Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:03

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:46

is dat hun natuurlijke gang Tinky? Krijg er zo het idee van Tennessee Walking Horse bij?

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:51

Mooi Simone! Leuk om te zien ook hoe anderen het hebben.

Wij zijn nog steeds hard aan het nadenken over mogelijke indelingen. Ik wil een loop/schuilstal van ongeveer 6 bij 3,5 maken. Die moet (gezien het perceel) of op het noorden (gedeeltelijk) open of op het zuiden.

Met de opening op het noorden kunnen ze niet over de wei kijken, gaan ze er dan wel in staan? Als ik hem op het zuiden openlaat staan ze in de wind/regen ben ik bang (zon is geen probleem ivm veel bomen). Wat is nu handig? Het oosten wil ik niet omdat de opening dan te dicht bij de weg zit en te ver van het huis af (geen zicht op dan). Het westen niet ivm wind/regen denk ik?

Ijslanders zijn gaaf! Ik wil graag arabieren maar misschien ooit ook wel een ijsje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:53

Als de bomen uit het zuiden de zon tegen houden, doen ze dat ook de wind en de regen :) en als je ze 's winters ook op de wei hebt zou ik geen schuiling op het noorden willen.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:29

Wat is daarvan het nadeel? Koud? Ze moeten wel echt droog kunnen staan, pony is behoorlijk van suiker. Alleen bomen is niet genoeg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:43

ohjajoh6 schreef:
is dat hun natuurlijke gang Tinky? Krijg er zo het idee van Tennessee Walking Horse bij?

Stamt af van de Tennessee ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:19

Molzebeer schreef:
Wat is daarvan het nadeel? Koud? Ze moeten wel echt droog kunnen staan, pony is behoorlijk van suiker. Alleen bomen is niet genoeg.

De Noorderwind is veel kouder (winter) dan de wind die zomers hebt vanuit het zuiden. Regen komt meestal uit het westen en met een flinke oversteek houd je die wel tegen. Desnoods hang je er nog een 'gordijn' voor van schaduwdoek.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:37

Wij hebben met onze stallen bouwen ook rekening met de wind etc gehouden en ik dacht eert nog in al mijn nativiteit "och dat komt niet zo nauw'.. nu ben ik ZO blij dat we de luiken in de luwte hebben.. zie nu ook dat de vorige bewoners met het aanleggen van de tuin en de bomensingels ook echt aan dit soort dingen hebben gedacht, scheelt echt veel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:46

Die van mij hebben de deuren op het ooster, maar dat kon helaas niet anders als ik er zicht op wilde hebben. De schuiltent staat op het noorden omdat die achter de stallen het beste stond. Dus soms is het gewoon niet anders :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:49

Ja precies, het moet ook maar net kunnen en passen natuurlijk! :j

Bij iedereen hier ook weer zoveel water gevallen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:51

Hier ook blij hoe de vorige eigenaren de kapschuur neer hebben gezet.Enkele keer wel eens sneeuw binnen gehad maar over het algemeen prima.
Ook blij met kuildoek dat ik aan de andere zijde heb gemaakt.Kan opgerolt of compleet verwijderd worden.Makkelijk met evt plaatsen ruwvoer of spullen.

Kuildoek is een zeer goed en goedkoop alternatief voor winddoek,als je tenminste kunt omzomen ;)

Hier zwembad :+ Gelukkig loopt meeste snel weg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:51

Ik had de paarden net bix gegeven en de ene met een vooruitziende blink onder het afdak geparkeerd :) Want ik zag met recht de bui al hangen :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:55

Hihi, hier is de paddock ook meestal aardig snel weer droog. De wei achterop is ook droog maar dat gras wil ik nog even bewaren.. dilemma! :P En sneeuw, heerlijk! Daar hou ik van! Lekker naar het bos en genieten, mijn Noorse volbloeden vinden sneeuw ook echt helemaal te gek!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:44

Ik heb een tijd terug een ritje op de Veluwe gemaakt met een IJslander. Heel apart die gangen.

Vandaag de laatste platen van mijn trailer verwijderd en de nieuwe besteld. Weet niet wanneer ze komen. Dus in de tussentijd maar verder met de kap.Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:52

Zo, dat is een mooi projectje! Heb je ook een 'voor' foto?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:24

Voor de opening van je stal, kun je( ietsje verderop dus) ook nog een schutting zetten tegen de wind.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:31

Kvulden...wat ziet zo'n trailer er eigenlijk zielig uit zo gestript :=

Mooi projectje

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:57

Afbeelding

Ik kon zo geen foto van dichterbij vinden ;-) Dit is voor af. De platen waar rond om aan de zijkant zo'n 20cm doorgerot. Op de bodem die ook helemaal verrot was was een andere vloer overheen gelegd.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:28

Bedankt voor de tips! Dan maak ik denk ik toch de opening op het zuiden, dan hebben ze ook perfect zicht op het weiland. Vanuit het huis kan ik ze dan weer niet zien maar dat kan alleen met de opening op het westen en dat lijkt me echt niet fijn voor ze.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:38

Kvulden, dapper project......ooit eerder gedaan zoiets?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:40

Mooi opknap projectje! :D Ben benieuwd hoe je het project bevalt en hoe hij uiteindelijk wordt.
Ik ben ook opzoek naar een trailer, en ik zit ook te denken aan een opknapper, heb hier de tijd en ruimte genoeg.

En goede morgen trouwens! Elke ochtend komt hier de paardentrein langs de deur. Over het hooispoor.
Afbeelding

Als ze het op hebben zet ik ze in de grote weide.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:45

Jadybabe schreef:
Kvulden, dapper project......ooit eerder gedaan zoiets?

Nee geen trailer, maar ik doe het zelf graag. De projecten worden steeds groter ;-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:47

Haha wat een leuk gezicht chasey...

Pff ik ben trailermoe... Die van ons is nu 12x weggeweest en het remprobleem is nog steeds niet opgelost... Denk dat we maar een andere moeten kopen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:04

bij opening op het zuiden wil het ook helpen een flinke overstek te nemen.
Als je dan bij erg slecht weer een stuk windgaas/kuildoek aan die overstek of overkapping kan hangen kunnen de paarden er via de zijkanten in en uitlopen en toch nog wat zien door het windgaas/kuildoek.

Ik heb te weinig overstek, maar wel aan zowel zuid als noordkant deuren. Eventueel kan ik dus afhankelijk van e windrichting bepaalde deuren sluiten en andere deuren openzetten. Doe ik dat niet dan regent of sneeuwt het met harde wind soms wel tot 2,5 meter naar binnen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:12

Jullie hebben gewoon een uitzonderlijk geval denk ik Sure.
Testen hun hem zelf niet dan? Lijkt mij dat je als bedrijf ook zoiets test voordat je de eigenaar belt om hem te komen halen.

Ons huis is momenteel een aardig project dus daar hoef ik eigenlijk geen opknap-trailer bij :D maar we moeten we een keer gaan kijken voor een trailer of vrachtwagentje (dan wel een echte en geen B rijbewijs versie) maar daar mag m'n vrouw niet mee rijden dan dus dat moeten we nog ff bekijken.

Het hooi dat hier al weken in de wei staat raken ze niet aan omdat er gelukkig weer wat gras staat, maar is wel een beetje zonde van het hooi dat nu nat begint te worden.

En er heef er weer eens eentje wat, en geen idee wat. Zitten allemaal bultjes op z'n hoofd en korstjes van het pus ofzo dat eruit is gekomen en z'n neus is verbrand.. Dus zal wel ergens doorheen gegaan zijn waar hij niet zo goed tegen kon, vraag me alleen af wat dat dan is geweest.