[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:58

Eh ja :+
Dan heb ik ze dus niet nodig, hahaha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:54

Wij hebben nog 7 bielzen te koop. Iemand hier interesse?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:17

2 maand terug had ik bielzen nodig :')
Nu niet meer

Ik heb nog 6 pakjes gerstestro over, de verwende ponys hier weigeren stro te eten :+ alleen goed om je behoefte op te doen vinden ze

Iemand een tip hoe ik ze toch overtuig?
Ze zijn wel echt te dik dus wel beter om stro en hooi te mengen dan onbeperkt hooi

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:17

Daihyo schreef:
Wij hebben nog 7 bielzen te koop. Iemand hier interesse?

Ja, denk het wel. Ik pb je even.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:21

hiphorse schreef:
2 maand terug had ik bielzen nodig :')
Nu niet meer

Ik heb nog 6 pakjes gerstestro over, de verwende ponys hier weigeren stro te eten :+ alleen goed om je behoefte op te doen vinden ze

Iemand een tip hoe ik ze toch overtuig?
Ze zijn wel echt te dik dus wel beter om stro en hooi te mengen dan onbeperkt hooi

Niet mengen, dan trekken ze het er tussenuit en smeren er mee. Apart net (of meerdere) van geven, als ze honger krijgen nadat hooi op is gaan ze wel eten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:11

Wat Tamary zegt ben ik het mee eens. Stro apart geven. Ze gaan het vanzelf eten als ze maagvulling nodig hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:41

Vraagje: ik wil graag Amberboom (Liquidambar) in onze tuin, die langs een stukje van de wei loopt, planten. Voor zover ik kan googlen zou deze niet giftig voor paarden moeten zijn. Weet iemand hier er misschien meer over?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:59

OK, geen meningen over de Amberboom dus. :D

Volgende vraag: onze paarden krijgen t gras niet op. Het is behoorlijk lang nu (>30cm). Zou ik hier schapen voor kunnen inzetten? Zo ja, die moet ik dan 'lenen'. Waar moet ik dan op letten? Heeft iemand hier ideeen over / ervaring mee?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:27

Geen idee over de amberboom. Ook weleens tegengekomen en blijft een beetje onduidelijk of die wel of niet gegeten wordt.

Of meer paarden :)

Ik heb niet zoveel gras, maar zou weleens vooraf, tussendoor of achteraf schaapjes willen laten lopen, maar ken echt niemand in deze buurt met schaapjes.

Misschien gewoon naar een schapenboer rijden en vragen? Die kent vast weer iemand anders als het te ver is of niet kan doen.

Hier alles nog hetzelfde. Er valt al wat blad en twijfel of ik toch een bladblazer/zuiger ga kopen. Ik heb vorig jaar wel lopen vloeken toen ik steeds moest harken en de paden dicht hield.

En wil weer gaan planten. Onze wilgen zijn echt mega en heb al anderen takken beloofd, maar ga ook weer wat zelf terug zetten.

De meidoorn is grotendeels aangeslagen, maar deed het wel magertjes. Nu zie ik dat sommigen vanaf de grond nieuw blad aanmaken, dus moet ze markeren ofzo welke we niet gaan vervangen.
De vuurdoorn en sleedoorn doen het matig, maar hebben wat meer tijd nodig denk ik.
De hondsroos doet het erg goed juist.

Lijsterbes geef ik echt op. Had er 1 gekocht en die ging dood. Nu had ik er 2 gekregen en die doen het ook niet, net als de kersenboom.

De hoek waar ik iets mee wilde wordt nu toch een extra weitje. Heb een stuk van weitje ernaast afgehaald en er loopt nu een slingerpad en dan 2 kleine weitjes. Wil wel wat in 2 kleine hoekjes. Een net aan een paal of een hooibal op een rekstok, maar de quarter jaarling heeft echt een super sloop fase, dus ik wacht maar even. Hij is echt zoooooo ontzettend lomp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:31

Qua schapen, zet een advertentie op mp en kijk wat er komt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:34

Bel eens met de loenense schaapskooi voor wat rammen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:48

Ik bedoelde meer, waar moet ik op letten? Bv ontworming, maar zijn er nog andere dingen bij schapen die belangrijk zijn om te weten? Dat ik geen gedoe later heb van een besmetting van mijn weide of paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:53

Anders dan nattigheid en mogelijk leverbot? Daar zal de eigenaar wel voor ontwormen. De standaard wormen van schapen overleven niet in een andere diersoort als paard of koe.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:09

Ir111 schreef:
Volgende vraag: onze paarden krijgen t gras niet op. Het is behoorlijk lang nu (>30cm). Zou ik hier schapen voor kunnen inzetten? Zo ja, die moet ik dan 'lenen'. Waar moet ik dan op letten? Heeft iemand hier ideeen over / ervaring mee?

Geen idee wat betreft schapen. Ik weet alleen dat Horse & Habitat in haar PRO cursus van alles en nog wat verteld over schapen en er een module over heeft. Misschien is dat interessant?

Ik heb ook boompjes geplant *\o/*
De eerste op de track. En na heel veel lezen en uitzoeken zag ik ook niet helemaal meer hoe en wat dus op een gegeven moment begonnen. En zullen zien wat het gaat doen!

Er staat wilg, berk en haagbeuk. Vind het zo leuk!

Voorbereiden
Afbeelding

Tussendoor. Eindelijk kan ik ook romantische sfeer foto's door de struiken heen maken :D
Afbeelding

Rijtje. Niet allemaal even recht, maar hé, over een paar jaar zie je er niks meer van hoop ik :P
Afbeelding

Helemaal happy. Paarden eten nu een ander deel van waar de planten moeten komen kaal, dus daar binnenkort ook weer wat plantjes voor kopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:25

Ik vind het echt zo ontzettend leuk om te zien dat steeds meer mensen veel aanplanten rondom track, paddock en weide. <3

Mijn partner liet me gisteren een video zien van februari 2021... er stond echt nog bijna niks. Alleen een paar 'stokjes' aan plantgoed. En als je dan nu kijkt. :wow: Diezelfde stokjes zijn nu al echt een haag van 1,2 en bomen van 4 meter hoog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:50

Ir111 schreef:
Ik bedoelde meer, waar moet ik op letten? Bv ontworming, maar zijn er nog andere dingen bij schapen die belangrijk zijn om te weten? Dat ik geen gedoe later heb van een besmetting van mijn weide of paarden.

Dat zou ik aan de schapenboer vragen. Volgens mij werken schapen juist goed bij wormbesmettingen, dus hoef je voor de paarden niks te doen.

Maar ik vind het wel spannend, daarom heb ik zelf geen schapen genomen. Wilde er 2 overnemen, maar vind ze zo kwetsbaar. En ik heb gebrek aan kennis over schapen, net als kippen, dus dan durf ik niet. Varkens dan weer wel genomen en durfde ik wel aan, maar die kende ik een beetje en zijn ook niet heel moeilijk.

Hier kan ik de boel ook niet scheiden, dus zouden de schapen zich ook staande moeten houden tussen de paarden varkens en honden ( als die ook buiten zijn met mij )

MZorro schreef:
Ir111 schreef:

Geen idee wat betreft schapen. Ik weet alleen dat Horse & Habitat in haar PRO cursus van alles en nog wat verteld over schapen en er een module over heeft. Misschien is dat interessant?

Ik heb ook boompjes geplant *\o/*
De eerste op de track. En na heel veel lezen en uitzoeken zag ik ook niet helemaal meer hoe en wat dus op een gegeven moment begonnen. En zullen zien wat het gaat doen!

Er staat wilg, berk en haagbeuk. Vind het zo leuk!

Voorbereiden
[ [url=m/j2nvll.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tussendoor. Eindelijk kan ik ook romantische sfeer foto's door de struiken heen maken :D
[ [url=m/ZKAKvd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rijtje. Niet allemaal even recht, maar hé, over een paar jaar zie je er niks meer van hoop ik :P
[ [url=m/fRrlBM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helemaal happy. Paarden eten nu een ander deel van waar de planten moeten komen kaal, dus daar binnenkort ook weer wat plantjes voor kopen.

Leuk! Hopelijk slaat alles goed aan. Ik wacht nog even, maar heb ook een berg berk en hazelaar zaailingen die verplaatst moeten.

Malenka schreef:
Ik vind het echt zo ontzettend leuk om te zien dat steeds meer mensen veel aanplanten rondom track, paddock en weide. <3

Mijn partner liet me gisteren een video zien van februari 2021... er stond echt nog bijna niks. Alleen een paar 'stokjes' aan plantgoed. En als je dan nu kijkt. :wow: Diezelfde stokjes zijn nu al echt een haag van 1,2 en bomen van 4 meter hoog.

Je moet soms ook echt achterom kijken. Soms geniet ik van de groene stukken, maar baal ook dat het nog niet af is. Zie ik dan een oude foto, schrik ik hoe kaal het was en dat helpt dan wel weer even.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:24

De nieuwe platen zijn weer binnen. Eindelijk het laatste stuk track ook moddervrij maken. *\o/* Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:52

superpony schreef:
Maar ik vind het wel spannend, daarom heb ik zelf geen schapen genomen. Wilde er 2 overnemen, maar vind ze zo kwetsbaar. En ik heb gebrek aan kennis over schapen, net als kippen, dus dan durf ik niet. Varkens dan weer wel genomen en durfde ik wel aan, maar die kende ik een beetje en zijn ook niet heel moeilijk.

Ik zou heel graag schapen willen. Ik vind ze zó leuk!! Maar ik mag van mijn vriend niet (en hij heeft wel gelijk hoor, als je mij m'n gang laat gaan hebben we hier straks een complete dierentuin).

Dank voor de tips in ieder geval. Geen enorm spannende dingen dus. Ik ga zeker ook overleggen met de eigenaar van de schapen maar was benieuwd of er iets heel spannends was waar ik niet van op de hoogte was. Dan begin ik uberhaupt niet aan vragen aan een schapenboer nl. :)

@Superpony, fijn zo'n sloopfase! :') Ik snap dat je nog even wacht. Ons 'pensionpaard' kwam hier toen hij 1,5 jaar was. We hebben het eerste jaar te regelmatig kapot draad en andere dingen staan repareren. Maar nu is hij ruim 2,5 en al een volwassen jongen die niks meer kapot maakt. Het was echt een fase. Blij dat het geweest is maar het is het ook wel waard, want ik vind het echt heel leuk om hem van baby naar echte grote jongen te zien opgroeien! <3

Leuk alle aanplant! Wij zijn ook bezig met bedenken wat we dit jaar gaan neerzetten. We doen elk jaar weer een nieuw stukje aanplanten. Zo blijft het behapbaar.

Vandaag overleg met de loonwerker over een extra pad dat gekeerd gaat worden. Een slingerpad van 30 meter. Er langs ga ik nog een takkenril maken. Dat lijkt me zo mooi als het in een slingerlijn loopt. En dan aan de andere kant van het pad Hazelaar struiken planten op een paar stukjes. Zo wordt het een mooi pad. Zo'n zin in!

Lekker Malenka, die platen. Het is echt niet te doen bij jou zonder volgens mij. Heerlijk dat ze gewoon lekker kunnen lopen en fijn met uitmesten voor jou.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:22

Ik zag laatst een advertentie voor iemand die een goed huis zocht voor 2 minischaapjes. Kan een mooi begin van je kudde zijn O:)
Ga je de takkenril vlechten? Ik weet nog wel een adresje voor wilgentakken van het najaar. Wel zelf ophalen.

Ik weet ook nog niet wat ik wil met beplanting. Een aantal planten zijn niet aangeslagen, dus die gaan er uit. Ik twijfel nog of ik iets terugplant. En er zijn een aantal planten die het zwaar hebben gehad met de droge junimaand. Maar die laten onderin ineens weer blad zien. Zal ik die dan terug snoeien, zodat ze minder hard hoeven te werken? Of niks aan doen en maar laten gaan? Gaat om hazelaars, kornoelje en amandelwilg. Ik ga dat maar eens aan een hovenier vragen wat ik ermee moet doen om de groei weer op de rit te krijgen.

Heerlijk vooruitzicht die platen! Hoeveel m2 is dat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:44

Ja, terugsnoeien! Moet je alleen even kijken wat het beste moment is! Ik merk ook dat de soort het beter doet dan de ander (zoals Superpony ook schrijft). Maar dat is ook prima, als iets niet werkt dan plant ik dat verder niet meer aan. Tip van onze bomenman; Berk is niet handig om aan te planten (hierin de buurt tenminste). Met de huidige zomers is het te warm en droog en is de sterfte hoog.

Ik ga niet vlechten maar maak m weer zoals de andere takkenril, zo'n 40cm breed en dan de takken er in storten. Dat is veel minder werk en kun je makkelijker aanvullen. Zo blijft het mooi. Ben wel geïnteresseerd in nog een wilgenadresje! We hebben nu een deal met iemand om de hoek maar dat is niet genoeg om de hele nieuwe takkenril mee te vullen.

Schaapjes mag écht nog niet! :') Maarrrr, na de verbouwing van schuur nummer 2 ga ik een schapenoffensief inzetten. Dan kunnen we daar namelijk een mooi plekje voor ze maken waar ze lekker droog kunnen staan en waar hun voer etc kan staan. Rustig inmasseren. en dan ineens een verrassingsmove maken. Zo is onze hond er ook gekomen vorig jaar... O:)

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:01

Onze wilgen moeten weer geknot worden dit jaar, dus mocht er iemand nog takken nodig hebben...... wij zitten in de buurt van Raamsdonksveer.

Voor de rest heel veel plannen om meer aan te planten. Morgen weer een cursusdagje, zin in!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:05

En dan ineens op zijn verjaardag staan er een paar schaapjes met een strik om hun nek "kijk, dit zijn Bier, Hummer en Mancave" (of wat er ook op zijn verlanglijstje stond :D )

Hier ook aan het puzzelen wat waar nog te planten. Heb rondom de poel nog wat loze plekken die ik leuk wil invullen, maar nog niet helemaal over uit wat het moet worden. Wil een weide als fruitgaard met fruitbomen vullen, want ja, veel te veel gras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:18

Ir111 schreef:
Ja, terugsnoeien! Moet je alleen even kijken wat het beste moment is! Ik merk ook dat de soort het beter doet dan de ander (zoals Superpony ook schrijft). Maar dat is ook prima, als iets niet werkt dan plant ik dat verder niet meer aan. Tip van onze bomenman; Berk is niet handig om aan te planten (hierin de buurt tenminste). Met de huidige zomers is het te warm en droog en is de sterfte hoog.

Ik ga niet vlechten maar maak m weer zoals de andere takkenril, zo'n 40cm breed en dan de takken er in storten. Dat is veel minder werk en kun je makkelijker aanvullen. Zo blijft het mooi. Ben wel geïnteresseerd in nog een wilgenadresje! We hebben nu een deal met iemand om de hoek maar dat is niet genoeg om de hele nieuwe takkenril mee te vullen.

Schaapjes mag écht nog niet! :') Maarrrr, na de verbouwing van schuur nummer 2 ga ik een schapenoffensief inzetten. Dan kunnen we daar namelijk een mooi plekje voor ze maken waar ze lekker droog kunnen staan en waar hun voer etc kan staan. Rustig inmasseren. en dan ineens een verrassingsmove maken. Zo is onze hond er ook gekomen vorig jaar... O:)

_O-
Ethelate :')
Die mannen hebben wat te stellen met ons :+
Maar zodra hij gaat snoeien en ik een seintje krijg, geef ik jou een seintje Ir. Vorig jaar heb ik een trailer vol gehaald. Maar ik had nog wel 10x heen en weer kunnen rijden. En dat was van 6 bomen :+
Hij heeft er nu nog meer. In Leuvenheim overigens.

Ik wil ook zo'n takkenril naast het nieuwe pad dat ook over de heuvel gaat. En dan pad voor en na de heuvel de ril zeg maar. Dus ik kan ook wel wat takken gebruiken.
Overigens wil hij ze ook snipperen. En hij doet ook het wilgenonderhoud van de Gelderse Toren. Dus als het dit jaar niet genoeg is, komende jaren snoeit hij sowieso wel :))

Ik heb in november een cursus stekken. Ook heel veel zin in. Ik heb al kweekpotten staan, dus kom maar op!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:27

Ethelate schreef:
En dan ineens op zijn verjaardag staan er een paar schaapjes met een strik om hun nek "kijk, dit zijn Bier, Hummer en Mancave" (of wat er ook op zijn verlanglijstje stond :D )

:oo Ohhhh dat is next level! _O- _O- Dank voor deze uitmuntende tip! :D

@Daihyo: Oh wat leuk! Waar ga je die cursus doen?

Leuvenheim is goed aan te rijden, toppie! Ik hoor t wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:28

Bij de polderheks. In november is dat. Ze heeft wel vaker van dat soort interessante workshops :j