Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:20

Pb bedoelt gewoon zo'n ouderwetse verhuisdeken. Die kan je in het juiste formaat vouwen en er onder leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:23

Tegen het eronder schuiven bedoelen jullie? Van het dekje wat nu dus regelmatig gebeurt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:24

Verhuisdeken, die een paar keer dubbelvouwen. Zag je vroeger idd veel :j

@abby: oei, sterkte met je vinger! Is ie nu gespalkt? Wel een dingetje om mee uit te kijken met je paard. De mijne had op een gegeven moment door dat hij door te hangen los kwam. Ging heel gecontroleerd, hij wist precies hoeveel kracht hij nodig had :') Dat heeft nog veel tijd gekost om af te leren. Maar nu kan ik zeggen dat het helemaal over is gelukkig :j ik moet hem af en toe nog corrigeren, dat wel.
@DD: dat was even schrikken zeg! Wel even een goed gesprekje gevoerd na die tijd dat ze je niet meer zo mag laten schrikken?
@dynamiek: een zaag, dat is ook creatief :D

Haagbeuk is trouwens iets anders dan beukenhaag. Kun je hier goed zien, de buren hebben een beukenhaag, die houdt de hele winter blad en laat dat in het voorjaar vallen. Wij hebben haagbeuk (was vast goedkoper ofzo, vorige bewoners wilden het graag mooi laten lijken en bespaarden vaak op de verkeerde dingen) en die laat in het najaar het blad vallen. Geeft wel een mooi aanzicht.
Om de wei hebben we een stuk meidoorn haag, ook mooi, laat ook het blad vallen in het najaar, maar wel gemene stekel.
Maar alle heggen moet je een aantal keer per jaar snoeien, is altijd wel even een klusje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:47

Nadeel van een heg vind ik dat je ze idd moet snoeien, maar zo dat er geen kale stukken zichtbaar blijven. dus onbewust wordt ie steeds een stukje hoger.
wij hadden hier nu een heg die ondertussen al boven mijn macht gesnoeid moest worden. Daar is nu dus 80 cm af gegaan. kijken hoe dat zich 'heelt'...

Als het hoog en breed mag worden is een Laurierkers een mooie heg.

@wendy: ze was echt bang en dat is ze niet snel. Dus toen ze eenmaal voor haar gevoel een veilige afstand had was het ook over ook.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:53

AB: oh balen van jouw vinger. Net een eigen paard en gelijk je eerste pijnplek ervan.

Bontje verkleint idd. Zou dan alleen doen als het zadel ruim ligt.
Heb zelf alle soorten. Bontje, dikke bont pad, tripad, gelpad, rubbelpad.
Afhankelijk van wat je wil/nodig hebt, welke pad eronder gaat.

Hier ook anatomische singels.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:55

Paardrijles:
5 longelessen en 5 groepslessen was een wowdeal aanbieding voor 59,-

Dunya gaat straks bij een andere manege lessen 125,-/ 10 lessen.
Bij de huidige manege is het 110,-/10 lessen. Echter ligt die drie keer zover weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:55

ohjajoh6 schreef:
Ik heb een dressuurzadel, euroriding. Ligt idd gewoon nog goed, geen drukplekken niks hoor, maar paard word door het niet meer trainen wel steeds schever.
En even heel simpel; Zoals de meesten van jullie weten, ben ik ziek en heb ik heb de financiële middelen niet meer, om het zadel steeds weer passend te laten maken, dus ik hoopte idd om het misschien tijdelijk, toch net even wat perfecter te laten liggen door iets extra's eronder? En dat mijn dekje er niet steeds onder glijd? Of denk ik nu heel dom?

Er zijn pads die kun je onafhankelijk van de zijkanten opvullen; soms in 2 kompartimenten, soms in 3.
Maar dan heb je het over een behoorlijk dure pad (200-300 euro).
In jouw geval zou ik eerder kiezen voor een boomloos zadel en je huidige zadel verkopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:39

Die tripad bedoel je? Die is geen 200 euro, hoor. Voor 100 euro zijn ze te koop. Die zijn wel goed om scheefheid mee weg te werken.

Vanmorgen een ritje gedaan en ook langs de route wasr ik er vorige keer vanaf ben gevallen. Het was geen ontspannen rit. We zijn daar best veel geweest en ging altijd wel goed, maar nu zag ze echt overal spoken. Ze was zelf ook geschrokken, dat ik was gevallen, denk ik.

Wat me brengt op iets anders; ik hou de rug van Caj echt zwaar in de gaten, vanwege de zadels die uiteindelijk niet goed blijken te liggen. Dus na elke rit voel ik of er geen warme/dikke/geïrriteerde plekken onder het zadel tevoorschijn komen. Ik heb nu dus een Ghost. Als ik lange ritten ga rijden met een maatje, is er niks aan de hand. Maar zoals vandaag dus een korte rit gedaan (9 km), maar dan is we wel erg gespannen en loopt ze veel met haar kop omhoog. Dan voel ik na het rijden wel een warmere plek links en rechts op dezelfde hoogte. Dat doet mij twijfelen over het zadel. Eerst dacht ik dat de drukverdeling toch niet optimaal was. Maar nu denk ik, dat het meer ligt aan hetvwegdrukken van haar rug door de spanning. Natuurlijk probeer ik haar daarmee te helpen, maar dat is niet zo makkelijk bij een stresskip. Dat is toch gewoon weet km maken. Maar heb je zadels die dat wel opvangen, of bestaat dat gewoon niet en heb je dat met elk zadel?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:50

Ik denk dat je dat met elk zadel wel houdt. Ligt het goed als ze haar wegdrukt zal ze weer drukplekken krijgen als ze wel lekker ontspannen loopt. Je zou kunnen kijken of een extra onderlegger of bontje wat soelaas biedt. Wij hebben er zelf destijds een gekocht met ruggengraatvrijheid en dat is echt wel een fijn ding. Nu hebben we een zadel wat perfect past en past het bontje er dus niet meer onder.

Ik moet zeggen dat ondanks het spierverlies dat onze beide rijpaarden momenteel hebben de zadels verbazingwekkend goed blijven liggen. Helemaal optimaal zal het niet meer zijn maar ze geven geen drukplekken en bruggen ook niet. Iets waar met name mijn paard snel last van had. Blijkbaar hebben ze dus tijdens het rijden wel een goed ruggebruik.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:10

@ohjajoh6: zoals Fabster weet (.....) krijg ik volgende week mijn nieuwe Sommer Voyage zadel. Onder mijn huidige Guichard zadel heb ik nu een Grandeur-pad liggen van vilt, met onder het zadel lamsvel, voorzien van twee insteekvakken aan weerszijden van de ruggengraat en bovenop een deel antislip. Dit dekje past niet onder mijn nieuwe aanwinst, dus als je geïnteresseerd bent kun je 'm na volgende week eventueel voor een klein prijsje overnemen hoor.
Hij is niet nieuw maar nog uitstekend bruikbaar!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:17

Anke schreef:
Paardrijles:
5 longelessen en 5 groepslessen was een wowdeal aanbieding voor 59,-

Dunya gaat straks bij een andere manege lessen 125,-/ 10 lessen.
Bij de huidige manege is het 110,-/10 lessen. Echter ligt die drie keer zover weg.

Dat is inderdaad een mooie deal ik ou hier dan al 250euro kwijt zijn.

DD nee geen larierkers. Die hebben we op een stuk wel staan, maar het is meer de bedoeling als een hek. Ik wil ook zeker dan de paarden eroverheen kunnen kijken. Ik denk dat die haag die je nu zover hebt ingekort zich prima hersteld. Ik denk toch dat we meer naar de beukenhaag toe moeten.

Eindelijk begint hier het zonnetje te schijnen. Nu de warmte nog. Was hier nog bar koud vandaag.
Moet toch nog weer iets nieuws verzinnen voor het voeren van de shet, want het gaat nu weer vanouds.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:33

Als ze gespannen lopen. Krijgen ze bijna altijd wel wat last. Ik masseer ze tussentijds geregeld.
Heb eentje die snel de lendenspieren hard/gevoelig heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:22

@fabster: met een flexibel boomlooszadel heb je hier geen last van. (niet alle boomloze zadels zijn dus ook flexibel ;) )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:52

Ik heb een ghost. Die is echt heel flexibel. Die kun je echt dubbel vouwen. En een grandeurpad heb ik ook, maar dat doet t m niet. Heb ook nog 1 van barefoot met dubbele harde inlages. Ook met vrijheid vd ruggegraat. Die ga ik nog eens proberen op de korte, voor haar spannende stukken. Nadeel voor mij is dat die de boel wel een stuk breder maakt. Wat voor mijn lijf niet optimaal is. Maar die ga ik nog eens goed testen. Blijft toch wel een toestand, die zadels....

Dat masseren doe ik trouwens ook. En elke dag check ik die rug. Ook als ik niet heb gereden. Van mijn vorige zadel kwamen er met de vachtwisseling ineens allemaal witte haren tevoorschijn. Vreselijk.

Heb trouwens net gewandeld met mijn Belg. Maar hij wil zo graag draven....hij is nogal groot, dus ik kan hem echt niet bijhouden. Ben helemaal kapot. Hij blijft trouwens wel keurig bij me, maar hij wil zo graag. Ik hoop dat de osteopaat hem in april weer 'good to go' verklaard. Dan kan ik er weer eens op. Wel kleine stukjes en het wordt nooit meer echt wat, maar dan kan hij even de pootjes strekken. Dit is voor hem ook frustrerend. Laarakker 'zou het rijden niet meer doen', maar ik heb toch besloten om te kijken hoe het gaat. Voor ons beiden minder frustrerend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:57

Zijn de plekken waar de harde ijzeren stukken in de Ghost zitten en waar je benen net overheen liggen??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:59

Zit hier geen harde ijzeren delen in. Maar die warmere plekken zijn wel precies onder mijn gewicht. Maar meer aan de bivenkant van de rug, aan weerszijde van de ruggegraad. Maar dat is ook precies het deel wat ze dan wegdrukt, ook onder mijn gewicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:32

Dat is bij boomloos natuurlijk ook wel het punt waar de meeste gewicht komt, áls ze zich dan op lopen te winden zal het daar ook het eerst warm worden.
Zolang er geen warme dikke plakken op staan én ze geen witte haren krijgt zou ik me er niet zo druk om maken. Een pad die de warmte sneller afvoert kan al verbetering geven. Ik denk dan aan de Dixie Midnight No-Sweat pad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:13

Ik heb m even opgezocht, maar kan nergens vinden waar hij te koop is en wat hij kost.

Caj heeft trouwens ook snel last van afgeschuurde haren. Onder de de Ghost zit een pad met allemaal ribbels, voor afvoer van de warmte. Maar dat werkt bij haar waardeloos. Al die haren vreken af. Had al een bontje eronder gedaan, maar dat werkt ook niet. Nu een gewoon sjabrak en dat gaat nog het beste. Is die dixie van hard materiaal? Maw schuurt dat ook langs haar vacht?

Ik had trouwens dezelfde problemen met haar met haar wintec. Past perfect, maar op de lange (spannende) ritten ook plekken op hetzelfde punt. En daar zit wel een boom in. Dat was toen zo erg, dat ze daar achter kort op ging lopen. Dat heeft ze bij de Ghost niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:14

Fabster schreef:
Ik heb m even opgezocht, maar kan nergens vinden waar hij te koop is en wat hij kost.

Caj heeft trouwens ook snel last van afgeschuurde haren. Onder de de Ghost zit een pad met allemaal ribbels, voor afvoer van de warmte. Maar dat werkt bij haar waardeloos. Al die haren vreken af. Had al een bontje eronder gedaan, maar dat werkt ook niet. Nu een gewoon sjabrak en dat gaat nog het beste. Is die dixie van hard materiaal? Maw schuurt dat ook langs haar vacht?

Ik had trouwens dezelfde problemen met haar met haar wintec. Past perfect, maar op de lange (spannende) ritten ook plekken op hetzelfde punt. En daar zit wel een boom in. Dat was toen zo erg, dat ze daar achter kort op ging lopen. Dat heeft ze bij de Ghost niet.

Heb je wel inlages in de pad zitten dan?

Ik heb gewoon een dekje van Barefoot, vond dat sympanova ook waardeloos :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:21

Euh? Inlages waarin? De pad die onder de ghost hoort, werkt niet met inlages. Dat zijn gewoon kussens. De shabrak heeft natuurlijk geen inlages. Is gewoon een dekje. De barefoot heeft wel dikke inlages. De grandeur heeft ook inlages. Maar als ik de barefoot er onder doe, haal ik wel de pad van Ghost eronder uit. Anders wordt het wel een hele stapel en wordt ze steeds breder. Want nou net niet het idee was van die Ghost. Want die heb ik gekocht omdat zij zo breed is en ik een handicap geb, waardoor ik niet breed kan zitten. Dus als ik er steeds meer onder ga proppen, is dat idee wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:23

Nou heb weer eens lopen zadel kijken/voelen en getest met rijden;

Heb ik eerst de hele tijd het idee dat paard niet goed loopt, om bij bijrijdster er niets aan te zien, toch nog even in de bak erop gestapt en mijzelf figuurlijk een trap onder mijn reet gegeven en paard loopt gewoon als een zonnetje! (ook zo leuk dan, alle knoppen zitten er dus ook bij Lona gewoon nog op).
Zadel ligt toch volgens mij gewoon goed, maar laat er voor de zekerheid nog iemand naar kijken binnenkort.
Ben gewoon een eeuwige twijfelkont en maak mijzelf daarmee onzeker...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:25

Fabster schreef:
Euh? Inlages waarin? De pad die onder de ghost hoort, werkt niet met inlages. Dat zijn gewoon kussens. De shabrak heeft natuurlijk geen inlages. Is gewoon een dekje. De barefoot heeft wel dikke inlages. De grandeur heeft ook inlages. Maar als ik de barefoot er onder doe, haal ik wel de pad van Ghost eronder uit. Anders wordt het wel een hele stapel en wordt ze steeds breder. Want nou net niet het idee was van die Ghost. Want die heb ik gekocht omdat zij zo breed is en ik een handicap geb, waardoor ik niet breed kan zitten. Dus als ik er steeds meer onder ga proppen, is dat idee wel weg.

Een ghost hoor je met een boomloos dekje (met inlages) te gebruiken, de ghost dekjes hebben ook inlages. In plaats van de ghost dekjes kan je wel met Barefoot, HAF of watdanook met inlages rijden.

Zou je probleem wellicht wat verklaren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:40

Ik denk echt dat we langs elkaar praten, Azmay. Want de Ghost pad zit er gewoon onder. En ik heb toen bij Buitenzinnig nog nagevraagd of er verder nog iets onder moest. Nee dus. Dus jij noemt die Ghost pad misschien met inlages (en mss is dat ook zo. Ik zie alleen kussens, maar heb er niet met mijn neus boven op gezeten), maar dat zit er dus gewoon onder. Als ik er een ander dek onder doe (die zijn wel echt met inlages die je eruit kan halen, dus die van Grandeur of Barefoot), dan haal ik de pad van Ghost eronder uit. Heb het ook een keer alle 3 boven op elkaar gehad (dus: zadel, Ghost pad en andere pad met inlages), maar dat vind ik echt zijn doel voorbij schieten. Zoals geegd heb ik een Ghost gekocht vanwege de breedte en O met alles boven op elkaar, ben je dat wel kwijt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:42

Fabster schreef:
Ik denk echt dat we langs elkaar praten, Azmay. Want de Ghost pad zit er gewoon onder. En ik heb toen bij Buitenzinnig nog nagevraagd of er verder nog iets onder moest. Nee dus. Dus jij noemt die Ghost pad misschien met inlages (en mss is dat ook zo. Ik zie alleen kussens, maar heb er niet met mijn neus boven op gezeten), maar dat zit er dus gewoon onder. Als ik er een ander dek onder doe (die zijn wel echt met inlages die je eruit kan halen, dus die van Grandeur of Barefoot), dan haal ik de pad van Ghost eronder uit. Heb het ook een keer alle 3 boven op elkaar gehad (dus: zadel, Ghost pad en andere pad met inlages), maar dat vind ik echt zijn doel voorbij schieten. Zoals geegd heb ik een Ghost gekocht vanwege de breedte en O met alles boven op elkaar, ben je dat wel kwijt.

O nee stapelen is niets nee :')

Ik heb het zo:
Afbeelding
Geen ghost pad maar een barefoot met normale inlages en schapenwol onder de inlages. Verder niets.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:47

Ja precies, die heb ik ook. Heb ik ook een x geprobeerd, maar kan me niet meer zo goed herinneren waarom ik die nou niet meer eronder deed. Maar dat ga ik nog een x doen op de korte, spannende stukken.

Heb net even in de pad van Ghost gekeken, maar daar zitten inderdaad inlages in. Ik vroeg me al af waar dat klittenand voor was :D .

Wat voor inlages heb jij trouwens in die barefoot? Ik heb dus hele zachte en harde. Die harde zijn ook nog dubbel. Stamt nog uit de tijd dat er geen VPS was in hun zadels.