Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:12

Tinky (leuk profiel heb je trouwens, heb even geneusd. Prachtige digiart!), hier staan ze ook maar een paar uurtjes op het gras, nu een uurtje of 4 maar ik ga dit maar terugschroeven naar 2 of 3 want mijn ruin is iets te spekkig naar mijn zin. Het is een fjord (en hij heet Beer, net als een van jouw ijsjes) en in fjordenland wordt hij als uberslank gezien (ook in deze staat) maar ik vind dat ie weer op dieet moet. Hooi vinden ze ook prima haha. En wij hebben ook nog veel gras! Strookjes lukken nu niet omdat het zo nat is dus een stukje afgezet en als dat wat kaler is kan ik weer strookjes doen en kunnen ze er weer wat langer op.

Ze hebben nu even renne-ritis, er zitten van die kromkont insecten bij de buik, horzels. Die moeten nu ook wel een keer weg zijn. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:17

Oh de renne-ritis hadden ze gisteravond bij mij. Vooral mijn merrie had het op haar heupen. Ik heb ze nu op het hele stuk staan dus ze kunnen rennen over ruim een hectare. Dit is verdeeld over 4 stukken.

Aan de ene kant is het heel grappig om naar te kijken, maar ik vind het ook altijd een beetje eng. Merrie staat dan heel gespannen te kijken (naar iets) en begint dan in ene als een debiel te bokken, staart als een helicopter, rent 3 rondjes en dan staat ze weer stil. Om vervolgens opnieuw te beginnen.

De mannen gaan automatisch meedoen..... Meestal is het na een minuut of 10 weer over. Bij ons geen kromkont insecten trouwens *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:27

Dank je KH :o moet eigenlijk weer eens een keer updaten,sinds ik verhuisd ben niet meer gedaan :P

Hier heb ik (even afkloppen) geen dazen gezien...wel vliegen en muggen als de wind even weg is.

Jongens rennen gelukkig niet op het land,daarom mogen ze ook fijn straks weer bij de buurman staan :) Moet ook wel zeggen dat ik altijd alles übernetjes houd.Draadje op tijd verschuiven en aan het einde van de dag ligt er geen hoopje meer.Eventuele polletjes zijn weer terug op hun plek en als ik zuring tegenkom of iets anders wat niet in het gras hoort dan haal ik dat ook weg.
Doe ik met de oprit ook die ik van de buurman in onderhoud heb...grasjes kort,onkruid weghalen en de struiken/bomen worden gesnoeid.Hij heeft geen omkijken naar,fijn voor hem en fijn voor mij want het is van 5mx100m :Y) En netjes afspreken zodat de boer die zijn land mag maaien geen last heeft,ook aardige vent.

Daarstraks mijn boerman fijn nog even 2 balen hooi gebracht,heb er voor december nog 2 nodig maar dat doen we pas als ik nu 2 balen kwijt ben,kan de rest doorschuiven.Ook niet erg dan als het net een natte periode is omdat ik dan gewoon aan de volgende kan beginnen.
Vanmorgen jongens prikje gehad...Beer vond niet aardig zo'n prik,helemaal van slag (is echt een enorme oliebol wat dat betreft :+ ) maar na een knuffel en een aai met een lief woordje was het weer goed.Kunnen nu weer 2 jaar tegenaan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:22

Lekker hoor zo met het hele spul naar buiten. Het was er heerlijk weer voor ook.
En helaas... verkeer met een groot ego is hier ook wel eens een probleem. Gelukkig kan ik veel over fietspaden (maar dan nog zit je met brommers op motorsnelheid).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:34

Ja het was ook fantastisch.. We liepen ook op het fietspad en hij had dikke haaientanden... Heb dus net een mooie klacht gestuurd naar dat transportbedrijf...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:34

En gelijk heb je :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:50

En terecht...heb ook wel eens mijn scheur open getrokken omdat er een van rechts kwam en over de haaientanden heenreed.
Hij brullen dat hij voorrang had en dat ik op moest zouten,hem er "vriendelijk"op geattendeerd dat het geen kunstwerk was wat er daar op de straat lag en dat het ook gold voor mannetjes met een grote bek en dito ego.

Hij rolde keurig zijn raampje weer dicht en reed weg... :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:57

Ja ben benieuwd of ik nog reactie krijg van het bedrijf...
Haha dat is een goeie... Ik heb op het moment zelf niet veel gezegd. Ik was echt perplex door wat hij allemaal deed dat ik zo snel mogelijk pony en kar weer op koers van het fietspad wilde hebben..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:04

Leuk Shirley! Maar wel schrikken. Hier zijn eigenlijk alle mensen uit de buurt heel voorzichtig als ik met de paarden rijd. Er is een camping vlakbij en de toeristen zijn soms wel wat onbenullig maar goed, gelukkig zijn de knollen bomproof.

En wat een lekker weertje he? Mooie ochtenden steeds.. hoop dat de weersvoorspellingen een beetje meevallen, op de telefoon staat steeds een wolk met regen maar of dat dan een buitje is of echt non stop...dat staat er dan weer niet bij. :P Ik zit op mijn werk en ga zo de man thuis instrueren dat mijn geschoren pony haar deken af mag, vanmorgen was het nog te koud maar nu is het heerlijk! Hij heeft dat vorig jaar ook paar keer gedaan en het is bijna knap hoeveel gespen hij los/vast had gemaakt. :') Nu is het een eenvoudige Amigo deken. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:01

Ik maak alleen de buiksingels los en vouw hem dan 2x over de rug en til hem over het hoofd. Zo leg ik ze ook weg en als ze weer om moeten dan gaat het over de kop, uitvouwen en vastmaken.
De meiden zijn het zo gewend dat ze er zelf het hoofd al in steken :D

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:05

Hallo, ik wil graag jullie advies vragen over de indeling van ons perceel. We mogen maximaal 65m2 aan bijgebouwen bouwen in het groen omlijnde gedeelte, de rest is agrarische grond (weiland). Totaal is 1,05 hectare. Het zwarte blok is het huis. Er moet ergens een oprit komen, stal met schuur en parkeerplaatsen/carport. Ik vraag me vooral af waar de stal/schuur het beste kan staan. We dachten aan een simpele loopstal voor 2 d/e pony's en misschien nog een shetlander. Vooral beschutting voor slecht weer (en misschien steekbeesten), er is genoeg schaduw op het perceel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Molzebeer op 11-09-15 11:08, in het totaal 3 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:06

Hihi dat is ook handig! Ik kreeg een smiley op de app terug dus ga er vanuit dat het goed komt. :') De merrie is hengstig zag ik vanmorgen en dan is ze extreem aanhankelijk dus wellicht krijgt ze ook nog knuffels. Tenzij mijn ruin weer 'in love' is, dan drukt hij zichzelf met zijn dikke kop overal tussen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:14

@Molzebeer: waar is het zuiden ??

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:31

De foto is exact zoals een kompas dus recht omhoog is het noorden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:50

"De buikgespen zaten nog vast maar ze liep er zo uit.." :') :') Hartverzakkingen krijg ik ervan, vanavond maar even een deken-opfriscursus voor de man doen. :x

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:53

Ik heb momenteel een aangifte tegen mij lopen van iemand die beweert dat mijn merrie tegen zijn auto heeft getrapt. In werkelijkheid reed hij zo aso dat hij het veulen wat schuin achter mijn merrie stond (keurig aan het halster) over het hoofd had gezien. Hij heeft de kleine onderuit gereden en godzijdank heeft zij zuch langs de zijkant van de auto weer omhoog kunnen drukken, anders was ze er wrs niet meer geweest. Inmiddels zijn we al ruim een jaar verder en ik heb best wat werk gehad om haar weer aan auto's te laten wennen. Eel dankbaar voor de reactie van mijn merrie toentertijd ook, bleef keurig staan en gaf geen krimp ondanks dr paniekerige veulen daar op het asfalt. Mag ook wel, ze gaat al ruim 10 jaar mee langs de weg. Toentertijd stond de bestuurder erop de politie te bellen, die is gekomen en vertelde ons dat een bestuurder een afwachtende positie in dient te nemen als je een dier tegen komt, paard, konijn, hond of olifant maakt niet uit. Dit voorval is dan een verzekerinskwestie, ik heb mijn kant schriftelijk moeten indienen en verder nooit meer wat gehoord. Kwam de beste man tegen vorige week, vandaar dat ik weet van de aangifte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:01

jij bent zwakkere verkeersdeelnemer en hij heeft jullie/je veulen aangereden? Dan zou het toch andersom moeten zijn? Dan heeft hij het ongeval veroorzaakt. Hij moet ruim inhalen.

Weet je wel zeker dat hij echt aangifte heeft gedaan en je niet op stang zat te jagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:12

@caily: als dát mij was overkomen zou de man in kwestie blij mogen zijn dat ie nog leeft. Ik zou wóest geworden zijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:19

Caily wat een raar verhaal. Heeft hij nu dan pas aangifte gedaan? Als toen de tijd de politie er bij is geweest hebben zij toen toch jouw verklaring opgenomen, namelijk dat hij het veulen aanreed? En wat zei hij toen tegen de politie?

Kirstelhans een bijscholingscursus kan geen kwaad denk :+ Gelukkig is het goed gegaan :)

Mijn vriend heeft ook wel eens van die dingen dat je denkt "wat doe je??" Zeker nu ze thuis zijn begint hij wel wat meer feeling te krijgen. Het grappigst was wel toen ik hem vroeg hooi te pakken, toen we nog maar net samen waren en hij ongeveer nog nooit een paard van dichtbij had gezien (wat zijn ze groooooot). Hij kwam met een plukje hooi terug dat in 2 happen naar binnen was gewerkt :') Ook wel eens halsters op z'n kop, zadeldekjes achterste voren etc :D

Ik ben in ons huis aan het stuken maar ga zo eerst eens even lekker van het mooie weer en de paarden genieten! Lekker staarten en benen wassen *D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:21

Caily wat een naar verhaal! Hoop dat je veulen er weer bovenop is. Zou me over de aangifte niet teveel zorgen maken ook als geleider van dieren ben je voor de wet een bestuurder en mag je dus dezelfde ruimte innemen als een automobilist.
Wel veel succes ermee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:25

@molzebeer: zoiets ??

Ik heb er meteen maar een PP van gemaakt :D
Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:45

Cally, waarom zou je zelf geen aangifte gaan doen? Vergeet niet dat een aangever de waarheid moet vertellen en valse aangifte strafbaar is...ik zou aangifte doen....is hij helemaal betoetert.

Is mij een keer overkomen door een busje met lege aanhanger die klapperend en wel mij inhaalde en mijn been raakte..paard schiet in paniek weg en ik kon hem een open weiland in sturen, anders was hij richtig autoweg gerend....ben er afgeklapt, paard rent door en keert gelukkig om en rent terug...

Heb verhaal gehaald bij dat bedrijf....werd uitgelachen in de kantine door de heren chauffeurs en dito direkteur...toen ik zei dat ik behoorlijk hard op mijn rug was gevallen en als ik letsel over zou houden, ze anders zouden piepen..verstomden ze....
Achteraf had ik aangifte moeten doen...was nl gewoon puur aso weggebruik...

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:52

Bedankt! Ik wil er idd een soort PP van maken, ook omdat het land in het midden vrij nat is (loopt beetje in kuiltje). En in het begin van het het weiland een 20x40 paddock/bak maken. Zal even kijken of ik een voorbeeld kan maken. Wat is nu de stal in jou tekening?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:50

Als ik de schets zo bekijk, zijn de dingen bovenaan (rood/bruin) met die klapdeurtjes de stallen. Je eerste gele vlak zou de bak kunnen zijn, en de rest dan PP. Voor de stallen nog een stuk verharding (altijd een goed idee, hoe meer verharding hoe beter :') )