Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:10

Ik mag mij hier ook gaan melden :o

Deze maand zijn we namelijk druk bezig om mijn eigen stukje weiland in orde te maken om straks bewoond te worden door mijn lieve Hjala.

Het weiland ligt 1 boerderij en weiland naast de boerderij waar ik woonruimte huur. Heerlijk dichtbij dus!
Het is een langgerekt stuk land waarbij het achterste gedeelte iets hoger ligt.
Hier maak ik een paddock waar een schuilkeet in komt te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze keet (woondoos) is een halve geïsoleerde zeecontainer wat voorheen als kantoor is gebruikt.
Het raam wordt nog vervangen en we moeten nog een deur maken, maar vandaag is hij in ieder geval in de groene verf gegaan.
Er komen matten in te liggen en er komen tochtflappen voor de deuropening. (Waarvan ik hoop dat ze er door past :) )
Uiteraard zijn de ramen waar ze straks bijkan beveiligd met een balk.

Afbeelding

Er komt een afdakje aan de voorkant met als ondergrond matten, zodat de ingang naar de woondoos begaanbaar blijft.

Aan de achterkant van de keet komt een afdak naar het opslag/schuilhokje van de buurvrouw en ook daar komen matten in en maken we de achterkant dicht zodat ik een mooi hok heb om wat hooi/stro en m'n kasten met spullen in op te slaan.

Ik vind het allemaal maar wat spannend aangezien ik het vanaf dan volledig zelf moet doen, maar we gaan het zien of het lukt. Ik doe nu ook al vrij veel zelf, maar straks moet ik het alleen gaan fixen.

Bak om in te rijden is kort bij en het bos nog steeds om de hoek. Het enige grote nadeel is dat er geen stroom is en ik dus echt nog aan het puzzelen ben hoe ik het straks met verlichting ga regelen.
Lamp met zonnepaneeltje is er al en ik heb nog wel andere ideeën, maar misschien heeft 1 van jullie daar nog wel tips voor.

Iemand misschien nog goede tips voor een weide indeling?
Ik dacht misschien in 3 stukken verdelen met een looppad langs de bomen (dat is het hoogste stuk) en dan iedere keer een landje open doen ofZo?

Daarnaast komt Hjala natuurlijk niet alleen te staan. Er komt een leenfjordje bij te staan.
Ik heb ook al gedacht om een Shetlander aan te schaffen ivm goedkopere voerkosten, maar daar komen natuurlijk de rest van de onderhoudskosten bij en die heb ik met een leenfjordje dan weer niet.

Keuzes zijn soms zo moeilijk.

Morgen eerst maar eens naar horse event met het gele paardenbeest!

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:20

@lisa: mooi stukje. Ga je van de bomen niet héél veel blad krijgen ?? Wat voor bomen zijn het trouwens ??

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:21

Naaah, Lisa, wat LEUK! En leuk dat je dan ook hier komt meekletsen! Gefeliciteerd met je 'eigen' stukkie dan maar! Welke leenfjord komt erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:53

Hopelijk geen Esdoorn, Lisa, gefeliciteerd trouwens! Mooi plekje verder hoor.

Toen ik ze nog op weiland had staan zonder stroom of stromend water (want heb je dit wel trouwens?) had ik altijd een aggregaat voor het langdurige en goed licht of scheerapparaat of what ever. En ik leefde op die hoofdlampjes en al die andere LED lampjes op batterijen of accu (van de action) die het jaren later trouwens nog altijd doen :D ) die ik steeds overal mee naar toe kon nemen, zodat ik mijn nek niet brak in het pikkedonker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:54

Wat een leuk stukje Lisa...en welkom :)

Qua verlichting kun je denken aan een verstraler van een trekker met 1 ledlampje.Geeft een klap licht voor evt werkzaamheden.Dit kun je op een accu aansluiten,primitief maar werkt prima...hier ook een tijdje gehad :j

Land verdelen is zeker een aanrader,kan de rest bijkomen .

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:58

Ja dat word bladharken idd.... Dat is nou eenmaal zo...
Esdoorn is het zeker niet. Er hebben altijd paarden gestaan en esdoorn helaas al wat paarden aan dood zien gaan dus godzijdank niet!

Maar ze kan straks 24/7 naar buiten en dat is me dat harken wel waard.

Ja Kristel. Ik heb de keuze gemaakt. Het is wat!

Moet 3 meter lopen naar de waterpomp. Dus geen stromend water idd.
Het is heel primitief.

Die accu is idd wel een goede tip.
Even een leek vraag:
Kan dat gewoon zelfde accu zijn als waar je bijv. Je stroom apparaat op aansluit?

Ik zit ook met de vraag wat voor stroomapparaat ik het beste kan kopen.
Eerst kan ik er eentje lenen, maar een eigen goede is wel de bedoeling.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:20

Wij hebben voor onze winterwei een oude Gallagher van mijn oom geleend, ding zag er niet meer uit en deed ook niks maar je moet ergens beginnen. Nieuw accu erin en ik kan je vertellen (uit ervaring :') ) Hij deed het hoor! :P Ik zal even een plaatje zoeken van wat we hadden, kon buiten staan, met zo'n dikke aardepen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:27

Je kunt het beste dan 2 accu's nemen...een voor de prik en een voor de lamp.Zo kun je de accu's wisselen...prikapparaten zijn eigenlijk killing voor accu's.Als je ze wisselt gaan ze langer mee omdat de lamp de accu goed leeg kan maken.

Je kunt dus idd gewoon een auto-accu nemen,zorg dat hij in je prikapp.past.Je hebt ze in kleine maten.

Die 3 meter naar de pomp is wel te overzien...kun je wellicht een slang aan fabriceren en een badkuip.
Let er wel op dat je voor de winter een ton vorstvrij weg kunt zetten of kleine containers...andere optie is een vorstbestendige waterbak maar daar heb je ook stroom voor nodig.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:43

Oef even niet alles bijgelezen.
Vandaag Horse Event, vannacht een nachtje hotel en morgen weer Horse Event.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:58

Hè Lisa wat leuk joh! Lekker je eigen pad volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:08

Hallo Lisa, welkom en je hebt een prachtig stuk weide! Veel succes en plezier met het "klaar maken".

Zag dat Paulosa ook eindelijk wat felbegeerde regen heeft gekregen. Wat de dakpannen betreft moeten wij ook nog even "het dak op" mogelijk is dan één van de lekkages vrij eenvoudig opgelost (hoop ik)

Oh mijn man kreeg het ook voor elkaar om de bilriemen telkens helemaal los van de deken te halen..... Paard begreep er niks van waarom hij nou zo onder dat dek stond te klooien :D .

Caily wat een verhaal -O- , wat zijn er toch een stel idioten!

Laatst was ik met 2 vriendinnen op zondagochtend een rondje om. Toen kwam er in de verte een busje aanrijden en die was duidelijk niet van plan om vaart te minderen, één van de vriendinnen was met haar jonge (nog niet helemaal verkeersmakke) paard, we reden om 7:30 op een landweggetje. Toen het busje vol gas bleef houden ben ik maar midden op de weg gaan rijden om hem proberen af te remmen, toen hij uiteindelijk (met remspoor en al) tot stilstand kwam en zijn raam opendeed vroeg ik of hij wel helemaal goed bij zijn hoofd was om zo achterlijk hard door te blijven rijden? Tegelijkertijd kwam ik tot de ontdekking dat het "onze" loonwerker was :D , hij zei stomverbaasd, man stel je niet zo aan, ik reed hooguit 80!? Toen ik vroeg of hij enig idee wat er zou gebeuren als er een paard zou schrikken, opzij zou springen en tegen zijn "slechts80kmperuurrijdendebusje" aan zou knallen, keek hij me vreemd aan..... Daarna vroeg ik hoe hij het zou vinden als hij daar met zijn twee kleine meiden zou lopen en er komt een idioot met 80 km per uur voorbij sjezen en één van zijn meiden zou net even achter haar bal aanrennen of uitwijken? Daar kreeg ik weinig reactie en een vragende blik als antwoord.

Vervolgens reed hij (rustig) verder. Hopelijk denkt hij over het voorval na en houdt hij voortaan rekening met paarden, honden, kinderen, wandelaars enz.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:58

Lisa Vera. Gefeliciteerd met je eigen wei !

Afbeelding
Vandaag horse event een leuke dag gehad

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:40

Hopelijk heeft het hem aan het denken gezet [***]... "slechts" 80km op een landweg is bijna 2x zo snel als wat verantwoord zou zijn.Mafkees...aanpakken die hap...beetje verantwoordelijkheid inkloppen :o Goed gedaan +:)+

Had mijn lep toch kuren gister...hopelijk vandaag niet meer.Hij kon opeens geen verbinding maken met internet en als vriendlief ook vragend zit te kijken en achter zijn oor zit te krabben dan begin ik toch lichtelijk op mijn lip te bijten :P

Gister was het zulk heerlijk weer,ik heb het erop gewaagt en ben zadeltje gaan pakken.Kjarni zat half kauwend met nog een sprietje stro aan zijn lip vol belangstelling te kijken wat ik aan het doen was :)
Omdat hij nu toch een litteken op zijn laag heeft vanwege die haaktand die hij verloren is,durf ik er geen bit meer in te doen.
Had nog een bloemhack liggen dus die maar omgeknoopt,denk ik zie wel hoe hij daarop reageert.Ook gelpad onder zadel gelaten...
In de 1e instantie vond hij het na het zadelen en opstijgen wel welletjes en besloot om maar gewoon weer richting de paddock te wandelen.

Na een "goed gesprek" begreep hij dat we toch echt de andere kant opgingen O:)

Goed...nu moet ik erbij zeggen dat ze een nachtje paddock-arrest erop hadden zitten...

De 1e kilometer in de 2e versnelling...de langzame tölt,meteen op het zandpad daarna maar een galopje gedaan om zijn zakcentjes kwijt te raken.Was net geen rengalop :+ aan het einde van het pad op de handrem en terug kunnen brengen naar midden tempo tölt.En eindelijk na 500m in stap aan het lange teugeltje en een klein stukje bos meegepikt.Paden waren niet best...overwoekerd met braam,en op sommige plekken sompig of verspert door grote takken.
Dus maar weer terug en na het bos nog een stukje weg meegepikt aan het lange teugeltje.
Op de terugweg nog een stukje langzame tölt en op het zandpad had hij wel weer zin in een stukje tempo.Racetölt :wow: ,ik verbaas mij er altijd weer over hoe snel hij kan,zou je niet zeggen als je hem dagelijks ziet slenteren :D

Daarna lekker aan los teugeltje naar huis stappen ...daar werd hij ontvangen door zijn broers onder een...hmmm oorverdovende stilte. (O...was je weg?) Onverlaten >;)

Lekker nagenieten <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:53

Klinkt heerlijk Tinky :) lekker töltje door de bossen, zalig! :)

Hier geen paardenterras aangelegd, lig al twee dagen ziek in bed :( gisteren besloten de paarden om nog wat palen te knakken. Althans, ik dénk dat het de paarden zijn geweest, ging eerst de twee jonge heren van wei wisselen en dan mijn oudje halen, doe altijd nog even de omheining nalopen en toen waren de achterste vijf palen geknakt... misschien een ree erdoor gesprongen? Geen idee... dus moesten we nog aan de gang palen vervangen en dat is een beetje de doodsteek geweest :') straks maar langs de dokter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:02

*\o/* heerlijk hè tinky, kan mij je grote gelukzalige grijns helemaal voorstellen gewoon.

Ik snap nog niet veel van het bos hier: dacht eens een andere route te nemen, liepen we zo ineens bij anderen op het terrein, hahaha , was echt bospad en ineens gebouwen, ben maar snel weer omgedraaid. :o

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:21

Heeeerlijk verslagje Tinky! Genieten, het was ook echt lekker weer gisteren (hier tenminste :+ )

Solleke, beterschap!

Ohjajoh.. :') Tijd voor die app waar we het over hadden! :+

Hier gisterenochtend een heerlijke rit gemaakt, ook veel braamwoekerstruiken en nog een paar bramen geplukt vanaf 't peerd. :+ Ik hoop maar zo dat het komende week meevalt met de regen.. al dat gras op ons lage stuk moet op. :') En anders maar wachten op vorst.. :+ :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:41

Gister was idd een heerlijke dag om een rit te maken. Ik heb de route 'om het vennetje' maar weer eens gedaan. Daar liggen mooie graspaden al moet je soms wel wat slalommen om de takken te vermijden :)

@tinky: fijne rit. IJsjes staan bekend om hun acceleratie-vermogen :D
Die van mij kan altijd zo lekker reageren op die kleine hoefjes (met ijzers) :)

@solleke: balen van de palen en beterschap !!

@kristalhans: vorst zit ik niet zo op te wachten. Dan is de grond te hard en te ongelijk om nog te kunnen buiten rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:50

Vorst? Bestaat dat nog tegenwoordig? En dan niet -1 maar -20 ofzo :) dan ben je weer blij met je verwarming enzo.

En ik weet dat ik eerder zei dat ik blij zou zijn met een beetje regen, maar met de buien die nu vallen kan ik natuurlijk niets -O-
Het valt in 10 minuten met bakken uit de lucht en dan is het weer voorbij.
Gelukkig blijft de grond nu wel nat genoeg dat het gras en de plantjes toch nog wat op kunnen nemen en dat is wel meteen duidelijk te zien, alles is weer groen *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:52

Volgens mij hebben we afgelopen december hier een paar nachten gehad met -17, dus het kan nog wel :D

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:51

Pff wat een asociale mensen heb je toch op de weg! Hier rijden ze ook als gekken, terwijl er heel veel fietsers en voetgangers zijn. Buitenrijden durf ik ook nog niet zo goed, want er is ook veel vrachtverkeer. Zondagochtend is het rustig, dat is het ideale moment voor een ritje.

Lekker Tinky, dat klinkt als een heerlijk up-tempo ritje!

Hier is er dit weekend heel hard gewerkt om al het zand in de bak en paddock te rijden en de betonplaten te leggen, zodat ik in ieder geval de paddock kan gebruiken met het slechte weer wat voorspeld is. De stal is nog even dicht, want die is nog niet helemaal klaar, maar verder kunnen de paarden nu op de verharding en het pad. Nu is het wachten tot mijn bestelling voor draad enzo binnen is bij de welkoop, zodat we de bak ook af kunnen maken. Ben er erg iig nu al erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:53

Ziet er goed uit simone!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:55

Mooi Simone!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:00

Ziet er heel erg goed uit!
Zijn dat stelconplaten?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:06

Ziet er zeker mooi uit Simone.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:24

@simone: ziet er goed uit, maar persoonlijk zou ik langs de sloot bij de bestrating toch een dichte schutting willen. Als er nu eens eentje uitwijkt of gek doet en hij komt naast de stelconplaat terecht dan schiet ie meteen door de sloot in.