Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:51

Heb mijn dekje even open getrokken voor je (handig zon verhuizing :') ) en er zit een soort zwart schuimrubber in. Centimeter dik ongeveer gok ik.
Nog niet mee geƫxperimenteerd verder want mijn paard laat zich al even niet meer rijden en is pas net onder de vrouw.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:59

Wat makkelijk in te knijpen is? Dat zijn inderdaad die standaard inlages. Die heb ik er dus uit gehaald en die dikke, harde erin gedaan. Had ik toch meer een drukverdelings-idee bij. Maar zobdag ga ik weer op pad, dus dan ga ik hem nog een keer proberen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:01

Fabster schreef:
Wat makkelijk in te knijpen is? Dat zijn inderdaad die standaard inlages. Die heb ik er dus uit gehaald en die dikke, harde erin gedaan. Had ik toch meer een drukverdelings-idee bij. Maar zobdag ga ik weer op pad, dus dan ga ik hem nog een keer proberen.

Je inderdaad. Andere inlages wil ik inderdaad ook nog, maar voor die 10 minuutjes die ik tot nu toe per keer in het zadel heb gezeten is dat niet zo noodzakelijk :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:15

Gut, paarden aan huis is leuk, maar je ziet wel Ʃrg veel van ze.
Vanmiddag zat ik helemaal in de stress... Walter lag languit in de wei. Op zich is daar niks mis mee, maar toen ik hem er uit haalde om te rijden was hij wel heel sloom. Toch maar opgestapt en wat is het toch een schat van een dier geworden: hij deed echt zijn best voor me. Maar het ging niet echt lekker in de bak, dus de weg op gegaan voor een staprondje. In de hele tijd dat ik er op zat heeft hij geloof ik wel 8 keer gemest.
Na het rijden was hij doodop, hij wilde zelfs niet meer eten. Wilde graag rollen in de bak, maar kon niet meer omrollen. Arm dier. In de wei ging hij ook meteen weer liggen.
Na een half uurtje heb ik hem maar omhoog getrokken en weer een deken op gedaan. Toen ging hij weer liggen. Wel in een wat actievere houding.
Daarna ben ik stallen gaan mesten. Ik zag hem wat alerter worden en nu loopt en eet hij weer.
Toch raar allemaal.
En dan te bedenken dat als dit een werkdag van me was geweest, ik nooit geweten had dat hij vanmiddag zo slecht in orde was :?
Ik stond echt op het punt de DA te bellen, maar mijn gezond verstand zei het nog even aan te kijken.

Natuurlijk voel ik me schuldig dat ik er op ben gaan zitten, van de andere kant heeft het natuurlijk ook zijn darmen in beweging gebracht waardoor hij ging mesten. Ik weet het even niet goed allemaal.

Soms zie je gewoon teveel denk ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:42

wendy ik denk dat het mesten juist wel goed was voor hem dus dat rijden was niet verkeerd en je hebt hem niet overvraagt maar inderdaad op pension of werken, had je niks gezien of gemerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:53

Ik denk dat ie zich wat overeten heeft en daar last van had. Beweging is dan wel goed, maar ik zou hem niet belasten met gewicht, maar eerder aan de longe zetten of een flinke wandeling doen.

Hier de site van Dixie Midnight (die echt eens opde schop moet, veel te druk)
http://www.dixiemidnight.com/
De western uitvoering (die onderste laag dus)
Afbeelding

En zoals het er van dichtbij uit ziet
Afbeelding
Het is dus een opengewerkte structuur die geen vocht opneemt, maar door de opbouw het vocht langs het lichaam af voert. Na het gebruik spoel je hem makkelijk schoon en ook je dekjes worden niet meer zweterig/vies.

Ik heb hem jaren onder mijn westernpad gehad, maar vanwege de toen nog erg holle rug van mijn oudje vormde hij niet lekker onder mijn boomloos.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:53

Ja, dat is altijd een gedoe. Altijd wat met die paarden. Mijn oude ruin had van de wek ineens diarree. Nou heb ik daar spul voor, dus gegeven. Diarree wel weg, al is de mest nog niet wat het zijn moet. Maar hij ligt ook opvallend veel. Verder gedraagt hij zich wel normaal, maar blijkbaar is hij toch niet fit. Dus maandag Laarakker maar weer eens bellen.

En Sjaak kwam naar me toe, had ie weer een winkelhaak in zijn poot... Pfff... Altijd wat. Maar goed, het valt allemaal ook wel weer mee. Geen accute koliekgevallen ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:55

Paarden liggen in het voorjaar beduidend meer als in de zomer/herfst. Zal wel met de dikke wintervacht te maken hebben en afkoeling die de aarde/zand dan geeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:58

Die website werkt echt voor geen meter. De link met prijzen werkt niet, dus nu weet ik nog niks. Ze hebben wel de pad geupdate, zag ik, maar de website mag inderdaad ook wel een x.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:02

Citaat:
Standard Sizes; All No-Sweats are the NEW 2.0 version

OS-000 -- Standard -- 24" x 36" ........................................$139.95
Fits most Western saddles/saddle pads__________________________

OS-101 -- 30"x36"...............................................................$149.95
Fits many ENGLISH saddles/pads/cloths/numnahs_______________

OS-102 -- 34" x 36" ............................................................$159.95
Fits Oversize Western, Cutting Horse, WP show pads_____________

OS-103 -- 36"x36"...............................................................$165.95
Treeless, Dressage, some English________________________________

OS-104 -- 36" x 38".............................................................$169.95
Fits Bob Marshall w. Skito pad for Endurance, Other Treeless, Small Dressage pads

OS-105 -- 36"x40"...............................................................$175.95
For Bob Marshall, Sensation, many other TREELESS

OS-106 -- 36" x 42"..............................................................$179.95
Fits Many Treeless, Some Dressage saddles, Endurance saddles, some Pack, Aussie saddles

OS-107 -- 36" x 46"..............................................................$189.95
Fits Treeless, Dressage saddles, some Aussies, Endurance, Police, and Pack saddles

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:05

Tnx

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:37

Oh jongens toet is ontsnapt! Wilde karev even uitstappen op het fietspad. Mits ik het draad open doe piept toet er tussenuit. .. gvd...
Drukke weg voor het huis. Dus gauw karev aan de muur gebonden. Hysterisch nstuurlijk want toet was weg. .

Denk ja, en nu. Als ik achter haar op loop jaag ik dr juist ri de weg.
Dus omgelopen naar voren zodat ik op de weg stond en recht op toet af liep.

Gelukkig was het gras van d buren heel lekker en liet ze zich makkelijk pakken. Had ik niet verwacht toen z met de staart in de lucht er tussen uit naaide pfieuw..

Beterschap met Walter!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:43

Hier hebben er ook weleens 2 los gelopen toen we de 2 andere eruit wilden halen.
Nu is de weg hier niet zo druk dus is geen ramp, maar vervelend is het wel. Uiteraard lopen ze telkens als je ze bijna kunt pakken weer een stukje verder -O-
Uiteindelijk op de wei van de buren in een hoekje kunnen drijven.

Die dekjes zien er lekker luchtig uit, wil eigenlijk nog eens zoiets voor in de zomer hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:48

Geen hartaanval Tamara?

Ik kan je verhalen vertellen over de ontsnappingsacties van paasei, dat wil je echt niet weten gewoon, soms beschuldig ik haar wel eens van mijn hartklachten... :') :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:01

Phoe nog ik moest wel ff mezelf kalmeren en strategisch bedenken wat eerst te doen..rotpony haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:04

Afbeelding

Vorig jaar kwam ik dikkie dik nog weleens zo tegen als ik sochtends de honden ging uitlaten. Was ze onder het draadje door gekropen.
Nu hangen er 2 draadjes dus kan het niet meer :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:57

Jeetje Karev dat zal idd effe schrikken zijn! Gelukkig goed afgelopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:24

Mijn Welsh piepte laatst ook gauw het hek uit. Gelukkig loopt ze dan alleen op het erf los en kan ze niet de weg op (zit nog een hek). Huppelde ze zo de tuin van onze verhuurster in. Ehm, waar wil je de moestuin hebben dit jaar? Het stukje linksachter in de tuin is al geploegd O:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:21

Altijd ff schrikken als ze niet daar staan waar ze horen te staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:42

Hou op,schei uit...hier zijn de jongens 2x uitgebroken uit de prikweide...

1x omdat een stelletje mutsen het een goed plan vond om in volle galop langs ze te gaan terwijl ze wisten dat ze er stonden. :x _-:(
Dat was echt doodeng omdat ze uit het zicht verdwenen,gelukkig kwam een boer met zijn hooiwagen vanuit de tegenovergestelde richting en hield ze tegen zodat ze de drukke weg niet opgingen.Dat was wel 1,5 km verderop.

1x omdat op zondagmiddag een combine de korste route had genomen en langs datzelfde prikweitje ging :+
Gelukkig stond de schapenweide aan de overkant open zodat ze daar inrende.Wel naar de plek gereden waar de combine moest wezen...bleek bij de boer te zijn die ze de vorige keer tegen had gehouden _O-
Nou ja...alles was gelukkig goed afgelopen en de combine komt denk ik niet meer over deze weg,hij was daar veels te breed voor.

Abby...hoe is het met je vinger?? Ook een keer gehad,steigerde een van de dravers en tikte net mijn vinger aan met zijn hoef.Op dat moment was ik te pissig en bezig met vloeken en corrigeren paard.
Volgende dag moest ik vliegen..."gelukkig" was mijn vinger zo dik dat ik hem niet meer kon buigen :roll:
Had nog van dat plakverband dus zelf maar gespalkt.Zit je dan aan boord met een gestrekte middelvinger _O-
Haarscheurtje en beschadigde ligamentjes,nog tijd plezier van gehad :P
Mooi plekje heb je trouwens hoor...

Ik lees een hoop over zadels...ik heb een anti-sip dekje eronder.Vind wel erg prettig,zadel ligt goed op z'n plek,fijne drukverdeling en niet te dik.

Zag foto's van kindertjes met pony's waarvan er een wel heel stoer de 1x in galop ging.De rest ben ik even kwijt.

Laatste paar dagen was "off'' dagen,gister wel een pak stro laten brengen.Bodem was droog genoeg voor de shovel van de boerman.Fijn in 1x op zijn plek gekieperd.Kunnen we weer even voort,had nog wel maar heb hekel aan misgrijpen.Als het goed is wordt er eerdaags ook mest gereden over mijn gras,is dat ook weer klaar :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:13

Het bemesten van het land moet ik ook een x gaan inplannen. Anders komt er ook niks van. Net als het hout onder het afdak van Beau. Die staat aan de zecontainer het het metaal vinden de vliegen ook heerlijk. Dus in de zomer wil hij er echt niet onder staan. Staat hij in de beandende zon, arm ding. Dus hout erop en dan hopelijk minder vliegen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:14

Ojajoh, ik rij wel met een schapenbontje eronder, ik vind het geweldig.... Maar ik heb een ijslandszadel... Het zal allicht uitmaken, wat voor een zadel je hebt.
Ik heb een L dus die steekt voor mij lekker uit.

Zo, ik ga straks naar het strand.... Misschien heb ik vanmiddag wat leuke kiekjes....
Ga zo eerst mesten, dames staan nu nog te eten. Grapje: mijn wekker niet goed gezet... Was ik er wel heel vroeg uit.

Toen ik nog in Drenthe woonde, had mijn buurman met zijn tracker mijn hoekpaal aangereden. Omdat er niets aan de hand leek, volgens hem, had ie niks gezegd. Totdat er een paar dagen later een storm uitbrak en mijn paal omwaaide. Vanuit de stallen kon ik dt niet zien. Ik laat ze dus los op het land en ja hoor daar gingen ze, met zijn vijven in volle galop! Wat was ik in paniek.

Ze rende richting de weg en zoals in je slechtste nachtmerrie, zag ik een vrachtwagen aankomen.... Ik schreeuwde mijn longen uit mijn lijf naar mijn paard die ik het langst had. Ik riep zijn naam en zei dat ie moest stoppen. Hij stopte en kwam terug, zo kon ik ze allemaal weer vangen. Jeetjemina zeg, dat hoop ik nooit meer mee te maken.

Fijne dag, allen... Houdt alles binnen de draadjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:17

Blij je weer te horen Brenda!
Heb het zelf ook al een aantal weken niet zo super en merk dat ik te veel tob om van alles en niets. Maar komt wel weer goed...

Ik ben voor het eerst in tijden niet alleen lichamelijk moe en versleten, maar ook geestelijk en dat nekt mij echt even.
Ga er maar vanuit dat het betere weer, ook voor mij wat verbetering brengt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:13

Kun je gelijktijdig kunstmest en kalk strooien?

Oh dat overal over tobben ( op paarden vlak dan) herken ik wel.

Had ik eerst bedacht dat het me niks meer kon schelen dat karev stevig is..voelt het nu weer niet goed. En of ik nou veel of weinig voer, stevig blijft ze wel. .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:27

Tegenwoordig kan dat geloof ik wel, vroeger was de samenstelling van de mest anders en ging dat niet samen, tenminste dat heb ik gehoord van onze tuinman paar weken terug.