Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar je kan er gewoon (droog) gras in doen, haha.
) en 1 van de pony's heeft deze zomer op ijzers gestaan, maar had er geen schrik voor hoor .. Dan moet hij echt al gekke dingen gaan doen (gaan kappen met het voorbeen ofzo) en de kans dat hij dat doet .. want daar word je moe van
Neen, zeg nooit nooit, maar schrik heb ik er niet voor.
Ben nu een paar dagen meer voordroog aan het geven (het was nog beetje warm voor een grote baal en de baal begon het warm te krijgen
) en ik merk dat ze dan gewoon veel meer vreten .. Dus dan eten ze echt om te eten, en niet omdat ze honger hebben, want als je dezelfde hoeveelheid geeft met in verhouding meer stro dan blijft er veel meer liggen
Alhoewel ik vandaag wel nog plukjes voordroog her en der zag, maar die zaten dan in het net gemengd met stro, dus veel moeilijker om aan te kunnen
Ik hoop het te kunnen houden op voordroog in combinatie met stro. Gaat goed zo, maar 1x per dag voeren, altijd nog eten over en het is zelfs goedkoper dan ze volledig op voordroog te hebben (want dan vreten ze zich echt vol
). Enige nadeel is de extra opslagruimte die nodig is, maar tot nu toe hebben ze daar op stal geen problemen mee
dus ik hoop dat dat zo blijft
[***] schreef:Hmm, dat is misschien ook wel een idee om mijn netten te verstevigen .. gewoon planken tegen hangen .. Geeft ook wel gaten in de muur natuurlijk, maar geen 8mm dikke gaten om de zoveel cm .. Jij hebt ook van die grote rechthoekige netten? En hoe dik is die plank?
Wij gaan ook over op roosters en heb de stiekeme hoop dat het meer vertraagd dan de netten die we nu hebben (ook 3*3, niet oprekbaar).
Maar tis voornamelijk mijn ruin die er echt moeite heeft die krijgt er amper iets uit, die bijt echt in het net zonder hooi mee te krijgen. Ik denk dat ik een paar plaatsen er een vierkant ga uitknippen zodat er wat grotere gaten zijn. Want volgens mij krijgt hij niet genoeg binnen. De merrie daarentegen die houd er zich wel mee bezig, maar die is nooit gewoon geweest om 24/24 7/7 onbeperkt hooi te hebben en nu nog na een aantal maanden zit het nog steeds in haar hoofd alles moet zo snel mogelijk op! Met de hooinetten ging het veel te snel en kreeg mijn ruin de kans niet om genoeg hooi te eten. Elk hadden ze een net waar 1 baal hooi inzat de merrie had de hare al leeg en mijn ruin was nog niet halverwege. Die is het wel gewoon om onbeperkt op de wei te staan of ruwvoer te hebben en zie je vaak "eetpauzes" maken. Maar dan jaagde ze mijn ruin weg en heel agressief.
Tamadine schreef:[***] schreef:Hmm, dat is misschien ook wel een idee om mijn netten te verstevigen .. gewoon planken tegen hangen .. Geeft ook wel gaten in de muur natuurlijk, maar geen 8mm dikke gaten om de zoveel cm .. Jij hebt ook van die grote rechthoekige netten? En hoe dik is die plank?
Ik wil wel even kijken of ik foto voor je kan maken vanavond.
Maar de planken daar zijn de stallen ook mee gebouwd en zo rond de 20 cm breed. Wel dunnere planken dus. En dan zijn ze qua lengte 1,5 a 2 mtr ofzo.

(maakt denk ik niet te veel lawaai?) 
(sorry hiervoor) 

Zit nu ook enkel maar stro in, helpt ook wel mee om alles een beetje netjes te houden