Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:54

@solleke: je hebt het goed gezien.. Onderin de PP nog een simpele overkapping om te schuilen (driehoekje).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:12

Even snel hoor, eigenlijk geen tijd voor bokt :o

De politie die toen is gekomen heeft geen verklaringen opgenomen omdat hun eigenlijk niks met dit soort dingen van doen hebben. Het is een verzekeringskwestie, dus hij heeft een schadeformulier ingevuld, dat heeft zijn verzekering proberen door te spelen naar de mijne, de mijne is bij mij verhaal komen halen. Dat heb ik schriftelijk ingediend en verder nooit meer wat gehoord. Nu had meneer op het moment zelf al laten vallen dat hij all risk verzekerd was. Hij heeft aangifte gedaan wegens valsheid in geschrifte, zo zei hij vorige week. Ik zat te paard met een vriendin en toen ik door had wie hij was heb ik vriendelijk gezegd dat het beter was dat we gewoon door reden en meneer een fijne dag gewenst. Ik moet vanuit mn werk altijd alles netjes oplossen en alles geloven wat gasten zeggen, dus ik ben prive inmiddels ook wel zo. Enige waar ik wat minder beleeft mee ben geweest is dat ik op het moment zelf mn paarden naar huis ben gaan brengen in de tijd dat meneer op de politie wachtte, ben toen op de fiets even terug gegaan. Meneer was woest dat ik plaats delict verlaatte voordat de politie er was :+ Ga er niet vanuit dat ik ooit nog weer wat hoor, daarom durf ik het hier ook wel neer te zetten. Hoe dan ook is hij verantwoordelijk want hij reed op dieren af en tevens ben ik de zwakste verkeersdeelnemer. Het veulen in kwestie is nog in mijn bezit, ook het laatste dier dat hier weg gaat. Ze is nu een jaar en met veel oefening en geduld kan ik nu met haar langs de weg lopen zonder dat ze voor elke auto weg wil vliegen. Laatst zelfs een tractor met motor aan van dichtbij bekeken. Terwijl ze voor die tijd gewoon lekker naast mamma ging staan kijken en er niks aan de hand was. Of er van binnen in het been iets beschadigd is dat weet ik niet, ze heeft niet kreupel gelopen, ook niet dik geweest of wat dan ook, maar echt weten doe ik dat pas over een jaar of 3. Ben voor nu in ieder geval erg blij dat mijn toekomstig endurance Tinker (hoop ik ;) ) in ieder geval toch nog verkeersmak te krijgen is. Vorig jaar zag ik dat even somber in, als er auto's de oprijlaan op reden en zij stond daarlangs te grazen vloog ze al weg. Heb daarna en ook dit jaar niet meer met veulen het erf af durven gaan. Erg jammer, want moeder is echt super makkelijk dus beter kan je ze het niet leren, maar het besef dat een trauma in zo'n klein hoekje zit is te groot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:58

Ik hoop idd dat je veulen er niets aan over heeft gehouden en dat de angst ook helemaal goed komt.

Ik heb officieel rare paarden; staan ze lekker op het gras (waar genoeg staat), ben ik klaar met hooi los/nat maken en in de netten doen, lopen ze vanzelf al van het gras af naar de netten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:04

Ik snap die van mij ook al niet meer hoor DD, ze mogen s'ochtends 2 uurtjes op het gras, doe ik alles op stal regelen en maak ik bak schoon en hang het hooi daar op, hoef ik alleen maar te fluiten en ze komen er zo aan!! :? <3

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:15

Echt sneu voor je veulen! Wat een schrik..

@DD lekker hooi blijkbaar! De stallen staan nu in de voortuin getekend, direct aan de weg en aan de buren. Dat lijkt me niet wat. Ik wil ze ergens op het stuk achter de buren. Daar komt ook de oprit waarschijnlijk. Ik weet alleen nog niet aan welke kant van de oprit nu handig is. Ik wil zo'n loopstal denk ik met 2 openingen. Die moet met de rugkant naar het zuiden toe denk ik? En dan gedeeltelijk open op het noorden of op het noorden en oosten. De stal met de rug naar de buren was het idee van de architect maar dan staan de paarden te veel in de wind denk ik? Dan is de zuidkant (gedeeltelijk) open. Ik vind hem open op het oosten niet zo mooi want dat is zo onhandig van het huis af. Aan welke kant van de oprit de stal moet is mijn grootste vraag. Zal vriend nog even om een voorbeeld vragen om het duidelijker te maken.

We willen ook graag een paddock/bak (20x40) maken in het agrarische deel maar echt een officiële bak mag niet. We zijn aan denken over manieren om het toch mogelijk te maken, bijv. simpel omheining (geen hout) en grond keren (nog onduidelijk of dit mag, is zandgrond) of desnoods een zwarte bodem maken (all wheater spul?) zodat het niet te veel opvalt. Een schuilstal in het agrarische deel mag ook niet. Dat moet in het andere gedeelte.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:52

Sure_lee: Wauw leuk zo met de hele kudde op pad! :) mooie omgeving ook. Beetje jammer van de vrachtwagen.

Molzebeer: Leuk stukje grond! Als ik het stuk zo bekijk, zou ik de bak in dat rechtse deel van 15m breed doen. Dan kun je misschien nog een paar meters van de wei meesmokkelen, zodat je bak toch 18-20m breed wordt, maar toch vrijwel helemaal netjes op bouwgrond ligt. En dan gewoon een meter of 40 lang. Daar links van, dus onder het huis en boven de wei, zou ik dan de stallen/schuilstal plaatsen :) Is dat een idee?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:02

kristelhans schreef:
"De buikgespen zaten nog vast maar ze liep er zo uit.." :') :') Hartverzakkingen krijg ik ervan, vanavond maar even een deken-opfriscursus voor de man doen. :x

oh dat deed mijn pa ook..maar dan met de bilkoorden. Had hem her 3 x voor gedaan.

Leuke foto's shirley. Kom hier ook wel eens onverlaten in het verkeer tegen..bocht afsnijden, bijna tussen de achterbenen van je paard parkeren, je niet de gelegenheid geven om aan de kant te gaan op een weg waar zij niet in mogen, en dan ook nog boos worden...tja dan zwenkt mijn zweep wel eens uit. Fietsers die rakelings langs je fietsen...pas op, de ruimte binnen de zweep is de rijkwijdte van mijn paard..Daar binnen slaat ie raak..

Wat een verhaal joh caily. Gelukkig is ze er redelijk vanaf gekomen..Dit is al vreselijk maar je veulen voor je ogen overreden zien worden is ook niet fijn.:(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:22

Meurning!

Oh even de man verteld dat hij toch echt eerst een halster moet omdoen (had ik ook al gezegd maar ja, eigenwijs he) en hij had het over 'maagbanden'. :')

Zo een dagje Horse Event, paarden staan lekker buiten in de bak hun ontbijt weg te werken en straks mogen ze even op het gras. Ik zie Beer, mijn ruin, krimpen van een paar dagen minder uurtjes gras, ik dacht echt dat er niet zoveel meer in het gras zat maar blijkbaar weet meneer zoveel naar binnen te werken dat het alsnog aanzet. :') Je bent fjord of niet he.. :x

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:24

Molzebeer, je stukje lijkt heel veel op ons perceel! Wij hebben ook zo'n hoek en daar de bak in gemaakt, die is ongeveer 16 x 32 geworden en dat wil prima. Longeren kan er goed en mijn dressuur huiswerk kan ik er eigenlijk ook wel goed doen. Ik ben vooral een boshobbelaar maar ben wel HEEL blij met ons bakje.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:25

Caily, wat een gast zeg... ik snap dat echt niet.. ben je dan zo aso of heb je echt geen benul van dieren in het verkeer? Hoe moeilijk is het om even een stukje rustig aan te doen? Alsof dat je hele rit vertraagd of zo. :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:59

Pfff belachelijk, jouw veulen omver rijden en dan zelf een aanklacht indienen??

Mijn hooiboer had het fantastische idee om ons om 7u30 uit bed te bellen deze ochtend 8)7 "over 20 minuten zijn we er". Maar goed, de hooivoorraad voor deze winter ligt er, 20 grote balen van 400 kg. Wat eten die beesten ook veel :P Nu ontbijt! :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:29

Solleke _O- nou ja...heb je lekker wat aan je dag.Het wordt een drukke dag vandaag met hooien hooi,vanmiddag moet het laatste geperst en opgeslagen zijn.Hij zal wel ruimte nodig hebben gehad...Maar lekker voorraadje,binnen is binnen.

Caily...sommigen zijn ook zo asociaal...aan de andere kant had je daar niet moeten lopen toen hij daar langs moest...jij onverlaat :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:32

Haha ja, de loonwerkers hadden de hele nacht doorgedaan naar het schijnt, iedereen wil nog rap rap zijn gras laten maaien en inwikkelen voor de regenbuien.

Ben daarom wel blij dat we meteen de hele wintervoorraad krijgen. Twee jaar geleden lieten we het baal per baal brengen, dan had je vaker dat soort grapjes met onmogelijke tijdstippen :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:08

Loonwerkers missen anders toch een groot deel inkomsten dus ik snap wel dat ze doorwerken :)

Hier hebben we ook eindelijk weer eens wat regen..
De dakgoten kunnen het niet aan, op het plafond van de badkamer ligt een plas (dak lekt schijnbaar weer) en de wei is weer een wildwaterbaan.
Afbeelding

Ik had wel een greppeltje gemaakt, die loopt naar rechts op de foto, maar schijnbaar is die niet groot genoeg voor een grote bui -O- dus die mag ik wel 2x zo groot maken zodat het water er allemaal door kan.

Uit die buis komt wat bronwater en een hoop water dat van de weg af komt dus dat is heel veel in 1 keer, of het is bijna niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:12

Water blijft een eigen wil hebben... het is idd vaak 'alles of niets'...

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:23

Gatver....het is weer dikke spinnen tijd. Kan echt niet gedachteloos naar achteren lopen. Moet echt met een zweep voor me uitmeppende naar stal. Had vanmorgen een heeeele dikke vette jongen in mijn haar. Brrrrrr.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:36

ik heb het niet laten maaien omdat er nog veel water stond. Misschien dat de boer het nog meeneemt in de kuilbult of voor kuilbalen, alleen vind ik dat laatste geen succes want dat halen ze met zwaar materieel van het land en heb van de vorige keer toen het zo nat waseen paar jaar geleden nog steeds de sporen in het land staan.

Ik overweeg over het langste gras anders maar een bloter oid te laten gaan en de rest moeten ze dan maar opeten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:48

Ik zoek nog hooibakken voor op het "paardenterras" en kwam dit tegen: http://www.kapaza.be/nl/tuin-overige/ib ... 272099.htm

mijn gevoel zegt dat mijn jonge paard hier sowieso een been op gaat breken... iemand ervaring met deze bakken? Ze zien er wel handig uit om een net op vast te maken (slowfeeder idee).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:49

veel te grote gaten. passen voeten doorheen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:00

Ok, ja dat zei mijn gevoel dus ook. Voor mijn ouwe durf ik dat nog wel, maar die twee jonge die gaan er wel inhangen. Spijtig, is toch gemakkelijker om netten in vast te maken dan die plastieken bakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:10

Niet doen, levensgevaarlijk. Ook te hoog. Gewoon op zoek naar die plastic bakken.

Die ik nu heb bevalt eigenlijk best goed, al doe ik er wel langer over om het hooi er in te doen in vergelijking met de netten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:42

Paulousa...ik zag die bui vanmorgen op de buienradar...moest aan je denken... "Careful what you wish for"

Bij de buurman achter zijn de balen net gesealed en bij mijn boerman hadden ze gister al gedaan,zag de pers voorbij scheuren gisteravond :+ Had mazzel want eigenlijk was hij vandaag pas aan de beurt.

Solleke...ik vind een combi van de bakken wel fijn.Stevig en wat verhoogd.Ik heb wel de bovenrand aan het frame vastgemaakt zodat er geen been in kan blijven hangen.(Dat had mijn kleine Faxje voor elkaar gekregen :roll: stond mij aan te kijken..."Nou...fix het even want ik sta niet gemakkelijk" :+ )

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:01

In de wei meeste water is alweer weggespoeld, dat is dan weer een voordeel van droge grond.

Straks even het dak op om de pannen weer recht te leggen zodat het water bij de volgende bui gewoon buiten blijft.
Volgens de meter is er 40mm gevallen en dat is tussen 4 en 10 uur geweest ongeveer dus het was wel een aardig buitje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:10

Dat is idd een stevige plas.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat dakpannen gewoon los liggen. Een beetje wind en de boel is weg of ligt scheef.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:03

In theorie zouden ze met wind juist steviger op je dak moeten liggen maar helaas werkt dat bij ons niet zo erg best.