Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Heeft iemand een lowbudget, makkelijk met mankracht te regelen, oplossing voor een stuk track waarvan ik bang ben dat het te nat blijft en modderig wordt?
Ik wil uiteindelijk afgraven en de ondergrond verbeteren/draineren whatever maar nu even budget op en ik maak me zorgen dat het een glijfestijn wordt. Iemand tips?
monsera schreef:Ik zou eerst wat meer 3x3 halen maar naar aanleiding van de post van Femke Dolle twijfel ik of ik niet meer moet halen met maas 6x6.
Maar inderdaad maar niet te grote. Omdat je die steeds hier en daar moet ophangen.
Ga van 4 naar 14 voerplekken. Dus zal even wennen zijn voor mij en voor de paarden haha.
Die uit de palletbakken kunnen ook onder de overkapping en in de stal hangen.
Hutcherson schreef:Heeft iemand een lowbudget, makkelijk met mankracht te regelen, oplossing voor een stuk track waarvan ik bang ben dat het te nat blijft en modderig wordt?
Ik wil uiteindelijk afgraven en de ondergrond verbeteren/draineren whatever maar nu even budget op en ik maak me zorgen dat het een glijfestijn wordt. Iemand tips?
Daihyo schreef:Eens Maartje. Laatst nog met onbeperkt eten zonder net. Ja dat is leuk als je daar de paarden voor hebt en het perfecte hooi kan opslaan. Maar als je sobere paarden hebt en afhankelijk bent van kleinere opslag en wisselende partijen, dan is dat al een stuk lastiger. Hier ook zo goed als onbeperkt. Maar wel uit slowfeeders en met stro en/of graszaadhooi. Anders zijn de koudbloeden zo moddervet of bevangen.
Maatwerk is nog altijd het belangrijkste.
Ik ben wel tegen alleen maar 2x2 netten, vanwege frustratie. Maar verschillende netten met verschillende mazen gaat prima. Ik heb altijd 1 of 2 netten die wat makkelijker gaan voor het snelle eten en dan de rest kleinere maas. Ik zie zelden frustratie.
Daihyo schreef:Nee, ik ook niet. Het afvallen door veel eten is vooral in balans met beweging om eten tot zich te nemen en het soort eten (met name de diversiteit).
Als ik hier alleen maar het weidehooi voer, groeien ze ook dicht. Maar in combinatie met stro en graszaadhooi en daarnaast knabbelwerk aan bomen of kantjes en kruiden, hebben ze wel 24/7 eten, zonder dik te worden. En ik voer 1x per dag hooi. Dan krijgen ze 3 plakken weidehooi (is ongeveer 10 kg voor 2 pony's en een shet) en de rest dus knabbelwerk. Zo durf ik onbeperkt wel aan, maar anders ook echt niet hoor
En dan is een systeem met een timer ook heel interessant. Ik houd altijd aan: maximaal 4 uur zonder hooi, maar liefst 2 uur. Is dat te realiseren, dan kom je aardig tegemoet in het metabole systeem.
Natuurlijk benader je het liefst zo dicht mogelijk bij de natuur. Maar in de praktijk is dat in een cultuurlandschap echt niet haalbaar. Dus moet je creatief zijn om daarin te voorzien. En dat zal voor iedereen anders zijn, omdat simpelweg niet alle paarden hetzelfde zijn, maar ook niet alle plekken hetzelfde zijn. Ik houd vooral het metabole systeem van mijn paarden aan als leidraad en pas dat in de omgeving in. Voorlopig lijken ze het er goed op te doen, dus als de paarden het goed doen, doe ik het ook goed
En dan nog staan zeker mijn haflinger en de mini er net iets te rijk bij. Maar mijn merrie heeft het wel nodig. Dus ook dat is een beetje schipperen.
Daihyo schreef:Nou, echt he_O-
Kun je dat zo vaak instellen? Handig
Ik heb ze liever ook niet leeg staan overigens, kan hier ook bijna niet. Maar soms zit je wel in die situatie en dan is dat wel echt het maximale zeg maar.
Maartje1990 schreef:Hutcherson schreef:Heeft iemand een lowbudget, makkelijk met mankracht te regelen, oplossing voor een stuk track waarvan ik bang ben dat het te nat blijft en modderig wordt?
Een slootje naast dat stuk track? Cultiveren?