Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:23

Oh jeej, bij jullie is het echt nat, bij mij ligt niet een plasje..
Ik wou juist dat water een beetje bleef staan, daar wordt mij rijbak beter van. Maar helaas.
In weiland ligt drainage..

kvulden

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:52

Bij mij sinds gisteren ook weer nat. Ze hebben wel een stuk van 15x9 om droog te staan. Rosie gaat lekker in de stal liggen. Krijg er nog geen foto van gemaakt. Als ik er aan kom dan gaat ze gelijk staan. -O-

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:48

Bij,ons is het na enkele dagen non stop regenen ook goed nat geworden. Niet dat je tot je enkels wegzakt in het zand ofzo. Op,dat punt is het schelde zand Super. Maar het blijft wel nat. Dus besloten om de volledige paddock te betegelen en het padje dat naar de piste gaat van de paddock wordt ook betegeld zodat ze volledig op stenen staan en als ze willen rollen of spelen kunnen ze naar de piste gaan. Die deze zomer wordt gedrainneerd en de beek naast de weide en piste wordt verder doorgegraven naar de grote sloot zodat het water wegkan. Grote plannen voor dit jaar maar ik heb het gehad met nat zand en modder. We hebben een,heleboel stenen op de kop kunnen tikken dus vanaf het lente wordt en alles opdroogt vliegen we erin.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:55

Klinkt goed llora, het is echt zo superfijn als je een flinke oppervlakte hebt die verhard is. Als je dat dan ook nog eens kunt verbinden met een droge zandplek is het helemaal af.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:00

Ik hoop het. Na elke winter vinden we werkpunten voor de volgende winter. Hoop alleen dat het is een,keertje eindelijk perfect is haha. Als alles betegeld is hebben,ze twintig op dertig betegeld en een piste van 20 op 38 om in te spelen. Denk dat dat voldoende is voor vier paarden en regelmatig mogen ze op de winter wei hun energie eruit laten. Voordeel van dat alles betegeld is. Het kuist zoveel gemakkelijker op. Nu moeten we altijd enorm veel zand van het betegelde stuk schuppen en,keren doordat ze door het natte zand lopen. Dat gaat ook een pak minder zijn. En de drollen zijn veel gemakkelijker op te kuisen op het betegelde stuk dat de modder. Kijk er volop naar uit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:07

Wij willen ook in het voorjaar de paddock flink aan gaan pakken.
Inmiddels wel een bod gedaan op een lading gruproosters (genoeg voor 20 x 16 meter). Maar nog niks gehoord.

Met betegelen ben ik zo bang dat de tegels uiteindelijk in de modder verdwijnen of gaan zwerven.
Ivm kosten willen we toch zelf doen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:11

Nessa schreef:
Wij willen ook in het voorjaar de paddock flink aan gaan pakken.
Inmiddels wel een bod gedaan op een lading gruproosters (genoeg voor 20 x 16 meter). Maar nog niks gehoord.

Met betegelen ben ik zo bang dat de tegels uiteindelijk in de modder verdwijnen of gaan zwerven.
Ivm kosten willen we toch zelf doen.

Je moet je tegels wel in de stabilisé leggen he :)* Wij hebben pas een stukje van 3 op 6 betegeld (betontegels in 20 cm stabilisé) voor het schuilhok, op wat de laagst gelegen en dus natste plek is van de wei. Errond is nu een zee van diepe blub, maar de tegels liggen zo vast als een huis.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:25

Als je de tegels op stabilise legt en ze insluit tussen boordstenen gaan ze absoluut niet zweven. Het is eventjes een goeie week vloeken en hard werken voor het betegelen maar liever een weekje vloeken dan weer de hele winter vloeken op de modder en het nat.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:26

Ah dat ken ik helemaal niet.
We gaan maar eens kijken van het voorjaar. Nu kunnen we toch niks.

Of die gruproosters moeten doorgaan :D

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:55

hier stonden ze ook niet in de schuilstal tot we stro er in handen gelegd, dat trok ze aan en nu staan ze er heel veel in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:44

Ik heb liever niet 1 eigenaar met twee paarden :o
Als ze weg gaan gelijk 2 paarden kwijt, en je hebt 2x zoveel werk maar niet 2x zoveel beschikbare hulp met de verzorging als je zoals hier met beurten werkt. Korting doe ik dus niet aan. Alleen korting op het aantal verzorgbeurten omdat ik niet kan verwachten dat iemand meerdere keren per dag tijd heeft...
Dat houd in normaal 5x per week beurt en helpen met grote klussen bij "Doe het samen", en met 2 pony's bleef het bij elke dag een beurt. Dus als je dat omrekent toch nog een aardige korting voor iemand die de tijd heeft om echt elke dag te helpen.
Meisje die hier staat had zo de eerste maand haar tweede pony zo goed als gratis staan tov volpension. Nu ligt dat verschil lager vanwege hogere ruwvoerkosten en de afgelopen 2 maanden redde ze het al niet meer elke dag vanwege meerdere baantjes. Helaas, want heb liever meer hulp dan een paar tientjes extra in de maand...

beatje schreef:
Rocamor schreef:
Ik had een plek gevonden, maar dat was 25 km de verkeerde kant op (ik werk 135 km van huis) en lagen niet op de route. Ik had (behalve die afstand) een fijn gevoel bij die stal, sloot het best aan bij mijn wensen voor de paarden. Maar toen we na veel wikken en wegen toch besloten daar naartoe te gaan, hadden ze geen ruimte meer voor 2 paarden. Hoe erg balen dan ook, dan was dat niet mijn stekkie denk ik maar.

Zaterdag ben ik op een leuke andere stal geweest. 9 nieuwe ruime boxen (4*3.5 geloof ik). Goede bak, fijne fasciliteiten. Zomer's 24/7 op het land, in de winter 6 - 7 uur op paddock met onbeperkt hooi. Mijn Eigen beesten in een Eigen paddock, op wei in groepje van 3 of 4, zodat er geen beesten alleen staan als eimand gaat rijden. Wellicht is er aan die 6-7 uur paddock in de winter wat te doen als ik zelf binnen zou zetten, maar dat moet ik nog vragen. Stal is 10 minuten fietsen. Nadeel hiervan is, dat de prijs wat hoog was (hoger dan ingecalculeerd). Over dat stalgeld zal vast niet te overleggen zijn, die paddock misschien wel. Ik moet hoe dan ook concessies doen.

Rock heeft een ongeluk gehad op 1ste kerstdag, dus mijn paarden staan nu in de nachten toch maar vast op stal met onbeperkt hooi/voordroog en overdag in de (natte) paddock. Gelukkig niet meer de paddock waar ze tot halverwege de pijp in de zompige natte klei staan, maar ook deze is nat (natte hoefjes dus). Maar deze muts wil dat ze droog moeten kunnen liggen in de nacht en evt schuilen met deze aanhoudende regen. Vandaar dat ze nu in de nacht maar alvast binnenstaan....

Ik had ook altijd meerdere paarden en kreeg op de 2e altijd korting.Veel stallen hebben juist graag eigenaren met meer dan één paard ,hebben ze minder volk over de vloer was altijd de uitleg.De eerste stalling waar ik stond bood het zelf aan en de 2e heb ik gewoon weg brutaal gevraagd of ik voor de 2e korting kreeg.Nee heb je ,ja kan je krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:03

Hier ijs ipv water... Gisteren 5/10cm sneeuw, dat ging dooien, en vervolgens vorst en ijzel! Had gistermiddag alle klinkers rondom schoon en gestrooid maar toch nog een ijsbaan vanmorgen...

Een Echte IJSlander...
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:14

_O- JoyceB wel heel authentiek!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:34

JoyceB, dank je wel voor je uitleg, altijd fijn om van meerdere kanten een mening te lezen (we gaan toch altijd uit van ons Eigen referentiekader he...)

Overigens, ijsco onder ijs. Moeten we voor dit sielughuh dier nu 144 bellen? Want hij hoort toch op zijn minst in een dikke deken met een dikke lading stro in een verwarmde afgesloten stal? Want wij kunnen hier toch ook niet tegen?
:+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:41

Duidelijk goed geïsoleerd.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:27

Haha geweldig de echte IJslander!

Hier is de paddock weer redelijk droog !
Gisteren met me vader even overlegd en we gaan ruim 1,5 meter aan 1 kant dicht maken en dan een soort van klein stalletje maken. Zodat het niet zo in regend in de schuilstal.

Nu twijfel ik nog met vlas of stro.. Maar ik denk dat ik vlas neem. We gaan er een drempel voor maken zodat het niet over heel de platen ligt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:46

Wat leuk, Joyce!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:35

Er komen echt supeeer mooie plekken voorbij seg :0 soms wel een beetje jaloers :D

mijn paard staat niet aan huis maar de 2weides + 2pistes liggen op een 5-10min stappen van bij mij thuis dus nog ideaal :D

Hierbij een paar fotos van de kleine wei hoe mijn paard nu staat ^^
Dit is een 60are ongeveer en mogen ze heel de winter op lopen
De grote wei is 1ha18 en is voor in de zomer
Afbeelding
Nu staat er een grote plas op maar dat is niet erg ! Dit gebruiken ze om uit te drinken want de waterbakken daar blijven ze vanaf momenteel :p
Ook staan er 3bakken waar er constant hooi in ligt voor hun ^^

Ik had gelezen dat er iemand was met maar 1 paard op een wei ?
Ikzelf heb ook maar 1paard (de schimmel) en de andere 2 zijn van andere mensen :)

Afbeelding

Ze staan trouwens ook 24/7 buiten :p

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:15

maartje_h schreef:
Ze kunnen idd ook op het verharde staan Charlotte maar op de een of andere manier staan ze liever met natte pootjes. ..

Gossie bij jou idd ook zo'n natte bende...

Leg je die steenschotten dan zo in de wei biancatjee? Of eerst stukje afgraven?

Als we die zouden laten komen dan gaan ze inderdaad zo de wei op, afgraven is echt niet te doen..

Zal morgen proberen foto's te maken hoe het nu is.. (hopelijk morgen eens voor het donker word in de wei..)

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:48

Een aantal paarden heeft hier zijn zwemdiploma kunnen halen!

Barre herfstdagen en strenge winters maakten onze paarden winterhard en echte durfals: ze trotseerden hun winterweide (bevroren gatenkaas in de kleigrond) als ware ze koorddansers. Voorzichtig: een sprintje bleef voorbehouden aan de aangrenzende vlakke, grote weide als ze bevroren was.

Deze ervaringen rijker, na enkele winters en de problemen die het kon geven, zjjn we een paddock rijker.
We hebben de paddock af kunnen maken door: egalisatie van grond/ gronddoek leggen/ecoraster leggen/ raster opvullen met zand.
Nu 14 dagen op hun nieuwe pkek, zien de paarden er goed uit. We zien ze bijna uitsluitend op het zand staan.

Opvallend: ze hielden de paddock schoon tot het na 5 dagen aaneengesloten regende, en ze van het natte aangrenzende weidestuk (kleigrond) blijkbaar geen gebruik meer wilden maken ;)

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:26

Hier in de kleine paddock valt het me allemaal nog wel mee. We hebben er gewoon grof zand over het land gedaan. Verder niks uitgegraven of iets.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:56

hier is de paddock inmiddels bedekt met een laag ijs. En het is weer aan het ijzelen.
Gisteren had ik mijn oudje en nog een merrietje van een vriendin op de klinkers zo zien krabbelen en glijden om overeind te blijven dat ik voor nood het gangpad waar het ruwvoer normaal staat vrijgemaakt heb (tussen beide inloopstallen in) en dat opgestrooid heb als noodboxje. Buitenom de klinkers en onder afdak opnieuw gestrooid met zout (op noordoosten, dus ijzel en sneeuw waait nu onder het afdak), de grote inloopstal deels opgestrooid zodat de vier die daar bleven staan daar om de beurt even kunnen liggen als ze willen, en alle paarden heelhuids de nacht doorgekomen.

Vanmorgen waren de klinkers rond de stal begaanbaar en heb ik 2 van de 3 die opgesloten stonden weer los gelaten. Mijn oudje had geen interesse dus die staat nog in de kleine inloopstal met deuren dicht (22m2) en daarna is het weer begonnen te ijzelen. Heb gestrooid en nu maar afwachten hoe het gaat. Ik woon in Zuid Oost Friesland. Basisschool is nu voor de 2e dag dicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:06

Hier is vandaag nieuw zand in de buitenbak gegaan (volgens mij 3 vrachtwagens, zo op was de bak), komt er in de (6x8m) paddock ook nog nieuw zand (die moet eerst een stukje afgegraven). Dan worden er draadverhogers gezet en kan Victor daarna een paar uurtjes per dag naar buiten in de paddock. Hij heeft helaas een peesblessure dus mag eigenlijk niet, maar hij wordt gek op stal (onbeperkt voordroog, geen krachtvoer) dus daar knapt hij ook niet van op. En zojuist te horen gekregen dat de weide in april aangepakt gaat worden, de track wordt 5 meter breed (verplicht i.v.m. sloot uitbaggeren), alles wordt geëgaliseerd, blijkbaar is de weide op zijn hoogst bij de sloot (verkeerd afschot), dan wordt hij gedraineerd, geploegd, palen gezet en in het binnenstuk gras gezaaid. De buitenrand wordt deels betongrastegel en de rest weten we nog niet, mogelijk wordt de rest dat ook maar dat hangt erg van het kostenplaatje af. De offerte is aangevraagd en de loonwerker zei al, grastegel hoeft niet in één keer aangelegd te worden, dat kan naderhand ook gewoon in delen. En ik moet het allemaal van een afstand bekijken want ik ben er niet. Ik krijg van mijn moeder foto's doorgestuurd en we hebben telefonisch overleg.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:45

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:02

Volgens mij kan je dat daar gewoon bestellen maar ik vind het best prijzig als ik het in de snelte omreken.