Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:01

Dat is ook de bedoeling :j .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:03

Nog even over dat voersysteem:
In een vlaag van inspiratie vroeg ik me het volgende af:
Zouden we niet zo'n voerwand kunnen gebruiken als omheiningsruif en daarachter tegenaan een rolluik monteren? En dan in plaats van een naar beneden/bovenschakelaar die handmatig werkt, een automatisch instelbare schakelaar die werkt op een timer? Zodat je in kunt stellen hoe lang hij naar boven gaat, en na hoeveel tijd en voor zolang weer naar beneden gaat? Als we dan een draaibare wand nemen, dan kunnen we er vanaf de bestrating in de paddock, een grote baal achter plaatsen op een pallet en daarvan wanneer nodig het hooi verspreiden over de hele breedte van de wand. Eventueel een afdakje erboven schuin aflopend naar achteren zodat het niet nat wordt.

Zou dat technisch mogelijk zijn?

Qua ruimte moet het wel passen, hier even de situatie:
Afbeelding
Het gaat om deze kant van de paddock. De omheining onder de bomen zou dan eventueel iets meer de paddock in kunnen komen (zit nu nog een extra rij grindtegels tussen de bestrating en het koord) Heb een lengte van ongeveer 6 meter beschikbaar als ik het paddockhek nog volledig open wil kunnen doen. De diepte van de schuilstal is 3 meter, dus tot de helft van de stal geeft een idee van de doorsnede van een baal voordroog.

Alternatief zou zijn om 2 voederhekken (meter of 2,5 in dat geval?) haaks op de omheining te zetten en op de kopse kant dicht te maken zodat ze van 2 kanten kunnen eten. Nadeel is dan je dan tussen schuilstal en ruif een kleinere ruimte krijgt met meer kans op klemzetten in een hoek en de paddock lijkt dan voor het oog kleiner. Met 1 lange wand krijg je dat niet, maar zullen ze elkaar makkelijker weg kunnen jagen door even lelijk opzij te kijken. In de toekomst zouden we, als het goed werkt, dan op andere plaatsen ook nog zulke wanden kunnen plaatsen.

Wat denken jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:07

Het geheel moet nog waterbestendig zijn ook en dan moet de voerwand ook hoog genoeg zijn dat ze er niet overheen gaan hangen en lopen klieren.

Wat voor een waterbak heb je daar eigenlijk staan??

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:24

DubbelDun schreef:
@Pmarena: je hebt zoveel soorten grindtegels dat ook daar verschil in kan zitten.
Als je de goedkoopste berggrind hebt (kiezels ingebed in beton). Dan kan ik me heel goed indenken dat die glad worden. Terwijl grindtegels van split veel ruwer zijn, maar áls ze daarop onderuit gaan dan heb je ook meteen een mega-schuurwond.
Persoonlijk houdt ik het dus liever op de onderkant :)

bij een oude verzorg pony lag een andere ondergrond voor de stal, van dat spul wat ook om speeltoestellen in de speeltuin heen ligt
is erg fijn spul, heb gelukkig nog nooit slip acties meegemaakt want dan knallen ze tegen de stal op, haha

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:35

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:42

zo zou ik het willen voor mijn verzorg paard:D
alleen of haar baasje het wilt doen met mij en misschien ander hulp en betalen is de vraag;)
bij die rare hoek in de bak heb ik het zo gemaakt dat ze de bak in kunnen maar ook
dat de hoek dicht kan omdat we de bak met een meisje moeten delen
dus daar heb ik wel even rekening mee gehouden en dat ze dat hele stuk niet mee rennen aan gezien froukje
daar ook een beetje gek van wordt als er hele tijd paarden mee crossen

http://i29.tinypic.com/nnnwhd.jpg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:45

leuk bedacht Olster4ever!

@dubbeldun:
Het systeem is weer bestendig neem ik aan omdat het aan de buitenkant van de woning wordt bevestigd. Krijgt dus veel te verduren. Als we het onder een afdakje monteren (dus aan de binnenkant van de voerwand) komt er ook geen regenwater bij. Het bos is het noorden.

Ik neem aan dat de hoogte die in stallen wordt gebruikt (60cm geloof ik) gewoon geschikt is? Dus van die opfokvoerwanden met spijlen waar ze tussendoor kunnen eten, afgewisseld met dicht op elkaar staande spijlen? Als je ze zelf maakt, of op maat laat maken kun je de dichte hoogte eventueel naar 70 of 80 cm brengen, maar moet ook niet te hoog worden want dan kunnen ze niet meer goed bij het hooi.

Eventueel kan aan de achterkant, na het hooi dus, nog een omheining met stroomdraad voor de zekerheid.

De waterbak komt bij Hornbach? (grote bouwmarkt in Groningen) vandaan. Het is tot nu toe de enige rechthoekige bak die ik ben tegengekomen en vind ze erg handig! Had er 2, maar de andere is 2 jaar geleden gesneuveld. Hier in de buurt kun je verder alleen ronde speciekuipen krijgen.

Weten jullie trouwens of je aan die automatische drinkbakjes (lepen of vlotter) een gewone tuinslang kunt koppelen? Heb je daar nog speciale koppelstukken voor nodig?

Heb bedacht dat ik toch wel graag zo'n automatisch drinkbakje in de paddock wil hebben. We hebben nog geen water via de grond, maar dacht dat het misschien met een tuinslang waarbij we de kraan gewoon open laten, ook wel moest kunnen zolang het niet vriest. Zou mooi zijn want dat scheelt in de kwaliteit van het water, en zo'n klein bakje maak je makkelijk elke dag even schoon zonder veel water te verspillen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:50

oeps pas op met een waterslang wij hebben diverse waterpartijen gehad. die slang knapt altijd wel ergens ;-).

Hier in duitsland hebben veel mensen automatische rolluiken voor de ramen. Die gaan op ingestelde tijden automatisch naar beneden of naar boven. Is dat misschien iets. Voor automatische drinkbak zou ik het dan ook gelijk zo diep graven en een vorstbestendige drinkbak nemen. De paarden drinken liefst met hun neus in het water, dus er moet al iets in zitten, daarom hebben wij voor zo"n vlotterdrinkbak gekozen. Het voordeel is dat er ook geen vuil onder de lepel kan gaan zitten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:57

Ik lees dit topic al een tijdje mee en vind het echt een geweldig concept.
Vandaag samen met weidegenootje besloten dat we ook een paddock paradise willen gaan maken.

Mijn ideetje:
Afbeelding
Het hele "lelijke" stuk land op deze foto is van ons, dus nog een stuk naar rechts naast mijn zwarte lijn (was ik even vergeten).

We hebben ongeveer 2 hectare land en er lopen 2 paarden op (1 minishet en 1 draver)

We huren het land van een boer dus we hebben niet de mogelijkheid om bomen te platen en te gaan graven ed.

Ik ga nog een keer het hele topic doorlezen om te kijken of ik niks over het hoofd heb gezien wat bruikbaar is voor ons. :D
Heeft iemand nog leuke extra ideetjes voor ons land of misschien een ander leuk ontwerp?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:59

Het grijze is een verhard/betegeld stukje en het bruine daarnaast onze schuilstal (die als enige van al m'n ideetjes al staat :D)

Ik vind het ontwerp nu al niet zo leuk meer omdat het linker stuk 1 hele lange rechte track is dus ik ga nog even wat anders bedenken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:38

Olster4ever schreef:
http://i31.tinypic.com/2wnpm52.jpg
zo zou ik het willen voor mijn verzorg paard:D
alleen of haar baasje het wilt inelkaar zetten en betalen is de vraag;)

Ik zou wel water en hooi zo ver mogelijk uit elkaar zetten. Nu gaan ze bij het hooi en water rondhangen ipv aan de wandel te gaan. Er is nl geen enkele reden voor ze om op onderzoek te gaan als water en voedsel op 1 plek te vinden is. Nog beter als je hooi op verschillende plekken kan geven, dan kan je kleinere porties per plek geven en varieren met wat en hoeveel je per plek aanbied.

@bliksem : Ik zou de waterbakken niet in de wei zetten maar alleen op het pad, dan moeten ze ook meer lopen. En de hoeken afronden, anders worden de bochten erg scherp. Vervolgens kan je in de buitenhoeken iets neerzetten als een water of hooibak. Dan kunnen ze elkaar meteen niet meer klem zetten in zo'n hoek en je hebt makkelijk de langste afstanden die mogelijk zijn. Inhammen in je pad moeten niet te klein zijn, anders kan een paard te makkelijk klem gezet worden. Als ze te groot zijn worden het hangplekken, is niet erg, maar dan moet er geen voer te vinden zijn. Lang recht pad is geen probleem, altijd de gehele lengte van het land hebben voor een sprintje is leuk. En anders kan je altijd nog een paar smalle dwarspaadjes maken tussen je stukken wei. Hoe saai ook, als je wei eigenlijk 1 lang recht stuk is, is onderhoud voor iemand met een trekker stukken makkelijker en die zal je soms echt nodig hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:43

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:53

O ik wou net zeggen , die hebben ze gewoon bij de Agradi :j

Ik was daar op zoek naar een fijne drinkbak en had eerst deze op het oog , maar bij nader inzien is een ronde speciekuip toch fijner denk ik , omdat rond toch wat gemakkelijker schoonmaakt dan vierkant met al die hoekjes ;)

Maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een vlotterdrinkbak , deze is ook vierkant maar goed :P

Drinkbak heeft ongeveer de water-inhoud van een wastafel en er zit dan een verstopte vlotter in de zijkant. Je sluit de tuinslang aan op de zijkant , andere kant aan de kraan , en het ding houdt zichzelf vol is het idee :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:03

@Pmarena: ik zou het niet aandurven met een gewone tuinslang. De kans dat de boel knapt/losschiet is veel groter en dan heb je een waterballet. Dan kun je beter investeren in de bedoelde zwarte kunststofslang en dan op min. 60 cm ingraven.
Voor mij is een langwerpige bak handiger omdat ik dan de cementbak niet onder de omheining hoef door te trekken als ik ze van grasland verplaats. Een langwerpige bak kunnen ze van beide kanten uit drinken.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:20

Bedankt Tamary daar hebben we wel wat aan. :)
Het linker stuk track is nu al helemaal van voor naar achter een grindpad (zie je ook verlicht op de luchtfoto) dus dat is wel leuk.

Weidegenootje had deze nog gemaakt:
Afbeelding
En dan dus geen waterbakken in het land en afgeronde hoeken :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:23

Dinopino schreef:
oeps pas op met een waterslang wij hebben diverse waterpartijen gehad. die slang knapt altijd wel ergens ;-).

Hier in duitsland hebben veel mensen automatische rolluiken voor de ramen. Die gaan op ingestelde tijden automatisch naar beneden of naar boven. Is dat misschien iets. Voor automatische drinkbak zou ik het dan ook gelijk zo diep graven en een vorstbestendige drinkbak nemen. De paarden drinken liefst met hun neus in het water, dus er moet al iets in zitten, daarom hebben wij voor zo"n vlotterdrinkbak gekozen. Het voordeel is dat er ook geen vuil onder de lepel kan gaan zitten.

Ja, die bedoel ik!
Heb op internet gezocht naar rolluiken en kom ze hier tegen op handroller, handschakelaar, of afstandbediening. Heb nog niet gezien op timer, maar als dat in Duitsland heel normaal is, dan zou je dat hier toch ook voor elkaar moeten kunnen krijgen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:34

DubbelDun schreef:
@Pmarena: ik zou het niet aandurven met een gewone tuinslang. De kans dat de boel knapt/losschiet is veel groter en dan heb je een waterballet. Dan kun je beter investeren in de bedoelde zwarte kunststofslang en dan op min. 60 cm ingraven.
Voor mij is een langwerpige bak handiger omdat ik dan de cementbak niet onder de omheining hoef door te trekken als ik ze van grasland verplaats. Een langwerpige bak kunnen ze van beide kanten uit drinken.

Zo deden wij het ook, de helft aan de ene kant, de andere helft aan de anderen kant en zo hadden we 1 bak voor 2 stelletjes paarden in naastgelegen wei of stukje paddock. We hebben hem zelfs zo gebruikt in de schuilstal toen we daar tijdelijk 2 boxen van maakten met balken.

Het lijken dezelfde bakken Dubbeldun. Binnenkant is bij mij 1 geheel, dus geen ander motief er in, maar de buitenkant lijkt hetzelfde.
Het is een zachter soort kunststof, dus niet dat hele harde wat makkelijk knapt, maar een beetje flexibel.

Vorstbestendige waterbak en slang via de grond staan gepland voor wanneer we de stal gaan vervangen. Dan moet daar ook water heen vanuit huis en kunnen we het vanuit de stal weer doortrekken naar de paddock.
We hebben nu water via tuinslangen vanuit de vorstbeveiligde buitenkraan aan de buitenmuur van het huis. Bij vorst moeten we met jerrycans sjouwen omdat de slang dan bevroren is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:51

joyce B schreef:
Vorstbestendige waterbak en slang via de grond staan gepland voor wanneer we de stal gaan vervangen. Dan moet daar ook water heen vanuit huis en kunnen we het vanuit de stal weer doortrekken naar de paddock.
Vergeet bij je huis geen afsluitnippel (Ballofix) te plaatsen. Dan kun je bij werkzaamheden/breuk oid in huis snel het water afsluiten. Overigens is het plaatsen van tussen-afsluiters ook handig als je een deel van het water buiten af wilt sluiten en niet helemaal zonder wilt zitten.

Ik zoek idd zo'n iets flexibele waterbak. Speciebakken wordt idd nogal mee gevoetbald en gaan dan snel kapot.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:59

wat voor takken? welke soort en hoe dik?, en zijn ze om te eten of om te springen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:07

Voor de mensen die al een tijdje een PP hebben:
Hoe houden jullie de tracks in de winter netjes/droog, ik heb zo'n vermoeden dat het bij ons 1 grote modderpoel wordt op de niet-grindstukken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:29

hier houden we de track niet droog :D of beter: ze lopen hem stuk in de winter als hij intensief gebruikt zou worden.
In natte perioden gebruik ik hem niet, of alleen om de paarden (evt. aan de hand) naar de binnenwei te brengen.

In de winter aan de hand merk je al dat het ad het niet zo goed trekt. dan wordt het al soppig en krijg je al dat ze hem kapotlopen. Ik hoef dus niet eens na te denken over gebruik van het pad in de winter zolang ik er geen zand heb gestort.

Voor de toekomst zit er een korter, verstevigd pad door het bos in de plannen. De helft ligt er al, dat is het bestraatte pad van 3 meter breed. Het pad langs de buitenkant van ons bosje is nu van bosgrond en houtsnippers en dat overwegen we tegen die tijd dat we hem willen gaan gebruiken te verstevigen met roosters en zand.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:35

Dus eigenlijk gebruik je in de winter de PP of iig de tracks niet?

Wij zouden altijd nog alleen het lange stuk met grind en de betegelde stukken kunnen gebruiken dus dat is wel fijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:37

Ik ben van plan om in de winter maar een stuk track te gebruiken, dat ze dan idd kapotlopen. Zonder track lopen ze ook 'paadjes'heel erg kapot in de winter, onze wei ligt heel laag.

Het handige aan een tracksysteem is dat je gewoon heel makkelijk bepaalt waar ze mogen en waar niet, zodat je zoveel mogelijk land kunt sparen in de winter (bij ons dan).

Maar voral 's zomers zijn wij eigenlijk ook altijd bezig stukken op te hogen, steeds als er puin of zand (zelfs mest) over is, gooien we het op een modderplaats die nu geen modderplaats zijn natuurlijk) Werkt best goed, het wordt elke winter droger :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:16

word dat niet heel vies, met mest?
want ik heb ook veel mest over, en een heeele kuil naast de stal..
dat word echt altijd een puinhoop en trappen ze steeds verder de grond in, vorig jaar lag t nog wat hoger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:19

Mest zou ook mijn voorkeur niet hebben. Dan liever een lading zand oid laten komen.