Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon1980

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:52

Ik zet ze alleen binnen als het hard regent/onweert e.d. Op een manage hier in de buurt staan de paarden altijd binnen. Heel af en toe mogen ze in de stapmolen. De eigenaren zijn zelf verantwoordelijk hiervoor. Dit terwijl het pensiongeld vele malen duurder is, maar ieder zijn keus natuurlijk.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:53

Als het weer het toelaat gaan ze hier naar buiten, behalve s'nachts, dan gewoon op stal (behalve op sommige zomernachten). Deze zomer zijn ze wel een paar keer tussen 12 en 3 uur binnen gehouden omdat het echt te heet was.

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:57

Als het te warm is laat ik ze ook binnen. Ik merk dat ze dan gelijk naar mij toe komen om binnen gezet te worden. Ze hebben er dan zelf ook geen plezier in.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:48

Ik noem extreme voorbeelden van 24/7 op de wei, omdat mensen hier het 24/7 stal vergelijken met de bij industrie. Dus meer als onzin tegenargument i.p.v een serieus antwoord, omdat het ook onzin is wat er beweert wordt. Hoe iedereen tegen het welzijn van een paard aankijkt is anders, als het maar wel met het welzijn te maken heeft. Ik haal hem er zo veel mogelijk uit, zo' n 2-3 uur per dag. Meer is nu eenmaal niet haalbaar en ik merk aan mijn paard dat hij het goed vindt zo, dus is het voor mij acceptabel. Een dagje niet komen is niet ideaal, maar het komt nu eenmaal voor. Wij hebben geen stal, waar we voor elkaars paarden zorgen en verzorgsters zijn niet toegestaan. Ik blijf daar dus dan is het zo. Ik zeg ook niet dat paarden die er veel meer uitkomen het slechter hebben, turflijst niet, ik zeg alleen hoe het bij mij is en dat ik daar vrede mee heb.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:11

Ik snap de boosheid van Bowen heel erg goed en ik vind dat ze helemaal niets uit het verband trekt, Hippotha. En bio-industrie erbij halen, ik vind het niet zo'n hele gekke vergelijking, echt niet. Een paard op een stekkie van 16 m2 (wat jij blijkbaar groot vind?), het komt er wel vrij dicht in de buurt. Dan kun je wel keihard in de verdediging schieten en beweren dat jij dénkt dat je paard het goed vindt zo, maar hoe weet jij dat zo zeker? Fluistert je paard dat in je oor, dat hij het prima naar zijn zin heeft? Omdat hij het in de wei geen hol aan vindt? Ga dan eens nadenken waarom hij het er in de wei niets aan vindt (lees voor de honderdste keer: weidemanagement), ipv meteen de stal boven de wei te verkiezen.

Daarbij, je zegt dat meer dan 2-3 uur per dag níet haalbaar is. Voor jou dus. Jij koopt een paard, dan ben je verplicht zoveel mogelijk te voldoen aan zijn natuurlijke behoeften. En daar komt 21 uur per dag op 16m2 nog geen millimeter bij in de buurt en je laat duidelijk blijken dat jij er de moeite niet voor wil doen om een betere plek te zoeken. Nee, want jouw visie is zo, voor jouw is het lekker makkelijk zo en je hebt er vrede mee, dus dan moet jouw paard het daarmee doen. Als het om een levenloos ding zou gaan, prima. Ga lekker je gang. Maar je hebt hier wel te maken met een dier. En ja, er zijn mensen die zoveel mogelijk proberen te voorzien in de natuurlijke behoeften van het paard en daar veel moeite en geld in steken. Obsessief? Als jij dat zo wil verwoorden, prima. Maar waar denk je dat dat vandaan komt? Dat komt ook niet uit de lucht vallen. Ik vind 21 uur op stal vrij extreem, plus dat je gerust een dagje overslaat. Oneerlijk ten opzichte van je paard.

Mensen die daar fel op tegen zijn, ja heel apart volk. Raar joh. Niet te begrijpen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:21

Pff.. vanaf morgen gaat mijn paard weer korter naar buiten.. in de zomer staat ze van tien tot half vijf in de wei, maar nu gaan ze van half twaalf tot vier uur. Ik heb daar al zwaar moeite mee. Helaas is deze pensionstalling de beste optie in mijn buurt. Daarnaast ga ik altijd buiten de weidetijden naar mijn paard, dus ze komt er dan lekker nog een keer uit. Op mijn vrije dagen ga ik soms twee keer, voor en na de weidegang om lekker met haar te wandelen of nog extra te laten grazen.
Ik sla geen dag over, tenzij ik doodziek op bed lig, maar dan vraag ik nog aan een stalgenoot om haar beweging en aandacht te geven.
Ik kan me niet voorstellen dat het in je hoofd opkomt om te kiezen voor een stalling waarbij je paard de hele dag op stal staat. Ik zou dan geen paard aanschaffen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:37

NatasjavE schreef:
Denk dat Hippotha het allemaal ook wat zwart wit brengt nu. Geloof echt niet dat mensen die een paard de hele dag op stal hebben maar een dagje overslaan.

Op de stal waar mijn paard hiervoor stond kwamen de paarden altijd iedere dag in de ochtend 3 kwartier in de stap molen en in de middag een uurtje in de paddock en in de zomer een uurtje in de wei.
Te weinig? Ja natuurlijk maar het is geen 35 uur in de stal.

Nou,...ga mijn paarden maar eens buiten zetten......brrrrr...bah. Moet wel even een grens over :D

Ik ken er anders zat die hun paard een dagje overslaan. Zelfs dagjes overslaan. Heb het zelf gezien en meegemaakt. En me erover verbaasd, kwaad gemaakt...... maar wat kun je er aan doen? Ik heb zelfs eens de DB gebeld over een stalling waar paarden wekenlang binnen stonden. Ze deden natuurlijk niets er aan, maar ik ben toen wel snel weggegaan bij die stalling. Kon het niet aan zien (mijn paard stond daar overigens op het land).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:05

Toen ik mijn paard kocht stond ze op een stal waar de paarden 24-7 binnen staan tenzij de eigenaar ze eruit haalt. In de praktijk wordt er 1 uurtje gereden in de binnenbak en met mooi weer op zondag een uurtje in de paddock. (alléén natuurlijk ;( )
Dit het hele jaar door. Regelmatig wordt er één dag of meer overgeslagen onder het mom "mijn paard heeft een rustdag" 8)7 En dit zijn stallen van 3x3m.

In eerste instantie dacht ik het wel te redden op die stal (eerste eigen paard, weinig ervaring, wel veel motivatie en stal lag om de hoek)
Ik kwam dus twee tot drie keer per dag op stal om van alles met mijn paard te doen (aan de hand grazen, in de paddock - na verloop van tijd vond ik een maatje die wèl naar buiten mocht :)- wandelen, in de bak rijden, in het bos rijden).
Hoewel het zeer tijdrovend was en ik andere dingen liet versloffen om maar bij mijn paard te kunnen zijn heb ik dit nog wel anderhalf jaar volgehouden. De laatste periode ging het voor haar wel heel goed omdat ik zo'n netwerk had opgebouwd dat mijn paard veel buiten kwam en ik voerde eigen hooi zodat ze onbeperkt te eten had. (ipv 2x kuil per 24 uur)
Maar toch... ik wilde haar zo graag met vriendjes op de wei zien, en dat was daar niet. Ik wilde wel eens een keer tijd hebben voor iets anders. De schrik sloeg me al om het hart als ik verkouden werd want stel dat ik echt ziek zou worden? Dan zou het een ramp zijn voor mijn paard.
Anyway, helaas heeft het me drie verhuizingen gekost om op de stal terecht te komen waar ik nu sta. Want het is in deze regio niet gemakkelijk iets goeds te vinden.
Nu elke dag om 8 uur 's ochtends het jaar rond naar buiten. Voornamelijk op het land, alleen als het echt niet anders kan op de paddock met hooi.
Met minimaal één maatje. Ik moet er wel verder voor fietsen (met dit weer geen pretje) en sta verder van het bos af helaas.

Maar, ik heb mijn paard ontzettend zien veranderen. Al vanaf het moment dat ze drie keer per dag van stal kwam ipv één uurtje (of helemaal niet want er werden heel wat dagjes overgeslagen). Ze is van een chagrijnige, bijterige merrie, die "altijd" (beetje cynisch in deze context :D ) druk van stal kwam, een relaxed, happy paard geworden, die nog steeds veel pit heeft en wel eens een baldadige bui, maar die gewoon heel goed hanteerbaar is en een fijn leven heeft gekregen. Ze is ook fysiek heel erg verbeterd, in bespiering, in afweersysteem enz.

Met het k*t weer vandaag haal ik haar wat extra uren binnen: de regendeken slaat door en op een gegeven moment is ze die regen meer dan zat. Maar goed, dat is dan één dagje wat minder. Gisteren stond ze gewoon nog 10 uur op het land en morgen ook weer. En vandaag vermaken we ons wat langer in de binnenbak.

Ik begrijp heel goed de mensen die met name in de winter minder mogelijkheden hebben. Maar doe wat je kan, leg je er niet zomaar bij neer. Ga dan een lange wandeling maken of aan de hand grazen. Zorg dat je paard toch wat leuks heeft op zo'n dag, buiten het rijden om.
Maar mensen die hun paard standaard 1 uurtje per dag van stal halen, hele jaar door en ook nog regelmatig een dagje overslaan, daar heb ik geen enkel begrip voor. Die denken alleen maar aan zichzelf. -:(-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:10

Hippotha schreef:
[
Citaat:
Hij staat eigenlijk liever op stal, dan dat hij moet rijden...is een beetje erg lui aangelegd.

Dit zegt iets over de manier van rijden, het gebrek aan conditie van het paard, eventuele lichamelijke klachten of gewoon "niet happy" zijn. Geen enkel paard is van nature lui namelijk. Dit bestaat gewoon weg niet. En zeker een paard dat zoveel op stal staat wil er echt wel graag uit.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-10-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:26

SteffiiY schreef:
Citaat:
Nu 2 jaar later, wil ik niets anders meer mijn paard is een heel ander paard geworden.
De eerste week was ze wat onwennig met het zoveel buitenstaan, maar na een week vond ze het buiten al leuker dan binnen.
Ik sta nu 2 jaar op deze stal, en wil nooit meer anders, mijn merrie is veranderd in een nog liever paard en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten.

Ik wil hier dus mee zeggen dat het maar net is wat je een paard aanwent, ik kan niet geloven dat er paarden zijn die 24/7 op stal staan leuk vinden, en dat ze enkel even een uurtje in de paddock mogen of een rondje mogen rijden.

Dit herken ik helemaal. Mijn paard kreeg ik eerst nauwelijks een uurtje de paddock in. Eerst letterlijk niet want ze sprong er gewoon uit en ging terug naar stal.
Na verloop van tijd een uurtje of met mooi weer twee uurtjes en dan was het echt wel klaar. Maar ja, zandhokje van 7x14 zonder eten. Dan raak je ook wel weer snel verveeld, dat begrijp ik wel. (alhoewel er op stal ook geen eten was ;( )
Nu mijn paard hele dagen op het land staat (minimaal van 8 tot 6) is ze 's ochtends ontzettend eager om weer naar buiten te gaan. Ondanks haar grotere formaat stal en het goudgele stro en onbeperkt hooi is het elke dag weer een feestje om in galop de drie hectare land te begroeten :D
Alleen extreme regen, daar kan ze niet goed tegen en dat is ook (onder andere) de reden waarom ze (nog) niet dag en nacht staat. Met stabiel zomerweer zoals in de afgelopen maanden juli en augustus mag ze 's nachts buiten blijven. Maar ze is nog niet erg regenbestendig. (ook niet met deken).
Nu hoef ik mijn paard echt niet meer een hele dag op stal te zetten, maar een paar jaar geleden was ze niet anders gewend en was ze heel rustig hoor (apatisch heet dat :D ) en als je niet beter zou weten had je gedacht dat ze "niet ongelukkig" was (zo'n rare maatstaf vind ik dat, maar werd op die stal altijd wel gebruikt).
Een paard dat niet kan bewegen heeft pijn, ook al zie je dat misschien niet aan de buitenkant. Fysieke en mentale pijn. Dat mag je een paard niet aandoen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:46

Hey bokkers.....
Na het hele topic gelezen te hebben...vraag ik me af...hebben jullie dan allemaal zoveel gras tot je beschikking? Ook in de winter????
Zijn jullie niet bang voor zandkoliek door het korte gras? Ik moet er bij mijn paard heel goed op letten dat ze geen zand binnen krijgt..dus niet op kort gras......de winter is bij mij altijd een hekel punt...dan komt ze buiten het rijden om maar twee uurtjes buiten ivm teveel zand binnen krijgen...zijn jullie daar niet ongerust over????

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:50

Nee, waarom zou hij teveel zand binnenkrijgen als je onbeperkt hooi (al dan niet uit een slowfeeder) voert? En bij ons op stal is er niet genoeg gras om alle paarden jaarrond te voorzien (dan trappen ze het kapot), maar er is geïnvesteerd in een winterproof paddock :) Voor een heel groot deel bestraat, zodat ze niet in de modder staan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:51

Hier heeft er een ooit koliek gehad, die was ontsnapt en had in het land wat gehooid moest worden enkele uren staan vreten, ipv de stripbegrazing die ze anders hebben.
(afkloppen) anders nog nooit, ook niet in de winter.

Helaas ken ik ook stallen waar de paarden niet buiten komen en de baasjes rustig een dag overslaan. ;(
Maar op Hippotha na durven ze zich hier denk ik niet te vertonen.
De meeste zijn wel zo snugger dat ze weten dat het niet kan, dus durven ze ook niet van zich te laten horen.
Maar ik denk dat het er heel wat paarden dat leed hebben.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:52

mamendt schreef:
Hey bokkers.....
Na het hele topic gelezen te hebben...vraag ik me af...hebben jullie dan allemaal zoveel gras tot je beschikking? Ook in de winter????
Zijn jullie niet bang voor zandkoliek door het korte gras? Ik moet er bij mijn paard heel goed op letten dat ze geen zand binnen krijgt..dus niet op kort gras......de winter is bij mij altijd een hekel punt...dan komt ze buiten het rijden om maar twee uurtjes buiten ivm teveel zand binnen krijgen...zijn jullie daar niet ongerust over????

Antwoord: Goed weidemanagement. Kunnen we onderhand hele boeken over volschrijven.

Edit: een paard dat weinig beweegt, loopt ook risico op koliek. Verdiep je maar eens in het spijsverteringssysteem van een paard. Dan blijkt dat er op stal ook een goed beleid gevoerd moet worden om koliek te voorkomen, net zoals op de wei ook veel kennis en onderhoud vraagt om problemen te voorkomen. Heeft niks te maken met of de wei of stal beter is, er is voor beide systemen een goed beleid nodig :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:55

Mijn paard staat zijn hele leven al buiten, mamendt. Ik doe af en toe een kuurtje tegen zand, maar nee, het staat niet op mijn zorgenlijst, heel eerlijk gezegd. Ik heb een kerngezond paard, zelfs zijn insuline resistentie is iets waar hij momenteel totaal geen last meer van heeft. Hij staat ook niet 24/7 op het gras, maar wel 24/7 buiten (op de paddock met verhard stuk en/of op het gras, ligt er aan of het hek naar het land open of dicht is ;-)). Maar ik snap dat je bij een paard wat gevoelig is voor teveel zand, erg moet opletten. Dat moet ik weer doen bij het gras (al hoewel hij het daar dus heel erg goed op doet momenteel). Vandaag houden we ze op de paddock met schuilstal met genoeg hooi. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:56

little_king schreef:
Hier heeft er een ooit koliek gehad, die was ontsnapt en had in het land wat gehooid moest worden enkele uren staan vreten, ipv de stripbegrazing die ze anders hebben.
(afkloppen) anders nog nooit, ook niet in de winter.

Helaas ken ik ook stallen waar de paarden niet buiten komen en de baasjes rustig een dag overslaan. ;(
Maar op Hippotha na durven ze zich hier denk ik niet te vertonen.
De meeste zijn wel zo snugger dat ze weten dat het niet kan, dus durven ze ook niet van zich te laten horen.
Maar ik denk dat het er heel wat paarden dat leed hebben.

Precies, die mensen zeggen over het algemeen niets op bokt. Ze kijken wel uit, want ze weten best dat het niet ok is. :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:57

Voor de zomermaanden is er bij ons meer dan genoeg gras.
In de winter staan ze bij ons in de paddock.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:59

Nikass schreef:
Hippotha schreef:
[
Citaat:
Hij staat eigenlijk liever op stal, dan dat hij moet rijden...is een beetje erg lui aangelegd.

Dit zegt iets over de manier van rijden, het gebrek aan conditie van het paard, eventuele lichamelijke klachten of gewoon "niet happy" zijn. Geen enkel paard is van nature lui namelijk. Dit bestaat gewoon weg niet. En zeker een paard dat zoveel op stal staat wil er echt wel graag uit.

Dat roepen ze op bokt altijd over weidepaarden, sloom en lui :+ , maar ik heb er eentje die gisteren met de hele club heerlijk liep te bokken en te sprinten door het hele land, toen ik mest stond te scheppen. Niks geen slome buitenpaarden. Ik heb genoten van hun voorstelling :D . Dan zijn ze echt lekker paard en zo hoort het. Dat is gezond. Maar een stalpaard, die lui is, nee, dat is niet gezond. Tenzij hij 30 plus is ofzo (al kunnen die ook nog hard, hoor).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:15

mmmm..ik vind het niet zo simpel.....in de winter groeit het gras nu eenmaal niet...dus wat bedoel je met goed..weimanagement????
Onbeberkt hooi voeren kan ook niet....dan wordt ze veel te dik....
Als ik haar in de padock zet gaat ze toch nadat ze de slowfeeder leeg heeft tussen het zand op zoek naar grassprietjes..en daar schuilt juist het gevaar.
Met haar grasmasker op blijft ze apatisch in een hoekje staan..dus dat vind ik al helemaal niets...
Ik doe echt mijn best voor haar en heb het liefste het paard ook zo lang mogelijk buiten....maar soms is het echt niet zo simpel..hoor...

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:18

De paarden op de manege waar ik rijd staan bijna de hele dag buiten, alleen als het slecht weer is staan ze binnen. Hun stallen zijn wel erg ruim, dus dat scheelt ook weer :)

Mijn verzorgpony's staan ook altijd buiten, toen een kreupel was moest hij ook op stalrust. Nou, dat vond hij maar niks! Hij was echt helemaal blij toen hij weer de wei op mocht! ( er werd wel een paar keer per dag met hem op het erf gelopen :) )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:37

mamendt schreef:
mmmm..ik vind het niet zo simpel.....in de winter groeit het gras nu eenmaal niet...dus wat bedoel je met goed..weimanagement????
Als ik haar in de padock zet gaat ze toch nadat ze de slowfeeder leeg heeft tussen het zand op zoek naar grassprietjes..en daar schuilt juist het gevaar.
Met haar grasmasker op blijft ze apatisch in een hoekje staan..dus dat vind ik al helemaal niets...
Ik doe echt mijn best voor haar en heb het liefste het paard ook zo lang mogelijk buiten....maar soms is het echt niet zo simpel..hoor...

Klopt, als je geen hectares vol gras hebt, dan heb je al snel te weinig, zeker als er meerdere paarden staan... Maar: van onbeperkt hooi hoeft je paard echt niet te dik te worden. Ten eerste kun je voeren uit een slowfeeder, en ten tweede kun je experimenteren met meerdere soorten ruwvoer... Bij ons krijgen de paarden soms de helft van de grote slowfeeder (zo'n grote hooiruif met dakje waar 6 paarden tegelijk aan kunnen, en daar dan een net over gespannen) met stro en de andere helft met hooi. Verspreid over de paddock hangen dan nog slowfeeder-netten met kuil. Dan eten ze wel eerst het kuil en hooi :+ , want dat is lekkerder, maar dan hebben ze daarna nog genoeg te knabbelen aan het stro. Je kunt zelf bepalen hoeveel hooi en kuil je wil voeren op een dag en de rest vul je dan aan met stro/armer hooi. Het is logisch dat jouw paard op zoek gaat naar grassprietjes, want paarden zijn erop gemaakt om altijd te (willen) eten. Maar op bovenstaande manier geen problemen :) Overigens, als jouw paard de slowfeeder snel leeg heeft, dan zou ik meer slowfeeders maken, misschien nog wat netten ophangen als dat mogelijk is?

Op mijn vorige stal hadden ze overigens 22 hectare grasland, en daar stonden de paarden wel jaarrond op gras en konden ze ook daadwerkelijk grazen in de winter. Zandgrond, dus nooit modder. Maar die staleigenaren staken wel ontzettend veel energie in het weidemanagement, continu verweiden etc. Die hoeveelheid grond heeft bijna niemand, en dan ook nog eens de tijd die zij erin staken... Een goede (eventueel bestrate) paddock is makkelijker te realiseren en ook op een relatief klein stuk grond een succes :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:41

Precies, wij geven ze op de paddock ook zoveel mogelijk in slowfeeders (hooinetten met fijne mazen, er staat een bak met rooster er op ook, bijvoorbeeld). Wij geven alleen maar hooi, want op voordroogkuil doet mijn insuline resistente paard het minder goed, als hij daar veel van krijgt. Hooi is geen enkel probleem. Er zit bij ons ook wat stro vermengt in het hooi, echt ideaal.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:52

mamendt schreef:

Ik weet als geen ander dat het alles behalve simpel is om paarden het hele jaar door buiten te houden. Maar het kan wel, zelfs op de zompige kleigrond waar mijn paarden op staan, het kost alleen heel veel moeite en heel veel geld. Goed weidemanagement is een goed doordacht beleid om de grasmat het hele jaar door geschikt te houden voor begrazing. Denk aan de opname van gras en graasgedrag, oppervlakte, omweiden, inscharen, rantsoenbeweiding, opnieuw inzaaien. Omdat gras in de winter slecht groeit, zul je het hele zomerseizoen je moeten voorbereiden op de winter zodat er wel voldoende oppervlakte is waar genoeg gras op staat. Allemaal zaken die van belang zijn om te voorkomen dat je weiland een grote modderbende wordt.

En ik weet dat het allemaal echt niet zo simpel is als het op het eerste oog lijkt. Als ik mensen vertel wat voor systeem ik hanteer, zeggen ze vaak iets in de trant van: "Oooh wat handig, hoef je niet veel te doen of wel?" Want ik hoef de paarden niet binnen en buiten te zetten, ik hoef bijna niet uit te mesten (een paard blijft evenveel veel poepen en plassen, dus die beredenering snap ik nooit zo goed?) en er is altijd gras en dus ook altijd hooi. Maar juist dat laatste, dáár gaat veel tijd en geld in zitten. Gras komt hier ook echt niet aanwaaien en de bodem blijft ook niet vanzelf hard, was het maar zo'n feest. Dan had ik massaal alle paardeneigenaren in Nederland uitgenodigd om hun paard hier neer te zetten, maar helaas. Heeft ook vrij weinig met regio te maken (wat sommigen hier beweren), het is overal mogelijk om genoeg gras te laten groeien. Tenzij je in de woestijn woont, maar die kans acht ik vrij klein hier in Nederland.

Interessant onderzoek: http://edepot.wur.nl/239431.

Dan nog even over de angst voor zandkoliek. Blijkbaar heeft je paard nog behoefte aan iets. Ik weet niet wat de conditie van je paard is? Snel dik, of juist moeilijk op gewicht te houden? Krijgt ze voldoende vitaminen en mineralen binnen? Ik wil niet beweren dat je het fout doet hoor, ik ben bekend met de zogenaamde labradors onder de paarden die alleen maar aan eten denken dus ik weet ook dat dat heel erg lastig kan zijn. Maar van goed hooi hoeft je paard niet perse dik te worden wanneer hij dit onbeperkt aangeboden krijgt. Met goed hooi bedoel ik hooi geschikt voor paarden en dit is niet het gemiddelde weidehooi wat we hier in Nederland kennen. Dit is veelal geschikt voor rundvee, die veel meer eiwitten en suikers kunnen verdragen/nodig hebben dan het gemiddelde paard in Nederland.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:56

tjaa..weer stof om over na te denken..
voordroog mag ze zowieso niet ( haflinger) ze kan niet tegen de zuurgraad van voordroog......
Stro krijgt ze inderdaad al gemengd met hooi...
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een ideale slowfeeder...aan een net alleen heb ik ook weer niets want elk sprietje wat op de grond in het zand valt ..eet ze op..en krijgt zo dus veel zand binnen als ik niet oplet..
maar hoe groot hebben jullie dan de padock beklinkert....? en in de winter wordt dat niet glad met ijzers? ik neem aan dat ze niet gaan bokken en rennen op beklinkerde ondergrond..lijkt me ook niet gezond?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:02

nee..ze heeft geen tekorten of ed....is helemaal onderzocht. ze is alleen zeer vraatzuchtig...en wil alleen maar eten of zoeken naar alles wat eetbaar is. het is niet dat ze puur zand gaat eten ( want die grapjassen heb je ook!!) Maar juist die kleine grassprietjes met de wortels vol met zand...of het van onder een slowfeeder hooinet nog alles willen oppeuzelen....dat is juist het gevaar.
En ze krijgt al eens per maand sandclear maar de zandinname moet beperkt worden anders is het dweilen met de kraan open. Dit is ook alleen een winterprobleem voor ons..