Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karrij schreef:Ze vond vooral het onderhoud van de PP veel werk, veel poep scheppen zij ze,hekken ed repareren.
Welk ondergrond hebben jullie?
Caily schreef:Hier 7 paarden op 8500m2 met 700 meter track en 20 hooiplekken (4 bakken, de rest netten).
Met z’n tweeen zijn we nu in een uurtje klaar met mesten en hooi voeren. We zijn wel heel efficiënt: delen de track denkbeeldig in vieren, pakje hooi in de kruiwagen, verdelen over de aanwezige hooiplekken en de mest van datzelfde stuk mee terug. Op dit moment zijn de paarden zo energie zuinig dat we met 3 rondjes klaar zijn, ipv 4. Maar wellicht dat we in de winter naar 5 of 6 rondjes gaan.
Kleigrond hier, dus sommige plekken zijn wel echt zwaar als het nat is. Dan loopt de tijd dat we bezig zijn ook aanzienlijk op.
Iets anders dan de simpele kruiwagen wil ik niet hebben op de track; je ontwricht daarmee al snel de bodem als het nat is. Helaas voor mijn klanten dus gewoon armspieren kweken en laarzen mee.
Ik ben wel van mening dat vanwege de grotere afstand lopen een PP iets meer werk is dan een simpele paddock of stal. Zeker met zoveel hooi plekken. Maar naar mijn mening weegt dat niet op tegen het gezondheidsvoordeel. Met 5 Tinkers en 2 Haflingers ben ik groot voorstander van hapje-stapje.
Myponyhoward schreef:Hoi! Ik volg dit topic al een hele tijd en het zal bij ons hopelijk binnenkort ook gebeuren, een (kleinschalig) paddock paradise voor onze tinker en mini shetlander! Nu zitten we alleen met het volgende, de volledige omheining van het stuk wei is met hout gedaan, voornamelijk schapenhek maar alles dus volledig afgesloten. Nou zou het als ik daar paren van zou maken het wel een erg duur plaatje worden, dus het handigste lijkt mij palen in de grond met draad, dat zie ik ook het meeste. Mijn tinker respecteert het draad en kan er ook niet zo veel mee want hij is groot genoeg maar mijn minishetlander (+- 85 cm) boeit het niet zo veel en die gaat gewoon overal onderdoor of doorheen. Ik ben dus bang dat met schokdraad/lint werken dan geen zin heeft, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat voor oplossing hebben jullie hiervoor bedacht? Of ervaren jullie dat de pony er dan wel gewoon buiten blijft?
Malenka schreef:ja! Dat is precies de bedoeling:DAls je schaduw wil op de korte zijdes en ook een soort afscheiding dan zou ik daar een combinatie plaatsen van een lage haag (1 meter hoog bijvoorbeeld) en daarin of direct achter een rij bomen op ruime afstand elkaar en met hoge stam waarbij je ze ook hoog opkroont. Zo houd je doorkijkjes, creëer je een geborgen gevoel en schaduw.
[ [url=m/aGDgxs.png]Afbeelding[/url] ]
Ir111 schreef:Ik wil graag meer bomen aanplanten. Willen jullie eens meedenken wat mooi zou zijn om neer te zetten? Bruin is wat er al staat, langs de schuur 5 knotwilgen (4 jaar geleden als baby's aangeplant en nu al serieuze units!). Eiken (en naaldbomen) vlakbij de schuur. We hebben aan 2 kanten gemengde haag (Haagbeuk, Linde, Roos, Hazelaar en Meidoorn). En in de hoek (verkeerde kleur gebruikt!) hebben we vorig jaar 3 Lindes geplant.
We willen nu langs de korte kanten van de track graag bomen en/of laagblijvende struiken planten. Je moet er nog wel doorheen kunnen kijken, tenminste, de buren moeten dan kunnen. We willen hun uitzicht niet wegnemen. Het doel is om meer een 'pad' te creëren en meer schaduw (een schaduwtunnel). Wat voor bomen zou jullie kiezen? Ik denk aan Berk en Els maar kom niet heel veel verder. Misschien ook weer Linde?
[ [url=m/tV4cHW.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan het paarse ovaal. Daar staan nu fijnsparren. Dat is een overblijfsel van de vorige bewoners die een beetje hobby-de met kerstbomen verkoop. De droge zomers doen de fijnsparren geen goed en ze moeten op termijn vervangen worden. De bomen staan tussen de tuin en de wei. Voordeel van fijnspar is dat ze wintergroen zijn en dus jaarrond privacy geven, aankomend verkeer kijkt niet zo het huis/tuin in. Dat willen wel weer zo veel mogelijk maar dat kan ook doordat de struiken veel hout hebben waardoor je s winters het zicht filtert. Iemand ideeen?
Malenka schreef:Als je schaduw wil op de korte zijdes en ook een soort afscheiding dan zou ik daar een combinatie plaatsen van een lage haag (1 meter hoog bijvoorbeeld) en daarin of direct achter een rij bomen op ruime afstand elkaar en met hoge stam waarbij je ze ook hoog opkroont. Zo houd je doorkijkjes, creëer je een geborgen gevoel en schaduw.
[ [url=m/aGDgxs.png]Afbeelding[/url] ]