Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:23

@kvulden: neem het een volgende keer op met een filmpje... misschien binden ze dan in.
Heb ik ooit eens gedaan met een potloodventer, die wist niet hoe snel die weg moet komen :)

@irene: er zal toch ook wel iemand bij je in de buurt van die IBC-vaten hebben. Oproepje op een Fb-groep in de buurt of idd MP.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:26

Wij hebben nooit een opmerking gekregen over de huisvesting/verzorging, máár een pakketbezorger vroeg een aantal weken geleden of ik wist dat mijn paard kreupel was. Hij had het al bij de buren gemeld, omdat hij niet wist van wie de paarden waren. Ik stond er als een zombie bij met betraande ogen, op de achtergrond dierenarts en hoefsmeden druk bezig met paard. Hij zag het en vroeg of het dat paard was. Ik kon alleen nog maar huilend ja zeggen, want op dat moment dacht ik dat we hem in zouden laten slapen en ik was niet meer helemaal voor rede vatbaar.

Ik weet niet of de buren door hadden dat het paard op dat moment elke dag bekeken werd door de dierenarts. Ze wonen net voorbij de bocht tegenover ons weiland en kunnen het busje van de dierenarts niet zien. Ze hebben me wellicht wel eeuwig in de wei zien staan + het felgekleurde verband om zijn voet. Ik heb de desbetreffende pakketbezorger nooit meer gezien en daardoor heb ik hem niet eens kunnen bedanken voor zijn melding. Hij wist natuurlijk niet welke medische zorg het paard kreeg. Of er überhaupt wat aan werd gedaan... Paard was echt heel slecht door een verschrikkelijke hoefzweer, dus kreupel kon je het niet meer noemen. Hij strompelde op 3 benen. Echt iedereen zou dat zien, valt niet te missen of 'aan te kijken', maar toch vond ik het goed dat hij de moeite heeft genomen om er iets van te zeggen.

Jammer dat de roepers zo snel weg waren, kvulden. Anders kon je ze even meenemen naar stal om het te laten zien en uit te leggen. Ik zou een briefje ophangen bij de omheining! Het is waarschijnlijk ontstaan vanuit de beste bedoelingen. :j

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:30

MarloesHJ schreef:
Horseloverl schreef:
Helpt het bij jullie ook tegen ammoniak lucht zoals vermeld staat? En hoe zie je wat vies is? Verkleurd het dan ook? Heb een merrie die extreme stinkplas heeft

Ammoniakgeur is de reden dat ik over ben gegaan op strokorrels. Alleen met uitmesten ruik ik ammoniak maar goed dan ben ik ook een donkerrood pak ellende in de kruiwagen aan het gooien. Het wordt donkerder als het vies is.

Ah top thanks! Ik ga maar eens vragen of ze wat willen brengen. Lijkt heel fijn spul

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:49

Ik maak altijd 'vers' equibedding aan in mn kruiwagen met een beetje water. Laat het daar dan een nachtje in staan en dan de volgende ochtend even mengen en dan in stal gooien. Dan heb ik nooit last van niet uit elkaar gevallen brokken.
Ik gebruik ongeveer een zak per week nu (haf + shet) die alleen snachts op stal staan.

Voordeel tov vlas vind ik vooral dat vlas erg moeilijk af te voeren was hier + dat het vlas op een gegeven moment tot in mn bed lag omdat het overal aan bleef plakken :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:12

Een filmpje opnemen zou ik kunnen doen. Nu ging het snel en was ik overbluft. We zullen zien of dit aanhoudt. Ik geloof ook best dat mensen dingen doen uit goede bedoelingen en dat de inspectie is geweest, ook prima en dan klaar. Dit waren stoer doende jongens die elkaar niet onder wilde doen. Ik woon hier nu 21 jaar en mijn oudste paard ook. Ik had gewild dat ik de wei nog had, maar dan hadden ze er nu ook niet gestaan, want dan stonden ze in de modder.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:19

Wat ontzettend naar! :(
Waarover hebben ze een melding gemaakt dan?

Interessant wat betreft de equi bedding!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:20

_Lorette_ schreef:
Ik heb zo'n kist als die van Chasey nodig om mijn dekens op te kunnen bergen. Met slechts 2 paarden heb ik nog te weinig ruimte met 2 dekenrekken en een kist. :+

Hij mag zo weg ;) moet alleen even een sopje door. Hij is nogal stoffig.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:46

@lorette, dank voor het uitgebreide verslag :j had jij ook korrels van equibedding, of van een ander merk? Kan me voorstellen dat daar nog wel verschil in zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:49

Daar zit écht heel veel verschil in :) Ook in de prijs trouwens.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:12

Qua ammoniakgeur, dat is hier mijn teken dat ik echt moet gaan uitmesten, óf inderdaad een uurtje ná het uitmesten.

Uit elkaar vallende korrels.. Ik ben een bruut, ik mik een halve zak korrels over de onderlaag, rijf het wat op en Dan vallen ze vanzelf mee uit elkaar.. :o

Wbt afvoer zou het even navragen, voor ze er echt niet mee weg willen. Mijn loonwerker zei eerst dat hij het troep zou vinden.
Tot hij het hier in de stal zag :+ nu vindt hij het mooi spul. Maar wij kunnen de mest op eigen grasland kwijt.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:17

Bij mij komen ze volgende week zaterdag een proef pakket brengen, oops haha. Ben echt super benieuwd!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:24

Chasey schreef:
Wat ontzettend naar! :(
Waarover hebben ze een melding gemaakt dan?

Er was een heel lijstje.
Kale wei. (Dat is de bak)
Paarden kunnen niet op een droogstuk. (1/8 deel heeft modder en 1/8 tegels, gedraineerde bak)
Mager paard (28jaar met pensioen. Volle buik maar weinig spieren)
Gevaarlijke voorwerpen bij de paarden (balkjes om te oefenen boomstronken om wat eten in te verstoppen)
Dat ongeveer. De inspecteur kwam direct naar me toe. Maak je geen zorgen, ik heb het al gezien, maar laten we nog even kijken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:54

Nou dan kunnen ze bij ons ook wel langs ;) ;)
Geen gras spriet te bekennen, hoop objecten in ‘de wei’ en als ze gerold hebben zijn ze net een stel varkens.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:28

Veel gekletst in 1 dag. Mn telefoon is helaas stuk ;( dus moet het even met oude doen _-:(

Wij hebben in de stal gewoon stro. Zijn daar prima tevreden over.l

Kvulden jeetje wat een gedoe. Daar zou ik echt heel kwaad om worden

Vanochtend weer met liggende jaarling geknuffeld. Ze is zo lief. En leuk om te zien dat Mn draver echt over haar staat te waken dan <3 Had ik foto’s van maar die staan op Mn kapotte telefoon 8)7
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:54

Jade schreef:
@lorette, dank voor het uitgebreide verslag :j had jij ook korrels van equibedding, of van een ander merk? Kan me voorstellen dat daar nog wel verschil in zit.

Ik had Equibedding. Juist vanwege de grotere korrel / langere vezel.

Chasey schreef:
Hij mag zo weg ;) moet alleen even een sopje door. Hij is nogal stoffig.

Zou hem met liefde van je over willen nemen! Helaas zit de afstand een beetje dwars. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:02

DubbelFun schreef:
Daar zit écht heel veel verschil in :) Ook in de prijs trouwens.

Ik ben even aan het Googlen geslagen, maar zie zo snel geen echte grote prijsverschillen.

Heb jij eventueel merken die goedkoper en eventueel beter zouden zijn?

Mooie foto Jinte.

Mijn merrie was blij met het vlas in de stal...... Eerst lekker rollen en vanmorgen zat ze nog helemaal onder het vlas. Haar hele voorpluk zat vol :') .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:09

Mooi dat ze er goed gebruik van maken. Hier de bolle ook met houtkrul in oren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:21

DubbelFun schreef:
Mooi dat ze er goed gebruik van maken. Hier de bolle ook met houtkrul in oren :D

Ik word daar altijd erg blij van!

En ja, dan lig ik zelf echt met meer rust in mijn bed.

Bij mijn oudje zag ik wel vlas op zijn kogels, maar hoger op het lijf niet. Denk niet dat hij in de stal heeft gelegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:22

Mijn oudje durfde op een bepaald moment niet meer op stal te gaan liggen omdat ze met opstaan tegen de wand aan kwam (ondanks dat daar matrassen in plastic tegen aan hingen). Dus vandaar dat die altijd buiten bleef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:25

Dat is ook vervelend DF. Mijn oudje ligt sowieso veel minder dan de merrie. Die ligt vaak op het land ook helemaal gestrekt en dan rustig een minuut of 30/40. Tussendoor gaat ze wel even rechtop liggen, maar het is al een aantal keer gebeurt dat mensen het erf oplopen om te zeggen dat er een paard dood in het land ligt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:51

Dat had ik dus op het laatst ook. Ze lag zo zelden (omdat ze haast niet meer overeind kwam) dat ze dan úren lag en een soort van aanvallen kreeg omdat ze gewoon te weinig REM-slaap krijg.

Net voor het eerst in mijn leven een engels zadel ingepakt voor verzending :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:56

Akshay schreef:
Qua ammoniakgeur, dat is hier mijn teken dat ik echt moet gaan uitmesten, óf inderdaad een uurtje ná het uitmesten.

krijgen ze niet teveel eiwit binnen als het naar ammoniak ruikt? ik denk dat ik toch nog even bij vlas met zaagsel blijf voorlopig, het verhaal van dwarse korrels schrikt me af :+ lijkt me rot liggen als je van die korrels tussen je ribben krijgt, ik ben een beetje een pietlut als het gaat om stalbedekking - ze moeten gewoon schoon, droog en zacht kunnen liggen, dus ik verbruik meer stalbedekking dan gebruikelijk en heb ook geen 'koek' vlas op de bodem zoals ik bij veel stallen heb gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:03

@jade: reden waarom ik in een stal een HIT-matras heb liggen :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:23

Jade schreef:
Akshay schreef:

krijgen ze niet teveel eiwit binnen als het naar ammoniak ruikt?

Ruikt plas niet sowieso naar plas :Y)
Dan hebben we het over "*sniff* hmmm.. t ruikt hier naar stal.. Tijd om eens de onderlaag eruit te halen" (want dat heb ik al 1 maand niet gedaan)

Dus geen "ademlucht op want hier hangt een ammoniakdamp" kwestie

Afbeelding

Prachtige foto, maar achterin ligt bedekker. Rest rubber mat.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:36

@akshay, hmja, ik haal elke 1 of 2 dagen de natte plekken eruit, dus dat herken ik niet zo :+

DubbelFun schreef:
@jade: reden waarom ik in een stal een HIT-matras heb liggen :)

is dat zo'n mayo matras? ben je daar tevreden over? gaat geen troep onder/tussen zitten? is het schoon te houden? ik heb in het verleden wel zo'n puzzelmat op de vloer gehad tegen het schrapen, maar dat is niet echt zacht, dus dat helpt niet in het reduceren van verbruik van je strooisel.