Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:25

Kim verhaart al volop, Diva begint net wat haren los te laten.

Ik geloof dat ik de nieuwe borstel heb gemist?
Ik gebruik een shedder voor de honden, furminator van €6 ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:25

Ik doe het nog gewoon met de Furminator, bevalt nog steeds prima :)
De oude merrie begint altijd wel met verharen maar het zet nooit snel genoeg door. Als ik die niet scheer is ze in juli door het winterhaar heen en begint meteen aan de volgende lichting :D

Een dekkende ruin zou ik ook niet blij van worden; idd ontstekingen in de baarmoeder ook als niet wilt dekken kunnen er aardig inhakken. En niet te vergeten de kappen die een ruin kan krijgen als mevrouw ineens niet meer wil.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:14

Wat voor een nieuwe borstel?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:15

Als ze eenmaal beginnen te verharen pak ik een oude zaag

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:46

Nieuwe borstel? Heb ook de furminator en nog een nepversie ervan. Werken prima. Haar komt wel los, maar nog niet met bakken tegelijk.

Ik heb hier alles in een kudde staan, in paddock paradijs. Als je dan ziet hoe ze af en toe met elkaar om gaan....Afbeelding

Afbeelding

Dan vraag je je inderdaad af hoe iedereen heel blijft. Dat is inderdaad een risico. Maar ik vind zo n kudde ook een groot goed.

Dus de ruin blijft gewoon bij de merrie staan, hier.

2 verschillende kennissen lieten hun paard na het werk even los om te kunnen rollen enzo. De 1 breekt een been en de ander het bekken. Deden ze echt geen hele gekke dingen (wel bokken).

De volle zus van Belg heeft waarschijnlijk een trap gehad ofzo, in de opfok. Komt attactisch terug. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn Belg heeft vorig jaar ook zijn knie gemold. Zal ook wel weggejaagd zijn, ofzo. Maarja. Dan kan je ze biet neer in een groep zetten.

Maarrrr, vandaag dus echt super weer. Met mijn merrie wezen springen (aan de longeerlijn). Vond ze nooit keuk, maar heeft ze nu ontdekt, volgens mij! Ze had er heel verl plezier in. Was de halfsteps nog even aan het oefenen en ik krijg zowaar een piaff! De eerste! *\o/* Hij was nog erg in travers en uiteraard onder protest (ze houdt niet van handwerk en de hindernis stond daar verleidelijk te zijn), maar het was er echt 1! Als beloning nog even over de hindernis en klaar.

Verder op Sjaak gereden. Dan heb ik helemaal geen last van mijn fysiek. Veel beter maatje. Nu nog kijken of ik daar ooitveen fatsoenlijk rijpaard van kan maken. Maar vandaag voor het eerst de hele bak gedaan, zijgangen in stap, een travers in draf (of in ieder geval iets wat er op leek) en stukjes gedraafd. Was helemaal blij.

Bpony nog aan de lange teugels en die snapt eindelijk de renvers! Succesvolle dag dus met mijn paardjes en het zonnetje. Echt een cadeautje, vind ik dat. Mijn dag kan niet meer stuk!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:58

Coole foto's Fabster! En super dat je zo genoten hebt, daar krijgt een mens energie van!

Onze paarden beginnen stilaan te verharen, er komen wat haartjes af. Maar bij de mijne duurt het verharen echt te lang, vorig jaar was het eind juli voordat hij helemaal in zijn zomervacht zat. Ik ga hem laten scheren dit jaar denk ik. Ik dacht dat tegen einde mei te doen, dan zou het warm genoeg moeten zijn lijkt me? Of zouden jullie vroeger of juist later doen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:03

Volgens mij stoppen ze hem er niet echt in. Heb er nog niet met mijn neus bovenop gestaan. Maar het gaat wel gewoon rustig. Ik loop vaak even de rug van mijn merrie langs. Maar heeft nergens last van. Dus ik vind het wel best.

Mijn hafjes zijn echt flink aan het verharen nu. Hele plukken komen eraf. Mijn draver en shet niet. Maar die zijn ieder jaar veel later dan de hafjes.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:09

Gaaf Fabster. Zo'n kudde is inderdaad erg mooi. Risico loop je altijd. Fokstal waar mijn belg vanaf komt heeft een prachtige aankomende prijshengst die met rollen in de wei een nekwervel heeft verschoven. Heeft bijna geen gevoel meer in zijn achterbenen, kan nog net recht staan maar daar heb je het dan ook mee gehad. Hoe krijg je het voor elkaar vraag je je af? Zijn nu met veearts in de weer en het lijkt langzaam de goede kant op te gaan. Moet er niet aan denken. :n

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:17

Van dekken kunnen ze blessures of wondjes op lopen. Echter geldt dat ook bij samen spelen/stoeien.

Leuk dat je weer naar de clubles bent gegaan!

Nog nooit een furminator gehad/gebruikt.

Zijgangen goed gegaan, top!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:36

Ik vind het erg lastig, met 4 merries nooit probelemen gehad en met de vorige ruinen ook nooit.
Als die 2 van mij zelf waren denk ik dat ik het wel toeliet in de hoop dat ze beide snapten dat het niks oplevert en ze ermee stoppen.

Nu is de merrie niet van mij, en zijn er zeker ook risico`s aan. Hij probeert wel binnen te dringen vorige maand had ze ook een lichte verwonding aan dr "muts"
Hij stond gisteren met een schaafwond op zijn been van een trap.

Ik heb 3 weilanden van +- 25 are een paddock een rijbak en 4 open stallen. Ik had ze het liefste overdag alle 4 samen op 1 wei zodat de andere 2 kunnen rusten/ groeien. Sàvonds 2 aan 2 , 1 op de rijbak en de stallen met verhard stuk ervoor en de andere 2 op de paddock met stallen en verhard stuk.
De merrie en ruin krijgen extra hooi en brok, de welsch en de gepensioneerde merrie zijn te dik en kunnen dan met wat minder hooi staan in de avond. Nu staat de ruin met de shet en de merries bij elkaar. Onhandig met extra voeren want zo krijgen de 2 dikkertjes alleen nog maar meer.

Furminator ook veel van gehoord maar nog nooit gebruikt, Ook zo duur! Ik gebruik nu een ijzeren borstel en zo`n poetsblok.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:37

Hier begint de oude dame begint net een beetje te verharen.
De bonte ruin is op de witte haren al een tijdje aan het verharen, de bruine vacht zal een dezer dagen ook wel gaan beginnen. Met het aanmaken naar de wintervacht toe gaan dan ook altijd de witte haren eerst.
Vandaag bij de ruin de winterdeken maar af gedaan, vanavond op stal maar weer op, kan hij zelf ook meehelpen om de haren er af te halen met rollen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:44

Hier is het heel wisselend, de ruin is geschoren ( heerlijk!!), de merrie is al bijna door de winterharen heen. De pony en oma verharen amper en staan nog erg dik in de haren.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:15

Genieten dit! Paardjes liggen heerlijk in de zon. Merk gelijk dat ze m'n hooi niet meer eten met het mooie weer, hebben blijkbaar genoeg aan (het weinige) gras dat er nog staat.

Hier wordt nauwelijks gespeeld. Daarom wil ik graag nog een wat actiever maatje erbij, maar moet ik eerst zorgen voor voldoende land + shetproof omheining.

Bos lijkt ook wat op te drogen nu. Misschien heb ik genoeg moed/energie voor een ritje vanmiddag.

Of ik een vergunning nodig heb voor het draineren ga ik direct opzoeken!

Wat een mooi plekje/huis abby!

Verharen doet zap een heeeeel klein beetje zag ik net. Laat de dekens nu helemaal af. Heb ze pas half nov op gedaan dus ze hebben genoeg vacht. Regent het de hele dag, doe ik even een dekentje op. Ik gebruik altijd zo'n zweetmes met karteltjes als ze verharen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:04

Waarom zou je voor drainage een vergunning nodig hebben? Water blijft toch op jouw eigen stuk grond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:15

Ik ben nu aan het kijken wat ik nodig ga hebben over 4 weken, is zo makkelijk nog niet zie ik wel :')
Kramer is wel een fijne site volgens mij, denk niet dat het ergens anders veel goedkoper kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:41

Anke schreef:
Waarom zou je voor drainage een vergunning nodig hebben? Water blijft toch op jouw eigen stuk grond.

Soms mag je de bodem niet openhalen tot in de zandlaag.

Mijn ritje was er weer eentje die je niet snel vergeet. Bonte vond een bepaalde tractor iets te groot met teveel motorlawaai (hij moest door een diepe modderige plas) en ging dus niet zachter rijden. Dus sprong ze er maar voor :oo
Gelukkig deed zijn rem het wel en kon ik vervolgens veilig een openstaand land op schieten.
Het was al mijn bedoeling om daar even op te wachten tot hij langs was, maar hij reed te hard dus dat redde ik net niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:49

Jeetje dat is schrikken DD, die bestuurder zal ook wel wat rustiger rijden de volgende keer schat ik zo..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:55

Denk het niet, want hij was -denk ik- bang dat ie met zijn grote mestwagen vast kwam te zitten. Ik schrok wel ja, paard had gelukkig ook wel door dat ie de verkeerde kant op ging :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:12

O wauw! Daar wil je ook geen herhaling van! Gelukkig goed afgelopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:36

dat is schrikken! Gelukkig goed afgelopen

Ik heb ook een hekel aan die grote veel te snel rijdende tractoren ed. of aanhangers met wapperend zeil. Heb nu de rijbak sinds een jaar langs een drukke weg. Qua ligging op het perceel logischer maar ook niet altijd fijn met veel vrachtauto`s ed met een jong paard, al hoop ik dat hij zo wel went aan verkeer ( heb met hem nog nooit buitengereden)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:59

DD gelukkig goed afgelopen, soms.......

Daar straks mijn eerste massage gegeven op een vriendin in mijn eigen ruimte.
En... ze vond het lekker.
Voor het examen moet ik iemand masseren die ik nog nooit gedaan heb, 3 x thuis en de 4de keer op het examen.
Vond het best spannend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:00

Ik zit ook langs een drukke 80 km weg (gelukkig wel met fietspad) en ze is in principe 99% verkeersmak, maar dit werd haar even iets te heftig blijkbaar :D:D
Zal ook wel te maken hebben met het feit dat het water flink opspatte en ze een hekel heeft aan nattigheid :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:40

Lynn_Nikita schreef:
dat is schrikken! Gelukkig goed afgelopen

Ik heb ook een hekel aan die grote veel te snel rijdende tractoren ed. of aanhangers met wapperend zeil. Heb nu de rijbak sinds een jaar langs een drukke weg. Qua ligging op het perceel logischer maar ook niet altijd fijn met veel vrachtauto`s ed met een jong paard, al hoop ik dat hij zo wel went aan verkeer ( heb met hem nog nooit buitengereden)

Zo is mijn ruin verkeersmak geworden :j Hij is opgegroeid op de prairie; heeft tot hij 3,5 was in een kudde gestaan op een heel groot stuk grond in Texas. Daarna is hij naar een trainingsstal gegaan om ingereden te worden, daar heb ik hem ontmoet. Nadat hij naar NL kwam, heeft hij drie maanden bij een vriendin in de achtertuin gestaan. Het huis ligt op de grens woonwijk-park en hij kon mooi uitkijken over zowel het park als de 50 km weg. Als hij niet stond te eten, stond hij tv te kijken. Paraplu's, kinderwagens, voetballende jochies, langskomende bussen en trekkers, alles was interessant.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:19

Ja joh. Heb ik weer.
Rachel vond het nodig vol in het halster te gaan hangen dat vast zat aan het hek voor t opzadelen. Dat kleine touwtje trekt dat natuurlijk niet (duh 800 kilo) en de sluiting knapt. Die sluiting slaat natuurlijk met een noodgang terug tegen mijn pink aan. Auw... :x
Ff in de waterbak gekoeld, Lute verder laten opzadelen en toch maar gaan rijden. Maar gvd... kan er niks meer mee. Stijf, blauw en 2x zo dik.
Zucht...
Net de hap gebeld en ze willen me toch ff zien. Daar gaat m'n avond. ;(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:25

:? En toen vond ik Rosie in de drive-inn van Devita. Ze keek me Triomfantelijk aan. Dat heb ik goed gedaan en als beloning een emmer vier. Hoe krijgt ze het voor elkaar met haar bijna 145 door een smal poortjes van 105. En nu moet ze er nog weer uit. Ik had het voor poortjes al dicht, want Devita ging toch in de achteruit. Maar met deze dame is dat natuurlijk een ander verhaal. Dus de schroevendraaier er maar bij. En alles om haar heen weg gehaald. Bye bye drive-inn. Rosie wachte het rustig af.