[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:53

MZorro schreef:
Ik wil oppassen dat ik niet direct alles volplant met alles hetzelfde, want ik ga natuurlijk nog veel tegenkomen wat ik allemaal zou willen! Aan de andere kant: hoe eerder geplant, hoe sneller resultaat.

Hoe ervaren jullie dat?

Onze haag bestaat uit 5 soorten, die hebben we door elkaar geplant. Steeds 25 cm uit elkaar en dan na 4 plantjes weer een andere plantsoort.
xTammyy schreef:
Ik kom even dit topic binnen vallen :) ga mij de komende tijd eens inlezen hier, heb al heel wat moois voorbij zien komen!
@ir111, jij hebt ervaring met houtsnipperpaden? Lopen de paarden hier ook op?

Ik heb een houtsnipperpad waar ik zelf op loop. De paarden komen daar niet. Mijn ervaring met houtsnippers is dat het weinig doet om de begaanbaarheid van een pad te verbeteren bij nattigheid of slechts voor hele korte duur. Daarnaast vind ik het glad dus in bochten zou ik het spannend vinden. En wij hebben paden gekeerd. Daar wil ik geen organische stof op hebben die langzaam verteerd want zo creeer ik weer zwarte grond en die heb ik niet voor niets gekeerd. :D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:36

Wij gaan een stuk pad van 13 meter met houtsnippers maken. Is afgegraven en er ligt al geotextiel doek en daar komt een laag van 30 cm in.
We gaan het zien hoe dat zich houd. Kan je er dus niets over zeggen nog.

We zullen het naar verwachting dan elk jaar moeten bijvullen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:45

Jij zit op klei toch, mosera?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:33

Ja klopt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:13

Heeft iemand nog belang bij een kliko?We gaan binnenkort onze 2e schuur verbouwen dus wederom grote opruiming. In de buurt van Zutphen.
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:45

Paarden zijn toch rare beesten. Ze kunnen de hele dag (en nacht) snacken van de meidoornbessen en rozenbottels. Maar ze zijn blijkbaar veel lekkerder als ik ze pluk, dan staan ze te dringen om mij heen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:15

Oh leuk dat je er over begint. Hier is dat precies zo maar dat is omdat er stroom op het draad staat. Als ik dat er een tijdje af heb gaan wel knagen. Hoe hebben jullie dat ingericht? Snackdingen achter stroomloos draad?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:51

Deels eten ze wel over en tussen de draad door. Ook als er stroom op staat. Laat ik het er meerdere dagen af dan durven ze wel verder te gaan. Ik zag een half uur geleden Roos nog rozenbottels eten. Over de stroomdraad met stroom heen.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:06

Heeft iemand hier al gehoord van rubbergranulaat? Ik kan ergens mogelijks een mix krijgen van 70% drainagezand en 30% rubbergranulaat. Ik vermoed dat het vervuilend is voor de bodem? Waar ik me vooral zorgen om maak is of het gevaarlijk is als ze er iets van opeten... Het zou zijn om een heel klein paddockje/track te maken waarop ik in principe geen hooinet of voer hoef te hangen. Het wordt blijkbaar gebruikt voor voetbalvelden en kunstgras.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:24

Nooit van gehoord. Ik zie de meerwaarde er eigenlijk ook niet echt van in. En zie het dan vooral als een nadeel. Vervuiling in het zand.
Maar mss denken anderen er anders over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:41

Louise_vd5r schreef:
Heeft iemand hier al gehoord van rubbergranulaat? Ik kan ergens mogelijks een mix krijgen van 70% drainagezand en 30% rubbergranulaat. Ik vermoed dat het vervuilend is voor de bodem? Waar ik me vooral zorgen om maak is of het gevaarlijk is als ze er iets van opeten... Het zou zijn om een heel klein paddockje/track te maken waarop ik in principe geen hooinet of voer hoef te hangen. Het wordt blijkbaar gebruikt voor voetbalvelden en kunstgras.

Was dat niet het spul waar de voetbal velden van af wilden ivm pijnlijk bij schuiven en milieubelastend?

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:59

Ik kan wellicht wilgenbomen van 200-400cm ophalen. Wellicht ook wat berkjes. Deze moeten nog uit de volle grond gehaald worden. Iemand een idee of dat nu, in dit seizoen en met dit droge weer, verstandig en levensvatbaar is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:19

Liever later in het seizoen. Als het toch nu moet; goed water geven na verplanten.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:00

Wie heeft er hier een poel liggen en wil daar wat beelden van maken?

Die van ons ligt op het laagste punt van de track, wat echt ideaal is omdat het water er van alle kanten in komt stromen, maar dit is ook gelijk het nadeel. De paden ernaast liggen vast, laten geen water meer door, zijn een stuk lager geworden omdat het zand in de poel stroomt, zo kan ik nog een hoop opnoemen.

Niet meer ideaal dus. Zeker niet omdat de paarden 's nachts op dit stuk staan in verband met de wolven. Ik kan geen foto vinden waar het gehele plaatje incl de paden op staat, maar op deze screenshot is ook het eea te zien. Links loopt een pad van een meter of twee breed, rechts nog een heel stuk breder, daar kan een trekker met gemak overheen.

Afbeelding

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:33

Wow! Jou poel is echt heel mooi!

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:46

hannelot schreef:
Wow! Jou poel is echt heel mooi!

Dank je wel. Wij zijn niet meer zo tevreden. Hij ligt zo midden op dus we kunnen niks beplanten + dan waar we nu tegenaan lopen. Nu hij leeg is met deze temperaturen, mis ik het wel! :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 06:12

Danuah schreef:

Die van ons ligt op het laagste punt van de track, wat echt ideaal is omdat het water er van alle kanten in komt stromen, maar dit is ook gelijk het nadeel. De paden ernaast liggen vast, laten geen water meer door, zijn een stuk lager geworden omdat het zand in de poel stroomt, zo kan ik nog een hoop opnoemen.

Niet meer ideaal dus. Zeker niet omdat de paarden 's nachts op dit stuk staan in verband met de wolven. Ik kan geen foto vinden waar het gehele plaatje incl de paden op staat, maar op deze screenshot is ook het eea te zien. Links loopt een pad van een meter of twee breed, rechts nog een heel stuk breder, daar kan een trekker met gemak overheen.

[ [url=m/THm4FI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar je zoekt een oplossing fat het bij hevige regenval niet alles onderloopt?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:05

Kun je niet met dikke balken een soort blokkade maken? Een "dijkje" bouwen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:16

Ik zit te denken in de richting van wat Blue_flower zegt, maar dan in combinatie met juist licht hoogteverschil op je paden.
Als je op Google zoekt op “rolling grade dips” of “rolling drain dips” vind je beeldmateriaal. Dit wordt op de Utrechtse heuvelrug veel toegepast op de mountainbikeroutes.
Een pad wat heuvelafwaarts loopt, leg je op een aantal punten heel iets schuin naar de zijkant, wat de waterstroom naar de rand van het pad leidt. Naast het pad leg je een watergat, daar verzamelt het water zich en kan het zand bezinken. Eens in de zoveel tijd haal je het gat leeg (de MTB’ers doen dat met de hand, de ruiters laten er een kraantje voor komen, die gaten zijn wat groter).
Op het pad net na het watergat maak je een heuveltje wat het naar beneden stromende water tegenhoudt en zo naar het watergat dirigeert. Zo’n heuveltje kun je denk ik prima tegen een dikke balk of biels aanleggen, dat houdt ook weer zand tegen.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:50

Maartje1990 schreef:
Danuah schreef:

[ [url=m/THm4FI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar je zoekt een oplossing fat het bij hevige regenval niet alles onderloopt?

Omdat de poel op het laagste punt ligt, stroomt ook al het zand van de paden mee waardoor die nu dus niet meer hoger liggen. Dat het onderloopt als de poel te vol is, valt niks aan te doen, maar nu loopt het onder omdat er geen zand meer op de paden ligt. Daardoor zitten de paden ook vast en stroomt het water niet mer geleidelijk de grond in, maar blijft liggen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:16

Hier daarom de ruimte om de poel ruim afgezet, de helft is afgezet zodat het goed kan begroeien, (begroeiing is de beste oplossing tegen erosie), alle waterplanten ook kans hebben en aan de kant waar ze er in kunnen een ruim vlak ervoor, dat ze niet snel zand er in lopen.
Afbeelding
En ik gok dat het deel waar de paarden kunnen komen eens in de zoveel jaar een keer uitgeschept kan worden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:28

Even een ander soort vraag
Bij mij op stal zijn ze een grote openstal aan het maken met een beton pad naar de paddock die half zand half betonplaten is.
Maar hoe gaat dat bij jullie in de winter met sneeuw en ijzel
De mijne staat 4 kant op ijzers

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:37

Junior2019 schreef:
Even een ander soort vraag
Bij mij op stal zijn ze een grote openstal aan het maken met een beton pad naar de paddock die half zand half betonplaten is.
Maar hoe gaat dat bij jullie in de winter met sneeuw en ijzel
De mijne staat 4 kant op ijzers

Wat ik deed toen die van mij op stelconplaten stond en ook 4 kant op ijzers. is zand strooien en strooizout als het hefig ging vriezen. en dan beetje invegen. Maar mijn stukje was niet zo groot. haha

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:45

Voor degene die voert met meerdere voerplekken.
Hoe doe he dat met het hooi geven?

Hebben jullie meerdere bakken, losse netten?

Ik heb nu net 3 palletboxen gekocht.
Daar komen netten in met een maas van 4.5 bij 4.5.

Ik heb nog
2 netten grotere netten van maas 6x6
2 netten van maas 3x3 ,(75x100cm en 120x50cm)
2 netten van maas 4.5x4.5 ( 75x50cm en 75x75cm)
En een hooitas om wat hoger op te hangen.

Ik wil er graag een aantal bij kopen, zodat ik er altijd een aantal voraf kan vullen en zo op kan hangen.

Welke maas en welke maat net zou ik dan doen?
Zou ik een aantal van 75x50 cm halen.
De grote hoeveelheid hooi zit al in de bakken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:57

Ik voer hooi met name los op de grond. Al wil ik voor het echt natte seizoen wel weer een grote hooibak en dan op een paar andere punten een hooinet laag aan een paal geknoopt. Stro gaat in enveloppe netten op een vaste plaats.