Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:56

Hooi zak hangt in de schuilstal en op het harde staat een ibc bak voor hooi als het mooi weer is.
Automatische drikbak hangt hier aam zo’n klein zwart verkeerspaaltje. Zit vast met draadeind

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:09

Vrouwen trubbles... Sterkte... Ik heb laatste x ook 3 herinneringen gehad voor BMHK onderzoek... Ik was zo klaar na de laatste zwangerschap van al dat gedoe aan mijn lijf dat ik het genegeerd heb. Misschien toch alsnog maar een keer heen.

Sterkte

Hier al heel veel jaren geen hormoonpillen meer. Werd er depri van en kwam aan.

Anke beterschap. Minderen is verstandig... Ik ben van 8 terug naar 5 gegaan twee jaar geleden en dat scheelt al heel veel...

Hier erg druk geweest. Veel Verjaardagen in gezin en familie, een vriendin in vriendengroep overleden, geblesseerde paard moest opgebouwd in training en dat ging niet soepel. (Maandag weer naar kliniek om verder te laten kijken want aan de longe gaat redelijk in draf en galop maar onder zadel stapt ze terughoudend en krijg haar amper in draf en zakt dan weg, is niet regelmatig en gaat het liefste gelijk weer stappen of stilstaan.

Had geen gastouder meer voor de jongste sinds de kerst dus die moest 3x per week mee met trainingspaardje naar de binnenbak. Toen wennen op school en na de voorjaarsvakantie hele week naar school. Nog een pittige week en hopelijk dan meer rust.

Het enige dat echt positief voelt is de ontwikkeling van het trainingspaardje. Elke week zat er vooruitgang in. Hij wordt sterker, gaat steeds gedrageneren lopen en wordt steeds mooier. Binnenkort gaan we ons eerste oefenwedstrijdje buiten rijden. In november binnen B geprobeerd en nu gaan we voor de L2. Met les gaan de proefjes al erg fijn. Maar dat is veilig in de binnenbak zonder wedstrijdzenuwen en weinig prikkels. O:)

In mei komt hij met zijn mama een paar weken bij mij thuis logeren en daarna vraag ik de startkaart aan. Ben benieuwd! De eigenaresse is in elk geval erg tevreden en enthousiast en heeft er zin in. Voor mij fijn. Geen gestress of ik wel een voorlezer kan regelen en hulp mee op wedstrijd. Heerlijk!

Zo, zijn jullie weer bijgepraat :o

De bouwers en klussers succes!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:16

Automatische drinkbak heb ik niet.
Misschien maken we dat nog een keer.
Ik zou hem zo kunnen aansluiten aan de pomp.

Anke hoeveel ponys heb je nu op t moment en hoeveel veulens verwacht je nog?
Kan me voorstellen dat het veel werk is in je eentje.
Ik vond 2 kleintjes en 2 grote al veel werk alleen.
Daarom puck vorig jaar verkocht.
Ik denk dat ik Summer ook ga verkopen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:50

garffpamela schreef:
Nog 2 weken en dan staan er bij ons paarden aan huis :)
Straks zal ik wat foto's plaatsen.

Nu even een vraagje. Hoe hebben jullie automatische drinkbakken opgehangen buiten? Ik wil dit aan een biels bevestiging in de paddock en dan aan de andere kant van de biels een bak voor het weiland. Alleen weet ik dan even niet hoe ik het met het schriklint moet doen.

En nog een vraag, ik heb slowfeeder netten voor de paddock, waar hebben jullie die hangen in de paddock. De paddock is 15x25.

fotos zijn welkom :)

Oké ik heb het gevoel dat ik dit al ooit gevraagd heb maar toch: Garff als in Garff Clydesdales?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:12

Ik heb een tijdje een automatische drinkbak geprobeerd maar die hele bak verdween in de mond van ons trekpaard :+
Nu met de grote waterbak van 600 liter valt dat niet mee :Y)
Deze werkt gewoon met vlotter dus is eigenlijk ook automatisch. Zet er 2 IBC tanks naast en ze kunnen even vooruit.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:12

De teller staat momenteel op 22.
Nog 2 veulens op komst.
2018 was sowieso de bedoeling als balansjaar.
Soms lopen dingen anders dan je plant/verwacht.

Ik vind 10 een mooi aantal.

Hier geen elektrische drinkbakken.
Dus tuinslang thuis en verder zeulen met jerrycans.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:17

Halleluja dat zijn veel ponys :wow:

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:22

Granoek schreef:
Oké ik heb het gevoel dat ik dit al ooit gevraagd heb maar toch: Garff als in Garff Clydesdales?

Ja klopt, ik heb je ook op Facebook

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:19

Anke, heel veel beterschap, das echt balen ziek zijn en toch de paarden moeten verzorgen, enne 22 is echt megaveel. Niet te doen (in mijn ogen). Ik ben ook niet echt topfit en 2 is nog best veel (in combi met werk/kids/eigen leven). Hopelijk knap je snel op en ga je een goede balans vinden. Trouwens ik ben wel fan van de huisarts bij jou in de buurt. Echt een rappe en ik word altijd goed geholpen.

Hier is 2 kids ook wel druk zat. Mmm nu ik het allemaal zo lees zit ik me te bedenken wanneer ik nog een uitstrijkje liet maken. Moet ik me toch eigenlijk in mijn agenda zetten....

Ik was supergoed bezig mijn mijn fjordje. Maar helaas pindakaas....ik heb me laten klein krijgen door het weer en tijdgebrek en mijn eigen rug. Ik had zo veel last van mijn rug dat ik nu serieus actie ga ondernemen. Het plan is om 3x per week te gaan sporten in de hoop dat het hiervan verbeterd (de rest heb ik al allemaal geprobeerd). Ik vind het nu lastig om een combi te vinden. Paardrijden zou ik eigenlijk ook 3 x per week moeten doen om het leuk te houden en mijn fjordje een beetje in conditie te houden (en niet tonnetje rond -O- )

automatische drinkbakken zitten hier wel in de stal maar ik heb ze uit gezet. Mijn fjordje vond het lollig om iedere keer de stallen blank te zetten. Dus nu drinken ze fijn uit een bak met water.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:46

Goedzo chasey dat je naar de huisarts gaat!

Mijn hemel anke hoe doe je dat?? 22 pony's?

Ik vind het al zonde dat mijn mini staat te niksen en ik er alleen werk van heb. Helaas is alleen houden ook geen optie.

Zoefie jouw post had de mijne kunnen zijn. Voor de winter liep mijn lieve tinker super fijn. Lekker aan het lessen. Afgelopen winter weinig gereden en nu kan hij niet eens een rondje galoperen in de bak. Ook wil ik mijn hardlopen weer oppaken waar ik mee gestopt was vanwege de kou. Ik krijg er zoveel meer energie van. Helaas ook troubles wat betreft lessen. Op de stal waar ik de bak huur geen fijn lesgeef mens aanwezig. Nu kan ik wel verder weg een bak huren maar dat is 20 minuten stappen en jammer genoeg ligt er ook geen spring materiaal meer, wat ik juist leuk zo vinden. Zit dus in dubio en kan geen keus maken wat te doen.

Chasey jij composteerd toch je mest? Kun je mij vertellen of jij al je mest kwijt kan met bemesten en op hoeveel m2 wei. Ik heb geen idee hoeveel compost je kwijt kan op hoeveel wei. Wellicht kan ik ook de zomer composteren en einde seizoen bemesten en in de winter afvoeren?
Jouw veestapel formaat lijkt nogal op de mijne ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:45

Centered Riding
Dat gaat ook jou helpen met het voorkomen van pijn/blessures.

Huisarts in Nieuwstadt?

Fijne lesgever waar je een klik mee hebt is wel belangrijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:53

Fijne instructeur is mega belangrijk. En ook dat kan veranderen. Ik kreeg al 15 jaar les van dezelfde die wat pusheriger was en resultaat wil. Dat paste voorheen echt bij mij. Nadat ik bang werd durfde ik veel dingen niet en zag ik tegen het rijden op. Een andere instructrice die ik kende gevraagd en zij begrijpt mij en ik kom nu zoveel verder op een andere manier bij haar.

22 zijn er genoeg. Met minder paarden ben je ook een stuk minder afhankelijk van die verzorgsters en kun je het zelf af.

Balans vinden tussen privé en rijden is lastig, zeker in de winter. De klok word verschoven dus langer licht en dat scheelt al veel bij mij.

Ik werk sinds 3 mnd ergens anders eb zit daar 10 uur op een niet verstelbare stoel zonder pauze. Dat is ook funest voor mijn rug. Goed in beweging blijven is hier de truc.maandag hoor ik of mijn nieuwe baan doorgaat. Terug de paarden in! Totaal anders maar zo vertrouwd nu hopen dat mijn wensen en hun idee op 1 lijn komen qua loon en voorwaarden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:58

Nick is nu na de winter ook helemaal weer op 0.
Ook niet veel gereden. Hooguit wat stapritjes.
Moet het dus ook compleet weer opbouwen. En mijn eigen conditie is op het moment ook niet top.

Gelukkig heeft Daan zich opgegeven voor survival clinics, want hij wil de vikingrun ofzoiets doen. Dus ook hij moet trainen. Gaan we samen doen :D
Ik met peerd hij met de benenwagen.

Ik gebruik de mest voor de moestuin. Niet voor op de weide.
Ik kan de mest wel aardig kwijt op de moestuin. Maar over hoeveel m2 spreken weet ik niet.
Op dit moment niets aan de moestuin gedaan, omdat in april de loonwerker komt en alles compleet veranderd. En ook de moestuin wordt verplaatst.

Volgende week gaan we officieel tekeken bij de notaris voor de weide! Dan is het rond :D
En kunnen we er wat moois van maken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:59

10 uur zitten op een nietverstelbare stoel? Ohh vreselijk! Ik zou gestoort worden.
Zitwerk vind ik sowieso al een ramp.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:03

Ik composteer wel en dat gaat de wei op. Het 5 paarden, ong 2500 m2 gras en daar spaar ik 3 maanden mest voor. Dat gaat dan op de wei. De rest wordt afgevoerd. Ik bemest 1 x per jaar (moet nu nodig weer gedaan worden)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:28

Ook ik composteer de mest.
Ik gebruik een gedeelte voor de moestuin, het meeste, en de rest gaat over de wei, nadat ik er eerst courgettes en pompoenen ed op heb laten groeien.
5 ponies en 1,2 ha. Als je echt alles wilt bemesten, is dit te weinig compost. Ze noemen dit een lichte bemesting. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:00

garffpamela schreef:
Granoek schreef:

Ja klopt, ik heb je ook op Facebook

Jaaaaaaaaa nu heb ik hem! Foei foei ik ben zo slecht in links leggen _O-
Wist niet dat zij een Garff was! Zij hebben ook een facebookpagina trouwens, die fokster heeft hem opgericht.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:28

Ik composteer ook (voor het eerst) mijn hoop was gister 60 graden *\%/* Ik helemaal blij. Hoop krimpt zo hard dat hij nauwelijks groter lijkt te worden ondanks 2 kruiwagens erbij per dag. (3 pony's).

Leuk veulen! 22 pony's lijkt mij niet te doen. Ik vind 3 al te veel.

Mijn zoontje gaat nu ook naar school. Super! En hij vindt het zo leuk.

Hoop dit weekend weer eens te gaan rijden.. Redelijk weer dacht ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:47

22 ponies lijkt me ook echt vreselijk. Ik heb er 5 en ik zou graag terug gaan naar 3. Alleen wil ik niks verkopen en liever ook niet dat er iets dood gaat := . Dus voorlopig heb ik er dus 5. Vorige week waren er 2 een dagje logeren; zó scheelt dat een werk! Maar voorlopig dus 5. En hopelijk knap ik zelf ook wat op, want dat scheelt ook de helft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:48

Ik vind 2 paarden helemaal goed. Meer wil ik ook echt niet, ik moet ook nog werken en sporten, en verbouwen, en.... :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:50

Wendy schreef:
Ik vind 2 paarden helemaal goed. Meer wil ik ook echt niet, ik moet ook nog werken en sporten, en verbouwen, en.... :')

Precies dat!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:59

Ik heb er 2. Qua werk een mooi aantal maar ze kunnen niet alleen blijven en dat maakt dat ik wel eens over een 3e nadenk. De ene is hierin wel leebaar en de ander wellicht ook maar die kan zomaar in blinde paniek schieten. Dan ga ik liever voor gemak. Die kan namelijk prima alleen mee op stap maar niet alleen achterblijven

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:06

Flew schreef:
Wendy schreef:

Precies dat!

Jep wij precies zo.
Heb Summer nu op de boktmarkt staan en ook al reactie.
Maar dan kijk ik naar haar en dan denk Ik, hmm tis toch wel een heel lief ding _-:(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:09

Vriendlief zei hier gisteren weer eens voor de grap dat hij er wel een pony bij wil :')
Eigenlijk wil ik dat ook wel, maar is niet iets wat ik zou moeten doen. :+

Bijrijdster heeft voor de 2e keer deze week afgezegd, op zich geen probleem maar de angst dat ook zij het helemaal af gaat laten weten slaat meteen weer toe -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:18

Wat vervelend van de bijrijdster!
Ik begin niet aan bijrijdsters. Word ik veel te onrustig van.

Als het aan David ligt komen hier nog 2 pony's bij. Vorige week had ik hem van school gehaald en vroeg hij zich af waarom wij maar 2 paarden hadden. Hij wil er wel voor ieder gezinslid 1.
Heb hem uitgelegd dat dat echt niet kan qua kosten. Hij snapte het wel, maar stiekem leek het hem heel leuk!
En zoals het nu is is het goed. Nick en Bliksem zijn super stel zo samen. En zijn samen heel makkelijk te verplaatsen, super braaf ed. Kunnen uit elkaar als er 1 op pad gaat.
Vind het wel prima zo.