Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:15

Jenny_S schreef:
Delphi schreef:
Ohhh dat is fijn!!! Had je een bak aangelegd zonder vergunning en hebben ze nu aan de bel getrokken? Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook een kleine bak zonder vergunning hebben. Maar die dient ook als paddock en er staat geen omheining omheen. Het ligt gewoon in de weide en we hebben daar de grond laten keren.

ja klopt maar wel contact gehad met de gemeente, waarschijnlijk omwonende die de gemeente hebben gebeld en toen zijn tot de conclusie gekomen dat er toch wel een vergunning nodig was. Bak ligt in grasland en geen bouwgrond.

Flauw zeg van de omwonende. Maar ach het is geregeld *\o/*

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:57

Top Jenny gefeliciteerd :D

Abby, ik zou ook niet rijden. Als hij nu al blijft vermageren zou ik niet meer energie dan nodig van hem vragen. Pas als hij weer bijkomt zou ik opstappen.

Delphi, inderdaad overdag buiten en 's nachts op stal. Heb helaas geen schuilstal buiten.
Ik durf ze niet binnen te laten omdat er soms geschopt wordt als de kleuter weer eens van geen ophouden weet. Meneer is bijna 2 en denkt dat hij de grote jongens onbeperkt mag lastig vallen. Shire vindt dat geen strak plan en na 1x waarschuwen kan hij een dreun verwachten.
Geen idee of hij bij hem in de stal zou gaan staan maar ik durf het niet goed aan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:29

SVRL schreef:
Oh, wat was mijn vent super vanavond! Hij stelde zelf voor om toch een afdak te maken op de wei. Mag normaal niet, maar gewoon een constructie op 4 poten moet doenbaar zijn. Een jachthut mag zonder vergunning geplaatst worden, dus als we goed nadenken moet het wel lukken.

En we gaan defenitief voor een hooistolp. Zodra het beter weer is, komen we Nederland even onveilig maken en vertrekken we terug naar huis met een stolp.

Waarom heb je gekozen voor een hooistolp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:38

kvulden schreef:
SVRL schreef:
Oh, wat was mijn vent super vanavond! Hij stelde zelf voor om toch een afdak te maken op de wei. Mag normaal niet, maar gewoon een constructie op 4 poten moet doenbaar zijn. Een jachthut mag zonder vergunning geplaatst worden, dus als we goed nadenken moet het wel lukken.

En we gaan defenitief voor een hooistolp. Zodra het beter weer is, komen we Nederland even onveilig maken en vertrekken we terug naar huis met een stolp.

Waarom heb je gekozen voor een hooistolp.

Omdat ik dat makkelijk kan verplaatsen en er ook alleen mee aan de slag kan. Deed eerst een net rond mijn hooi, maar de enige plek waar ik dat aan de bomen kon vastmaken, is al 2 maand blubber. Hooi staat nu op een droog stuk, maar ik heb veel verlies. Had ik met het net trouwens ook. De paarden trekken de zak gewoon van een pallet af en mijn veulen heeft helaas de gewoonte om op het hooi te mesten en erop te slapen. Als ik zo'n stolp heb, kunnen ze het niet van het pallet trekken, ze kunnen er niet op mesten en ik zal minder verlies hebben.

Volgens de info die ik overal terug vind, zijn die stolpen echt wel goed.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:33

Mag ik mij niet ook melden?

Afbeelding

Ik heb mijn 2 paarden sinds voorjaar 2013 aan huis staan (boerderij met opfok van melkkoeien).

Langzaam aan alles naar wens aan het maken. De laatste aanpassing die ik gemaakt heb is zorgen dat de paarden in de winter van 7 tot 7 buiten kunnen.
Een stuk erfverharding grenzend aan de wei erbij getrokken en zand gestort op de wei van ongeveer 25 x 15 meter.
Ondanks dat er geen drainage ligt valt mij de nattigheid nog meer. Tuurlijk het is even behoorlijk nat maar droogt ook vrij snel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:48

Abby, eerst maar eens ontwormen. Eens zien wat dat doet. Als je hem ruim blijft voeren, moet het goed komen. Zo niet, dan wordt t wel tijd voor een DA. Kilo's voer erun gooien kan voor behoorlijke problemen zorgen bij Belgen. Dat lijkt wel logisch bij zo n groot paard. Maar eigenlijk is een Belg meer een grote shetlander, waar heel wat mis kan gaanin darm en lymfesysteem. Fokproblemen.

Dat rijden wat jij doet, kun je best blijven doen. He rijdt niet vaak en ook nog bijna alles in stap. Dat moet best kunnen. Tenzij hij nog meer gaat vermageren natuurlijk. Maar dan wordt het écht tijd voor een DA.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:37

Hoi :wave: Nitouche.

Voorste stuk schuur net even globaal opgemeten.
Het is ongeveer 4 x 6 meter.
Dat zal toch wel groot zat zijn voor Amel en Melle om evt te kunnen schuilen?
De doorgang naar de wei is zo'n 2 meter breed.
Zal dan wel voor het begin van komende herfst het stuk voor de schuur naar de wei toe moeten gaan verharden denk ik.
Heb hier nog stapels stoeptegels van 40x60 cm en min 8cm dik. Echt loeizware.
Zullen die geschikt zijn als verharding?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:42

Wat doen jullie als t buiten echt een drekzooi is? Hier dooit het sinds gisteren en aangezien er toch best wat sneeuw lag en het klei grond is, is het nu zo'n bende buiten.
Heb de paarden wel buiten staan nu, maar ze vinden er duidelijk niets aan. Staan vrijwel continue aan het hek, af en toe een hapje hooi en dan weer terug. Zodra ik de deur open doe en naar buiten loop, lopen ze al hinnikend achter me aan...

De jongste (bijna drie) speelt altijd eerst als ze buiten komt, maar nu ook niet. Ze is zelfs nog niet gaan rollen. :+

Terwijl ze niet vies is van een beetje modder:

Afbeelding
Afbeelding

Denk dat ik ze dadelijk maar binnen haal voor ik naar de uni ga... heb ik de wet in ieder geval niet overtreden. :))

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:47

Tx jongens, jullie zijn echt top. +:)+
Gisteren de ontworming erin gegooid. Vond ie niet lekker, haha. :roll: Mel ook een shotje gehad. Hooi is opgevoerd en de priores ook. Hopen dat dit aanslaat. Zie ik binnen twee weken geen verbetering gaat er een da komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:53

Hier staan ze gewoon buiten in de drekzooi }:0 niet dat we een andere keuze hebben ;)
Ze staan hier 24/7 buiten. Toen ze hier net waren hebben we ze savonds wel naar binnen gehaald omdat ze idd aan net hek stonden, maar na een paar weken vonden ze het wel goed in de wei en moest ik achter ze aan. Dat heb ik 2 keer gedaan en daarna maar gewoon laten staan. Daarna zijn ze misschien nog 2 keer naar het hek gekomen omdat ze naar binnen wilden maar daarna niet meer.
Nu komen ze alleen naar voren voor een aai of als ik roep voor een appeltje ofzo :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:58

SVRL ik ben ook aan het kijken wat handig is. Ik krijg over de stolp qua knoeien wisselende berichten. Het hooi blijft wel droog, maar de meeste paarden trekken het hooi naar buiten om het daar te eten of nieuwe te pakken. Een hooiruif voir een grote baal kan ook. Volgens mij kun je die ook zelf verplaatsen. Meestal zitten er wieltjes onder. Wanneer ga jij hem halen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:01

Hmm, ik vind het lastig haha. Ik laat ze vrij makkelijk gewoon buiten staan, vaak als het sneeuwt staan ze ook gewoon te scharrelen. Nu staan ze alleen echt aan het hek, doen ze normaal nooit. Ze komen wel altijd in volle galop op me af als ik ze roep, maar te dringen aan het hek dus niet. :+
Ze kunnen buiten nu ook niet schuilen of droog staan verder.

Wil ze liever ook niet te veel op stal hebben, buiten is zo veel beter voor ze...

Tijd voor zomer!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:10

Hier ook geen schuilstallen hoor. Alleen bomen maar dat helpt niet zoveel in de winter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:41

Quir schreef:
Hmm, ik vind het lastig haha. Ik laat ze vrij makkelijk gewoon buiten staan, vaak als het sneeuwt staan ze ook gewoon te scharrelen. Nu staan ze alleen echt aan het hek, doen ze normaal nooit. Ze komen wel altijd in volle galop op me af als ik ze roep, maar te dringen aan het hek dus niet. :+
Ze kunnen buiten nu ook niet schuilen of droog staan verder.

Wil ze liever ook niet te veel op stal hebben, buiten is zo veel beter voor ze...

Tijd voor zomer!

Ik heb dus koeienroosters. Daar zakken ze niet in weg en het water kan wel weg. Werkt echt goed. Weet niet of dat in Zweden ook te krijgen is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:29

Die van mijn staan eigenlijk ook gewoon altijd buiten, hooguit dat er iemand medelijden met ze krijgt en ze eerder naar binnen pakt. Als het de hele dag regent komen ze ook wel vaker bij het hek staan, maar als ze zien dat niemand ze komt pakken gaan ze toch weer verder scharrelen.

In principe ben ik ook gewoon de hele dag op het werk dus eerder binnen halen is niet echt een optie...

Vandaag een heerlijk zonnetje, blauwe lucht met schapenwolkjes :D Denk niet dat de paarden het vandaag erg vinden om buiten te staan :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:47

Claudia, 4x6 lijkt mij prima hoor. Die stoeptegels zijn fijn :) Blijven mooi ruw bij regen en glad weer.
Quir, die van mij staan ook gewoon buiten. Ik moet net als Marloes heel de dag werken. Alleen als het echt bar en boos is zoals de storm laatst dan vraag ik mijn moeder of zij ze binnen wil halen.

Vanochtend lag ik languit in de modder... Ik moest van weide 1 naar weide 2 met mijn kruiwagen vol hooi en bleef vastzitten met 1 laars. Om vrij te komen duwde ik de kruiwagen vooruit om met mijn andere been mee te stappen en mijzelf zo los te trekken. Helaas stond dat been ook vast in de modder en ging de kruiwagen vooruit waardoor ik heerlijk een zeer koud modderbad had. Gelukkig achter de schuur dus niemand heeft mij gezien :+ Moest ik in die natte, vieze koude kleren nog naar huis rijden :( Vriend kwam niet meer bij thuis..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:52

Selka dat is niet het beste begin van de dag... Bij mij haalt idd een van mijn ouders of mijn zusje de paarden binnen. Laatst met de storm had ik ze ook instructies gegeven, de paarden expres met de halsters om buiten laten staan en hebben ze ze om drie uur binnen gepakt vlak voordat het echt slecht werd.

Ik heb het al weet ik hoeveel dagen achter elkaar met het binnen- en/of buitenzetten van de paarden dat ik tot aan mijn middel onder de modder zit, met mijn goede "werk"kleren maar uit de buurt van de modder blijven. Maar hopelijk droogt het dit weekend een beetje op met het zonnetje {:}

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:14

_O- _O- herkenbaar.
Zo wilde ik laatst even snel tussen de linten door stappen, waar dus 1 voet achter bleef hangen. Met ook als gevolg dat ik plat op m'n smoel lag.
Heb de paarden nog nooit zo raar zien kijken :? Echt van huh vrouwtje wat doe je

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:18

Selka schreef:
Claudia, 4x6 lijkt mij prima hoor. Die stoeptegels zijn fijn :) Blijven mooi ruw bij regen en glad weer.
Quir, die van mij staan ook gewoon buiten. Ik moet net als Marloes heel de dag werken. Alleen als het echt bar en boos is zoals de storm laatst dan vraag ik mijn moeder of zij ze binnen wil halen.

Vanochtend lag ik languit in de modder... Ik moest van weide 1 naar weide 2 met mijn kruiwagen vol hooi en bleef vastzitten met 1 laars. Om vrij te komen duwde ik de kruiwagen vooruit om met mijn andere been mee te stappen en mijzelf zo los te trekken. Helaas stond dat been ook vast in de modder en ging de kruiwagen vooruit waardoor ik heerlijk een zeer koud modderbad had. Gelukkig achter de schuur dus niemand heeft mij gezien :+ Moest ik in die natte, vieze koude kleren nog naar huis rijden :( Vriend kwam niet meer bij thuis..

:')

Sorry maar... _O- zie het zo voor me haha.

Als het kan troosten, vorige week lag 'k ook zo languit in de modder toen 'k met de omheining aan het prutsen was, gestruikeld over een boomwortel, zo cliché 8)7

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:20

Haha bedankt voor de steun. Goed te lezen dat ik niet de enige ben :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:40

Haha ik zie het helemaal voor me!

Oh en hier is dat ook wel eens gebeurd hoor. Wel meer dan eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:13

ClaudiaHS schreef:
_O- _O- herkenbaar.
Zo wilde ik laatst even snel tussen de linten door stappen, waar dus 1 voet achter bleef hangen. Met ook als gevolg dat ik plat op m'n smoel lag.
Heb de paarden nog nooit zo raar zien kijken :? Echt van huh vrouwtje wat doe je

Jep, hier ook weleens zo'n stunt gehad. Prut zat onder mijn bovenlip :') :') :') .

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:23

Haha yep herkenbaar. Gelukkig nooit lang uit gegaan. En nu vrijwel geen modder meer.

Omdat ze er toch stond even getest. Ze bleef zo braaf staan.
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:45

Hahah dat hoofd kirsten.
Ze kijkt echt van vrouwtje moet dat nu.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:21

Selka ik zie het zo voor mij hahaha