Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:53

Jade schreef:
Akshay schreef:
Qua ammoniakgeur, dat is hier mijn teken dat ik echt moet gaan uitmesten, óf inderdaad een uurtje ná het uitmesten.

krijgen ze niet teveel eiwit binnen als het naar ammoniak ruikt? ik denk dat ik toch nog even bij vlas met zaagsel blijf voorlopig, het verhaal van dwarse korrels schrikt me af :+ lijkt me rot liggen als je van die korrels tussen je ribben krijgt, ik ben een beetje een pietlut als het gaat om stalbedekking - ze moeten gewoon schoon, droog en zacht kunnen liggen, dus ik verbruik meer stalbedekking dan gebruikelijk en heb ook geen 'koek' vlas op de bodem zoals ik bij veel stallen heb gezien.

Mijn paard kan niet goed tegen eiwit dus dat krijgt hij ook zo min mogelijk van (in overleg met de dierenarts). Alleen hooi en vitaminebrok dus dat zal niet de reden zijn geweest van de ammoniakgeur in de stal. Meer het feit dat hij het stro wel vaker op at waardoor de mest en urine gingen mengen en er op die manier de ammoniakgeur ontstond.

Hier geen last van dwarse korrels hoor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:02

@jade: nee, een mayo-matras is iets anders. Dit is één grote matras van 180x240 die ong 10 cm dik is en heel zacht. Je hebt er eigenlijk geen bedding bij nodig, maar voor ruinen is het prettig als het niet spettert als ze er op plassen. Ik had er altijd wel een klein laagje op omdat dan de voeten wat sneller op droogden.
Hier een oud boktmarkt item waar duidelijke foto's in staan
https://www.bokt.nl/markt/ad/458575/zga ... l-matten-2

Het ding ligt nu al 'eeuwen' en ziet er nog perfect uit (geen paarden met ijzers, dat kan schelen).

Edit: hij is van 2006 :)
Mooie foto gevonden

Afbeelding

Jade

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:07

hm ik ben een beetje aan het bijlezen, maar lees toch ook wat ervaringen dat men niet zo enthousiast is over een mayo matras icm paarden die in de stal plassen (zoals die van mij die snachts op stal staan). HIT matras ziet er wel mooi uit, maar heb eerlijk gezegd niet zo'n zin in zo'n loeizwaar ding :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:12

En dat is ie zonder twijfel :) , maar sinds hij hier ligt zijn alleen de hoeken wel eens opgetild om eronder schoon te maken, want verder naar 'binnen' was het ook gewoon droog.
Wij hebben hem toen op zijn plaats gekregen door hem 3-dubbel te vouwen en dan met een longeertouw erom naar de plek te slepen :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:19

@jade; bij mij is het een inloopstal dus er wordt niet altijd in geplast, vandaar dat ik niet elke dag hoef te scheppen denk ik.
Drollen wel, 2x per dag.

Interessant zo'n bed. Dat vinden ze de eerste keer misschien nog best funny lopen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:21

Wat interessant allemaal zeg!! Superleuk ook dat Equibedding de tijd neemt om even op ons te reageren! :D +:)+ Ik wil graag eens bij jou komen kijken turtlelito, Hoeven is voor ons een half uurtje en da's goed te doen! :D Onze stallen zijn pas over een maand of 1.5-2 af, dus ik heb nog even gelukkig :D

Wat ontzettend naar hoe die jongens deden kvulden!! Kan me heel goed voorstellen dat je je dan op je eigen plekje niet meer lekker voelt... :n Hopelijk was het eens, maar nooit weer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:25

Akshay schreef:
Interessant zo'n bed. Dat vinden ze de eerste keer misschien nog best funny lopen?

Niets van gemerkt dat ze het vreemd vonden, maar ze waren hier al wel gewone 'harde' rubber matten gewend. Door de jaren heen heeft ie me al aardig wat bedding bespaard iig.
Hij ligt nu in Peppy zijn inloopstal (met dichte bovendeur zodat Boon er niet in kan) met alleen laagje houtkrul achterin een hoek.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:16

Ik heb ook nog rubberen matten onder mn stalbedekking (die dikke) Ik vind het wel schelen kwa kou om op te liggen voor ze, ipv beton. Maar ik heb er sowieso ook nog een lekkere laag equibedding op. De mijne vinden dat allebei heerlijk, liggen regelmatig 'death to the world' te slapen erin.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:16

belle_boef schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de equibedding. Iemand in Drenthe die dat al heeft liggen?

Ik heb vlas. Op zich prima en niet duur. €5 per pak en in de buurt.

Maar wel scherp en neemt indd wel ruimte in.

Mooie deken. Lekker hips met die felle bies

Ik heb besteld hoor, wordt de 7e geleverd. En ik woon in Drenthe, dus je bent welkom om te komen kijken :-). Ben van plan om het er direct in te gooien zodat het een week kan opfluffen voor de paarden er zijn :D

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:17

Jade schreef:
hm ik ben een beetje aan het bijlezen, maar lees toch ook wat ervaringen dat men niet zo enthousiast is over een mayo matras icm paarden die in de stal plassen (zoals die van mij die snachts op stal staan). HIT matras ziet er wel mooi uit, maar heb eerlijk gezegd niet zo'n zin in zo'n loeizwaar ding :')

Wij gebruiken ze bij de polo paarden op werk. Mat voorin en achterin gewoon zaagsel. Gaat heel goed bij merries, ruinen wat minder

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:19

Ik heb equimatten in de stallen. Komen uit Engeland. Heb de andere 25 jaar erin gehad die waren echt op. Man die me hielp heeft helemaal uitgetekend hoeveel ik per stal kwijt was aan de matten. Zat vgm rond de 1000 euro per stal. Zit op een oude koeienstal. Matten met drainage systeem eronder. Echt top dingen. Voor pony’s handje zaagsel erover, paarden wel een dikkere laag nodig omdat die toch een stuk meer plassen. Vooral het genot van uitmesten, ze liggen glad dus kan gewoon met de schep de plasvlekken eruit halen zonder dat ik steeds ergens op vast stoot

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:22

Geachte lezers

Ik ben voor zover ik weet een eerlijk persoon, ik weet dat er hier personen zijn die Equibedding gebruikt hebben.
Daarvoor wil ik diegene dan ook zeker bedanken dat ze het geprobeerd hebben, natuurlijk vindt ik het jammer dat het niet goed ging destijds.
Maar ja wij hebben nou eenmaal ook niet het wonderproduct wat iedereen graag zou willen,
In de loop der tijd hebben we verschillende type korrels gehad, ook niet altijd naar onze zin. Een leverancier die niet echt meewerkte en dan mij met de problemen opzadelen.

Inmiddels zijn de korrels wel wat veranderd, dit ook omdat we een andere leverancier hebben en wel wil luisteren naar ons. En wij luisteren dan weer naar jullie, want jullie zijn de klant en daar kun je de ervaringen opdoen. Dit is ook 1 van de reden dat we samen met jullie wel naar een topproduct willen.
En zoals al geschreven is dit lukt niet bij iedereen

Ik durf daarom ook dit bericht wel te schrijven, het gaat idd niet overal goed
Maar als je er mee kunt hebben jullie een mooi product in de box liggen.

Ik hoop dat ze dit niet gaan zien als reclame, want zo is het echt niet bedoeld.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 18:37

Olympia96 schreef:
belle_boef schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de equibedding. Iemand in Drenthe die dat al heeft liggen?

Ik heb vlas. Op zich prima en niet duur. €5 per pak en in de buurt.

Maar wel scherp en neemt indd wel ruimte in.

Mooie deken. Lekker hips met die felle bies

Ik heb besteld hoor, wordt de 7e geleverd. En ik woon in Drenthe, dus je bent welkom om te komen kijken :-). Ben van plan om het er direct in te gooien zodat het een week kan opfluffen voor de paarden er zijn :D

Gaan we doen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:33

Equibedding schreef:
Geachte lezers

Ik ben voor zover ik weet een eerlijk persoon, ik weet dat er hier personen zijn die Equibedding gebruikt hebben.
Daarvoor wil ik diegene dan ook zeker bedanken dat ze het geprobeerd hebben, natuurlijk vindt ik het jammer dat het niet goed ging destijds.
Maar ja wij hebben nou eenmaal ook niet het wonderproduct wat iedereen graag zou willen,
In de loop der tijd hebben we verschillende type korrels gehad, ook niet altijd naar onze zin. Een leverancier die niet echt meewerkte en dan mij met de problemen opzadelen.

Inmiddels zijn de korrels wel wat veranderd, dit ook omdat we een andere leverancier hebben en wel wil luisteren naar ons. En wij luisteren dan weer naar jullie, want jullie zijn de klant en daar kun je de ervaringen opdoen. Dit is ook 1 van de reden dat we samen met jullie wel naar een topproduct willen.
En zoals al geschreven is dit lukt niet bij iedereen

Ik durf daarom ook dit bericht wel te schrijven, het gaat idd niet overal goed
Maar als je er mee kunt hebben jullie een mooi product in de box liggen.

Ik hoop dat ze dit niet gaan zien als reclame, want zo is het echt niet bedoeld.

Daarom bieden jullie toch ook proefpakketten aan? De een vind dit fijn en de ander vind dat fijn. Ik ben blij dat ik een proefpakket kan bestellen en eens kan kijken of het voor mij werkt :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:56

Het product waar iederéén 100% tevreden over is, moet volgens mij nog uitgevonden worden. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:03

In America hebben ze nog zoiets als 'rice hulls' , maar dat kennen ze hier niet.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:21

xXutopiaXx schreef:
Wat interessant allemaal zeg!! Superleuk ook dat Equibedding de tijd neemt om even op ons te reageren! :D +:)+ Ik wil graag eens bij jou komen kijken turtlelito, Hoeven is voor ons een half uurtje en da's goed te doen! :D Onze stallen zijn pas over een maand of 1.5-2 af, dus ik heb nog even gelukkig :D

Wat ontzettend naar hoe die jongens deden kvulden!! Kan me heel goed voorstellen dat je je dan op je eigen plekje niet meer lekker voelt... :n Hopelijk was het eens, maar nooit weer...

Welkom hoor xXutopiaXx! Ik stuur je wel even mijn telefoonnummer in een berichtje, dan kun je even bellen/appen als je tijd/zin hebt of in de buurt bent.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:40

Ik heb hier net de IJslander weer geschoren (keer 3 inmiddels :+ ) maar in had mij een beetje vergist in het pak haar wat erop zat. Mijn hemel daar kwam een hoop vanaf, ik heb hem begin oktober nog geschoren. Mijn warmbloed heeft nog niet eens zoveel wintervacht in vergelijking tot het drie/vier weken dikke vachtje.

Verder ben ik moed bij elkaar aan het rapen om de meidoorn nog maar een snoeibeurt te geven dan is hij weer strak voor de winter.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 01:27

Zo'n matras lijkt mij ook wel wat voor de paarden. Als je daar nu 2 van in een inloopstal zou leggen zouden ze dan allebei om een matras gaan liggen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:12

MarloesHJ schreef:
Ik heb hier net de IJslander weer geschoren (keer 3 inmiddels :+ ) maar in had mij een beetje vergist in het pak haar wat erop zat. Mijn hemel daar kwam een hoop vanaf, ik heb hem begin oktober nog geschoren. Mijn warmbloed heeft nog niet eens zoveel wintervacht in vergelijking tot het drie/vier weken dikke vachtje.

Verder ben ik moed bij elkaar aan het rapen om de meidoorn nog maar een snoeibeurt te geven dan is hij weer strak voor de winter.

Ik heb sinds januari een Ijslander. En ik verbaas me zó om zijn driedubbeldikke verende zachte warme jas.
Mijn fjord transformeert al 15 jaar naar een schaap in de herfst, pluizig en veel láng haar. Maar die IJs doet heel wat anders met zijn vacht :')

Heb hier net toch de wei maar weer open gezet, ze moeten een stuk kaal eten omdat ze daar over 2 weken een paar dagen in moeten.. ze komen hier graven en klinkers ruimen en van alles. Maar dan moeten ze uit hun paddockdeel want daar komen rijplaten en machines.. spannend gedoe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:37

Peppy begint ook een heerlijke wolvacht te krijgen, ben benieuwd wie het gaat 'winnen' qua vacht; Boon of Peps :)
Achter worden er wat bomen gezaagd zodat de groentetuinen meer zon krijgen. De oude bewoners wilden dat niet meer doen, maar gelukkig vindt de nieuwe buurman het OK.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:20

Akshay de vacht van de IJslander is inderdaad een uniek dingetje. Ik scheer gedeeltelijk en nu begint het compacte van de gewone vacht heel mooi duidelijk te worden. Zit ook nooit een haartje verkeerd :P maar die vacht is zeker een centimeter of 2 dikker. Ik ga nu eens kijken of het verschil uitmaakt met rijden. De afgelopen twee weken was hij elke keer drijfnat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:50

Oh Rocky heeft ook zo'n enorm dikke vacht, die denkt dat hij op de noordpool woont geloof ik :')

Overigens, voor de mensen met Esdoorns, er is er maar 1 van die giftig is en die komt gelukkig niet zo enorm veel voor. De esdoorns die er vaak staan zijn de 'gewone' esdoorns en die zijn niet giftig. Ik heb namelijk even wat onderzoek gedaan naar de esdoorns die naast de wei staan :')

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:59

Mijn kwpner met pensioen kweekt nooit zo'n vacht, maar viel wel heel erg in de laatste maand. Nu toch maar z'n deken om gedaan en blijft m'n Prins beter op gewicht. Niks gewend die warmbloeden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:08

Mijn pre veranderd echt in een ijsbeer gewoon en heeft astma dus lekker scheren die handel.

De andere dame doet nog zo weinig dat ze lekker wollig mag zijn.