[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:59

Misschien dat uitmesten meer werk is als je heel veel grond hebt en/of veel paarden? Omdat je dan vaker een langer stuk met je kruiwagen naar de mesthoop moet lopen?

Ik heb ivm een blessure van een paard ze helemaal in t begin even op stal gehad in de nacht en overdag op een kleine paddock. Wat in tijd echt meer werk dan de paarden op de pp.

Wij zitten op leem/zandgrond. Hekken reperaren deed ik vorig jaar veel toen we net een 1,5 jarige in de kudde hadden die het concept schrikdraad niet goed begreep. Gaat nu al maanden weer goed. Bij een onrustige groep kan ik me voorstellen dat er meer gedoe is en dat vaker iets stuk gaat.

@Karrij; hoe doe je het nu dan? En hoeveel tijd ben je daar aan kwijt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:07

Of als je een paard heb zoals mijn merrie :+
Die blijft onhandig met hek en draad. Ik heb nu weer een gebroken hoekpaal staan. Hij staat nog, maar binnenkort toch maar even vervangen. Is van een weitje, dus geen buitenomheining. Daar heb ik lint ipv draad en stevigere palen. Dat houdt beter.
Meg veel track zou ik serieus nadenken over bijvoorbeeld een zitmaaier met karretje voor mesten en hooi voeren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:32

Ik vind stallen ook echt veel meer (en vervelender) werk qua uitmesten. Als je veel aan je omheiningen moet repareren steeds zou ik eens serieus kijken naar de kwaliteit van je materiaal. Dergelijke palen, goede kwaliteit draad en bovenal echt ruim genoeg stroom erop. Heb hier tijdelijk een jonkie van iemand anders gehad die echt énorm lomp was met de omheining. Er stond toen ongeveer 6000V op de draad, maar slechts 1,5Joule. Toen de klok geüpgrade was (vanwege wolfwerende omheining) ging dat naar ruim 9000V met 11,5 joule er achter. Toen kreeg hij "spontaan" opeens een stuk meer respect voor de omheining.

En veel wisselingen in de groep (en daardoor veel onrust) geeft natuurlijk ook veel sneller ongelukken. Zeker op veel grotere pension PP's is er nogal eens wat wisseling natuurlijk.

Hier afgelopen week de laatste stukjes track toegevoegd.
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag nog een meter of 6 "sluip door" paadje door wat ooit volle groene blob moet worden met flink dichte en hoge begroeiing. Helaas groeit het nog niet zo hard als gehoopt en zeker de hazelaars hadden het nogal zwaar met die "sahara weken". Die moet nog "afgegraasd" worden, maar dat is vast snel voor elkaar haha.
Afbeelding

In totaal nu ruim 900 meter track :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:05

karrij schreef:
Ze vond vooral het onderhoud van de PP veel werk, veel poep scheppen zij ze,hekken ed repareren.

Welk ondergrond hebben jullie?

Ik begrijp dat eerlijk nooit zo. Als je voor 5 paarden aparte stallen, paddocks en weides hebt moet je dat ook omheinen, schoonhouden etc.

Wij hebben nu ook af en toe de paarden op stal staan en ik vind stallen uitmesten echt nog steeds meer werk dan de track. Daarbij vind ik de track uitmesten ook gewoon leuker en gezelliger. Hondjes lopen mee, paardjes komen buurten en je komt gelijk tegen of er iets gevuld moet worden, gerepareerd etc.

Met erge regen is een stal uitmesten wel makkelijker misschien.

En ik heb op stallen gewerkt met 20-80 stallen om uit te mesten, dus was het wel gewend.

Wij doen verder alles met de hand.

Je kan inderdaad overal voorzien van genoeg hooi en als er water is en voldoende schuilmogelijkheid, zit je inderdaad niet zo aan tijden gebonden.
Bij traditionele stallen moet je de paarden buiten en binnen zetten, ook extra werk.

Daarbij scheelt het wel om dingen goed aan te leggen, zodat je niet teveel reparatie werk hebt. Normaal heb ik echt niks te repareren, maar nu 2 jaarlingen. De quarter weet wanneer het stroom uit staat als ik buiten ben, dus nu 2 palen stuk omdat hij naar het gras van de wei wilde..........Tja, lig er niet helemaal wakker van.

Op 2 ha heb je genoeg ruimte, maar alles valt of staat met hoe je het gaat indelen en gaat doen qua management. Genoeg hooi plekken en variatie geeft ook genoeg afleiding.

Laat je man niet gek maken door 1 ervaring van zo iemand. Ik snap sws niet dat iemand een pp aanlegt en het een ander gaat afraden. Had diegene daarvoor sws wel paarden? In eigen beheer ook?
De meeste mensen vinden vooral de overgang van volpension naar eigen beheer een ding. Maar als je weet wat erbij komt kijken, weet je dat paarden altijd wel tijd en geld kosten en zal je vooral voordelen vinden van een pp als je die goed aanlegt.

Op bij voldoende paden, lig en eetplekken, kan je op 2 ha ook wel een dagje uitmesten overslaan. Je hebt dan alleen de dag daarop 2x zoveel mest, maar dat is natuurlijk overal. Een stal zou meteen heel smerig zijn.

Ook een voordeel; onze paarden liggen nooit in hun eigen mest en zijn eigenlijk altijd wel schoon. In theorie is het gezonder om je paarden zo te houden, dus zou je minder vaak een veearts zien. Dat werkt niet altijd, maar wel een argument om bij je man aan te voeren.
En wie doet het werk? Je kan ook beginnen met een pad rondom de weides. Mijn man heeft ook weleens gedacht dat ik teveel wil of overdrijf, maar als hij daarna ziet dat de paarden leuk over bijv een heuvel gaan, lekker van het groen eten of in de poel staan te spetteren, snapt hij het heel goed.

Om de heuvel werd ik ook door buren uitgelachen, tot ze de paarden er steeds op zagen staan. Toen vonden ze het opeens heel leuk. Kreeg ook vd week nog een compliment van iemand die door het bos liep met de hond hoe mooi het eruit ziet en hoe leuk het is om even te staan kijken naar de paarden bij ons. Dat hoor ik vaker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:01

Hier 7 paarden op 8500m2 met 700 meter track en 20 hooiplekken (4 bakken, de rest netten).

Met z’n tweeen zijn we nu in een uurtje klaar met mesten en hooi voeren. We zijn wel heel efficiënt: delen de track denkbeeldig in vieren, pakje hooi in de kruiwagen, verdelen over de aanwezige hooiplekken en de mest van datzelfde stuk mee terug. Op dit moment zijn de paarden zo energie zuinig dat we met 3 rondjes klaar zijn, ipv 4. Maar wellicht dat we in de winter naar 5 of 6 rondjes gaan.

Kleigrond hier, dus sommige plekken zijn wel echt zwaar als het nat is. Dan loopt de tijd dat we bezig zijn ook aanzienlijk op.

Iets anders dan de simpele kruiwagen wil ik niet hebben op de track; je ontwricht daarmee al snel de bodem als het nat is. Helaas voor mijn klanten dus gewoon armspieren kweken en laarzen mee.

Ik ben wel van mening dat vanwege de grotere afstand lopen een PP iets meer werk is dan een simpele paddock of stal. Zeker met zoveel hooi plekken. Maar naar mijn mening weegt dat niet op tegen het gezondheidsvoordeel. Met 5 Tinkers en 2 Haflingers ben ik groot voorstander van hapje-stapje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 21:45

Caily schreef:
Hier 7 paarden op 8500m2 met 700 meter track en 20 hooiplekken (4 bakken, de rest netten).

Met z’n tweeen zijn we nu in een uurtje klaar met mesten en hooi voeren. We zijn wel heel efficiënt: delen de track denkbeeldig in vieren, pakje hooi in de kruiwagen, verdelen over de aanwezige hooiplekken en de mest van datzelfde stuk mee terug. Op dit moment zijn de paarden zo energie zuinig dat we met 3 rondjes klaar zijn, ipv 4. Maar wellicht dat we in de winter naar 5 of 6 rondjes gaan.

Kleigrond hier, dus sommige plekken zijn wel echt zwaar als het nat is. Dan loopt de tijd dat we bezig zijn ook aanzienlijk op.

Iets anders dan de simpele kruiwagen wil ik niet hebben op de track; je ontwricht daarmee al snel de bodem als het nat is. Helaas voor mijn klanten dus gewoon armspieren kweken en laarzen mee.

Ik ben wel van mening dat vanwege de grotere afstand lopen een PP iets meer werk is dan een simpele paddock of stal. Zeker met zoveel hooi plekken. Maar naar mijn mening weegt dat niet op tegen het gezondheidsvoordeel. Met 5 Tinkers en 2 Haflingers ben ik groot voorstander van hapje-stapje.

Dat over die kruiwagen ben ik toch echt niet met je eens. Hier zeer tevreden met een elektrische kruiwagen met 300l bak. Wat zou dat met mijn bodem moeten doen? Is niet zwaarder dan sommige paarden.

EvelienKiss

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:08

@karrij, het ligt er aan wat die mevrouw bedoelde met 'meer werk'. Qua dagelijks onderhoud is het wellicht gelijk aan traditioneel houden van paarden (zoals de meesten nu zeggen) maar het aanleggen van een pp kost natuurlijk wel geld en tijd. Ik ben nu een klein jaar bezig en ja, daar ben ik al heel wat weekenden mee bezig samen met mijn man. Bijvoorbeeld, één snackhaagje van vier meter aanleggen kost een middag: uitgraven, bemesten, planten, hekwerkje erom heen en stroom aanleggen. Het aanleggen van de heuvel (met bielzen) kostte drie weekenden. Maar alhoewel ik geen groene vingers heb, vind ik dit super leuk om met mijn man op te pakken. Het is verslavend om zo'n kale bedoening te verrijken, echt een scharreltuin voor paarden te maken. Wij wisten eigenlijk niet precies waar we aan begonnen (nog niet zo lang paarden aan huis) maar ik kan het je toch aanraden. Omdat ik de hele dag mij paarden zie rond wandelen, weet ik wat een toegevoegde waarde een pp heeft!

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:53

Hoi! Ik volg dit topic al een hele tijd en het zal bij ons hopelijk binnenkort ook gebeuren, een (kleinschalig) paddock paradise voor onze tinker en mini shetlander! Nu zitten we alleen met het volgende, de volledige omheining van het stuk wei is met hout gedaan, voornamelijk schapenhek maar alles dus volledig afgesloten. Nou zou het als ik daar paren van zou maken het wel een erg duur plaatje worden, dus het handigste lijkt mij palen in de grond met draad, dat zie ik ook het meeste. Mijn tinker respecteert het draad en kan er ook niet zo veel mee want hij is groot genoeg maar mijn minishetlander (+- 85 cm) boeit het niet zo veel en die gaat gewoon overal onderdoor of doorheen. Ik ben dus bang dat met schokdraad/lint werken dan geen zin heeft, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat voor oplossing hebben jullie hiervoor bedacht? Of ervaren jullie dat de pony er dan wel gewoon buiten blijft?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:06

Ik heb voor mijn mini houdini een draad op 25 cm met een flinke klap stroom. Daar blijft hij goed achter. Hoger draad gaat hij ook onderdoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:46

Van vol pension naar eigen beheer is veel meer werk maar van "traditioneel" naar PP zie ik geen verschil. Enige meerwerk zijn de netten vullen en ophangen, voorheen was dat gewoon de stal in, nu een stukje lopen. En nu verzin ik steeds weer iets erbij of plant iets erbij maar dat is eigen keuze en juist leuk

Ik heb 4 stallen met stro die open staan en die mest ik elke dag uit, elke dag een rondje met de kruiwagen door de track ( voorheen wei)
In de ochtend en ik een uurtje bezig, in de avond half uur, 4 paarden.

Myponyhoward laag genoeg en voldoende stroom!!. Heeft de pony ene dikke vacht en manen waardoor die het niet voelt? Voorheen een accuapparaat en liep mijn vorige shet met een aanloop en neus omlaag eronderdoor. Na verhuizing een apparaat op stroom en toen probeerde hij het 1 keer, kreeg een flinke klap en toen was het klaar

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:19

Hier ook op 30cm een shetlanderdraad en geen probleem met uit of inbrekende shetlander.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 08:41

Myponyhoward schreef:
Hoi! Ik volg dit topic al een hele tijd en het zal bij ons hopelijk binnenkort ook gebeuren, een (kleinschalig) paddock paradise voor onze tinker en mini shetlander! Nu zitten we alleen met het volgende, de volledige omheining van het stuk wei is met hout gedaan, voornamelijk schapenhek maar alles dus volledig afgesloten. Nou zou het als ik daar paren van zou maken het wel een erg duur plaatje worden, dus het handigste lijkt mij palen in de grond met draad, dat zie ik ook het meeste. Mijn tinker respecteert het draad en kan er ook niet zo veel mee want hij is groot genoeg maar mijn minishetlander (+- 85 cm) boeit het niet zo veel en die gaat gewoon overal onderdoor of doorheen. Ik ben dus bang dat met schokdraad/lint werken dan geen zin heeft, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat voor oplossing hebben jullie hiervoor bedacht? Of ervaren jullie dat de pony er dan wel gewoon buiten blijft?

Een goed apparaat is het halve werk! We hadden een apparaat wat 5 km had en nu 1 van 45km en goed werkt nog met wat begroeiing. De hoeveelheid joule is ook belangrijk niet alleen hoeveelheid volt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:28

Ik wil graag meer bomen aanplanten. Willen jullie eens meedenken wat mooi zou zijn om neer te zetten? Bruin is wat er al staat, langs de schuur 5 knotwilgen (4 jaar geleden als baby's aangeplant en nu al serieuze units!). Eiken (en naaldbomen) vlakbij de schuur. We hebben aan 2 kanten gemengde haag (Haagbeuk, Linde, Roos, Hazelaar en Meidoorn). En in de hoek (verkeerde kleur gebruikt!) hebben we vorig jaar 3 Lindes geplant.

We willen nu langs de korte kanten van de track graag bomen en/of laagblijvende struiken planten. Je moet er nog wel doorheen kunnen kijken, tenminste, de buren moeten dan kunnen. We willen hun uitzicht niet wegnemen. Het doel is om meer een 'pad' te creëren en meer schaduw (een schaduwtunnel). Wat voor bomen zou jullie kiezen? Ik denk aan Berk en Els maar kom niet heel veel verder. Misschien ook weer Linde?

Afbeelding

En dan het paarse ovaal. Daar staan nu fijnsparren. Dat is een overblijfsel van de vorige bewoners die een beetje hobby-de met kerstbomen verkoop. De droge zomers doen de fijnsparren geen goed en ze moeten op termijn vervangen worden. De bomen staan tussen de tuin en de wei. Voordeel van fijnspar is dat ze wintergroen zijn en dus jaarrond privacy geven, aankomend verkeer kijkt niet zo het huis/tuin in. Dat willen wel weer zo veel mogelijk maar dat kan ook doordat de struiken veel hout hebben waardoor je s winters het zicht filtert. Iemand ideeen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:46

Kun je op de plek van de sparren geen grove den planten? Dat zijn ook groenblijvers. Doen deze het niet beter met warme zomers?
Qua struiken ben ik erg fan van de rode meidoorn qua kleur. Maar daar kun je niet doorheen kijken :+
Zwarte els nog een optie als boom?
Je zou ook nog naar een laagblijvende wilg kunnen kijken, maar dan heb je er als schaduw weer niet zoveel aan. Je zou wel een grauwe, bos- of amandelwilg kunnen plaatsen. Maar dan met ruimtes er tussen. Dus een stuk of 5 bij elkaar om als bosje te groeien en dan een paar meter er tussen tot het volgende bosje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:51

En een niet woekerende bamboesoort voor het huis?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:51

Als je schaduw wil op de korte zijdes en ook een soort afscheiding dan zou ik daar een combinatie plaatsen van een lage haag (1 meter hoog bijvoorbeeld) en daarin of direct achter een rij bomen op ruime afstand elkaar en met hoge stam waarbij je ze ook hoog opkroont. Zo houd je doorkijkjes, creëer je een geborgen gevoel en schaduw.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:56

Malenka schreef:
Als je schaduw wil op de korte zijdes en ook een soort afscheiding dan zou ik daar een combinatie plaatsen van een lage haag (1 meter hoog bijvoorbeeld) en daarin of direct achter een rij bomen op ruime afstand elkaar en met hoge stam waarbij je ze ook hoog opkroont. Zo houd je doorkijkjes, creëer je een geborgen gevoel en schaduw.

[ [url=m/aGDgxs.png]Afbeelding[/url] ]
ja! Dat is precies de bedoeling:D

Alleen, wat zet ik neer...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 10:03

Ir111 schreef:
Ik wil graag meer bomen aanplanten. Willen jullie eens meedenken wat mooi zou zijn om neer te zetten? Bruin is wat er al staat, langs de schuur 5 knotwilgen (4 jaar geleden als baby's aangeplant en nu al serieuze units!). Eiken (en naaldbomen) vlakbij de schuur. We hebben aan 2 kanten gemengde haag (Haagbeuk, Linde, Roos, Hazelaar en Meidoorn). En in de hoek (verkeerde kleur gebruikt!) hebben we vorig jaar 3 Lindes geplant.

We willen nu langs de korte kanten van de track graag bomen en/of laagblijvende struiken planten. Je moet er nog wel doorheen kunnen kijken, tenminste, de buren moeten dan kunnen. We willen hun uitzicht niet wegnemen. Het doel is om meer een 'pad' te creëren en meer schaduw (een schaduwtunnel). Wat voor bomen zou jullie kiezen? Ik denk aan Berk en Els maar kom niet heel veel verder. Misschien ook weer Linde?

[ [url=m/tV4cHW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan het paarse ovaal. Daar staan nu fijnsparren. Dat is een overblijfsel van de vorige bewoners die een beetje hobby-de met kerstbomen verkoop. De droge zomers doen de fijnsparren geen goed en ze moeten op termijn vervangen worden. De bomen staan tussen de tuin en de wei. Voordeel van fijnspar is dat ze wintergroen zijn en dus jaarrond privacy geven, aankomend verkeer kijkt niet zo het huis/tuin in. Dat willen wel weer zo veel mogelijk maar dat kan ook doordat de struiken veel hout hebben waardoor je s winters het zicht filtert. Iemand ideeen?

Geen ideeën wel een tip kijk eens dadelijk bij de actie Meerbomen dan kun je stekjes gratis krijgen van allerlei soorten bomen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:04

Salix repens voor in de haag?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:10

Malenka schreef:

[ [url=m/aGDgxs.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is mooi.

Ik zou zoals je zelf al had geschreven voor de berk en els gaan.
Er tussenin als haag zou ik voor wilgen gaan. grauwe, schiet, bos, en amandelwilg.

Ik ga zelf ook een gemengde wilgenhaag planten. Met bovenstaande wilgen struiken.
En eentje met linde, els, iep, hazelaar, meidoorn en rode kornoelje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:50

Maar die wilgen kunnen best hoog worden en dan heb je de doorkijk niet meer. De Salix repens (kruipwilg) blijft klein tot ongeveer 1 meter. Dan houd je de doorkijk wel.
Of je moet snoeien. Dat kan natuurlijk ook :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:58

Ik ben zelf vooral erg gecharmeerd van de meidoorn als haag. Die maakt veel takjes aan waardoor hij snel vol is, de paarden eten het graag maar voorzichtig vanwege de stekels en de mussen kunnen er geweldig in schuilen. Hier is hij gecombineerd met hondsroos en Egelantier. Die bloeien beide geweldig, de paarden eten ook deze voorzichtig en ze maken enorm veel bottels aan die je dan weer zou kunnen gebruiken als snoepjes voor de paarden. Qua bomen doen de zwarte elzen het hier vooral fantastisch. Maar ook Es en Berk werkt prima. Berk blijft alleen in eerste instantie heel smal in de kroon. Terwijl Els al heel snel een mooie kroon vorm krijgt.

Hier Zwarte Els in een gemengde haag en de huidige rozenbottel decoratie. :D Dit is allemaal 2 jaar geleden aangeplant en ik snoei alleen af en toe wat af. Dat voer ik dan vervolgens lekker aan de paarden. Precies een van de doelen van deze aanplant. :j Verder geen zorgen. Ik heb het dus ook nog nooit water gegeven bijvoorbeeld.

Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:02

Ik ga straks even goed kijken naar jullie suggesties, onwijs bedankt voor meedenken!

Het moet inderdaad simpel zijn, ik wil niet moeten bewateren (hooguit misschien eerste/tweede jaar) maar daarna moet het zonder kunnen. En het moet idd paardvriendelijk zijn, ik wil af en toe snoeien en aan de paarden voeren. Dat doe ik ook met de haag en dat is zó leuk! :D Ik heb al vrij veel Meidoorn staan (vergeten in te tekenen maar afgelopen winter nog een haag van 40mtr gezet. Er staat ook al veel rosa rugosa (2x 20 mtr langs de oprit, echt zo mooi! <3 ) dus die wil ik liever niet gebruiken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:11

Je zou ook een haag van aalbessen, zwarte bessen en kruisbessen kunnen zetten. Dat groeit alleen over het algemeen een stukje trager.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:20

Je moet ook een beetje mazzel hebben denk ik als je koopt en plant.

Wij hebben veel wilgen, 4 soorten nu. De knotwilgen waren allemaal even groot en dun, tegelijk in de grond gezet, krijgen in principe evenveel zon en water, maar ze groeien niet allemaal gelijk.

Tussen ons en de paarden een wilgen haag en die geeft wel doorkijk.

We hebben populieren gepland en daar zijn wat topjes van opgegeten helaas. Maar die doen het ook aardig en zouden goed op een winderige plek kunnen.

We hebben vlier bij de stal, de bak en eind van onze tuin.

Voor beschutting buiten de paarden en nu bij een ligplek een haag van dennen. Die doen het echt goed.

Als hagen hebben we nu meidoorn, sleedoorn en hondsroos.

We hebben zelf berken neergezet en een els, walnoot en lijsterbes. Maar rond de poel staan tientallen zaailingen van de berk en hazelaar. Die gaan we wel proberen elders uit te zetten, want dat kan daar niet groot worden.

Tussen ons en de buren staan bramen. Dat is oud en vrij breed, dus geeft ook geen doorkijk eigenlijk. Onze omheining is net boven de 1.20m en het blijft wel een beetje rond die hoogte.

Buitenom hebben we gaas, groeit er braam door en bovenop 1 draad. Op de lege plekken een draad voorlangs. Binnendoor overal 3 draden. Onderste op ongeveer 25/30cm, maar vooral voor de varkens.
21jr een shet van 95cm en nu 2 mini shets, maar ze breken nooit uit. Alleen als ik buiten ben met de honden staat stroom uit en dan willen ze wel wat op, over, door draad hangen.

Wij hadden eerst een beukenhaag rond de bak. Daar aten ze van en hij werd niet mooi en teveel ervan eten is niet goed. Die staat nu voor het huis en doet het gelijk stukken beter.

Buiten de paarden hebben we nog laurier. Dat is echt zonder doorkijk. Dan vind ik de den een betere optie denk ik. Maar ook wat groen verliest kan nog wel wat vol blijven door de vele takken.

Ik vind de winters wel vreselijk als alles kaal is. Ben als een kind zo blij als ik weer de eerste groene blaadjes zie.