[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:16

3x3 slowt redelijk, 4.5 weinig maar daar waait het hooi ook niet zomaar uit, 6x6 geeft teveel verlies en rommel.
Als het voor erbij is en wat apartere plekjes, kies een kleinere zodat je zelf ze ook makkelijk kan tillen en wil gebruiken. Is het simpel 1-2 extra en soort nood voor in de schuilstal bij slecht weer bv, dan is gewoon stel grote ophangen en enkel vullen als nodig het handigst.

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:27

Ik heb 10 voerplekken. Een aantal vaste, 1 in een bak en 2 envelopnetten. En een aantal plekken met haken waar ik losse hooinetten kan hangen en hier ook in kan variëren. Ik gebruik nooit alle plekken, maar meestal 6 of 7. Dat zijn vooral palen met haken of een touw aan een boomtak voor een hoger net/passive physio.
Mijn netten variëren in maas. Zo heb ik hooitassen met 5x5 maas, een net met 4,5x4,5, de meeste netten met 3x3 en een net met 2x2. Zo ontstaat er nooit frustratie over het slowfeeden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:58

Ik zou eerst wat meer 3x3 halen maar naar aanleiding van de post van Femke Dolle twijfel ik of ik niet meer moet halen met maas 6x6.

Maar inderdaad maar niet te grote. Omdat je die steeds hier en daar moet ophangen.

Ga van 4 naar 14 voerplekken. Dus zal even wennen zijn voor mij en voor de paarden haha.

Die uit de palletbakken kunnen ook onder de overkapping en in de stal hangen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:47

Wel goed voor de beweging! Hier lopen ze echt meer met meer voerplekken. En ik heb 2 soorten hooi. Graszaadhooi en suikerspinnenhooi. Dat laatste is errug lekker, dus gaan ze echt naar op zoek :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:01

Ik heb nu nog 7 voerplekken gecreeerd. 2 hooibakken, zonder net. Hierin meng ik het goede hooi met graszaadhooi. Dan hebben ze wat te doen, want ze zoeken eerst het lekkere, goede hooi er tussen uit en als ze trek hebben, gaan ze aan het graszaadhooi.
Daarnaast heb ik 2 netten. 1 hangt tussen 2 palen en heeft een maas van 4x4 en 1 hangt aan 1 paal en heeft een maas van 3x3.
Dan heb ik nog 3 speciekuipen die ik kan verplaatsen :)

Vorige week met de verhuurders gesproken en aangegeven dat ik graag wat meer groen aan wilde gaan leggen, maar niet zomaar op hun grond bomen en planten wil plaatsen :P
Zij waren het er helemaal mee eens en al snel was mijn plan goedgekeurd :D

Op het brede pad komen 2 halve cirkels met groen. In beide stukken komt 1 wilg: Een treurwilg en een boswilg :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast komt er waarschijnlijk nog 30 kuub grond bij, waardoor het aangelegde heuveltje achter de bak, kan worden verlengd en we straks een groene wal achter de de bak hebben :D Tot nu toe begint het heuveltje mooi groen te worden. 2 weken geleden ingezaaid :D
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:42

Wat ontzettend fijn dat ze mee gaan in jouw plannen. Ziet er leuk uit ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 00:59

Heeft iemand een lowbudget, makkelijk met mankracht te regelen, oplossing voor een stuk track waarvan ik bang ben dat het te nat blijft en modderig wordt?
Ik wil uiteindelijk afgraven en de ondergrond verbeteren/draineren whatever maar nu even budget op en ik maak me zorgen dat het een glijfestijn wordt. Iemand tips?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:40

Mooie plannen DJZ! Is het ook de bedoeling dat de paarden over de heuvel gaan of dat niet?

Hutcherson: is alleen zand op gooien geen optie? Eventueel betegelen met omgekeerde grindtegels? Ook daar moet een laag zand onder overigens en opsluiten met opsluitbandjes. Kan ook een pad van een meter breed zijn op dat stuk en de rest niet, maar dan kunnen ze er in ieder geval droog overheen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:29

Hutcherson schreef:
Heeft iemand een lowbudget, makkelijk met mankracht te regelen, oplossing voor een stuk track waarvan ik bang ben dat het te nat blijft en modderig wordt?
Ik wil uiteindelijk afgraven en de ondergrond verbeteren/draineren whatever maar nu even budget op en ik maak me zorgen dat het een glijfestijn wordt. Iemand tips?

Er heeft een topic gelopen over t gebruik van tapijt. Als je dat op een droge vlakke bodem legt schijnt dat goed te werken. Weet niet hoe denderend dat milieu technisch is en ook niet hoe makkelijk je t eruit krijgt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 09:15

monsera schreef:
Ik zou eerst wat meer 3x3 halen maar naar aanleiding van de post van Femke Dolle twijfel ik of ik niet meer moet halen met maas 6x6.

Maar inderdaad maar niet te grote. Omdat je die steeds hier en daar moet ophangen.

Ga van 4 naar 14 voerplekken. Dus zal even wennen zijn voor mij en voor de paarden haha.

Die uit de palletbakken kunnen ook onder de overkapping en in de stal hangen.

Ik volg femke al een tijdje op Facebook en heb een aantal lezingen bijgewoond. En ik heb altijd een beetje het idee dat ze doet alsof haar mening die enige juiste manier is en de waarheid van alles. Ik heb er niet zoveel (meer) mee iig. Zeg niet dat ze nergens een punt in heeft, maar vind sommige dingen dan wel overdreven of soms niet realistisch en werkbaar.

Hier voeren we al jaren uit 3x3 (en 1 2x2) nooit gestreste paarden oid met eten.

We hebben 15 a 16 plekken. Hebben niet altijd overal iets hangen. 3 bakken, de 2 vooraan vul ik elke dag. In wintermaanden een hele baal staat er ook. Dan 12 palen waar we hooinetten aan (kunnen) hangen. Voorkëurs plekken hebben ze wel dat zijn de bakken voor aan en in 1 bepaalde hoek de hooipalen. Het zijn de plekken waar de meeste paarden tegelijkertijd en samen kunnen eten. Dus mijn inziens eten ze het liefst op de plekken waar ze samen kunnen staan en pas als dat niet kan gaan ze elders eten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 09:16

Hutcherson schreef:

Een slootje naast dat stuk track? Cultiveren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:19

Eens Maartje. Laatst nog met onbeperkt eten zonder net. Ja dat is leuk als je daar de paarden voor hebt en het perfecte hooi kan opslaan. Maar als je sobere paarden hebt en afhankelijk bent van kleinere opslag en wisselende partijen, dan is dat al een stuk lastiger. Hier ook zo goed als onbeperkt. Maar wel uit slowfeeders en met stro en/of graszaadhooi. Anders zijn de koudbloeden zo moddervet of bevangen.
Maatwerk is nog altijd het belangrijkste.

Ik ben wel tegen alleen maar 2x2 netten, vanwege frustratie. Maar verschillende netten met verschillende mazen gaat prima. Ik heb altijd 1 of 2 netten die wat makkelijker gaan voor het snelle eten en dan de rest kleinere maas. Ik zie zelden frustratie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 09:30

Daihyo schreef:
Eens Maartje. Laatst nog met onbeperkt eten zonder net. Ja dat is leuk als je daar de paarden voor hebt en het perfecte hooi kan opslaan. Maar als je sobere paarden hebt en afhankelijk bent van kleinere opslag en wisselende partijen, dan is dat al een stuk lastiger. Hier ook zo goed als onbeperkt. Maar wel uit slowfeeders en met stro en/of graszaadhooi. Anders zijn de koudbloeden zo moddervet of bevangen.
Maatwerk is nog altijd het belangrijkste.

Ik ben wel tegen alleen maar 2x2 netten, vanwege frustratie. Maar verschillende netten met verschillende mazen gaat prima. Ik heb altijd 1 of 2 netten die wat makkelijker gaan voor het snelle eten en dan de rest kleinere maas. Ik zie zelden frustratie.

Ik heb hier nu 12 paarden staan waarvan tinkers, kwpn'ers, haflinger, euhm en mog van alles daar tussen in :+ beperkt opslag voor onverpakt hooi dus moet dat al heel vaak laten komen en ben blij dat ik een fijne betrouwbare fourage handelaar heb. Ik kan ons voer beleid helaas niet aanpassen aan 1 of enkele paarden dus (als ze bij ons willen blijven) zal de eigenaar zelf soms wat moeten mee denken, zo heeft 1 tinker wanneer we meer weidegang bieden (dit jaar minder ivm nieuw ingezaaide weide) 24/7 een grasmasker om anders werd ze moddervet. In de winter zullen wellicht de kwpn'ers die achterblijven in gewicht extra bijgevoerd moeten worden door de eigenaren.

Soms is het niet perfect, maar is het kiezen tussen 2 "kwaden".

Die 2x2 heb ik eigenlijk alleen omdat ik die ooit vroeger heb gekocht en zonde vind ok niet te gebruiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:42

Ik voer uit netten omdat ze het fijn vinden om aan het hooi te trekken als het ware en omdat er veel minder morsen/verspilling is. Omdat het niet echt om het 'slowen' gaat voer ik altijd uit netten met een maaswijdte van 6x6cm. Nooit over nagedacht om een kleinere maas te nemen. Maar door jullie berichten bedenk ik me dat het misschien voor de afwisseling wel eens leuk is om een wat kleinere maas te proberen (en dan extra lekker hooi erin :D ). Maar goed, heb net nieuwe netten gekocht zodat ik voor meer dagen vooruit kan vullen dus voorlopig mag ik even geen netten meer kopen. :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:48

Volgens mij heb ik nog een aantal kleinere maas liggen die ik niet gebruik. Zal ze eens opzoeken, dan kun je het met die testen.
Sowieso zijn die zwarte netten van mij 4,5x4,5, dus die zou je ook eens met hooi kunnen vullen :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:01

Oh! Mooi, ja dat doe ik al! Met suikerspinnenhooi, dat is :~ :~ volgens de mannen. :Y)

Leuk, wil ik graag proberen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:07

Ah top. Dan zal ik een 3x3 voor je opzoeken voor het suikerspinnenhooi :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:58

Mijn kinderen hebben ook nieuw speelgoed en mogen even niet meer zeuren.... :-P
Hier zit voor 48 uur aan hooi in, en dan langs de track nog gerstestro en andere peuzels.... en af en toe lekker de wei op.
Deze dingen zijn wel echt lifesafers.... zelfs met mazen van 0,5 (bij wijze van spreken) zouden die van mij nog volgas blijven dooreten tot ze erbij neervallen.
https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

Ik snap de redenatie achter altijd eten beschikbaar hebben wel, en probeer dat op deze manier te benaderen.
Die Christina Fritz van Sanoanimal heeft daar echt fijne stukken over geschreven.
Dat je paard dus kan afvallen door MEER te voeren. Ik zie dat nu ook wel gebeuren.... in combi met dat hele kruidengedoe....
Maar echt een baal neerplempen en ze succes wensen zou fantastisch zijn, maar durf ik niet....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:08

Nee, ik ook niet. Het afvallen door veel eten is vooral in balans met beweging om eten tot zich te nemen en het soort eten (met name de diversiteit).
Als ik hier alleen maar het weidehooi voer, groeien ze ook dicht. Maar in combinatie met stro en graszaadhooi en daarnaast knabbelwerk aan bomen of kantjes en kruiden, hebben ze wel 24/7 eten, zonder dik te worden. En ik voer 1x per dag hooi. Dan krijgen ze 3 plakken weidehooi (is ongeveer 10 kg voor 2 pony's en een shet) en de rest dus knabbelwerk. Zo durf ik onbeperkt wel aan, maar anders ook echt niet hoor :D
En dan is een systeem met een timer ook heel interessant. Ik houd altijd aan: maximaal 4 uur zonder hooi, maar liefst 2 uur. Is dat te realiseren, dan kom je aardig tegemoet in het metabole systeem.

Natuurlijk benader je het liefst zo dicht mogelijk bij de natuur. Maar in de praktijk is dat in een cultuurlandschap echt niet haalbaar. Dus moet je creatief zijn om daarin te voorzien. En dat zal voor iedereen anders zijn, omdat simpelweg niet alle paarden hetzelfde zijn, maar ook niet alle plekken hetzelfde zijn. Ik houd vooral het metabole systeem van mijn paarden aan als leidraad en pas dat in de omgeving in. Voorlopig lijken ze het er goed op te doen, dus als de paarden het goed doen, doe ik het ook goed :D
En dan nog staan zeker mijn haflinger en de mini er net iets te rijk bij. Maar mijn merrie heeft het wel nodig. Dus ook dat is een beetje schipperen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:45

Daihyo schreef:
Nee, ik ook niet. Het afvallen door veel eten is vooral in balans met beweging om eten tot zich te nemen en het soort eten (met name de diversiteit).
Als ik hier alleen maar het weidehooi voer, groeien ze ook dicht. Maar in combinatie met stro en graszaadhooi en daarnaast knabbelwerk aan bomen of kantjes en kruiden, hebben ze wel 24/7 eten, zonder dik te worden. En ik voer 1x per dag hooi. Dan krijgen ze 3 plakken weidehooi (is ongeveer 10 kg voor 2 pony's en een shet) en de rest dus knabbelwerk. Zo durf ik onbeperkt wel aan, maar anders ook echt niet hoor :D
En dan is een systeem met een timer ook heel interessant. Ik houd altijd aan: maximaal 4 uur zonder hooi, maar liefst 2 uur. Is dat te realiseren, dan kom je aardig tegemoet in het metabole systeem.

Natuurlijk benader je het liefst zo dicht mogelijk bij de natuur. Maar in de praktijk is dat in een cultuurlandschap echt niet haalbaar. Dus moet je creatief zijn om daarin te voorzien. En dat zal voor iedereen anders zijn, omdat simpelweg niet alle paarden hetzelfde zijn, maar ook niet alle plekken hetzelfde zijn. Ik houd vooral het metabole systeem van mijn paarden aan als leidraad en pas dat in de omgeving in. Voorlopig lijken ze het er goed op te doen, dus als de paarden het goed doen, doe ik het ook goed :D
En dan nog staan zeker mijn haflinger en de mini er net iets te rijk bij. Maar mijn merrie heeft het wel nodig. Dus ook dat is een beetje schipperen.

Het schijnt toch dat die 2 tot 4 uur al snel leidt tot een verhoogde aanmaak van cortisol.... en toen mijn merrie ppid klachten kreeg ben ik dus gaan zoeken naar alles om stress te reduceren.
Daarom ben ik nu wel blij met die bakken, niet eindeloos schranzen maar wel 200 tot 400 keer per etmaal (hoe je hem zelf instelt) hooi. Eigenlijk dus nooit meer een lege maag.

Het zou prachtig zijn overal de boel onbeperkt vol te gooien. Maar dan moet ik dus hooi hebben van het liefst 5% suiker...... tja, vind dat maar eens tegenwoordig.
Het lukt me wel eens, maar het is een enorme uitdaging.

In een volgend leven maar een grote warmbloedig kopen..... of een brommer :-P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:53

Nou, echt he_O-
Kun je dat zo vaak instellen? Handig :j
Ik heb ze liever ook niet leeg staan overigens, kan hier ook bijna niet. Maar soms zit je wel in die situatie en dan is dat wel echt het maximale zeg maar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:58

Daihyo schreef:
Nou, echt he_O-
Kun je dat zo vaak instellen? Handig :j
Ik heb ze liever ook niet leeg staan overigens, kan hier ook bijna niet. Maar soms zit je wel in die situatie en dan is dat wel echt het maximale zeg maar.

Ja, je kunt hem ook zo instellen dat ie meer als slowfeeder fungeert.
Of bij rijker hooi de interval een beetje aanpassen.

Ik kon soms wakker liggen van het gedoe.
Of na een vergadering als een dolle naar huis om te voeren.
Dit geeft me veel rust. Dat was me de investering wel waard.
Ik heb nu al zo lang de paarden in eigen beheer, en ik wilde ook wel weer een stukje vrijheid terug.

En je hebt gelijk, je doet wat je kunt…. De ideale wereld bestaat niet….

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:13

Bedankt voor het mee denken.
Ga toch voor de 3x3 netten.
Kunnen ze uit de grotere mazen de eerste trek stillen en dan verder met de kleinere maas.
En mss toch ook maar ergens graszaadhooi zien te scoren.

Ze eten hier ook het liefst uit de netten. Mooi plukje hoor plukje. Gooi wel eens wat restjes op de grond. Daar nemen ze dan een paar happen van en gaan dan weer verder net de netten. Als die leeg zijn weer verder met het losse hooi.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:52

Maartje1990 schreef:
Hutcherson schreef:

Een slootje naast dat stuk track? Cultiveren?

Er zit een beek naast dat stuk track, maar dat is ook precies het stuk waar ik de grond nat vindt.
Ik bentoch aan het overwegen en gedraineerde paddock te laten aanleggen. Het iets hogergelegen stuk land zal minder nat zijn maar ben zo bang voor glibber partijen in dat lage stuk bij de beek.
Je zit zo op het grondwater als je afgraaft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:17

Afbeelding
Wij hebben greppels gegraven waar het water naartoe gaat. Ook langs onze bak die licht op afschot ligt waardoor het water daar naartoe gaat. Werkt fantastisch.

Ik heb me ook een tijdje laten leiden door de vele berichten over hoe je dingen wel of niet zou moeten doen. Je wordt echt overspoeld met berichten over do’s en don’t’s en soms zelfs enorme waarschuwingen.

Door de kracht van social media worden bepaalde personen ineens een soort ‘guru’ in pp land. En soms mis ik best wat ‘wetenschappelijke’ onderbouwing.

Ik weet nog dat ik een tijd geleden voor onnozele hals werd uitgemaakt omdat wij een houten raster in onze hooibakken hebben gemaakt. Of ik wel wist hoe levensgevaarlijk het was als een paard daar een voet in zou zetten. Het risico op beenbreuken ging ik volledig aan voorbij volgens bepaalde personen.
Toen ik zei dat ik voorzichtig ben, maar dat er altijd risico’s zijn, was het hek van de dam. Waarop ik grapte dat mijn paarden zelfs zwembandjes om kregen als ze gingen zwemmen in de vijver. Safety first :+
Daarna was het helemaal mis en werd het een persoonlijke aanval.

Lang verhaal kort: ik was daar echt klaar mee. Nog los van dat het technisch onmogelijk is om hoeven in de hooibakken te plaatsen, vind ik dat ‘men’ soms echt doorslaat in pp land.

Ook alle termen die bedacht worden waar een commercieel belang achter zit, vind ik lastig soms. En het kan nog zo mooi zijn, maar als je vanwege ruimtegebrek je paarden geen gras kan bieden, dan vind ik daar ook wat van. Maar he, ieder z’n ding!

Ik neem wat meer afstand in ieder geval en blijf kritisch over het ‘waarom’.