Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:31

Jaaaah...IJslanders zijn net sportwagens :D ...laag bij de grond,extra versnellingen.
Heb al menig paard en voetganger de boom in gekregen :=

Toen ik voor het eerst een rustig töltje deed in Amsterdam,niet harder dan staptempo maar mensen zijn het niet gewend en denken dat er een op hol geslagen kudde aankomt :P .Als ze dan aan de kant gesprongen waren zagen ze maar 1 harig mormel voorbij tuffen _O-

En bij paarden hoef ik vaak niet meer te doen dan neus laten zien...klimmen vanzelf de boom in.Zoveel haar dat kan nooit ongevaarlijk zijn :')

Dan nog slag mensen die erg naar beneden kijken..."moet je met zo'n kleintje"...onderschat ze niet,heb al menig groot paard eruit gelopen O:)

Ohjajoh...ik ken het bos hier ook niet hoor,als ik al ga rijden maak ik vaak maar een klein rondje.Volgens mij is de helft ervan illegaal over niet-ruiterpaden.Zal wel,red volledige ruiterpad niet.Dat is ik-weet-niet-hoeveel kilometer.

Simone...dat ziet er goed uit zeg +:)+ Fijn als met groot materiaal gewerkt kan worden.Is het zo klaar...
Draad ed kun je beter bij http://www.schrikdraadwinkel.nl/?gclid= ... wwodcXQDhg aanschaffen.

Ik heb hier toen alles besteld en omdat ik zoveel had,mooie kortingen kunnen ritselen :) Super service en alles op tijd aan huis geleverd.
Tipje voor degene die groot aan moeten pakken.

WhatsUp

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:29

Thanks allemaal!

@DD: Dat is inderdaad wel iets om over na te denken. Op zich denk ik dat ze bij het stroomdraad ook wel uit de buurt blijven, maar je weet maar nooit. Sowieso heb ik de indeling gisteravond al een beetje veranderd qua voer, want dat was ook niet ideaal, dus de komende tijd wordt het puntjes op de i zetten.

@Kirr: Ja, stelconplaten inderdaad. De meeste zijn stroef, zodat ze er niet over kunnen gaan glijden in de winter.

@Tinky: Oh, dat is een goede tip! Heb ook nog een apparaat nodig en allemaal van die losse troep (houders, poortgrepen, enz.), dan kan ik daar ook eens voor kijken.
Haha, zo'n IJslander maakt een hoop los bij mensen zo te horen :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:42

Ik was even een weekje weg met man en motor naar Oostenrijk, dichtbij Slovenie.
Prachtig gebied, enorm genoten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinky geweldig verslag van je ijslander <3

simone ziet er netjes uit!

sorry , rest niet bijgelezen, teveel pagina's, hopelijk geen nare dingen gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:48

Prachtige foto's spatter!

Hoe doet je pootje het????

Oh ja Tinky, heb heerlijk gelachen bij je verslag.....Ik heb nog nooit een IJslander in het "echt" gezien :o , maar ik kan mij er dankzij jouw verslag een goed beeld bij voorstellen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:56

@simone, mooi voor elkaar! Wat ook handig is, een extra schakelaar om bij de bak het stroom uit te kunnen zetten (tussenschakelaar)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:15

@spatter: ziet er goed uit. Dat is een serieuze motor :D

@[***]: als je de kans hebt moet je echt eens een ritje op een IJsje doen. Heerlijk om dat 'vuur' onder je te voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:19

Lijkt me inderdaad heel bijzonder DD, ik ben alleen maar KWPN gewend..... En een enkele keer een Fries.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:23

IJslanders rijden idd geweldig! Ooit een trektocht gemaakt op IJsland absolute aanrader!
Maar het zijn niet alleen mensen die op ze reageren hoor. Mijn merrie is er ook als de dood voor. Zeker als ze tolten :?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:37

Zulke automatische drinkenbakken voor op een 1000liter vat bestaan toch hé? Of ben ik nu gek aan het worden.
Iemand die weet waar ik ze zou kunnen vinden?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:05

Kirr bestaan en het zelfde aansluiten als bij een waterleiding.

ooit in Denemarken een rit gemaakt op een reuze ijslander, veel groter als dat ik ze in Nederland ken.
Beestje kende alle gangen dus het was gewoon heel stil zitten en laten gaan.
Geweldige ervaring.

DD zoals je kunt zien op deze foto zit ik prins heerlijk achterop
Afbeelding

vandaag voor het eerst weer zelf de paarden hooi gegeven en naar buiten gedaan
met brace kom ik nu aardig uit de voeten
woensdag opnieuw controle en ik hoop echt dat het bot dan een beetje aan elkaar zit

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:28

Kirr...zou toch niet lastig moeten zijn?Alleen de aansluiting,verder moet hij hoog genoeg staan om druk op te bouwen.
Vind een badkuip net zo makkelijk trouwens...kun je kijken wat ze weglurken en badkuip schoonmaken.

Ja IJslanders zijn erg leuk,je moet van een beetje zelfstandigheid houden want dat zijn ze.Ook niet teveel waarde hechten aan mooie frontriempjes...die zie je toch niet :P
Strak in't pak is hem ook niet echt,net als invlechten...hoe meer haar hoe beter en het moet wapperen :D

Ze hebben een karaktertje maar als je ze voor je gewonnen hebt,gaan ze voor je door het vuur.

Ik ben toen bij een rassendemo gaan kijken,heb de IJslander altijd erg leuk gevonden maar was ook flieft op de Mangalarga Marchador.Zat er zelf over te denken om er een te importeren omdat er zo weinig zijn hier.
Maar wilde een ruin...das dan niet handig.Hoge kosten vanwege belasting en uiteindelijk geen teruggave door fok.Plaatje werd mij te prijzig ondanks dat ik toen voor de KLM werkte en hier- en daar wel wat kon ritselen.Uiteindelijk voor IJslanders gekozen :)

Maar ook wil ik ooit een Racking Horse...als ik groot ben :P

Spatter...mooie laars :D Ging het zo achter op de brommer??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:52

@spatter: dat is een mooie foto van de motor. Dat rugsteuntje lijkt me heerlijk zitten :D

@[***]: 'mijn' IJslander was 1,35 en dat is toch wel erg 'pony' zelfs als je Quarters/Paints van rond de 1,50 gewend bent :D

Ik was zo lekker buiten aan het spelen (snoeien), maar ik ben maar weer naar binnen gevlucht... het wordt wat donker en het rommelt buiten :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:11

DD...toen ik voor het eerst op een IJslander ging rijden,reed ik een Shire bij :P

IJslander 1,35m
Shire 1,80m

Ik win O:) :D

Afstappen was wat lastig,stond iets eerder op de grond dan ik gewend was :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:15

Dat is idd wel een significant verschil :D
Lastig ook in het bos; met de IJs kom je makkelijker onder takken door als met een reus :D en vanaf het paard de hekken openmaken lukt al helemaal niet :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:18

Nou moet wel zeggen...heb wel op plekker gereden waar de ruiterpaden uitgesleten waren,met groot paard nergens last van.Met IJslander zat je met je voeten voor op het zadel ander bleef je haken :P

Ook met rijmaat lekker naar het strand...hij op zijn quarter en ik op Fax.Mooie plassen om door te stappen,vroeg hij aan mij waarom ik niet meereed de plas door.Nou...anders zie je straks alleen nog een cappie drijven :+

Maar fietstunnels ed zijn inderdaad geen enkel probleem...net als de knoppen van de oversteekplaats :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:29

Had er geen idee van dat er geen speciale bakken voor waren. Niet moeilijk dat ik het niet kon vinden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:35

Hi, hi, wat een verschillen tussen de paarden/pony's. Als ik de kans krijg ga ik zeker eens op een "IJsje" zitten.

Hier valt het qua regen en onweer erg mee. Vanmorgen een tijdje regen en daarna gewoon lekker zonnig en warm, vanmiddag 1 dikke bui en daarna gewoon droog. Ben benieuwd wat er vanavond en vannacht gaat gebeuren.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:43

.....Spatter lekker zo op de motor
Kijkt naar racking horse ...... Zou niet weten wat voor ras dat is
Mooi aan gelegd Simone , wat is dat snel klaar met groot materieel
Leuk Tinky je ijslander story
Hier af en aan tegen .l.. Wil vanavond rijden , maar even kijken of dat lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:45

zou het op een ijslander rijden geweldig vinden, ware het niet dat ik daar veel te groot en te zwaar voor ben.
Ik ga al niet eens meer op zon slanke zelfs al staat die hoog op zijn poten KWPN-er zitten...
Als ik na Lona ooit nog fysiek in staat zal zijn om een paard te houden, word het een Clydsdale of een Shire...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:52

Ik heb 10 jaar geleden heel veel met IJslanders gereden. Zelfs mee intolten als ze er klaar voor waren. Erg verschillende dieren gereden. Van vijfganger tot drieganger die nog niet ingetolt was tot dressuurproef tot springen :D
Buiten het feit dat ik ze serieus bombroef vind en ze wel fijn zijn in het bos is het alsnog mijn ding niet. Lesklant van mij heeft pas ook een ijslandermerrie gekocht. Ik vind het een serieuze muts. Al is ze wel superbraaf.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:54

Ieder zijn ding Yontheke...ik moet nu echt niet aan een groot rijpaard meer denken.Ook al heb ik enorm veel plezier gehad met mijn 1e liefde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:59

@ceesje: is een gangenpaard.
De verschillende rassen kunnen net een andere gang (volgorde van voetenplaatsing) hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:00

Tinky12 schreef:
Ieder zijn ding Yontheke...ik moet nu echt niet aan een groot rijpaard meer denken.Ook al heb ik enorm veel plezier gehad met mijn 1e liefde.

Helemaal mee eens. Momenteel vind ik mijn Paint van 1,55 al groot zat :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:00

Andor is 1,63m dus ook niet bijster groot. Groter hoef ik ze niet. Mijn grote droom is om weer een haflinger te hebben. Amaro was echt een superdier. Dominante opdonder maar voor alles in, altijd leergierig, super voorwaarts (allemaal aan de hand uiteraard want hij is ingeslapen vooraleer het zadelmak maken enigszins kon).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:23

Bedankt voor de beterschapswensen, hoop snel weer beter :)

Zalig hoor spatter zo met de motor! Wat goed dat je weer de paarden zelf kan voeren :)

Diegene van de foto's: wat een nette stal wordt het al! Die verharding ga je veel geniet van hebben in de winter :) zou zelf ook een dichte omheining langs de sloot zetten, mijn lompe paard zou er zo inschuiven :')

Hier nog een IJslander gek, heb er zelf wel geen :) ben een grote fan van hun looplust en werklust, een feestje om op te rijden. Al reed ik twee weken geleden een merrie-met-veulen, en ze wou (begrijpelijk) niet echt van haar veulen weg. Veulen was continu langs ons door aan het sjeezen in galop terwijl wij probeerden een fatsoenlijk töltje te maken in de wei :') maar merrie bleef braaf controleerbaar ondanks haar gekke veulen.

Na een kwartiertje (en een paar mooie tölt en drafmomenten) was ze het beu dat haar veulen ergens in de verte aan het rondbokken was ipv naast haar te lopen, toen stond ze stil als een ezel en beet in mijn been :') echt zo van: "en nu ophoepelen, ik moet naar mijn veulen". Werklust gaat niet op voor merries in zwangerschapsverlof ;)