Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Anoniem

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:26

Ik heb gisteren aanbod gehad om mijn tinkerruintje nog een maand 24/7 in het land te zetten bij een merrie. Die breekt steeds uit omdat ze alleen staat.
Dacht eerst ''mooi aanbod'' tot ik het weiland zag: niks schuilmogelijkheid, toegang via enorme blubberweg, vlak naast een bos waar ze jagen en het onkruid staat zo hoog dat zelfs de merrie van 1m58 erin verdwijnt. Om over mogelijk zwerfvuil nog te zwijgen. Nu is het nog droog, maar kan snel drassige klei worden. Niet leuk voor mok...
Dus ruintje blijft mooi op stal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:24

Hier ook buiten.. Met zijn tweetjes.
Land is wel nat natuurlijk maar niet blubberig en ze zakken niet door. Staat ook aardig wat gras.
Voor een groot stuk beton waar ze kuil krijgen en daarachter een grote stal.
Mijns inziens perfect :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:39

Gister Dierenpolitie aan de deur gehad vanwege het natte paddockje. Waar mijn 2 Shetten in staan.
Nou ja!
Ik krijg 2 weken om het op te lossen. Ze moeten DROOG kunnen staan. Ze kUNNEN droog staan in hun verhoogde stal van 6x 4 meter! Daar gaan er per week 2 hele strobalen in, na de stront er dagelijks uit gehaald te hebben, ik vind het onvoorstelbaar.
Zo iets idioots heb ik nog in al mijn honden en paardenleven nog niet meegemaakt.

Ze zeiden: o er is ook een stal, dat hadden we niet meegekregen... maar die is ook nat.. pardon?
Dat haalt je de koekoek, ze lopen vanuit buiten die natte rommel... ik word hier dus echt heel moedeloos van.
Wat erg, ze wilden ook de paspoorten van de Shetten zien, of ze wel ingeent waren etc... (natuurlijk!) en alsof ze wel ontwormd waren "dat staat niet in het paspoort" (ja, dat staat er NOOIT in) en bekapt ( keurig twee weken geleden nog, of ze het telefoonnummer van Koos Broeyer de hoefsmid/bekapper mochten) Uiteraard, maar wat een totale onzin.
Alsof ik een soort dierenmisdadiger ben.
Alles is tip top in orde, behalve die zeik-paddock, maar de in en uit loop stal is dagelijks keurig schoon en opgestrooid.
Ik was door de natte paddock al bezig de Shetten elders (tijdelijk) te huisvesten, maar daar heb ik nu bepaald en helemaal geen zin meer in.

De stal van 6 x 4 wordt door mij dagelijks uitgemest en van nieuw strooisel voorzien. Ik begrijp werkelijk niet waar het probleem zit... in die half ondergelopen waterpaddock? Daar in heb ik ook al een paar dikke strobedden op de hoogste stukken aangebracht, die ik ook om de dag opstrooi.

Ik denk dat iedereen op Google Maps zo kan zien, hoe het er bij mij bij staat.

NU ja, we wachten maar weer even af hoe het verder gaat, ik vind het een nogal idiote toestand, de twee KWPN"ers hier twee boerderijen verder staan zonder stal ook in zo'n zijkbak, ZONDER stal.

Mijn 2 bonte paarden staan aan 24/7, bij mijn overburen aan de overkant in de wei ZONDER schuistal of iets. Al 7 jaren, en de 4 Haflingers van de overburen ook zonder deken of wat, wat is daar mis mee? Mijn ene paard B.J. loopt met een deken op omdat ik die 'smorgens rijd? Verder staat die zijn hele leven al 24/7 in de wei zonder enige schuilstal. Is dat ook een misdaad?
Nee krijg je de DP op je dak voor je twee Shetten. Die wel een stal hebben
Ik had geeneens zin om te zeggen dat ik al bezig was om een ander thuis te zoeken voor ze/ze (tijdelijk)te verplaatsen naar een andere weide, nu heb ik daar al helemaal geen zin meer in.

Ja, het is reuze zielig voor de Shetten dat ze in de blubber lopen, maar er is ook een hoger gelegen droge stro-sal waar ze dag en navht in kunnen. Nooit is die stal dicht. Hebben die DP's niks beters te doen?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:11

Klinkt nogal onzinnig.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:13

Zet m'n ene pony maximaal 4 uur nog buiten,hij is erg blij als hij naar binnen mag.......
andere pony kan binnen en buiten,inloopstal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:51

BELACHELIJK terpentijn.
Zou er behoorlijk pissed om zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:55

Mijn pony staat enkel 's nachts binnen, als het binnenkort vriest en sneeuwt, komt hij enkel buiten als wij er zijn, want dan vind ik het te gevaarlijk. :P

Mijn paard staat 3-4 uur buiten, met goed weer langer, met een hele dag regen minder. Maar hier heb ik zelf niets over te beslissen want hij staat op een privé stal ;)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:59

Hier staan ze in de ochtend 3uur buiten, dat word door stal gedaan en daarnaast als ik uit mijn werk kom nog 2 of 3uur.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:43

Zo Terpentijn, daar zou je toch woest van worden zeg. Heel veel sterkte!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:55

Dit fenomeen keert elk jaar terug van zulke controles...vorig jaar liep, hier ook een topic over.

Hier ist ook modder aan de poort, ze hebben de keuze om over verschillende hooiplaatsen te gaan eten.
Wat moet je anders in dit jaargetijde? Opsluiten is ook mishandeling...

Zo'n domme opmerkingen zoals bij Terpentijn zouden mij ook doen rillen van woede :(

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:00

Bij ons is het in regentijd ook weer moddertrappelen. Als ze geen droge plek hebben blijft onze kleine kudde (waaronder Cassey) binnen ivm een mokgevoelig paard en een paard dat vanwege een hoefprobleem geen te zachte hoeven mag krijgen. De grote kudde gaat gewoon buiten, maar elk jaar zijn er wel paarden met mok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:54

Zou me wel afvragen wie de dp heeft gebeld, aangezien de shetten achter huis staan, en minder zichtbaar zijn vanaf de weg als ik het goed begrepen heb. Zou voor die andere paarden in de zeiknatte bak niet ook gebeld zijn? Misschien even bij dat huis langs gaan en informeren.

Het is vervelend, maar in twee weken is er echt wel iets te doen. Desnoods alleen zand storten voor de stal en een stukje van zo.n 15 m2 voorzien van stoeptegels en dan een omheining er om zodat je ze daar eventueel op kunt sluiten als het nodig is en de stal schoon blijft. Maar het snelste en makkelijkste is verplaatsen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:35

Ze staan bij mij gemiddeld nog tussen de 9 en 12 uur op het land nu. Het ligt een beetje aan het weer, als het alleen maar regent gaan ze wat later naar buiten, en wat eerder naar binnen.
Vanaf maart/april ongeveer gaan ze weer 24/7 naar buiten.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:41

Ik heb een grote box van 12m2 en daaraan vast zit een paddock. Mijn paard kan dus overdag zelf bepalen of hij binnen of buiten wilt staan. Ben er super blij mee.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:10

Bo_Cassey schreef:
Bij ons is het in regentijd ook weer moddertrappelen. Als ze geen droge plek hebben blijft onze kleine kudde (waaronder Cassey) binnen ivm een mokgevoelig paard en een paard dat vanwege een hoefprobleem geen te zachte hoeven mag krijgen. De grote kudde gaat gewoon buiten, maar elk jaar zijn er wel paarden met mok.

Hier nu ook weer. Echt niet leuk. De paddocks op mijn stal zijn zo ontzettend slecht dat ze diep in de blub staan.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:39

mijn verzorgpaardje, komt vaak meer dan 4 uur eruit, waarvan altijd 3 kwartier paddock tijd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:03

Paardje heeft vanmiddag ff lekker buiten gestaan in de blub. Die van mij kan er gelukkig prima tegen, die is mokproof :-).

Gewoonlijk staan ze in de wintermaanden van ong. 9 tot 4/5 buiten. De hele dag dus. Altijd weer balen als de paddock onderloopt.
Na 1 of 2 dagen zonder regen is het altijd weer droog genoeg, das fijn.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:09

Mijn vp staat wel nog elke dag minstens een half uur in een paddock. Maar de wei is echt geen doen. Vandaag weer even geprobeerd maar ze zakte flink weg. Dus dat word 'm niet. Dusja, dan maar in de vreselijke modderige vieze paddocks.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:09

Heerlijk weinig modder hier. De twee scheppen alleen een middenstuk om met hun gespeel. Geen blub bij de ingang gelukkig. Daar staan ze ook nooit te snurken. Alleen het stuk richting drinkbak is blubber, maar dat was al goed kapot gelopen door de koeien. En ja ze staan nog steeds vooral continue buiten.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:12

2 van de 3 bijrijdpaarden staan nog lekker de hele dag buiten. Ze gaan wel in de avond naar binnen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:28

Ze staan hier nu om de nacht in de binnenbak, (van savonds tot smorgens echt lang dus)
en overdag nog een even in de buitenbak. Weet niet precies hoelang..

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:23

Hier staat hij dag en nacht buiten en op sommige plekken is het echt niet zoals het zou moeten zijn (modder). Maar als ik een ongelukkig paard wil hebben, kletsnat van het zweet, dan moet ik hem binnen zetten. Binnenkort gaat hij weer naar zijn mega, mega winterwei zonder schuilstal in wind en regen. En daar is hij altijd heel blij. (ik niet, want het is een eind lopen om hem te halen). Zet ik hem 's avonds binnen dan is hij niet te genieten en kletsnat van het zweet. Nee, laat maar buiten, het is ook een echt buitenpaard. (Bij strenge vorst, koude noordoosten wind en aanhoudende regen gaat hij wel naar binnen hoor, voor ik iedereen over me heen krijg. Maar hij is daar echt niet blij mee.) Ook krijgt hij veel extra hooi. Maar eerlijk gezegd, wordt dat nauwelijks gegeten. Hij heeft genoeg aan die wei. Daarbij is mijn paard geboren en opgegroeid in het wild dus maak je hem niet blij met opsluiten in een stal. Als het moet, dan doet hij het prima hoor maar liever niet. Oja, hij staat niet alleen maar heeft vriendinnetjes om zich heen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:54

Hihi, onze paarden willen toch altijd graag naar binnen aan het eind van de middag!
Als het regent nog liever!

Als ze nog laat buitenstaan, na 6-en, dan komt met name de AV zowat door het draadje. Niet dat hij er ooit echt doorheen komt, maar hij is Erg Ongeduldig.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:57

Mijn merrie staat samen met de merrie van vriendin 24 uur per dag buiten met schuilstal.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:04

De koudbloedjes staan bij ons 24/7 buiten en vinden dat geen probleem, de kwpn'ers zijn 's avonds altijd blij als ze weer naar binnen mogen maar staan wel van 9 tot 18 buiten gezellig met de anderen in de paddock.