Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:19

Mijn ene PRE kan ook door voor een Shetlander, maar de ander loopt nog rond in haar zomerjasje... Hopelijk maakt ze eens wat haar aan want ik heb weinig zin om met dekens aan de slag te gaan :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:13

De bonte was net knap bezweet op de borst, dus misschien moest daar maar weer een streep af.

Overigens kwam ik de groep van /The Mill nog tegen in stemmig Halloween :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:04

Hier waren ze vandaag enorm aan het rennen toen ik draden aan het zetten was, die stonden ook allemaal te zweten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:35

Ik ben voor het eerst een dagje van de bank af jeeeej.
Rondje gereden, huis weer aan kant gemaakt en vanavond nog 2 mensen op visite nog voor mijn verjaardag.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:50

Gefeliciteerd Jolijn!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:50

De shet denkt dat de ijstijd id begonnen. De pre zit nog hartstikke kort in zijn vacht. Heb maar een Deken opgelegd zodat die hopelijk kort blijft

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:15

Het was ook echt warm vandaag! Maandag geven ze hier ook 18 graden af! En windkracht 6 wat hier wel weer meer op windkracht 8 zal lijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:47

@lynn: dat dacht ik van mijn bonte ook, maar die denkt elke winter weer dat ze nog in Canada is :)

@dais: windkrácht maakt me niet uit, zolang die maar richting de overkant staat en de blaadjes dus niet hier in de paddock/wei komen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:49

Hier staan de PRE'tjes allebei in Belgiëtenue hoor. T zal zijn dat ze beiden in de Lage Landen geboren zijn zeker?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:34

Ik heb 2 ibc tanks staan die ik weg wil doen. Hier iemand belangstelling?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:48

kvulden schreef:

Ik heb wel interesse maar ik vrees dat wij een heel eind uit elkaar wonen en dat dat het niet gaat worden...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:53

MarloesHJ schreef:
kvulden schreef:

Ik heb wel interesse maar ik vrees dat wij een heel eind uit elkaar wonen en dat dat het niet gaat worden...

Dat is inderdaad wel een stukje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:55

Waar zit jij ook al weer kvulden?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:15

Maartje_M schreef:
Waar zit jij ook al weer kvulden?

Twello

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:15

Oh das echt heel ver :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:23

_Tarzan schreef:
Oh Rocky heeft ook zo'n enorm dikke vacht, die denkt dat hij op de noordpool woont geloof ik :')

Overigens, voor de mensen met Esdoorns, er is er maar 1 van die giftig is en die komt gelukkig niet zo enorm veel voor. De esdoorns die er vaak staan zijn de 'gewone' esdoorns en die zijn niet giftig. Ik heb namelijk even wat onderzoek gedaan naar de esdoorns die naast de wei staan :')

Ik heb ook flink wat esdoorn rondom de paddock, in de tuin en bij het land. Ik maak mij er eerlijk gezegd niet zo heel erg druk om, maar ik ben dan wel benieuwd of ik de "giftige" heb?

Heb je een foto?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:31

Ik quote de faculteit diergeneeskunde van de UU even over esdoorns / atypische myopathie:
Citaat:
Uitgebreid onderzoek in Europa en Amerika leverde op dat er een relatie was tussen de aanwezigheid van esdoorns en het voorkomen van weidemyopathie. In eerste instantie werd gedacht aan een schimmel Rhytisma punctatum (‘tar spot’) die op de bladeren van bepaalde esdoornsoorten kan voorkomen, maar sinds 2017 is duidelijk dat een toxine, hypoglycine A de oorzaak is. Dit toxine zit vooral in de zaden (najaar) en de zaailingen (voorjaar) en minder in de bladeren van de esdoorn. Verder onderzoek door de faculteit Diergeneeskunde en RIKILT (Nederlands Instituut voor Voedselveiligheid, Wageningen) heeft aangetoond dat de hoeveelheid toxine verschillend is tussen de verschillende esdoornsoorten en ook tussen de diverse bomen van één soort. Er zijn 278 monsters van de 3 meest voorkomende soorten esdoorns in Nederland onderzocht: de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus), de veldesdoorn of Spaanse aak (Acer campestre) en de Noorse esdoorn (Acer platanoides). In alle zaden, bladeren en spruiten is de concentratie hypoglycine A gemeten. Bij de veldesdoorn en de Noorse esdoorn werd de gifstof niet aangetroffen. Daarentegen bevatte elk monster van de gewone esdoorn wel hypoglycine A. Het lijkt er dus op dat de veldesdoorn en de Noorse esdoorn zonder bezwaar rondom een weide of paddock kunnen staan.

De aanwezigheid van hypoglycine A in de bladeren, zaden en spruiten van de gewone esdoorn varieerde echter fors. Niet iedere gewone esdoorn is dus per definitie onveilig. Er zijn namelijk vele duizenden weides met gewone esdoorns eromheen waar de paarden niet ziek worden. Ook de hoogte van de concentratie hypoglycine A bleek niet veel te zeggen over het ziek worden van paarden. Er spelen dus mogelijk nog meer factoren een rol bij het ontstaan van de aandoening.

Bron: https://diergeneeskunde.nl/2019/05/07/v ... j-paarden/

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:38

Nou, mijn buren hebben 1 esdoorn en het is de giftige helaas... vooral bij storm altijd erg opletten en dan nog kun je niet alles voorkomen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:00

Hier hetzelfde, bij de wei van de buren staat er idd ook eentje die van de giftige soort is. Het staat ook op de planning om die te verwijderen.

Ik had vandaag regen en wind verwacht, maar de zon schijnt en de wind is ook verwaarloosbaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:02

Hier ook een esdoorn bij de buurman gelukkig 10/15 meter van mijn omheining af en de wind staat meestal andersom.
Hoop dat het droogt blijft, ik ga zo weer een buitenrit maken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:03

Even op BR kijken en dan de voorspelling er op los laten. Niet altijd 100% goed, maar geeft wel een goede indikatie :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:11

Wij hebben een Japanse esdoorn, die is volgens mij niet giftig? Maar goed die staat in de tuin ver van de paarden :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:43

Net een wandeltje met Peppy gedaan en zowaar 2 flinke stukken gedraafd.
Blaffende/springende hond langs het hek van de buren had ie niks van :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:09

DubbelFun schreef:
Even op BR kijken en dan de voorspelling er op los laten. Niet altijd 100% goed, maar geeft wel een goede indikatie :)

Dat doe ik altijd maar die heeft het nu al zo vaak misgehad. Maar het is drooggebleven gelukkig

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:09

Afbeelding
M’n vriend had mij een voetje gegeven :') Hij geloofde niet dat hij zou blijven staan Haha!

Lekker hoor dat rondje met Peppy!