wel doen. Wát komen ze te kort buiten? Je moet iets regelen met dekens en scheren zodat ze het niet te warm hebben in hun wintervacht. Je moet paarden hebben die een soortgelijke voedingsbehoefte hebben en de mogelijkheid hebben om daarnaast gepaste voeding te bieden maar verder is er echt niets wat een sport loopbaan in de weg staat.

Buiten de natuurlijke 30% liggen en staand rusten heeft een stal niets toe te voegen aan het geestelijke of fysieke welbevinden van een paard.