[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:02

Ik heb 2 netten van de action in elkaar gehangen en daar een hooinet van gemaakt. Hangt hier nu al weer een maand of 2 en gaat prima. Hij hangt wel in het stalletje en ze staan veel liever buiten, dus ze eten hem pas als laatste leeg.

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:20

Locanda schreef:
Eh, nee niet met hooi. Met gehakseld gras oid wel (bij een paard dan hè, rek is voor een pony te groot)


Ik heb alleen hooi en ben niet van plan volledig over te schakelen op grasmix. Dan zou je denk ik ook echt van die blokken van Hartog hebben. :$

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:30

Hooinet in de stal: En zulke netten dan die je als vierkant aan de muur bevestigd? En dan niet te laag? Borsthoogte? Dan moet je paard al steigeren wil hij vast komen te zitten.

Persoonlijk zou ik een net 'permanent' aan de muur maken wel durven, losse netten vind ik dan wel weer eng bij een paard met ijzers. Losse netten kunnen per ongeluk te laag worden gehangen, gaan makkelijker los... :)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:34

Ja Hartog heeft uiteraard duur compact gras speciaal voor in dit ding ;) maar je kan er gewoon (droog) gras in doen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:01

Hier hangen die grote groene netten vrij laag (voor mij op borsthoogte en ik ben maar een kleintje :)) ) en 1 van de pony's heeft deze zomer op ijzers gestaan, maar had er geen schrik voor hoor .. Dan moet hij echt al gekke dingen gaan doen (gaan kappen met het voorbeen ofzo) en de kans dat hij dat doet .. want daar word je moe van :P Neen, zeg nooit nooit, maar schrik heb ik er niet voor.

Hier gaat het trouwens super sinds ze stro erbij krijgen. Ze krijgen nu een combi van voordroog & stro en ik geef 1x per dag eten. Ze hebben altijd nog over als ik kom, uiteraard wel stro :+ Ben nu een paar dagen meer voordroog aan het geven (het was nog beetje warm voor een grote baal en de baal begon het warm te krijgen := ) en ik merk dat ze dan gewoon veel meer vreten .. Dus dan eten ze echt om te eten, en niet omdat ze honger hebben, want als je dezelfde hoeveelheid geeft met in verhouding meer stro dan blijft er veel meer liggen :+ Alhoewel ik vandaag wel nog plukjes voordroog her en der zag, maar die zaten dan in het net gemengd met stro, dus veel moeilijker om aan te kunnen :Y) Ik hoop het te kunnen houden op voordroog in combinatie met stro. Gaat goed zo, maar 1x per dag voeren, altijd nog eten over en het is zelfs goedkoper dan ze volledig op voordroog te hebben (want dan vreten ze zich echt vol := ). Enige nadeel is de extra opslagruimte die nodig is, maar tot nu toe hebben ze daar op stal geen problemen mee :+: dus ik hoop dat dat zo blijft :Y)

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:26

Wij hebben nu dus de netten van de Action in de stallen hangen tegen de houten muur. Aan de zijkanten en onderzijde is een plank erover heen geboord en hangt dus niet los. Bovenzijde hangt aan een isolator en die kan je dus los maken om hooi erin te doen.
Wat het voordeel is met de netten van de action, bij een beetje ruig gebruik van paard gaat het net stuk. Dus mocht je paard er bijv met het rollen in stal wel met ijzer erin komen, dan trekt ie t gewoon stuk en blijft er niet in hangen. Op die manier zou je t dan kunnen proberen en als het tijdje goed gaat en net nog heel is dat je dan een steviger net neer hangt.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:28

Hmm, dat is misschien ook wel een idee om mijn netten te verstevigen .. gewoon planken tegen hangen .. Geeft ook wel gaten in de muur natuurlijk, maar geen 8mm dikke gaten om de zoveel cm .. Jij hebt ook van die grote rechthoekige netten? En hoe dik is die plank?

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:44

Locanda schreef:
Ja Hartog heeft uiteraard duur compact gras speciaal voor in dit ding ;) maar je kan er gewoon (droog) gras in doen, haha.


met compactgras ging het goed bij mijn paard, maar met hooi trok ze constant het rooster scheef zodat die dwars in de bak kwam te staan...

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:21

[***] schreef:
Hmm, dat is misschien ook wel een idee om mijn netten te verstevigen .. gewoon planken tegen hangen .. Geeft ook wel gaten in de muur natuurlijk, maar geen 8mm dikke gaten om de zoveel cm .. Jij hebt ook van die grote rechthoekige netten? En hoe dik is die plank?


Ik wil wel even kijken of ik foto voor je kan maken vanavond.
Maar de planken daar zijn de stallen ook mee gebouwd en zo rond de 20 cm breed. Wel dunnere planken dus. En dan zijn ze qua lengte 1,5 a 2 mtr ofzo.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:53

Ik heb een vraagje ik heb dus zo een palletbox met een rek erin sinds enkele dagen, het rek heeft 6x6cm mazen. Nu merk ik dat de paarden er inderdaad traag uit eten maar nu te traag? Ze laten het hooi gewoon in de bak zitten, wat ze normaal met hun 2'en in de netten een uur of 2 doen ze er nu 8uur over.

Is 6op 6 te klein of zijn ze gewoon "lui" om het eruit te prutsen?
Hiervoor aten ze uit hooinetten met 3X3cm mazen en dat was geen probleem.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:14

lang hooi kan lastiger zijn uit een rek, omdat dat niet meegeeft en een net wel. Geef ze anders ook een deel in een net en kijk even aan hoe en wat qua snelheid/honger

Grit

Berichten: 6149
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:17

Voor de geinteresseerden, ik heb nog 3 epplejeck hooinetten te koop (grootste maat). Een ongebruikt, twee zo goed als nieuw.
Het zijn goede netten, maar voor onze paarden in elk geval geen slowfeeders.

Cha_mira, klinkt mij als muziek in de oren :D Wij gaan ook over op roosters en heb de stiekeme hoop dat het meer vertraagd dan de netten die we nu hebben (ook 3*3, niet oprekbaar).
Maar wat de reden is?? 6*6 klinkt mij behoorlijk groot. Misschien omdat ze er langer over doen, dat er op een gegeven moment toch een verzadigd gevoel komt?

Wij gaan voor 3*3, maar ze moeten natuurlijk nog wel enigszins fatsoenlijk kunnen eten. Dus ik ben benieuwd, maar eens beginnen met een rooster om te kijken hoe dat gaat. We geven wel voordroog.

Edit, lees de reactie van tamary, dat klinkt ook logisch.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:50

Tamary het is best kort hooi. Heb ook al zitten denken om zo een net erin te plaatsen zoals een paar pagina's hiervoor te zien is. Aangezien we binnenkort overstappen op voordroog wil ik er zeker van zijn dat hij genoeg binnenkrijgt als hij het nu al moeilijk vind zal het met voordroog nog moeilijker worden.

Grit, ik dacht ook 6op6 dat dat groot genoeg zou zijn, toen ik de merrie zag eten dacht ik juij het werkt *\o/* Maar tis voornamelijk mijn ruin die er echt moeite heeft die krijgt er amper iets uit, die bijt echt in het net zonder hooi mee te krijgen. Ik denk dat ik een paar plaatsen er een vierkant ga uitknippen zodat er wat grotere gaten zijn. Want volgens mij krijgt hij niet genoeg binnen. De merrie daarentegen die houd er zich wel mee bezig, maar die is nooit gewoon geweest om 24/24 7/7 onbeperkt hooi te hebben en nu nog na een aantal maanden zit het nog steeds in haar hoofd alles moet zo snel mogelijk op! Met de hooinetten ging het veel te snel en kreeg mijn ruin de kans niet om genoeg hooi te eten. Elk hadden ze een net waar 1 baal hooi inzat de merrie had de hare al leeg en mijn ruin was nog niet halverwege. Die is het wel gewoon om onbeperkt op de wei te staan of ruwvoer te hebben en zie je vaak "eetpauzes" maken. Maar dan jaagde ze mijn ruin weg en heel agressief.

Als ik terug een net zou hangen gegarandeerd dat zij eerst naar de netten gaat en mijn ruin geen kans gaat geven om daarvan te eten. Uit de kist maakt ze er dan weer geen probleem van om te "delen".

Zal vanavond een foto maken.

Grit

Berichten: 6149
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:02

Het deelprobleem herken ik, wij moeten ook twee voerplekken aanbieden en dan inderdaad beide even moeilijk/gemakkelijk.
Voor de ruin is het zo wel sneu, zeker als hij tekort komt.

Ik weet niet of voordroog moeilijker gaat. Ik zie bij voordroog dat ze met even rukken er een hele pluk uit krijgen, bij het drogere hooi/stro gaat het meer in sprieten of kleine plukjes.
Maar het zijn hier dan ook wel twee behoorlijk lomperds :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:01

Tamadine schreef:
[***] schreef:
Hmm, dat is misschien ook wel een idee om mijn netten te verstevigen .. gewoon planken tegen hangen .. Geeft ook wel gaten in de muur natuurlijk, maar geen 8mm dikke gaten om de zoveel cm .. Jij hebt ook van die grote rechthoekige netten? En hoe dik is die plank?


Ik wil wel even kijken of ik foto voor je kan maken vanavond.
Maar de planken daar zijn de stallen ook mee gebouwd en zo rond de 20 cm breed. Wel dunnere planken dus. En dan zijn ze qua lengte 1,5 a 2 mtr ofzo.


Zou super zijn :j
Waarom heb je die eigenlijk ook aan de zijkant? Is enkel onderaan niet genoeg?
De netten die ik heb zijn opzij dicht, maar omdat ze onderaan los hangen gaan ze altijd in de isolatoren hangen en dan moet je dat er weer uit prutsen etc. etc. Doet de isolatoren ook geen goed natuurlijk. Dus ik dacht als ik dat onderaan vast zou hangen dat het misschien wel voldoende zou zijn?

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:02

Hoi,
Ik ben van plan een slowfeeder te maken. :)
Ik ga er een maken van zo'n soort bak:Afbeelding
Of uit zo'n hooibak, maar waar zou ik die goedkoop kunnen vindien (in België) Afbeelding

Nu heb ik nog enkele vraagjes:
-Hoe groot moeten de gaten van het net/rooster zijn?
-Kan ik er niet ineens 2 uitmaken?
-Een net of een rooster gebruiken? (ik heb gehoord dat ze van zo'n rooster wondjes kunnen krijgen door dat het heel de tijd buiten staat en ze er met hun lippen over schuren dat het niet meer mooi egaal blijft en er ruwe puntige stukken ontstaan)
-Welk soort touw gebruik ik het beste om het net/rooster aan de ton vast te maken?
-Als ik een net gebruik, van wat maak ik dan de kader? (anders zakt het toch niet naar beneden?)
-Met wat zet ik de touwen op de bodem vast?
-Moet ik er vanonder een gat in maken zodat water er kan uitlopen? (ze staan 24/7 buiten)

Ik denk dat ik best kleine karbijnhaken gebruik om het rooster aan het touw te kunnen bevestigen en het terug makkelijk los te maken voor bij te vullen

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast bedankt :)

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:41

Bovenste heeft al een drainagegat (gewoon het kraantje open laten staan).
Rooster = metaal en dat geeft risico bij combi vocht en vorst op blijven plakken.
Ik had een rooster 4mm dikke draden en 5x5 mazen dat werkte qua maten goed, maar de draden braken door bult in bak en druk erop door de pony's. Nu had ik er geen metalen rand omheen maar tuinslang, dus minder stevig. Nu een 3x3 net in een frame van 22mm cv buis geregen (wilde 28mm, maar kon daar geen koppelstukjes voor vinden) en die doet het tot nu toe goed. Vast zetten gaat hier met 4 stierenbanden door een stevig oog op zo'n plaatje (is eigenlijk een aanbindring op een plaatje, maar de ring gebruik ik niet ivm herrie) en dat bevalt goed. Je hebt dan bij een metalen rooster wel minimaal 5x5 nodig, anders krijg je de band en gespen er niet goed doorheen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:47

@ Nouvel; bedoelde gewoon (goedkoper) gehakseld gras :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25553
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:21

Ik heb in de bovenste bak 2 oogjes in gemaakt met bouten bevestigd en klik ik een hooinet in vast fijnmazig met 2 karabijnhaken. Werkte beter dan een net eroverheen spannen. kan nu +- 15 kg voordroog per keer
Geen gat in maken, gewoon kraantje open laten staan.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:48

Bedankt voor de reacties! :)
Ik vind niet zo direct waar ik zo'n CV buis kan kopen voor een lage prijs (we willen het budget zo laag mogelijk houden)
Is zo'n tuinslang wel zwaar genoeg en valt het er niet af, als het niet dicht genoeg tegen de rand van de bak is (dus een beetje kleiner is gemaakt) of blijft het niet vast zitten als de tuinslang tegen de bak zit?
Is er nog iets zwaar wat je kan gebruiken?

We hebben nog een restje van dit: http://dev.daalder.com/images/toebehore ... ingaas.jpg liggen, hier kunnen we zeker niets mee doen, een net is beter zeker?

Ik heb net even op een tweedehands site gekeken en ze verkopen in de buurt zo'n wateropvangbakken voor 10€! Moet deze nog met stenen verzwaard worden, of is het zwaar en groot genoeg dat ze het laten staan?

ik was aan het denken voor een net 3,5 x 3,5 of 3x3

Ik ben van plan om met zo'n systeem te werken vanboven http://www.youtube.com/watch?v=lD_a1fCl0uk :) (maakt denk ik niet te veel lawaai?)

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:55

Ik zal van de week onze slow feeders eens showen. Een net van 6x4 meter.... Onbeperkt voor 5 paarden. Gaten zijn 2x2

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:59

CV buis heb ik gewoon bij de karwei gehaald (was ik toevallig, praxis of gamma kan ook)
Je restje gaas is geplastificeerd, veel te dun en dat plastic laagje gaat stuk, 4mm dikke rooster van mij was een betonvlechtmat. En de tuinslang, ivm lawaai, was over de lengte opengeknipt en met ty-rips vast gezet rondom de rand.

Systeem van je youtube filmpje kan alleen met de onderste bak van je foto's, ibc vat is niet sterk/dik genoeg. Ik heb liever meer druk op het hooi (en minder herrie zover ik het kan bepalen), maar beste is uitproberen wat voor jouw paarden het fijnste is.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 01:32

Wat is denk je het beste en goedkoopste, een net met dan CV buis of een betonvlechtmat met dan een tuinslang rond?

Goed dat je het zegt, ik had er nog niet bij nagedacht dat die vaten dat niet gaan houden.

Wat kan ik dan best wel doen? Gewoon iets vastmaken in de bodem (in elke hoek) , waaraan een touw wordt gehangen met een karbijnhaak en die dan rond het net/rooster klikken?

Ik ben niet erg handig en heb ook weinig kennis met zo'n dingen dus leg het alsjeblieft duidelijk uit (met foto's als het kan) anders begrijp ik er niet van :+ (sorry hiervoor)

mysecrets
Berichten: 1991
Geregistreerd: 31-03-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:07


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:00

Kopen? Zal wel niet goedkoop zijn en geen idee of ze het naar Nederland verzenden ..

Hier ziet het er tegenwoordig zo uit, als ze bijna 24u niks meer gehad hebben:
Afbeelding

En als alles weer klaar is:
Afbeelding

Heb nu dit als haak/sluiting: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... 54348a.jpg

Gaat tot nu toe al een week goed .. netten draaien niet meer rond (ookal hangt de onderkant los) en het is ook makkelijk open doen en vullen (makkelijker dan met die isolatoren vind ik). Dus ik ben blij :) Zit nu ook enkel maar stro in, helpt ook wel mee om alles een beetje netjes te houden ;)