Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:34

En waar de ene dus niet blij is met een 'koek' was ik dat juist wel weer, want zolang iets geen kek is schuift mijn paard alles met de hoeven naar achteren. Terwijl als er eenmaal een koek ligt ze de bodem wel met rust laat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:59

Mijn ene stal is wel een koek, de andere niet. Ligt ook aan het paard wat erin staat.

Update is weer onderweg!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:04

Het is inderdaad van het paard afhankelijk hoe de bodem zich houdt, dit geldt overigens voor alle bodembedekmateriaal.

Ik heb hier twee op (nog) Linostar vlas. Bij de één blijft het mooi en los (behalve urineplek) en de andere wordt vies en dus koek. Ik hark er iedere dag door met de metalen zaagselvork maar dan nog.....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:08

Nog 4 zakken vlas en de pallet is leeg. Dan ga ik zeker strokorrel bestellen ipv vlas.
Als ik nu al zie wat het me scheelt op de mesthoop en qua arbeid (al duurt het nu langer omdat ik foto's maak).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:39

Imker ik begrijp dat het werk in vergelijking met vlas meevalt? Als ik namelijk het topic zo doorlees, geven sommigen aan dat het een hoop werk is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:48

Ík vind dat het me meevalt. Wat ik nu merk (heb ook nog een vlasstal) is dat het stukken voordeliger uitmest, in de zin dat er minder strooisel wat nog goed is, op de kruiwagen komt.
Ook qua tijd bespaart het me zéker genoeg om de overstap te wagen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:54

Neemt de mestboer je mest wel gewoon af?? ( sorrie als het al ergens staat, ik heb niet het hele topic doorgelezen)
En als het uit elkaar valt. lijkt het dan ook een beetje op stro??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:55

het is gemaakt van stro die korrels! even topic doorlezen Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:56

Dikt het ook sneller in op de mesthoop?
Heeft iemand er ook een paard met luchtwegproblemen op de strokorrels staan en hoe gaat dat?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:08

Als je even gaat spitten in het topic, dan kom je alle info tegen die je nodig hebt.
Je mestboer kun je zelf bellen of ze de mest af willen nemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:01

Nikka schreef:
Imker ik begrijp dat het werk in vergelijking met vlas meevalt? Als ik namelijk het topic zo doorlees, geven sommigen aan dat het een hoop werk is.

Ik weet het niet in relatie tot vlas, maar in relatie tot stro vind ik het echt een drama.
Verder ben ik wel heel tevreden dus ik neem het extra werk maar voor lief.

Ik zit nu op week 3 voor de smeerlap. Hier heb ik gisteren weer een zak korrels bijgestrooid. Bodem ziet er wel smerig uit maar is gewoon droog. Ik hark hiervan alleen de bovenlaag nog en verwijder de mest die ik kan vinden.

Andere paard staat er nu anderhalve week op en die bodem ziet er nog goed uit. Dit paard heeft een duidelijke piesplek en die laat ik met rust. Rest van de bodem hark ik wel los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:51

Ik heb gisteren de helft van de stal moeten leegscheppen, een natte plek van 10 cm hoog, dus een flinke plag en die bodem lag er 3 weken in zonder natte plek er uit te halen en met een zak per week er bij gooien van VLAS. Tijdens de vorst ging dat wel goed, ruik je nl niets, als het warmer wordt dan dus wel en ze drinken naverwant maar de helft is dus ook de helft plassen.

Als ik langer kan doen met zo een plek met korrels, is het voor mij de moeite.

Overigens denk ik dan weer, 1 zak is 15 kg, dus korrels, als dat uit elkaar valt is het volume verzoveelvoudigd. Vlas is al uit elkaar, is 20 kg en een bepaalde hoeveelheid in volume. 9 zakken in een stal van 3 x 3?? of laten we zeggen 3x4 voor het gemak? dan krijg ik een volume van 10 cm hoog. Maar als ik een stal van 3 x 4 met 9 zakken vlas bestrooi, dan heb ik vast en zeker een hoger bed dan 10 cm en dan zal ik vast en zeker ook wel 3 weken met een natte plek kunnen doen.

Ik vind het zo moeilijk om niet met gezichtsbedrog te maken te krijgen. Om nu kgen met elkaar te vergelijken of volumes is dat wel een saillant detail qua verschil.

Om een juiste vergelijking is er ook 9 zakken vlas gebruikt? of heb ik daar over heen gelezen.

Als ik niet heb zitten slapen, begrijp ik dat Imker ook nog een ruin op de best uit de bus komende korrel stal gaat zetten zodat we een plasplek in het midden van de stal gaan krijgen. Zo een plek wordt altijd wat opengelopen, opengekrabt met opstaan en door elkaar gehusseld met gladtrekken van de stal. Waardoor je een ander resultaat gaat krijgen.

Ben benieuwd.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:20

Die had ze er al op staan volgens mij. Ze heeft daar ook al bij gestrooid. Is een heel ander resultaat als bij de merrie. Ben ook wel benieuwd hoe dat verder gaat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:25

Die ruin staat er inmiddels al 2 weken op, al heb ik dat hier niet vermeld. Dan werd het helemaal een onoverzichtelijk gebeuren.
In deze stal heb ik geprobeerd om minder korrels te gebruiken, maar daar kwam ik heel snel van terug. Met minder korrels krijg je minder laag en heb ik al heel snel moeten bijstrooien. In deze stal zitten op dit moment ook 7 zakken, door mijn eigen stommiteit (dus te weinig erin, te snel een zootje).
Nog 1 paard staat hier dus op vlas. Als ik 9 zakken vlas in een stal zou stoppen, dan staat het paard met zijn oren tegen het plafond aan, dus dat doe ik niet. Er zitten in de vlasstal 3 zakken om mee te beginnen en daar heb ik nu ook 2 pakken bij moeten strooien en vandaag komt er nog een zak bij.

Dus de tussenstand met mijn twee ruinen, die iets meer als 2 weken een schone stal hebben:
Vlas: 5 zakken
strokorrel: 7 zakken *door eigen stommiteit*

- edit -: net voorgaand bericht even doorgelezen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:27

aerdenhout1 schreef:
Neemt de mestboer je mest wel gewoon af?? ( sorrie als het al ergens staat, ik heb niet het hele topic doorgelezen)
En als het uit elkaar valt. lijkt het dan ook een beetje op stro??

Het is inderdaad gewoon stro, maar dan geperst tot een korrel. Het is veel droger, schoner en warmer dan stro. Maar of het veel goedkoper is, dat betwijfel ik. Wel heb je veel minder afval dus hoeft de mestboer minder vaak te komen ;)
Ik gebruik het nu ook sinds een maand en het bevalt heel goed. Ik had eerst 1 paard erop staan en nu alle 3. Het uitmesten is een makkie en voor jou dus helemaal fijn :D Je kan het eens proberen met een paar boxen, Willemse zal het ook wel hebben denk ik.

groetjes, Ingrid

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:48

Update is weer onderweg.

DIENSTMEDEDELING:
* morgen geen update wegens te weinig uren in een dag... * :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:54

_O- _O- Grapjas!!

Hier de volgende update: na mijn geklaag over het uitmesten heeft hub deze taak vandaag op zich genomen :+
Hij vond het weinig werk en zei dat ik veel te precies was.
Wel heeft ie in z'n enthousiasme de natte plekken uit de boxen verwijderd en er droog spul naartoe geharkt. Was niet helemaal de bedoeling, maar vooruit maar :+
Het zag er iig netjes uit!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:36

Ik ben vandaag naar de welkoop in Wageningen geweest maar daar verkopen ze dus geen strokorrels!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:55

@ Imker,

Update stallen net even bekeken: commentaar: HIJ GAAT LEKKER, denk dat ik vandeweek ook maar ga halen!

@ Colunder

Dat is gek, weet je ook waarom zij ze daar niet hebben?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:06

Fitzroy schreef:
Ik zit nu op week 3 voor de smeerlap. Hier heb ik gisteren weer een zak korrels bijgestrooid. Bodem ziet er wel smerig uit maar is gewoon droog. Ik hark hiervan alleen de bovenlaag nog en verwijder de mest die ik kan vinden.
.

Hoeveel zakken korrels (van Top had jij toch?weet je toevallig ook welke strosoort?) heb jij nu in 3 weken gebruikt?
Het gaat mij om de stal van de smeerlap, aangezien ik hier een smeerlappin heb staan :D . Voor haar zit ik er toch aan te denken om de korrels, en dan het liefst van koolzaad, aan te schaffen en te gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 13-01-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:09

Ja ziet er toch wel belovend uit zo.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:47

De stal van mijn smeerlappin is nu ze op strokorrels staat een stuk netter, en ze eet het niet, en dat had ik echt niet verwacht.

Ik heb al mijn stallen op strokorrels, en vind het alleen bij mijn netste paard (een mini) wat tegenvallen. Die stal vond ik er met vlas beter uitzien.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:58

@ Sharani

Welk soort strokorrel heb jij? en waar stond ze eerst op?
Hoelang heb jij die van jou op korrels staan?
Ik heb hier een smeerlappin die tevens alleseter is, dus ben benieuwd. Heb al eens een zak als proef erin gegooid en daar nam ze dus wel hapjes van |(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:51

Diana, ik heb nu in 3 weken 8 zakken korrels gebruikt. Het zijn idd de korrels van Top, deze zijn van tarwestro gemaakt.
Die smeerlap van mij eet ook alles maar gelukkig is hij hier aardig van afgebleven. Alleen de eerste dag nam hij een paar happen maar daarna was het klaar.

Of ik 10-12 weken haal met de smeerlap is wel weer een ander verhaal. Volgens Top moest het zelfs 4 maanden kunnen liggen, maar dat lijkt mij wel erg lang. Misschien dat dat wel lukt bij een redelijk schoon paard en de mogelijkheid om de mest vaker per dag weg te halen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:57

Oké Fitzroy, bedankt voor de reactie.

Ik begrijp dus dat je met 6 zakken bent begonnen en na 2 weken 1 hebt bijgestrooid en na wéér een week 1.

Ik denk dat we "dezelfde" paarden op stal hebben en dit is voor mij dus mooi vergelijken. ;)
Hoe vaak per dag haal jij de mest weg?

10-12 weken is nog ver weg......ik ben benieuwd, net als jij..ik blijf jou dus ook volgen, haha.