Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:19

Wat vervelend noordje, dat het niet goed gaat met de hond :(:) Hopelijk trekt hij weer bij...

Hier ook genoeg irritatie over hooi, en dan heb ik ze nog niet eens aan huis staan. Vervelende is dat ze nu bij een boer staan, die zelf hooit.. dus zou beetje gek zijn als ik dan ergens anders hooi ga halen :') Mijn paarden krijgen het al 15 jaar ofzo, dus nog even volhouden tot we weg zijn. Hier ook verpakte balen (en onverpakte kleine baaltjes voor m'n Quarter, die ook écht niet tegen verpakte kan), maar geregeld ook heel smerig, véél schimmel. Wel laatst een dooie vogel in een onverpakt pak hooi gevonden... die de boer vrolijk aan m'n Quarter had gevoerd ;(

Fijn dat je weer een auto hebt Jolijn!!

En wat grappig dat er een hoop een beetje in dezelfde richting werk hebben! Hier psycholoog in een tbs-kliniek, dus ook in dezelfde hoek :P Haha

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:52

Man hooi...
Ik heb vanochtend 60 baaltjes opgehaald. Ze waren goed aan het gewicht :+ . Morgen komen er nog 40 bij. kan er onder de carport 80 kwijt en de rest ga ik in een lege stal stapelen. Dat kan nu gelukkig goed nu er een nieuw dak op de stal zit :D

In totaal denk ik nog een kleine 200 balen met wat er nog gereserveerd ligt. Hoop dat dat gewoon genoeg is tot de nieuwe oogst weer voerbaar is.

Heb nu de hooizolder, maar hoop dat de boer dichtbij genoeg kan komen met de platkar om ze af land daar door het raam te kunnen gooien :D Hij dacht dat het wel ging lukken. En anders moet ik nog even goed gaan nadenken aan een manier om ze op zolder te krijgen. 1 voor 1 de ladder op is niet grappig...

noordje, heel veel sterkte met de hond!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:03

Citaat:
En anders moet ik nog even goed gaan nadenken aan een manier om ze op zolder te krijgen. 1 voor 1 de ladder op is niet grappig...

Wij hebben daar aardig wat routine in.
Vriendlief gooit ze vanaf trede 1 omhoog, ik vang ze op. Het is alsnog een beetje #€&%# klus en we zitten tot onze onderbroek onder het hooi. Degene die onder staat heeft ook zijn strot vol :')

Sterkte Noordje Y;(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:17

Lastig al die hooi problemen, ik ga zodra er hier hooi aangeboden wordt ook voor het hele seizoen inkopen. We hebben gelukkig een grote hangaar.

Ze beginnen straks aan de bak *\o/*
Wat wel betekent dat ik al de hele ochtend bezig ben met gaas plaatsen om de koeien van de buurman uit onze wei te houden en dus te voorkomen dat ze straks op de weg kunnen komen.
Doet qua inkoop even zeer in de portemonnee maar vind het er wel mooi uitzien.
En ik had gisteren bedacht dat ik vandaag helemaal niets zou doen :=

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:33

Citaat:
En ik had gisteren bedacht dat ik vandaag helemaal niets zou doen

haha, dat heb ik zo vaak.... Denk ik een rustige zaterdag te hebben, zijn we de hele zaterdag weer aan het klussen... nog even dit, nog even dat.

Wij gaan morgen de laatste rommel opruimen, de omheining van de voormalige konijnenheuvel. Dan kunnen de paarden voor het eerst op dat stuk zondag, ben benieuwd hoe ze de heuvel vinden :Y) .

En zo komt na 3 jaar klussen een klein beetje het eind in zicht. Nog een klein stuk opnieuw bestraten met hemelvaart en pinksteren (we pakken daar altijd een lang weekend voor), en dan hebben we volgens mij het ergste gehad..... *\o/*

Dan is het nog altijd niet helemaaaaal naar mijn zin hoor, maar de dingen die moesten zijn dan wel echt klaar. De rest valt onder de "leuke" klusjes en heeft geen haast.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:35

ClauH schreef:
Citaat:
En anders moet ik nog even goed gaan nadenken aan een manier om ze op zolder te krijgen. 1 voor 1 de ladder op is niet grappig...

Wij hebben daar aardig wat routine in.
Vriendlief gooit ze vanaf trede 1 omhoog, ik vang ze op. Het is alsnog een beetje #€&%# klus en we zitten tot onze onderbroek onder het hooi. Degene die onder staat heeft ook zijn strot vol :')

Sterkte Noordje Y;(

Hahaha ik zie het zo voor me :D :D
Met zo 'gewoon' 60 balen vind ik het ook al overal terug, pluk meestal de rest van de dag hooitjes uit mijn bh :')

Jes, wel echt ideaal als je zelf zo'n grote hangaar hebt ervoor zeg! Wel beetje jammer dat je dan op je 'rustdag' nog zwaar aan de bak moet. Maar wel voor een heel goed doel! Wel irritant dat de buurman zo laks is met zelf zijn koeien binnen houden.

ClauH, oeh gaaf vooruitzicht zeg! Heuvel is ook wel echt leuk, dat wil ik hier uiteindelijk ook graag! Al gaan wij niet in drie jaar klaar zijn waarschijnlijk :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:46

Citaat:
Al gaan wij niet in drie jaar klaar zijn waarschijnlijk

Ons perceel was voordat wij het kregen al in gebruik als weiland/stal/bak. Alleen onze voorganger was nogal van het houtje touwtje én het heeft 5 jaar leeg gestaan dus nogal wat achterstallig onderhoud.
Wij zijn voornamelijk aan het opruimen geweest (aanhangers vol :') ) en alles weer op orde brengen.
Alsnog een flinke klus hoor, maar niet te vergelijken met jouw klus denk ik zo :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:52

Heeeyyy je bent er weer Claudia! :D Leuk zo'n heuvel inderdaad!! Benieuwd hoe ze het vinden! :):)
Die uitleg ook :') Zie het ook helemaal voor me hahaha _O-

Jes, fijn dat je zo'n grote hangar nog daarvoor hebt! En ben benieuwd naar je bak :D Fijn dat ze eraan gaan beginnen!! Beetje jammer voor je portemonnee idd, even een hek plaatsen, maar mooi dat je het mooi vindt haha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:34

Er bestaan wagens met een soort lopende band-systeem; het hooi komt dan op die band te liggen bij het ophalen op het land en wordt via de band naar boven getransporteerd. Je kunt de bovenkant dan op hoogte van het luik van de zolder stellen en zo de boel naar binnen schuiven. Afpakken en binnen opstapelen, super handig.
Heb nog geprobeerd een foto te zoeken voor een duidelijker beeld, maar met mijn zoektermen is dat kansloos, geloof ik :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:42

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:48

Ja, dat idee, maar het liep dan 'rond' over de wagen. Dus onderstel en dan een soort spiraal naar boven (met rechte stukken zo lang als de wagen was).

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:56

Ja ik ken het en nog niet zo heel lang geleden stond er 1 te koop op marktplaats.
Daar ben ik dan weer te krenterig voor :'). Zo veel hooi hebben we nu ook weer niet. Die ene keer per jaar dat de zolder vol gaat...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:05

Zo'n verhuistransportband had ik ook al eens naar zitten kijken ja! Maar die zijn nog goed aan de prijs :+

Ik had al zitten denken of ik niet iets zou kunnen doen met een katrol en een elektrische lier

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:20

Meelezer breekt even in :D maar zon transporteur word ook wel jakobsladder genoemd ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:50

Zo'n transportband werkt best goed, maakt alleen een hoop herrie. De kunst is om er een te vinden die de goede lengte heeft.
Wat nog een probleem zou kunnen zijn is dat ze vaak op 380v draaien.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:50

Ahaaa!! Dankjewel maessie :D Goed om te weten!! :):)

Moet verder weer even klagen/zielig doen hoor... mijn paarden staan bij een boer, waarvan ik dacht dat het een vriend was geworden.. maar de laatste maanden (toeval dat het samenvalt met het opbouwen van een wel erg serieuze relatie?!) verandert hij nogal richting mij en mijn paarden... Nu moet ik ineens ook minder hooi gaan voeren. Mijn Fries en KWPN'er mag ik, naast overdag weidegang, nog maar 1 plakje hooi geven en mijn Quarter, die nu overdag niet buitenkomt (leg ik zo uit), mag ik 3 plakjes per dag voeren.... ;( ;( De reden dat hij niet buitenkomt is omdat hij hoefbevangen is geweest afgelopen winter en ik hem gewoon niet op gras durf te zetten. Een paddock aanleggen wil de boer pertinent niet, dus we hebben nu een stuk modder afgezet met paaltjes en eeuwenoud draad van de boer, om zo toch een plekje voor Jay te creëren.. Nu is hij daar van de week uitgebroken, omdat er nauwelijks stroom op staat en omdat die draden zo gaar zijn dat ze gewoon breken als je ernaar kijkt. Mijn vriend heeft sowieso gezorgd dat de weides weer enigszins begaanbaar zijn nu, als het aan de boer had gelegen hadden ze allemaal nog opgehokt gestaan.. :( Maar nadat ie is uitgebroken, heeft ie dus toch een paar uur gras kunnen eten ;( Jullie raden het al: warme voetjes..... ;( Hij kan dus écht niet op gras.... Nu is mijn vriend vanmiddag naar de winkel gereden om alles te halen om zelf een paddock te maken: een eigen stroomapparaat, nieuw draad, nieuwe isolatoren, enz. Komt ie net op de boerderij, begint die boer dus te zeiken over het voeren van hooi.... :( We moeten Jay ook uit een hooiruif voeren (je wil niet weten hoe dat ding eruit ziet, van hout.. zelf in elkaar getimmerd, door diezelfde boer....), maar daarbij valt al het stof in z'n neus... hij hoest al zoveel, kan ook niet tegen stro... wil hem het liefst op zaagsel (die maand op de trainingsstal heeft hij daarop gestaan en 0 hoesten), maar dat kan niet.. want die boer heeft de stalwanden zo gemaakt dat er een ruimte onder zit van zo'n 20cm. (handig met uitmesten.....), dus m'n zaagsel waait zo weg ;( Zegt ie dat we dan maar dat verpakte hooi moeten voeren, maar zoals hier in het topic al voorbij kwam.. de foto van die baal met schimmel, dat is meer regel dan uitzondering dat we de baal zo aantreffen ;( En dat moet ik aan mijn hoefbevangen/hoest-gevoelige paard gaan voeren?!?! Zonder dat ie buiten kan wandelen.. en daarbij: dat 'hooi' ruikt zo goor, zuur, is vaak gewoon heet (!!)... dat kan ik eigenlijk geen enkel paard voeren, maar al helemaal niet die..... ;( ;( ;( Ik weet 't ff niet meer hoor.... Nu hopen dat we de paddock een beetje goed af kunnen sluiten, dan kan hij in ieder geval overdag naar buiten, met hooi in een net....

Sorry voor mijn klaagzang.. maar ik ben even héél erg moedeloos... -O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:07

Snap ik heel goed hoor, utopia... Wat een gedoe. Ik ben ook zoooo blij dat ik nu 100% zelf kan beslissen over het hoe en wat met de pony's. Scheelt een heleboel kopzorgen!

Marlies, ik heb vanmiddag letterlijk bij jou in de straat hooi gehaald :D
Ik heb nog naar je gezwaaid maar ik zag niemand :P

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:11

Kan me zo voorstellen dat je daar moedeloos van wordt Utopia.
Daarom wil ik mijn paarden gewoon niet ergens anders dan thuis hebben.

Ze hebben een tijdje bij een boer gestaan en dat was echt een prima kerel,maar wat die noren hebben met overal maar half de spijkers in slaan... Mijn merrie had dus met haar achterwerk ergens staan schuren en ik kom op stal :heel haar staart onder het bloed. Maar ik wist niet waarvan. DA toch maar laten kijken en toen bleek ze dus gewoon met haar muts aan een spijker was blijven hangen.
Zo hebben ze zelf een jong paard verloren omdat ie ergens achter een spijker was blijven hangen :(

Lastig om je baaltjes op zolder te krijgen. Wij hadden dat probleem vroeger ook. Hoe leger de kar werd,hoe moeilijker je de baaltjes op zolder kreeg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:13

Thanks Judith en noordje..

Dat komt me wel heel erg bekend voor noordje.. misschien is het meer een boerending. Deze betreffende boer heeft hiervoor een Gelderse merrie gehad, die ik jaren verzorgd heb voordat ik m'n eigen paarden begon te verzamelen. Die had 1 gespleten oor, omdat ze ook aan een spijker was blijven hangen als veulen :(:) :(

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:49

maessie schreef:
Meelezer breekt even in :D maar zon transporteur word ook wel jakobsladder genoemd ;)

Oeh kijk, extra zoekterm is altijd handig :D :D
Maar krachtstroom hebben we hier niet en moet natuurlijk ook weer ergens staan, ruimte om binnen neer te zetten hebben we ook niet echt.

@xXutopiaXx;
Man echt een waardeloze situatie zo zeg!
Mag je geen eigen hooi neerzetten om te voeren? Pff echt zo lastig als de omstandigheden zo slecht zijn/worden. Mijn warmbloed begin dit jaar ook met spoed naar huis gehaald omdat pensionstal tegen alle afspraken in ging en er echt een potje van maakte (goed onbeperkt hooi, minimaal 8 uur buiten, dik pak stro ging heel snel over naar veel te weinig en verschimmeld zuur hooi, laatste dag mini laagje nat stro en vooral beton en naar buiten werd ook opeens problematisch).

Hoop voor je dat je toch een middenweg kan vinden, het zou natuurlijk veel fijner zijn als je ze niet nog een keer extra hoeft te verhuizen voor je zelf een eigen huis hebt.

JudithO schreef:
Snap ik heel goed hoor, utopia... Wat een gedoe. Ik ben ook zoooo blij dat ik nu 100% zelf kan beslissen over het hoe en wat met de pony's. Scheelt een heleboel kopzorgen!

Marlies, ik heb vanmiddag letterlijk bij jou in de straat hooi gehaald :D
Ik heb nog naar je gezwaaid maar ik zag niemand :P

Dat meen je joh :D :D
Haha had ik schijnbaar een advertentie gemist dan, want anders had ik die vast opgehaald hihi

Noordje, gatver dat zijn ook nare dingen met die spijkers dan zeg. Ook bizar dat het verlies van een jong paard schijnbaar nog steeds niet maakt dat je zorgt dat dat gevaar er niet meer is...

Ik zou ook echt niet meer anders willen dan mijn paarden aan huis.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:04

Waren maar 15 baaltjes hoor, maar wel voor maar €2 per stuk. Baaltjes zijn gewoon nog prima.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:55

Utopia :(:) kan me heel goed voorstellen dat je ervan baalt.
Wanneer kunnen jullie over?

Onze paarden staan opzich op een goede plek (bij collega van ML) Enige wat jammer is is dat onbeperkt hooi niet mogelijk is (en dat je niet de deur uit kunt stappen en bij je paarden staat).
Onze wei/bak nu, over twee weken zou het klaar moeten zijn :) :
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:12

Wat een ellende Utopia, zou er moedeloos van worden. Is er geen ander plekje waar je naartoe kunt?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:29

Wat een ellende utopia. Ik zou ook op zoek gaan naar wat anders denk ik....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:37

Iemand hier die een paarden woonhuis in Drenthe leuk zou vinden? Dan heb ik een linkje in pb