[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:27

Olympia: precies dat! Volgens sommige is gras zo'n beetje vergif maar ik zie dat onze paarden in het voorjaar al echt gras behoeften krijgen en ben blij dat we ze daar in kunnen voorzien!

Die greppel ziet er trouwens super uit wij willen dat op enkele plekken ook gaan doen tegen de nattigheid. Hoe breed en diep is het?

Matheno

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:28

Hebben jullie allemaal een vergunning moeten aanvragen voor de PP op een stuk agrarisch perceel?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:47

Afbeelding
Afbeelding
Ik kan het niet zo goed inschatten. Maar hier kun je het wel goed zien denk ik?

En idd. De mijne kunnen niet onbeperkt op gras. Maar wel elke dag twee uur. Ze kijken daar zó naar uit!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:20

Mooi Olympia, ga je de rand eventueel nog met struweel beplanten, of wilg in de greppel?
Balen dat je persoonlijk zo wordt aangevallen. Ik geniet altijd van jouw verhalen over het hoe en waarom en de mooie en slechte dagen op je PP.

Hier ook beperkt gras, ze kijken er echt naar uit.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:13

Mooi verwoord Olympia. Ook een van de redenen dat ik fanatiek meelezer ben maar zelf niet zo veel plaats, je kunt het toch nooit echt helemaal goed doen. Ik reageer en vraag wel regelmatig op FB, maar als je op de simpelste vragen alleen maar "kom naar mijn open dag" krijgt dan houdt het voor mij wel op. En hoor van meerdere mensen dat het in het echt bij henzelf ook vaak niet zo is als het wordt gepreekt en de meningen ook steeds veranderen. Geen probleem want iedereen komt tot nieuwe inzichten maar het wordt dan meteen als de enige mogelijke waarheid gebracht en niks gerept over die eerdere enige mogelijke waarheid zegmaar :o

Ik vind jouw verhalen altijd goed, je hebt het prachtig voor elkaar en bent open over keuzes en struikelblokken. En wat betreft weide ben ik helemaal met je eens, zonder optie tot gras zou ik mijn paarden niet aan huis zetten. En uit ervaring merk ik, er zijn echt niet zo veel paarden die helemaal niet tegen gras (op goed onderhouden wei) kunnen. Dat zijn er echt maar heel weinig.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:50

Het is zo zonde dat een aantal van die fanatiekelingen die alles moeten bekritiseren het verklote voor de rest, we doen het toch allemaal om een betere plek voor onze paarden te creëren.

En ja dan heb je ook altijd mensen die er commercieel iets uit willen halen, zichzelf tot goeroe benoemen en ineens hun mening als de enige waarheid pretenderen en zakjes zout voor €25 verkopen. Prima, maar verkoop het dan niet alsof iedereen die dat niet aan zijn paard aanbiedt een dierenbeul is.

Matheno, denk ik afhankelijk per gemeente wat er wel en niet mag op je agrarische perceel. Hier het geluk dat alleen het achterste deel agrarisch is, dus alles wat daar niet mag, doe ik op het voorste deel ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:43

Ja het is wel een hype wat dat betreft. Ik vind daar ook wel iets van. Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en doet wat hij kan. Ik doe kennis op, kijk wat bij mij past, deel mijn kennis ook, maar wie ben ik om iemand dan te zeggen hij of slecht voor zijn paard is als het anders gedaan wordt :+

Hier ook gras. Maar wel beperkt, waardoor ik prima toe kan met 5 kleine weitjes en dus minder grasruimte dan wanneer mijn paarden beter tegen gras zouden kunnen.

Daarover trouwens… een week of 4 heeft Jim koliek gehad. Waarschijnlijk van het nattige gras. Ik merk dat ik het echt heel spannend om ze weer langer op het gras te zetten. Het liefst zou ik ze er een dagdeel of max 6 uur op willen. Ik ben wel gaan opbouwen en zit nu op 2 uur. Maar vind het een beetje spannend om dat weer verder op te bouwen. Zeker nu de ochtenden weer natter zijn en de avonden eerder komen.
Tot de koliek stonden ze overigens het jaar rond op de wei. Soms een paar uurtjes, soms maar een half uurtje, afhankelijk van het weer. Daarom kwam die koliek ook zo als een verrassing.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:07

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het zo voelt. Het leidde bij mij tot nog meer vraagtekens bij de manier waarop ik paarden houd. En ik ben al zo’n denker en perfectionist :') daardoor werd ik soms best eens terug gezet door mijn man.

Simpel voorbeeld: onze buuv heeft een hele heg met laurier. Fijn voor de privacy, maar ik heb er echt wel stress van gehad ivm de giftigheid. We zijn drie jaar verder en de paarden hebben er nog nooit aan gegeten. De hele giftige plantenhype heeft me veel extra plantenkennis bezorgd, maar ook erg veel stress.

Ik probeer er nu wat relaxter mee om te gaan en te vertrouwen op het instinct van m’n paarden. Dat was ik een beetje kwijt geraakt.

Overigens lees ik erg graag mee met anderen en doe ik graag inspiratie op. Ook van fouten leer je.

We hebben nu trouwens ons drainage zand wat we niet gebruikten óf heel stom óf heel slim ingezet. Dat moet nog blijken _O-
We hebben voor de schuilstal een nat stuk. Het woudzand hebben we afgeschraapt, drainage zand erin en woudzand er weer op. Mengen van zand is wel een dingetje, maar we hadden gelijk een test toen er 51mm regen viel. Opvallend was dat juist dat stuk droog bleef. Het woudzand spoelde niet richting de greppel, wat op andere plaatsen wel gebeurde omdat er nog geen gras groeit langs de slootranden. Ben erg benieuwd wat dit in de herfst gaat doen. Zie de foto hieronder. Je ziet aan de sloot wat ik bedoel.

Afbeelding

@Belker (was jij dat?) langs de bak en slootrand heb ik graszaad gestrooid. De greppel langs de weide moet nog. Het groen wat jij voorstelde ken ik niet. Zal eens even kijken wat dat is :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:17

Googleactie later, struweel is struikgewas _O-
De struiken (inclusief ontplofte wilg) staan aan de andere kant van de sloot. Tussen de struiken ligt een waterkering van het zand uit de greppel (mocht niet van het waterschap, toch gedaan, omdat zij van hun probleem ons probleem maakten). Langs de bak heb ik geen ruimte meer helaas. Vandaar gras. Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:56

Ik lees overal een beetje bij. En doe dan wat bij mij en mijn paardjes past.
Maar soms slaat de twijfel even toe.
Ik heb ze in de wintermaanden aan huis staan op 2500m2 daar bouwen we een mooi paradijsje voor veel bewegingsvrijheid.

In de zomer maanden staan ze 24/7 op de wei bij vrienden van ons.
Ik heb thuis nog 3 kleine weitjes die ik gebruik om ze aan het gras te laten wennen.
In mei zijn ze daar heen gegaan en 1 oktober komen ze weer terug. De avonden worden wat kort om nog wat met ze te kunnen doen.

Ik vind gras erg fijn en zeker voor mijn oudje van 31.
Daar doet ze het het allerbeste op.
Onze fjord doet het er iets te goed op haha.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:14

Hier bos perceel, waar langs de track laurier en Hulst staan. Ze nemen een enkele keer een hapje als het hooi op is, maar vooralsnog geen problemen gehad. Qua gras, ik wil heel graag gras hebben/houden, maar heb maar 1500m2 weilandje. Omdat ze daar naar verhouding weinig kunnen staan, vraag ik me ondertussen al drie jaar af of ik er niet beter aan doe om de track uit te breiden en nog minder weiland te hebben, gezien ze de meeste tijd toch op de track doorbrengen. Elk jaar denk ik, ja, maar als het echt goed geworteld is, dan kunnen ze er jaarrond periodes op en zomers de hele dag. Afgelopen jaar definitief glad getrokken en ingezaaid, theoretisch zou het dan volgend jaar goed genoeg moeten zijn - nu is het op best veel plekken alweer kaal, dus wil binnenkort door zaaien. Afijn, ik ben er nog steeds niet over uit :+

Ander vraagje - met het kalken heb ik vorige keer aegir zeeschelpen kalk gekocht, maar dat is niet zo makkelijk te krijgen, en ik vroeg me af wat überhaupt het verschil is met gewoon gebroken schelpen zoals je die ook voor kippen koopt. Weet iemand hier dat?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:07

Jade, dat vraagstuk heb ik dus ook. Ik ben nu begonnen met de buitenrand meer te beplanten met eetbare struiken. Verder zaai ik nu een buitenstuk door zodat ik ze dat zomers in de weekenden kan aanbieden. Dit is bufferrand tussen de bedrijven en waar de paarden lopen en meestal begroeid met metershoge brandnetels en bramen. De bramen en brandnetels gaan meer richting de eikenwal en blijven buffer maar wat verplaatst.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:00

Ik heb dat dit jaar dus wel gedaan.
Heb een extra pad gemaakt dwars door het stukje gras. Dat is nu dus in drieën verdeeld.
Maar hebben ze inderdaad een stuk meer variatie en bewegings ruimte op de maanden dat ze toch niet op het gras kunnen omdat ze het anders kapot lopen.
Na 3 jaar de knoop door gehakt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:55

Iemand hier met verstand van wormen? Mijn paarden zijn drie jaar schoon op rij ‘wormvrij’. Lang leve dagelijks poep scheppen. Maar deze week testte de halve Haf ineens ‘positief’ op bloedworm. Nou goed, de telling was 50 en het advies niet ontwormen. Merrie is ‘schoon’.

Ik vind het raadselachtig. Enig idee hoe dit kan?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:15

Ja dan is er 1 eitje in het hele sample gevonden:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:24

Heel simpel, wormen in de eileggende levensfase zijn er niet altijd en dat eitjes leggen doen ze ook niet voor elke hoop die uit het paard komt.
Hoe ziet paard er uit? En wordt er wel 1x/jaar ontwormt met breedspectrum tegen ook lintworm en horzel?
Wil je een goed beeld krijgen van wormenbesmetting, dan is het zelf leren en 5 dagen lang 2x daags testen elke 6-8 weken of bloedtest laten doen door DA 1-2x/jaar.
Eenmalige test zegt dus lang niet alles. Niet voor niets dat bij dier dat het slecht doet ontworming een van de eerste dingen is die DA zal doen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:33

Dank voor de reacties. Paard blaakt van gezondheid en energie. Ondanks goede testresultaten krijgen ze in de winter Pramox (even uit m’n hoofd).

Moet ik nu de tests in twijfel trekken? Ik doe dat vier keer per jaar namelijk en altijd goede resultaten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:49

Er zitten stomweg beperkingen aan een wormentest en geen enkel paard heeft 0,0 wormen. Dat er dus deze keer een bewijs is gevonden van het feit dat geen enkel paard echt wormenvrij is, is niet zorgelijk samen met een goed weidebeheer, dier dat er verder goed uitziet en een preventieve ontwormen per jaar.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:49

Thanx. Dan ben ik wat geruster. Volgende test even afwachten :-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 08:54

Olympia96 schreef:
Iemand hier met verstand van wormen? Mijn paarden zijn drie jaar schoon op rij ‘wormvrij’. Lang leve dagelijks poep scheppen. Maar deze week testte de halve Haf ineens ‘positief’ op bloedworm. Nou goed, de telling was 50 en het advies niet ontwormen. Merrie is ‘schoon’.

Ik vind het raadselachtig. Enig idee hoe dit kan?

Wij hebben zelf de cursus mestonderzoek gedaan (en die wordt hier jaarlijks bij ons op locatie door mestcheck gegeven)

Mestonderzoek is niet 100% waterdicht en de manier waarop je het moet doen is gevoelig voor fouten.

Bijv je moet een mengsel maken van de mest en speciale vloeistof dat zeef je dan dan meng je dat en dan zuig je het op. De eitjes gaan drijven op de vloeistof stel je mengt niet goed en je zuigt op de bodem van het potje op krijg je 0 eitjes want die drijven op de bovenkant.

Ik zeg niet dat het bij jou het geval is, maar het zou kunnen. Soms heb je gewoon paarden die altijd lage ei uitscheiders zijn.

Echter hebben wij ook eens een paard gehad die bij een bedrijf uit kwam als vrijwel schoon een maand later deden we het zelf bij cursus en veel hogere ei telling zelfs meermaals opnieuw gedaan en bleef hoog. Dan vermoed ik toch dat dat bedrijf ergens een foutje heeft gemaakt.

Mijn advies is 2 dingen ergens door iemand anders eens laten onderzoek als zijnde 2nd opinieonderzoek.

En zelf mestonderzoek leren doen dan heb je het altijd zelf in de hand!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 08:57

tamary schreef:
Heel simpel, wormen in de eileggende levensfase zijn er niet altijd en dat eitjes leggen doen ze ook niet voor elke hoop die uit het paard komt.
Hoe ziet paard er uit? En wordt er wel 1x/jaar ontwormt met breedspectrum tegen ook lintworm en horzel?
Wil je een goed beeld krijgen van wormenbesmetting, dan is het zelf leren en 5 dagen lang 2x daags testen elke 6-8 weken of bloedtest laten doen door DA 1-2x/jaar.
Eenmalige test zegt dus lang niet alles. Niet voor niets dat bij dier dat het slecht doet ontworming een van de eerste dingen is die DA zal doen.

Niet helemaal mee eens. Sommige parasieten kom je indd enkel de eitjes per toeval tegen. Maar over het algemeen kom je bloedworm eitjes toch wel altijd tegen die leggen namelijk constant. Dus die zullen in hoop 1 gemiddeld net zoveel aanwezig zijn als hoop 2 en 3. Spoelwormen opzich ook maar die zijn via mcmaster methode iets moeilijker te vinden en dan is advies bij 1 ei al ontwormen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:51

Ik laat het bij Worm&Co doen altijd. Ga de volgende even in de gaten houden. En het zelf leren doen vind ik ook best een optie eigenlijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:28

Iemand interesse in bodemverbeteraar van Innogreen? Heb 2 zakken over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:46

Ir111 schreef:
Iemand interesse in bodemverbeteraar van Innogreen? Heb 2 zakken over.

Wat doet dat? Even Googlen, wellicht is het wat voor ons.

Oh wacht, ik geloof dat het iets anders is als dat ik dacht. Ik dacht dat dit dat spul was wat je bijv over een stinkende plasplek kan gooien tegen de stank, maar zo te zien is het wat anders :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:53

Nee, je gebruikt t om de bodem beter te maken bij nieuwe aanplant bv.

Jij bedoelt effectieve micro-organismen denk ik.