[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:37

Daihyo schreef:
Maar die wilgen kunnen best hoog worden en dan heb je de doorkijk niet meer. De Salix repens (kruipwilg) blijft klein tot ongeveer 1 meter. Dan houd je de doorkijk wel.
Of je moet snoeien. Dat kan natuurlijk ook :D

Maar als je paarden daar van eten houden die het wel op een meter hoog. Hangt er vanaf hoe hoog je draad er voor is.
Daar achter kun je de bomen plaatsen dan kunnen ze daar niet bij. En eventueel bescherming om de stammen doen.

Bij mij is dat de bedoeling dat de paarden het snoeiwerk doen.

Oja inderdaad bessenstruiken blijven vanzelf al laag. En mooi besjes voor jezelf en de vogels.

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:57

Ja bij jou wel. Bij mij ook. Maar bij Ir111 kunnen ze daar niet bij denk ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:16

En onze schatjes snappen het systeem van zelf snoeien niet zo goed!? Ze kunnen zo bij de wilgen en bottelroos en dat snoeien ze echt maar mondjes maat. Tot ik het afknip, dan staan ze te ruzieen om wie het eerst mag. :')

Ik heb even een rijtje gemaakt van de suggesties, misschien ook leuk voor anderen om het op een rijtje te hebben.

Bomen (ook geschikt voor singel, in ons geval voor bij het huis)
Lijsterbes - leuke oranje vruchten
Witte/grauwe els - in feb/mrt katjes aan de bomen, snel mooie kroon
Zwarte els - idem hierboven, kan tegen nattere grond
Berk - snel groeiend, ik vind de meerstammige echt heel mooi!
Tamme Kastanje - vruchten eetbaar voor ons
Rode Meidoorn - echt prachtig!
Linde - vind ik mooi, mooie kroon en ruikt heerlijk (wel kleverige zooi eronder)
Populier - vind ik te lang en dun
Iep - gewone Iep heeft last van Iepziekte, zijn er al hybride soorten die wel goed gaan?
Walnoot - mooi maar ik eet ze niet en geeft enorm veel zooi (walnoten dus :+ )
Grove den - zou ik graag willen maar gaat hier dood

Struiken
Ik denk dat ik alle wilgen oversla. Voordeel is dat ze heel nat kunnen staan. Nadeel voor mij: ik heb in de haag al veel wilg, achter de haag een paar knotwilgen aangeplant en langs de schuur staan ook al knotwilgen. Idem voor de roossoorten, hebben we ook al aardig wat van staan.
Hazelaar (krul) - vind ik mooi en voor ons ook lekker eetbaar
Kornoelje (albas) - prachtige rode takken in de winter goed zichtbaar
Vlier - mooie bloesem en bessen
Sleedoorn - bloeit al vroeg op kale tak, prachtig!

Wat ik zeker ga doen is aalbes, zwarte bes en kruisbes planten! Supergoed idee! Mooi en lekker.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:13

Die laatste 3 heb ik vorig jaar gepland. Ze lijken ook allemaal aangeslagen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:53

Als je paarden er inderdaad niet van snacken zou ik voor de bessenstruiken gaan.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 02:43

Gisteren een bult werk verzet :=
Na de regenval van pas geleden, heb ik aan de verhuurders maar gevraagd of ik iets van een kuil mocht graven, zodat daar bij extreme regenval het meeste water naar toe kan, zodat we geen zwemvliezen en een snorkel meer nodig hebben := En daarbij heb ik gelijk een klein bultje kunnen maken :D
Afbeelding

Voor het graafwerk:
Afbeelding
Afbeelding

Na het graafwerk:
Afbeelding
Afbeelding

Aan de bak rand wil ik een haagje gaan planten. Zat te denken aan meidoorn. Ik heb van Daihyo/Amanda o.a. 2 berkjes gekregen. De ene is al een mooi eindje aan het groeien en de andere heeft na een moeilijke start, toch nog wortel geschoten en begint nu ook echt te groeien :D Die wil ik op de hoeken van de bult gaan planten.
Verder heb ik nog een wilgentak met inmiddels een mooie wortelkluit. Daar ben ik nog over aan het twijfelen, wat een mooie plek voor die kan worden :)

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:45

Wat is het mooi geworden DJZ! Echt heel gaaf bedacht!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:32

Wat leuk en slim gedaan DJZ!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:14

Slim DJZ. Ik heb in mijn afwatering ook nog met een grondboor een metersdiep gat gemaakt en er een pvc buis ingedaan. Die gevuld met grint. Die zorgen ervoor dat het water nog sneller de grond inloopt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:10

Goeie oplossing :j
En fijn dat allebei de berkjes het goed doen. Is de roos nog aangeslagen? Die hadden we best mishandeld met eruit halen :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:32

Projectje nieuwe voerplek afgerond. :D Ik vond t nogal lelijk geworden dus ik heb de boel opgeleukt met insectenhotels. Helemaal leuk nu!

Afbeelding

Afbeelding

En een houtsnipperpad hersteld. Was helemaal weggereden tijdens de verbouwing. Volgend jaar ipv gras een bloemenstrookje er langs. :)

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:55

Oh nice! Waar haal je de snippers vandaan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:05

Bij Ebola (echt waar :') ). Zit vlak bij ons huis.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:04

Belker schreef:
Slim DJZ. Ik heb in mijn afwatering ook nog met een grondboor een metersdiep gat gemaakt en er een pvc buis ingedaan. Die gevuld met grint. Die zorgen ervoor dat het water nog sneller de grond inloopt.

Dat is idd nog een goede optie. Gelukkig zit ik op zandgrond en trekt het water wel snel weg :)

Daihyo schreef:
Goeie oplossing :j
En fijn dat allebei de berkjes het goed doen. Is de roos nog aangeslagen? Die hadden we best mishandeld met eruit halen :=

Ja die heeft het uiteindelijk ook overleefd. Was een beetje op het randje.. Toen die wat nieuwe blaadjes kreeg, heb ik de dode takken weggeknipt. Er heeft al 1 roos ingezeten :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag maar eens getest wat het water doet :))

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 05:51

Vandaag werd hier de eerste kleine stap gezet naar meer comfort voor mijn paard: 30m2 mudcontrol voor de stal. Het stelt niet veel voor, maar ik ben er toch heel blij mee. We zitten op zeer natte grond en huren de weide dus hebben helaas niet veel opties in de winter. Er werd ook drainage voorzien voor afwatering.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik ook voor het eerst in 8 jaar eens mijn bodem gezien :’) Heb enkele foto’s gemaakt, kan iemand mij iets zeggen over de grondsoort?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:02

We hebben nog drainagebuis en grind over, heeft het nu om enkele verticale drainagepunten te plaatsen? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wil dus zeggen een gat graven met grondboor, daarin stuk drainagebuis en kiezel errond.
Ik weet alleen niet of ik onder de storende laag kan komen met de grondboor die ik nu heb.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:55

Edit:
@Louize, mooi dat mud control! Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar wat fijn dat je dit gaat aanpakken voor je paard!

Malenka schreef:
Hier Zwarte Els in een gemengde haag en de huidige rozenbottel decoratie. :D Dit is allemaal 2 jaar geleden aangeplant en ik snoei alleen af en toe wat af. Dat voer ik dan vervolgens lekker aan de paarden. Precies een van de doelen van deze aanplant. :j Verder geen zorgen. Ik heb het dus ook nog nooit water gegeven bijvoorbeeld.
]

Zo fijn om er wat over te lezen en er dan een beeld bij te hebben! Ik blijf het moeilijk vinden om een keuze te maken en wil het vaak meteen goed doen, terwijl ik ook weet: het gaan doen zorgt ervoor dat je gaat ervaren hoe het bevalt/werkt/niet werkt en dan kan je weer aanpassingen doen.

In ieder geval, mooie foto's en leuk om te zien!

Ir111 schreef:
En onze schatjes snappen het systeem van zelf snoeien niet zo goed!? Ze kunnen zo bij de wilgen en bottelroos en dat snoeien ze echt maar mondjes maat. Tot ik het afknip, dan staan ze te ruzieen om wie het eerst mag. :')

Ik ben bij een open dag geweest van Paard & Landschap en zij gaf aan dat zij merkte dat ze ook wel echt minder hooi/gras moest gaan voeren als ze wilde dat de paarden gingen snoeien. Als ze teveel aanbod hebben aan ''makkelijk voer'' dan is het snoeien ook minder. Ik weet natuurlijk niet hoe jij het doet, maar dat was het eerste wat er in me op kwam. Wellicht is het het proberen waard?

Ir111 schreef:
Ik heb even een rijtje gemaakt van de suggesties, misschien ook leuk voor anderen om het op een rijtje te hebben.

Bomen (ook geschikt voor singel, in ons geval voor bij het huis)
Lijsterbes - leuke oranje vruchten
Witte/grauwe els - in feb/mrt katjes aan de bomen, snel mooie kroon
Zwarte els - idem hierboven, kan tegen nattere grond
Berk - snel groeiend, ik vind de meerstammige echt heel mooi!
Tamme Kastanje - vruchten eetbaar voor ons
Rode Meidoorn - echt prachtig!
Linde - vind ik mooi, mooie kroon en ruikt heerlijk (wel kleverige zooi eronder)
Populier - vind ik te lang en dun
Iep - gewone Iep heeft last van Iepziekte, zijn er al hybride soorten die wel goed gaan?
Walnoot - mooi maar ik eet ze niet en geeft enorm veel zooi (walnoten dus :+ )
Grove den - zou ik graag willen maar gaat hier dood

Struiken
Ik denk dat ik alle wilgen oversla. Voordeel is dat ze heel nat kunnen staan. Nadeel voor mij: ik heb in de haag al veel wilg, achter de haag een paar knotwilgen aangeplant en langs de schuur staan ook al knotwilgen. Idem voor de roossoorten, hebben we ook al aardig wat van staan.
Hazelaar (krul) - vind ik mooi en voor ons ook lekker eetbaar
Kornoelje (albas) - prachtige rode takken in de winter goed zichtbaar
Vlier - mooie bloesem en bessen
Sleedoorn - bloeit al vroeg op kale tak, prachtig!

Wat ik zeker ga doen is aalbes, zwarte bes en kruisbes planten! Supergoed idee! Mooi en lekker.

En mega fijn dit lijstje! Zowel het op een lijstje zetten als alle input die daarvoor is geleverd! Ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten bij jou, @Ir111.

Hier gaan we (of eigenlijk ik, maar ga nog even helpers zoeken haha) ook aanplanten. Kan niet wachten, maar ik vind het ook moeilijk om een keuze te maken.

Dit is ons plekje nu. Het middelste pad met het wilgenbosje, dat is er nog niet. Of tenminste. De omheining is er wel en de palen staan er, maar het was dit jaar nog een weiland. Daar hebben ze nu één keer gegraasd en dat mogen ze van het najaar lekker leeg eten, dan blijft het pad. De rode stukken zijn de stukken waar hagen/bomen/kruiden kunnen komen.
- Dus een flinke strook zo'n 50 meter totaal van 2 meter breed.
- Het wilgen bosje dat ik wil creëren met eetplek (uiteindelijk in de schaduw van de bomen)
- En nog links het stukje kruidenstrook, waar ik nu denk eerst nog een jaar eetbare bloemen en kruiden in ga zaaien.

Afbeelding

Ik vind het als eerste belangrijk dat de aanplant schaduw en diversiteit gaat bieden.
Na alle input, ideeën en voorbeelden bij jullie denk ik aan:
- een wilgenbos pleintje met verschillende soorten wilgen (misschien ook nog wilgenbomen, anders daar tegenover)
- een rijtje met paar bomen met berk en els. Ik zet ze denk ik nu in de wei, maar op den duur zou ik de wei ook nog wat kunnen verkleinen, dat het een soort bomenpaadje wordt en ze er echt lekker onder kunnen staan en tussendoor kunnen lopen. Maar: toekomstmuziek.
- in de lange strook langs ''de bak'' een mengeling van struiken zoals hazelaar, (rode) meidoorn, sleedoorn, haagbeuk, rozenbottels en wellicht ook nog wel andere struiken.
- ik vind de bessen-, vruchten- en bramenstruiken ook wel heel tof! Ook langs de bak?

Ik zou al deze soorten struiken kunnen plaatsen aan de rand van de bak, maar ben bang dat heel veel verschillende soorten heel rommelig gaat worden. Hoe doen jullie dat? Gewoon van alles wat door elkaar? Of wel een beetje afgestemd op elkaar of gelet op het algehele beeld?

Ik wil oppassen dat ik niet direct alles volplant met alles hetzelfde, want ik ga natuurlijk nog veel tegenkomen wat ik allemaal zou willen! Aan de andere kant: hoe eerder geplant, hoe sneller resultaat.

Hoe ervaren jullie dat?

Edit:
@Louize, mooi dat mud control! Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar wat fijn dat je dit gaat aanpakken voor je paard!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:02

Hoe doen jullie dat met rozenbottels?
Ik heb nu een aantal plantjes die groeien in het land van de buurman. Die zijn daar onder de plank door gegaan.

Moet im elke dag kijken of er lopers zijn?
Ik knip ze nu steeds af maar ben een beetje bang dat dit steeds erger word.
Heb ik de verkeerde geplant of op de verkeerde plek gezet?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:13

Vooral Rosa Rugosa maakt veel wortelstokken. Dat kan meters ver gaan. Precies om die reden staan ze bij mij niet langs de buitenkant van onze kavel maar in de binnen cirkel van de track. De enige oplossing om dit te voorkomen zou een wortel begrenzing zijn. Net zoals bij bamboe.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:01

Meelezer met een vraag hier, welke bomen/struiken kun je stekken of op een andere manier vermeerderen vanuit bestaande planten?
Wilg is duidelijk, maar vanuit de bovengenoemden, wat is handig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:11

Vlier, makkelijk, groeit snel en struik, dus meer soort muur dan omgekeerde wannabee bezem. Kan ook goed tegen flink snoeien.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:12

Oh dan heb ik dus de verkeerde rozenbottels of de verkeerde plaats gekozen :D ;(

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:36

Ik kom even dit topic binnen vallen :) ga mij de komende tijd eens inlezen hier, heb al heel wat moois voorbij zien komen!
@ir111, jij hebt ervaring met houtsnipperpaden? Lopen de paarden hier ook op?

En daar naast een vraag aan de mensen met heuvels in hun pp. Is hier een vergunning voor nodig? Heb Google al geraadpleegd maar ik krijg eigenlijk geen duidelijk antwoord..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 00:28

Afbeelding
Wat zouden jullie doen?
Rode vak is paddock (altijd toegankelijk en slapen ze snachts)
Met blauw de doorgang de inloopstal in.
De weide erachter (onderin op de foto) is 40 * 70m bijna 3000m2 die ik graag wil indelen als track. Mijn paarden gaan niet heel goed op gras dus 2 snackweitjes zijn voldoende.
Op termijn wil ik graag een poeltje met een berg aanleggen maar dat heeft niet direct prio (eerst de basis dingen even regelen).
Het liefst zou ik een leuk plekje hebben waar ik ook wat dingen kan oefenen zonder dat ik van huis moet.
Hoe zouden jullie de paden indelen en de vormen?
Langs het hek helemaal links onderin komt een 40 meter lange eetbare haag uiteindelijk.

Ben benieuwd naar jullie ideeen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:03

Hier een voorbeeldje.

Afbeelding

Bruin is zand
Roze zijn voer/hooi plekken
Groen is eetbare haag/bosje
Blauw is blotehoevenpad.
Foto's zijn genomen bij ukie's paddock paradise. Lekker rommelig pad met verschillende ondergronden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan mengranulaat, lavasteentjes en houtsnippers.

Afbeelding

Afbeelding

Oranje zijn snackplekjes. Foto's zijn van Femke Dolle

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding