Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:35

DubbelDun schreef:
E Nou vind ik dat met de Veluwe als 'achtertuin' niet zo erg :D

Dat is wel een hele grote straf :D In oktober zijn wij met de paarden een weekendje naar de Veluwe geweest, dus ik ben wel een beetje jaloers.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:37

Dat hoor ik vaker :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:46

_Michelleee schreef:
Santos_05 schreef:

Uitgraven en afvoeren van 800 m² koffering op min 30 cm diepte.
Leveren en plaatsen van 800 m² gronddoek.

Leveren en plaatsen van 20 L/M dreneerdarm dia 100 uitmontend in de beek.
Leveren en open niveleren van 160 m³ (240 ton)gemalen steengruis 0/40.
Lazergestuurd niveleren van de aangevoerde steengruis + wellen.
Leveren van 80 m³ (120 ton) grof scheldenzand .
Lazergestuurd niveleren van 120 ton grof scheldezand op 10 cm dikte op het steengruis.

Klinkt dit een beetje logisch??? :D

Wat is de ondergrond (zand, (zee)klei, leem)??
Het lijkt een beetje op de opbouw van onze bak (drainage, 10 cm gebroken mengpuin, 10cm stierenzand, 5 cm plaatzand en daar bovenop allweathersnippers)

Wat voor Mu (korrelgrootte) heeft dat grove scheldezand? Ik zou heel erg oppassen met grof zand. Wij hadden in eerste instantie stierenzand erin en dat was geen succes. Het was erg zwaar en je bleef sproeien. wij hebben het zand toen laten testen en gemengd met 5 cm fijn zand (plaatzand). Nu is het een superbodem. zand voor de paardenbak moet een korrelgrootte van 180 tot 220 mu hebben.

ik zou dat gronddoek weglaten. Heb ik slechte ervaringen mee. Het komt vaak naar boven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:48

Ik mag niet klagen. Wij wonen prachtig aan een natuurgebiedje (waterberging), maar het is midden in de polder en heel kaal. Ik ben meer een bosmens.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:29

_PatriciaH schreef:
Ja het was goed bedoelt, het is allemaal nieuw voor hem en hij dacht de grond wel zo open/los te kunnen trekken dat het water meer zou zakken maar ik kon wel janken... Ik heb lang genoeg op pension gestaan dat ik hier en daar wel wat weet en mee heb gekregen maar voor hem allemaal nieuw. Het is niet anders ben al zo blij dat hij voor mijn paarden wilde gaan verhuizen! Het is wat meer opgedroogd nu maar morgen gaat het helaas weer regenen. Ik had gehoopt dat de paarden er meer door heen zouden lopen zodat het wat losser zou komen maar dat doen ze mooi niet. Geultjes zijn al gegraven...

Met een spitvork kun je insteken en een stuk loshalen,vaak is de toplaag alleen dichtgedrukt.Ik doe dit ook vaak als de bovenlaag wat dichtzit en er niet gefreest kan worden.
Als je dit op meerdere plekken doet,zie je dat het water binnen een aantal uur al flink gezakt is of zelfs weg ;)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:14

Santos_05 schreef:
Wat is de ondergrond (zand, (zee)klei, leem)??
Het lijkt een beetje op de opbouw van onze bak (drainage, 10 cm gebroken mengpuin, 10cm stierenzand, 5 cm plaatzand en daar bovenop allweathersnippers)

Wat voor Mu (korrelgrootte) heeft dat grove scheldezand? Ik zou heel erg oppassen met grof zand. Wij hadden in eerste instantie stierenzand erin en dat was geen succes. Het was erg zwaar en je bleef sproeien. wij hebben het zand toen laten testen en gemengd met 5 cm fijn zand (plaatzand). Nu is het een superbodem. zand voor de paardenbak moet een korrelgrootte van 180 tot 220 mu hebben.

ik zou dat gronddoek weglaten. Heb ik slechte ervaringen mee. Het komt vaak naar boven.

De ondergrond is zandgrond, maar er zit op 0,5m wel een kleilaag. Dus het water kan heel moeilijk weg!! Ik ga eens vragen wat de korrelgrootte is. Ik heb er geen idee van en is een goede tip om te vragen! :j

DubbelDun schreef:
_Michelleee schreef:
Leveren van 80 m³ (120 ton) grof scheldenzand .

Lazergestuurd niveleren van 120 ton grof scheldezand op 10 cm dikte op het steengruis.[/i][/b]

Klinkt dit een beetje logisch??? :D

Moet er tussen het steengruis en het schelpenzand ook niet een doek zitten ??
Als ze nu een sprintje trekken komt al je steengruis naar boven .

Dat vroeg ik mij ook af en heb hem dat dan ook gevraagd. Hij zei van niet. Omdat met doek, de paarden er gaten in zou maken, het erg schuift voor de paarden en dat kunnen blijven vasthaken met hun (eventuele) ijzers en dat het doek dan kan gaan verschuiven.
Hij zou het steengruis heel hard wellen, zodat het een echte oppervlakte wordt en niet weg kan. Maar dan moet ik de paddock wel goed onderhouden (slepen etc)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:20

De dure bodems hebben ook gewoon het zand op het gruis/puin liggen.

Maar je moet het idd vaak vlakken want als er echt puin naar boven komt ben je niet echt blij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:26

Maar als ik zie wat een gaten mijn paard kan maken met een paar absurde galopsprongen (en stops aan het eind) dan is die 5 cm zand nooit voldoende om het puin onder te houden.
Als di van mij even lekker uit haar panty is gegaan dan kan ik gaten van 30 cm diep dicht gooien.

Nu zullen die dure bodems wel bedoeld zijn om serieus in t rijden :) (en dat doe ik niet), maar gebruik je de bak ook als paddock of losgooibak dan vrees ik voor de ondergrond.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:37

Ik heb ook zand gestort op zwart zand met daaronder puin. Er ligt een laag van 30 cm op idd. Ligt nu de 4e winter. Er ligt niets tussen zwart en geel zand en hij is nog steeds prima. Her en der wel een plekje dat iets donkerder is. Maar dat is ook alleen swinters en als het erg nat is.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:38

Morgenochtend krijgen wij een bezoekje van de loonwerker uut 't durp om eens te kijken wat het kost om onze hoop weg te halen. Ben heel benieuwd! :P En morgenmiddag naar een trekkertje (zo heet dat hier gewoon, geen tractor) kiek'n!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:42

Dit is ons trekkertje:

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week gekocht en nu al zo blij mee!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:43

Ik ben ook benieuwd Kristel. Zijn er geen buren met mais die het willen hebben?
Cool hoor een trekkertje. Show je een foto als het iets is geworden? Wij gaan eert kijken hoe ver we komen met de zitmaaier. Daar kan ook vanalles achter.

Gaaf ding Patricia!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:54

Voor zover we weten niet maar we hebben zaterdag een nieuwjaarsbuurtborrelding (inburgeren he) georganiseerd dus dat vind ik een uitstekende gelegenheid om alle buren eens aan de tand te voelen.. (kunstgebitjes.. :') ) Dan kunnen we vergelijken. :P

En wat een gaaf trekkertje! Wij gaan geloof ik ook naar zoiets kijken, wel dat formaat maar verder weet ik het niet hoor..das de afdeling van mijn vriend.. :x *nietgeëmancipeerd*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:54

Oh ja, de trekker is rood. Dat weet ik dan weer wel. :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:57

Wat leuk! Zijn ze allemaal zo oud ja?
Wij waren ook zo ingeburgerd. We hadden meteen een uitnodiging voor een bruiloft, buurtbbq en zeskamp :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:59

Oh dat is een leuk speeltje, die wil ik ook wel :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:01

Ja, onze maaiboer (heeft een melkveebedrijf) waarvan de nu de winterwei mogen gebruiken is in de 70 maar dat geef je hem niet, hele knappe oude man. :P En een hele fanatieke vrouw. Andere buren (ook melkveebedrijf gehad) zijn ook in de 60 maar de meneer heeft hartproblemen gehad en is gepensioneerd (en komt dus graag even aanwaaien, handige, lieve man dus wel leuk!) en nog een paar van dat soort echtparen en ietsje jongeren (in de 50 ergens). Wij halen het gemiddelde wel naar beneden zeg maar.. :P Inderdaad ook meteen naar de buurt BBQ geweest en nu dachten wij, we geven een borrel zodat iedereen even de stallen goed kan bekijken (meesten hebben ze al gezien maar goed) en wat goodwill kweken he.. noaberschap noemen ze dat hier.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 07-01-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:01

Dat speeltje wil ik ook!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:02

patricia mooi ding!
wij hebben daar ook naar gekeken maar uiteindelijk voor iets anders gekozen en hij werkt super
hebben we nu sinds november
Afbeelding

We zijn begonnen met een tractor maar daar kwamen al snel veel kosten aan dus die is uiteindelijk verkocht.
Daarna gewerkt met een quat maar die was natuurlijk niet zo sterk.
En vervolgens met een oude volvo als trekker :P werkte wel maar dit 'nieuwe' ding is natuurlijk geweldig.

Wat de bak betreft.
We hebben hier zandgrond maar het gedeelte waar de rijbak moest komen was gedeeltelijk met grevel verhard en er lag van allerlei rommel dus we hebben hem een halve meter laten uitgraven en toen nieuw zand gestort.
Na 20 vrachtwagens vonden we het wel welletjes %)
Nu laat ik hem af en toe open trekken met een grote tand en verder sleep ik hem zelf.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:04

Oh dat zijn ook leuke dingen! Hadden ze op de pensionstal waar ik stond. :) Voor ons is zoiets echt te groot en log. We hebben geen schuren, alleen 3 open boxen dus het moet heeeeel compact zijn en het moet buiten staan. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:14

Stenen groeien.
Ik heb er 20 cm zand op en ik kom er ook tegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:15

Groeien ook al, ik heb wel eerder gehoord dat stenen die je er overdag uitgooit 's nachts weer stiekem terug er in lopen :D

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:17

Wij hebben ook een Iseki minitractortje, 22 pk en ook met voorlader. We hebben er al heel veel profijt van gehad, van bak slepen tot boomstronken uit de grond trekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:20

DubbelDun schreef:
Groeien ook al, ik heb wel eerder gehoord dat stenen die je er overdag uitgooit 's nachts weer stiekem terug er in lopen :D

Zo zeggen ze dat hier, dat ze naar boven komen. Ik dacht dat het een algemene uitdrukking was :=

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:25

Hihi, die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.. :)