Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:26

Zo doe ik het ook. De boerenbond (heet hier welkoop) heeft bietenpulp van hun eigen merk. Er staat een koe op de verpakking, maar het is wel degelijk geschikt om aan paarden te voeren :j

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:32

Vandaag weer nieuwe bietenpulp gehaald. Vroeger was de zak van Besterly, nu van De Heus. Kost iets van 8 euro voor 20 kilo. Wij maken het vandaag klaar voor morgen. De reden waarom we het voeren? Om wat poeders en lijnzaadjes te laten plakken aan de rest van het voer. Ze krijgen een 'handje' geweekte pulp per paard. Drie keer niks dus.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:47

Nu alles daadwerkelijk afgesproken is, kan ik het hier wel melden. Buddy gaat voorlopig even bij Kirrr logeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:42

Yontheke schreef:
Nu alles daadwerkelijk afgesproken is, kan ik het hier wel melden. Buddy gaat voorlopig even bij Kirrr logeren :)

Huh? Ik dacht dat Jenny hem wel een plekje wilde geven? Of gaat hij daarna naar haar toe?

In ieder geval fijn dat je een plekje voor hem hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:43

Ik wil wel een beetje bietenpulp testen bij mijn jonkie. Iemand enig idee of er ergens proefzakjes te koop zijn?"

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:34

Pb je adres even [***], dan stuur ik een beetje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:36

Hilary schreef:
Pb je adres even [***], dan stuur ik een beetje op.

Je hebt pb!

Bedankt voor je hulp :j !

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:12

Super dat iedereen elkaar zo helpt hier!! Echt top!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Vind dit in m'n hooi -O-
Iemand die weet of 't wel of niet jkk is? -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:35

Niet met 100% zekerheid, maar het lijkt er verdacht veel op.... eigen hooi of ingekocht?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:40

Ingekocht.. het blijft natuurlijk lastig te zeggen zoals het gedroogd is.. bladeren zijn moeilijk te vinden.. maar ik weet niet of ik het risico wel wil lopen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:42

Die verkleuring onder aan de stengels heb ik vaker gezien bij jkk, vandaar mijn vermoeden. Maar ja, zeg het maar... enige manier waarop je er achter komt is testen.
Heeft de verkoper een test gedaan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:42

Als ik die steel zie lijkt het idd op jkk. Je kunt het voor de zekerheid nog laten testen..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:48

Ik heb de verkoper foto's gestuurd en zij wisten het eigenlijk ook niet zeker.. dus denk niet dat zij getest hebben..
Ik mag de pak terug brengen als ik het niet vertrouw gelukkig.. maar heb maandag pas na trekhaak en paardjes moeten eten xD
ik heb nog meer stengels gevonden.. zo 4 in 1 plak zonder echt te zoeken..

Dit is een foto met links wat in het hooi zat.. rechts jkk wat ik nog had liggen in de vuurton.. die zijn alleen niet geperst..

Afbeelding

En dit zijn de stengels die ik gevonden heb nog eens.. die okseltjes herken ik alleen niet zo..

Afbeelding

En dit is blad met bloem

Afbeelding

Dit is het zaad van beide planten.. lijkt wel verdacht veel op elkaar -O-

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Licor op 08-10-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:01

Hmm, wat dat betreft jammer dat wij alle jkk's al een kopje kleiner hebben gemaakt, anders konden we vergelijkend onderzoek doen. Misschien dat er nog eentje op het naastgelegen perceel staat, of anders in een wei vlak tegen het bos aan. Als ik er morgen aan denk, zal ik even een foto maken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:03

Ik heb mijn post even aangepast.. wij hadden nog jkk liggen.. Het lijkt er zeer op maar blijft lastig te zien.. t een is geperst en het andere niet.. En ik denk dat de ene plant jonger was dan die van ons

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:12

Dat watuit het hooi komt heeft idd vrij dikke stelen dus die heeft wel even gestaan. Is dat 1e snee hooi?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:16

Ik denk eerste snee ja.. weet het eigenlijk niet zeker.. dit pak ruilt kruidige dan anders.. redelijk fijn hooi.. paarden eten het goed.. volgens mij is het 'kruidenhooi' kost iig 95 Euro voor 500 kilo :+
Mijn hooi boer gaat maandag met hun leverancier bellen..
Ik ga nu maar even wat kleine pakjes halen om de tijd te overbruggen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:25

Het kan natuurlijk zijn dat ze wat vergeten zijn weg te halen.

Je ziet het wel vaker dat er iemand nog ff door het gras loopt om de jkk er tussenuit te knippen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:35

Ik zou zeggen is jkk. Ik zou het Zwz niet voeren zolang je niet zeker bent. Paarse stengels ken ik van jkk of zuring en distel

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:07

Van die foto's geen idee, ik volg het wel.

Verder ik voer hier ook equifyt. Lang getwijfeld wat ik zou doen maar nu voer ik herbs, zuppa en pre active. De pre active is eigenlijk voor als ze naar binnen gaan van de weide of na het werk/wandelen als klein handje bedoeld. De zuppa en Herbs week ik samen van beide een handje en nog een hand lijnzaad met eventueel kruiden (poeders). Van de alpengrün mash van agrobs (wordt samen met equifyt verkocht) was ik ook zeer tevreden trouwens.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:26

Ik denk dat je er wijs aan doet dit niet te voeren horsie5. Ik verwacht dat het inderdaad jkk Is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:07

Ik kom net terug van m'n leverancier.. Heb ander hooi gehaald en dit grote pak blijft liggen tot maandagavond.. Dan heeft zij contact gehad met hun leverancier in Engeland.. ik heb nog nagevraagd.. het is engels hooi, eerste snede van juli.
ik heb gisterenavond ook van dit pak gevoerd (ik voer ze normaal 1x per dag hooi, genoeg voor de hele dag) en ik vond nog meer stengels die niet opgegeten waren dus ik kon wel janken.. Heb iig maar mariadistel en paardenbloemwortel besteld.. maar even een kuurtje geven voor de zekerheid..

Maandag maar verder kijken maar ik verwacht dat ik het pak terug doe.. Heb zoveel mensen gevraagd en allemaal zeggen ze het zelfde.. ik durf het niet meer aan.. ook niet als de leverancier het zou garanderen van niet ofzo..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:08

Ik kan wel weer janken. mijn grond is verdeeld in 3 stukken weiland. 2 daarvan zijn 3 jaar geleden opnieuw ingezaaid vanwege engerlingen (larven die alle wortels opvreyen) en vogels die als kapot gemaakt hebben.
Dat stuk is dit jaar alweet ingezaaid vanwege t onkruid dat vrij spel kreeg door de hitte in 2015. Dat is redelijk gegroeid alleen nog niet dichtgegroeid en laat ik in het voorjaar spuiten ivm onkruid.
Het 3e stuk begon ook erg dor te worden en ik ben er nu door gelopen en al mijn gras is kapot en kun je zo eruit trekken. Het heeft geen wortels meer en ik zag weer van die gore engerlingen.

Ik blijf bezig zo. Het bijna jaarlijks in- of doorzaaien kost een godsvermogen en weet even niet meer wat ik doe met dat stuk. Er staat alleen nog onkruid en verder dood gras en kale plekken.
Zo laten en deze winter kapot laten lopen en in voorjaar zaaien of proberen of het nu nog lukt?
En heb ik nu elke 3 jaar dir beesten teug? Bestrijden mag in nl niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:17

Ah dat is echt balen Lynn, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je eraan kan doen. Oh ja, mollen werken goed tegen engerlingen...... Maar ja, of je die in je paardenweide wil hebben? Ik heb overigens heel veel mollen in mijn land, maar die mogen daar lekker blijven zitten.

Wij hebben er ook wel eens aan gedacht om ons land te laten doorzaaien, maar nu we er wat aandacht aan besteden (vorige eigenaar heeft er 7 jaar niks aan gedaan) qua bemesten en maaien, lijkt het al een heel eind op te knappen.

Ik weet niet wat voor jou nu de beste optie is. Loonwerker vragen?