Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:35

Oh ja, wat betreft rijbaan heeft stal 2 een streepje voor, dat wordt namelijk een 20x60 buitenbak (in maart moet hij er liggen) met gedraineerde bodem. Stal 1 heeft een 20x40 bak met prima bodem.

Een trailer heb ik wel maar ik vind dat vaak zo'n onderneming om daarmee naar het bos te gaan dat ik zeker weet dat ik amper zou gaan.
Met goed weer rij ik minstens 1 a 2 keer in het bos nu.

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:23

hier in de omgeving kun je een redelijke stal vinden tussen de 200 en 300 euro.
de maneges hier zijn niet te balen dan betaal je 300 euro en moet je alles zelf doen!

Waar ik altijd naar kijk is hoe groot zijn de stallen, wat word er gevoerd, wat zit er bij de prijs in begrepen en hoe is de bakbodem.

Wesco

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:01

Aranel ik zou stal 2 kiezen vooral voor het ruwvoer en buitenstaan.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:18

kyramerelin schreef:
Hoii, ik kan niet kiezen tussen deze 4 stallen! Ik wil graag een stal waar ik gewoon recreatie kan rijden en niet TE veel reistijd mag hebben.
1- 20 minuutjes fietsen, inclusief hooi,stro, naar de wei brengen, gebruik maken van de binnen en buiten bak en uitmesten. €250,-
2- 10 minuutjes fietsen, je kan kiezen volpension of half pension.
Volpension houd in:
Hooi en stro, binnen en buiten zetten, uitmesten, voeren en gebruik van paddock, wasplaats en binnen en buiten bak. €240,-
Half pension houd in:
Hooi, voeren en gebruik van paddock, binnen en buiten bak en wasplaats. Exclusief stro. €162,-
3- bij een boer in de buurt ongeveer 7 minuutjes fietsen. Zelf uit uitmesten. Inclusief hooi en stro maar staat het meest op de wei. Ook kan ik gebruik maken van de buitenbak. En de paarden hebben een schuilstal in de wei. (Prijs geen idee)
4- half uur of iets meer fietsen. Hooi en stro, verlichte buitenbak, weidegang en uitmesten. €135.-

Welke kan ik het beste kiezen? En als jullie de 2e zeggen, moet ik dan volpension of half pension kiezen?

Ik zou dan kiezen voor 3. Lekker veel buiten, dichtbij en een bak. Wel beetje afhankelijk van de prijs dan natuurlijk.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:33

Amira_ schreef:
kyramerelin schreef:
Hoii, ik kan niet kiezen tussen deze 4 stallen! Ik wil graag een stal waar ik gewoon recreatie kan rijden en niet TE veel reistijd mag hebben.
1- 20 minuutjes fietsen, inclusief hooi,stro, naar de wei brengen, gebruik maken van de binnen en buiten bak en uitmesten. €250,-
Volpension houd in:
Hooi en stro, binnen en buiten zetten, uitmesten, voeren en gebruik van paddock, wasplaats en binnen en buiten bak. €240,-
Half pension houd in:
Hooi, voeren en gebruik van paddock, binnen en buiten bak en wasplaats. Exclusief stro. €162,-
3- bij een boer in de buurt ongeveer 7 minuutjes fietsen. Zelf uit uitmesten. Inclusief hooi en stro maar staat het meest op de wei. Ook kan ik gebruik maken van de buitenbak. En de paarden hebben een schuilstal in de wei. (Prijs geen idee)
4- half uur of iets meer fietsen. Hooi en stro, verlichte buitenbak, weidegang en uitmesten. €135.-

Welke kan ik het beste kiezen? En als jullie de 2e zeggen, moet ik dan volpension of half pension kiezen?

Ik zou dan kiezen voor 3. Lekker veel buiten, dichtbij en een bak. Wel beetje afhankelijk van de prijs dan natuurlijk.

Bedankt!

Eline_S_SJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:33

Hoi, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe stalling. Ik heb er inmiddels twee waarover ik zit te twijfelen.
De eerste stal bedraagt 185,- per maand. Dit is inclusief:
- verlichte buitenbak
- binnen/buiten zetten ('s nachts op stal overdag weide)
- beschikking over een zadelkast met ruimte voor twee zadels
- longeercirkel
- springmateriaal: 4 staanders en 4 balken
- onbeperkt hooi op stal, en (als je wilt) elke ochtend en avond biks.

Ook heb ik een stal gevonden wat 250,- per maand bedraagt. Dit is een stuk meer, maar dit is wel inclusief:
- Verlichte binnen en buiten bak (allebei ontzettend groot)
- binnen/buiten zetten ('s nachts op stal overdag weide)
- longeercirkel
- stapmolen
- enorm veel (verschillende) balken/staanders etc.
- onbeperkt hooi, en (als je wilt) elke ochtend en avond (biks/muesli etc.) voeren
- een wasplaats met warm en koud water
- 2 uur per week (groeps)les (v. Jan Zweep). Er is elke zaterdag een uur dressuur, en het uur daarna een uur springen. Springen bedraagt 4 euro per les.
Ik weet niet hoe het bij deze stalling qua opbergruimte zit. Wel zijn de bakken en de weides (en ik geloof ook de stallen, maar niet zeker van) een stuk groter als de andere, goedkopere stalling.

Nou heb ik het liefst de laatste stalling. Maar is dit het waard? Of is dit ontzettend duur? Of kan ik dan toch beter voor het goedkopere gaan?

Ik weet dat prijzen voor een stalling per regio verschillen, dus meld ik er even bij dat het om de regio Groningen gaat :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:35

absoluut stal 2! klinkt perfect!

Eline_S_SJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:44

Maar dat betekent dat ik minder uit kan geven aan spullen. Zowel voor paard en mezelf. En is dat het waard? Want bij de eerste stalling is de basisbehoefte voor mijzelf (op een binnenbak na) aanwezig.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:22

Hoe lang staan ze bij stal 1 en stal 2 buiten?
Hoe is het hooi bij stal 1 en stal 2?
Wat doe je graag, springen, dressuur, buitenritje en op welke stal kan dat het beste?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:33

Of het het waard is kan alleen jouw portemonnee jou vertellen...

Eline_S_SJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:08

M_nouska schreef:
Hoe lang staan ze bij stal 1 en stal 2 buiten?
Hoe is het hooi bij stal 1 en stal 2?
Wat doe je graag, springen, dressuur, buitenritje en op welke stal kan dat het beste?

Tijden met buiten staan en het hooi weet ik zo nog niet. Moet ik nog even uitzoeken. Ik rij het meeste in de bak, en maak zeker eens per maand een sprongetje. Helaas kom ik denk ik niet veel verder op stal 1 met 4 balken. Maar ik ben ook zeker niet vies van een Buitenritje tussendoor. Stal 1 grenst aan het bos en een polder. Bij stal 2 weet ik het niet, maar aangezien ik hoorde dat daar veel recreatieve Ruiters staan denk ik dat er wel een bos in de buurt is, maar moet ik nog navragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:54

Ga bij beiden een keertje kijken. Ook e omgeving bekijken en stel vragen aan mensen die daar al staan.
Als ik de paarden niet meer aan huis zou houden zou ik zelf kiezen voor een stal met ook een binnenbak, maar uitrijdmogelijkheden zijn ook erg fijn. Het belangrijkste is echter de verzorging van het paard en hoeveel en hoe goed ze buiten kunnen staan.

Bij de duurdere stalling heb je vppr 65 euro meer een binnenbak en elke week gratis een les of goedkoop springles. Als je bij de goedkopere stal nog les moet regelen ben je al snel 15 tot 30 euro per les kwijt.

Als je nu de meeste spullen al hebt en je ouders betalen dierenarts dan zou ik me daar niet door tegen laten houden. Je hebt niet elk jaar nieuwe dekjes/borstels/zadel en hoofdstel nodig. Als je zuinig bent op je spullen gaat het heeeeeeel erg lang mee. Als je ouders het te duur vinden dan voldoet de stal met alleen buitenbak ook prima. Niets mis mee.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:15

Ik heb nog geen pony maar wil eerst een stalling voordat ik eentje aanschaf, wordt waarschijnlijk niet eerder dan het voorjaar/zomer maar ben al wel langs verschillende stallingen geweest en ik kom er maar niet uit.. :') Heb er nu 3 op mijn lijstje staan. Wie helpt me mee beslissen? :)

Stalling 1:
- pension
- op 2 minuten afstand dus kan elke dag (meerdere keren) heen
- volpension, zij doen alles
- winter: 9.30u naar buiten op kleine stukjes weiland, 16.30u weer naar binnen
overdag 1 a 2x hooi in het weiland
- zomer: 9.30 naar buiten op iets groter stuk weiland, 18u weer naar binnen
- stallen zijn niet open aan de voorkant, paarden kunnen niet 'neuzen'
- beperkte uitrijmogelijkheden
- goed berijdbare buitenbak
- 150,- inclusief hooi, brok

Stalling 2:
- pension
- op 15 a 20 minuten afstand, kan niet elke dag heen (ivm gezin, bedrijf en benzinekosten lopen aardig
op)
- winter: inloopstallen (grote schuur met paddock eraan vast) in kudde van ongeveer 10 paarden
onbeperkt hooi
- zomer: inloopstallen, paddock en aangrenzend weiland wordt opengezet
- binnenbak, 2 binnenbakken voor longeren/grondwerk, buitenbak, buitenlongeercirkel, spingmateriaal
kantine
- 150,- inclusief hooi

Stalling 3:
- manege/pension
- op 15 a 20 minuten afstand, kan dus niet elke dag heen
- 24/7 weiland (ook winter) in kudde van 10 paarden, beperkte schuilmogelijkheden (wel struiken/bomen), stuk verhoogd wat met langdurig regen aardig droog blijft
- onbeperkt hooi op weiland
- ligt aan bos, prachtige uitrijmogelijkheden
- 2x per week gratis meedoen in de groepslessen
- gratis meerijden met de bosritten die ze (bijna dagelijks) organiseren
- meedoen met georganiseerde activiteiten van de manege
- binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeercirkel, springweide, 'professionele' kantine
- 110,- inclusief hooi

Ben benieuwd!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:14

Ik zou zeggen stal 2. Je paard heeft daar vrije bewegingsruimte en onbeperkt hooi dus dan hoef je ook niet dagelijks te komen. Al vraag ik me af waarom je dan een eigen paard zou kopen..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:36

Stal 2 maar dan moet de paddock wel goed zijn. Anders zou ik voor stal 1 kiezen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:59

Christadk schreef:
Ik zou zeggen stal 2. Je paard heeft daar vrije bewegingsruimte en onbeperkt hooi dus dan hoef je ook niet dagelijks te komen. Al vraag ik me af waarom je dan een eigen paard zou kopen..

Waarom zou ik dan geen eigen paard kopen? Is het een 'voorwaarde' dat je elke dag moet komen?
Het is dus wel mijn overweging of ik kies voor een stal dichtbij zodat ik elke dag kan komen maar wat ik minder vind voor het paard of een stalling verder weg waarbij ik het paard met een gerust hart een dagje over kan slaan omdat hij wordt voorzien in zijn basisbehoefte.
Maar goed, dankjewel voor je reactie :) Ik heb nummer 2 ook bovenaan mijn lijstje staan..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:00

Wesco schreef:
Stal 2 maar dan moet de paddock wel goed zijn. Anders zou ik voor stal 1 kiezen.

Dankje! De paddock is prima :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:53

Ik zou voor stal 1 gaan, vooral doordat het zo dichtbij is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:04

kyramerelin schreef:
Volpension houd in:
Half pension houd in:

Komen ze bij stal twee wel op de wei? Of alleen in de paddock? Bij voldoende weidegang zou ik dan kiezen voor stal 2 half pension. Ik mest veel liever zelf uit want dan heb je daar meer controle op. De pprijs en de reisafstand is ook gunstig, en een binnenbad kan in de winter heel fijn zijn.
Bij geen of te weinig weidegang zou ik kiezen voor stal drie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:15

Majabeestje schreef:
Ik heb nog geen pony maar wil eerst een stalling voordat ik eentje aanschaf, wordt waarschijnlijk niet eerder dan het voorjaar/zomer maar ben al wel langs verschillende stallingen geweest en ik kom er maar niet uit.. :') Heb er nu 3 op mijn lijstje staan. Wie helpt me mee beslissen? :)

Stalling 1:
- pension
- op 2 minuten afstand dus kan elke dag (meerdere keren) heen
- winter: 9.30u naar buiten op kleine stukjes weiland, 16.30u weer naar binnen
overdag 1 a 2x hooi in het weiland
- zomer: 9.30 naar buiten op iets groter stuk weiland, 18u weer naar binnen
- stallen zijn niet open aan de voorkant, paarden kunnen niet 'neuzen'
- goed berijdbare buitenbak
- 150,- inclusief hooi, brok

Stalling 2:
- pension
- op 15 a 20 minuten afstand, kan niet elke dag heen (ivm gezin, bedrijf en benzinekosten lopen aardig
op)
- winter: inloopstallen (grote schuur met paddock eraan vast) in kudde van ongeveer 10 paarden
onbeperkt hooi
- zomer: inloopstallen, paddock en aangrenzend weiland wordt opengezet
- binnenbak, 2 binnenbakken voor longeren/grondwerk, buitenbak, buitenlongeercirkel, spingmateriaal
kantine
- 150,- inclusief hooi

Stalling 3:
- manege/pension
- op 15 a 20 minuten afstand, kan dus niet elke dag heen
- 24/7 weiland (ook winter) in kudde van 10 paarden, beperkte schuilmogelijkheden (wel struiken/bomen), stuk verhoogd wat met langdurig regen aardig droog blijft
- onbeperkt hooi op weiland
- ligt aan bos, prachtige uitrijmogelijkheden
- 2x per week gratis meedoen in de groepslessen
- gratis meerijden met de bosritten die ze (bijna dagelijks) organiseren
- meedoen met georganiseerde activiteiten van de manege
- binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeercirkel, springweide, 'professionele' kantine
- 110,- inclusief hooi

Ben benieuwd!

Hoe "groepsgeschikt" is jouw paard? Stal 2 klinkt goed, maar mijn paard trekt het vaak slecht om in een grote kudde te staan. Dit zou voor mij een afweging zijn, ik zou daarvoor eerst de situatie moeten zien, hoe groot alles is en wat het beleid is, ruinen en merries bij elkaar of apart? Hoe worden nieuwkomers geïntroduceerd? Wat als een paard niet in de groep past, is er dan een alternatief? Verder zou ik er wel liefst elke dag heen kunnen gaan (maar 20 min vind ik geen lange reistijd). Stal 1 klinkt ook niet heel slecht. Nadeel vind ik geen Luik op stal en in de zomer te vroeg naar binnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:56

Stal 2 klinkt het beste ivm de schuilgelegenheid en paddock en daarnaast in de zomer weidegang icm binnenbakken zodat je altijd wat kunt doen wanneer je er bent. Maar dan moet je inderdaad wel een paard hebben dat in de kudde past en zich daarbij prettig voelt. En anders een betaalbaar alternatief op dezelfde stal zodat je dan niet opnieuw hoeft te verhuizen als het eerst even niet lukt.

Stal 3 klinkt voor het paard iets minder fijn vanwege minder droge schuilmogelijkheden.

Stal 1 is lekker dichtbij maar alleen buitenbak is nadeel, en de helemaal dichte stallen (aan de andere kant geeft dat wel rust.)

Ik vind 20 minuten ook wel meevallen. Hoeveel km is dat? Wellicht is een scooter een alternatief? Soms kun je dan een kortere en snellere route rijden en het scheelt heel veel in de brandstofkosten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:15

De stal die aan de meeste basisbehoeften van een paard doet, daar zou de keuze op moeten vallen. De harde eisen zouden moeten zijn
- elke dag uitmesten. Of de stalhouder dat doet of dat je dat zelf doet is niet het belangrijkste.
- krachtvoer over 3x per dag verdeeld, gegeven door stalhouder zodat alle paarden tegelijkertijd krijgen
- ruwvoer over 3x per dag, etc
- dagelijkse uitloop van toch wel minimaal 4 uur. Meer is altijd beter.

Als een van het bovenstaande ontbreekt, is het niet te doen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:02

Ik vind 4 uur nog te weinig!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:25

Ja ik wou net zeggen; mijn prioriteit zou liggen bij veel meer uren naar buiten (en dan nog onder de juiste omstandigheden!) dan drie keer per dag krachtvoer...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:32

De verdeling van krachtvoer over zoveel mogelijk keren per dag is nu eenmaal heel erg belangrijk voor de maag, net zo belangrijk als zoveel mogelijk beschikken over ruwvoer.