het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:38

Hier heb ik nog een 2e tubtrug onkruid uit de wei gehaald en er staan er nog wel 10 als ik nog fut zou hebben :)
Verder hoorde een luide tik ergens uit de stroom komen dus ik met een dikke schroevendraaier langs de omheining. Wel het punt gevonden maar ik zag niks, dus buitenlangs en daar zat een slakje tussen het draad en het ijzeren hek. Dat hoorde ik dus 50 mtr verder tikken. De slak deed het niet meer.

Wat het nog wel deed was dit 'verdwaalde' viooltje wat zich had uitgezaaid in het grind van mijn Japanse tuin. Dus die heb ik voorzichtig uitgegraven en ergens anders bij zijn soortgenoten gezet :)

Afbeelding

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:01

Staat er wel mooi, dat viooltje

Ik ben erachter dat een klik ook erg belangrijk is voor mij.
Gisteren bij een pony gaan kijken, iets kleiner dan ik dacht maar was te doen. Stond braaf stil bij poetsen en zadelen, reed braaf haar rondjes, in stap niks te zien, in draf weer links iets korter dan rechts maar denk echt dat het wel met training goedkomt maar er miste iets. een klik, eed eigen karakter. Echt een merrie dei zich afsloot, haar ding deed maar niet meer dan dat.
Ik zoek wel 1 die ook contact zoekt.
met een smoesje mijn dochter gebeld, dat Joyce er niet uitkwam en wat zij zou doen omdat zij kind was de ook de neefjes en nichtje van Joyce er mee wilde rijden
Zij zei duidelijk nee, ik wil niet alleen rijden maar ook knuffelen etc.

Dus door........

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 08:15

Ondanks dat ik niet voor een eigen ben kijken leer ik hier wel veel van om met LN mee te gaan. We zitten op zich wel steeds op een lijn. En ik heb vooraf nog met dochter filmpje gekeken en wat vragen gesteld wat ze leuk zou vinden. Ja een zwarte maar die zijn best duur :) dus op een gegeven moment ook maar gezegd van ja misschien moet je wel een keer meer zodat je kan testen voor mijn nichtje die kan nog niet rijden maar jij wel. Nou ze gaat er mooi in mee en denkt ook braaf mee :D

Ik vind het zo apart, tuurlijk groei je naar elkaar toe. Je kijkt naar wat heeft het kind nodig, wat past, is het braaf genoeg. Maar bij de pony van horsier gingen we weg en hadden beide zoiets ja die is leuk, lief dat is wel wat voor haar. En die deed wel nog even wat kleine hafstreekjes. Maar deze was braaf, maar saai? we kwamen in de auto echt niet op wat we misten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:30

Wat leuk dat jullie het traject zo samen aan gaan. Gevoel is heel belangrijk. Mooi dat je dochter zo toch meebeslist LN, slim aangepakt.

Vrolijk gezicht dat viooltje. Leuk dat hij elders mag vertoeven DF

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:07

@lynn: het blijft natuurlijk altijd een gok zo'n in zichzelf gekeerde pony, maar een dier kan ook door de omstandigheden waar het nu is in zichzelf gekeerd raken en in een andere omgeving juist er uit komen.
Ik heb dat vaker gezien bij westernpaarden die door de manier van trainen kompleet afgesloten waren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:46

Ik zou m daar niet op laten staan LN.

Diekke was ook erg in zichzelf gekeerd bij bezichtiging. Ze was toen helemaal niet happy.
Nu is t een blij ei die steeds knuffels komt halen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:54

Ik heb dezelfde ervaring, alleen met twee pony jaarlingen van een handelaar. Die waren volledig in zichzelf gekeerd en “niet hier”, wel mega braaf. Om daarmee een klik te hebben was heel moeilijk. 1 leefde als snel op met goed voer, de ander was er slechter aan toe en heeft een jaar nodig gehad maar is nu ook echt uit haar schulp (en lekker eigenwijs geworden ook..). Maar snap dat het zonder klik lastig is. En geen garantie dat ze eenmaal opgeleefd nog steeds braaf zijn

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:02

Hier idd ook bij onze overleden haflinger. Daarna het aanhankelijkste paard wat er was. Maar bij kinderen is de directe klik denk ik wel van belang.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:23

Ja en wat is het karakter als ze wel uit hun schulp komen. Als ik lewie zie die was echt te tam maar pff wat een draak is het nu _O-

Dus voor een kind zou ik ook nee zeggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:31

Dat is idd een risiko :)
Bij erg 'rustige' QPA's adviseerde ik bij een keuring altijd een bloedje te trekken ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:56

Ik zou voor een kind ook alleen een pony uitkiezen die enthousiast braaf is. Zeker geen een die zich af lijkt te sluiten. Het risico op gedragsverandering is veel te groot in zo'n geval. Liever nog heb ik een enthousiaste clown die je in de gaten moet houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:14

Mijn dochter vind tutten spelen etc net zo belangrijk dan rijden, misschien nog wel meer.
Het was een merrie, mijn eigen merrie is ook nooit een knuffelaar geworden, die doet wel wat je vraagt maar loopt liever weg of sluit zich af en dat wil ik liever niet voor mijn dochter die juist een vriendje zoekt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:19

goede keuze dan.
Vooral bij kinderen, als die niet een klik hebben haken ze af.

Zo is mijn ruin geen knuffelaar, braaf, maar geen knuffelaar.
Mijn merrie komt direct aanlopen in de wei om geknuffeld of geborsteld te worden.
En na een half uur is ze dat nog niet beu...maar ik wel :P
Zelfs als ze pas 5 minuten buiten staan en een streep vers gras hebben.
Mijn ruin komt dan echt niet om te knuffelen :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:27

Diekke heeft vanmorgen een echo van beide pezen gehad en er is helemaal niets meer te zien. De pezen zijn perfect genezen *\o/*

Ook laten checken of ze ergens pijntjes heeft in haar lijf of vast zit en losgemaakt moet worden, maar dat bleek ook niet nodig.

Wel het advies gekregen om de opbouw met behulp van een Equineband te doen.

Ze mag nu weer gereden worden met 10 minuten draf.
En dat per week uitbouwen. Over 4 weken weer een eerste galop erbij pakken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 12:31

Nou Boemel goed nieuws!!

Hier is Guus ook echt geen merrie merrie. Ze kruipt soms bijna op schoot, loopt je achterna met de wei schoonmaken, moet er vaak met de neus bovenop staan als je wat aan het doen bent, van haar kreeg ik al snel hinikjes als ze mij zag (opa nooit alleen als het hem te lang duurde voor ik zijn voer kwam brengen zeg maar). Maar graag het liefst alles als ze dat zelf wil... Op het moment dat je aan komt met halster is ze vaak pleite :+ Dus ik maak er vaak een spelletje van zodat het haar keuze wordt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:37

@boemel: goed nieuws !! Dat is zeker een juichje waard :)

Jasmijn is de perfecte knuffelpony, die kan ook niet genoeg krijgen van borstelen en blijft braaf staan. Boon vind borstelen wel lekker, maar als ze het zat is loopt ze weg. Wel is ze jaloers als ik Jasmijn borstel :)

Ze mochten net even de wei op terwijl ik mijn ochtendrondje mesten/waterbakken vullen deed. Toen ik de hooibakken gevuld had en ze de wei af wilde hebben deed ze nog eens extra rondje in draf en kreeg toen een oranje tubtrug tegen de kont aan }>

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:00

Wat een enorm goed nieuws boemel!

Van Abby zeg ik wel eens, die zou eigenlijk een penny verzorgmeisje moeten hebben die haar elke dag tuttelt en vlecht enz :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:12

Boemel, fantastisch nieuws.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:25

Boemel wat een goed nieuws *\o/*

Vandaag geklust aan de omheining van de wei.
Alleen nog 2 planken op maat zagen en opschroeven en dan kunnen ze erop *\o/*

De shet vond ons harde werken maar vermoeiend :')
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:29

Wat een fijn nieuws Boemel.

Ik ben in Friesland en barst alweer van de koppijn en ben kapot. Straks naar het nieuwe huis wachten op de IKEA bestelling. Manlief slaapt nu en doet de paarden vanavond.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:04

Wat goed Boemel! Dit is ook echt een paard dat samen wil toch? Dus dan is het extra fijn dat ze weer aan de slag mag.

Hier is Roos juist het knuffelige paard. Die kruipt nog het liefst bij je op schoot. Terwijl Nilay er niet zo van is. Al denk ik dat het voor een groot deel met zijn head shaking te maken heeft want als jaarling deed hij niks liever dan knuffelen. Legde dan zijn hoofd op je schouder. <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:11

Goed nieuws boemel!
Karin het ziet er erg mooi uit zo!

Als iemand een keer met een te enthousiaste likkende pony wil knuffelen, kom alsjeblieft langs :+ ik heb te weinig liefde te bieden in m’n eentje om aan zijn vraag te voldoen _O- hij is onweerstaanbaar (zelfs met een strootje in z’n mond)
Afbeelding

Hera is meer van blijf van m’n lijf en kopschuw

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:22

Goed nieuws Boemel

karin ziet er mooi uit

Marjan je zit te ver weg

Mijn merrie sluit zich af, mijn ruin is net ene hondje en zou het liefste mee naar binnen gaan en reuzin is voor een vos merrie ook een uitzondering met haar aanhankelijke gedrag. Zeker omdat wij de paarden niet alleen om te rijden hebben vind ik een klik wel belangrijk en ga ik niet kopen en hopen dat die er komt.
Ik heb een klik of ik heb die niet.

Volgende week gaan wij weer op pad. Nu even niks.

Zometeen heeft dochterlief weer les op de manege, zou een volle les beginners zijn en ik neem de les onverwachts weer over. Ik ben benieuwd....Grappige is in de manege lessen luistert ze wel naar mij, thuis rijdend absoluut niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:18

Jasmijn laat vaak haar hooi staan om eerst even te kroelen, net ook. Kom ik binnen zie ik dat mijn hele (zwarte) broek aan de zijkant grijs is :)

Ik heb ook het gras maar gemaaid. Het was nog niet helemaal droog, maar anders kom ik er niet meer doorheen en op standje 6 lukte het aardig zonder dat ie telkens afsloeg vanwege vastlopen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:55

Wat een fijn nieuws Boemel!

Balen van je hoofdpijn Belker, sterkte.

Haha LN, mooi dat ze daar zo goed luistert met les van jou.

Knap dat gelukt is met maaien DF.