Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:24

Jeetje, dat zijn inderdaad flinke stokken! Die hebben we trouwens ook in ons hooi gehad... :') Maar wij halen nu zo'n pak uit elkaar en dan zie je de stokken idd zitten voor je ze in de hooinetten stopt. Is toch niet zo makkelijk om mooi hooi te maken :)

Wel goed om jullie ervaringen een beetje te horen zo trouwens!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:27

Ja dat doe ik nu dus ook altijd. Sowieso haal ik het hooi altijd helemaal uit elkaar omdat ik bang ben dat er dan toch iets in zit wat niet goed is. Ik durf die gok niet meer te nemen dat het altijd goed is. :n

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:30

Herkenbaar! Hier ook stokken gehad in de onverpakte baaltjes en vond ook altijd een collectie in de stal 's ochtends.

Ik heb nu verpakte baaltjes van ongeveer 30kg en als ik er een open maak schud en pluk ik die ook helemaal uit elkaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:36

Ik heb een maand terug 2 balen van +- 400 kilo opgehaald.
Ik was een beetje huiverig ondat ze er een beetje stoffig uitzagen.
Onverpakt dus
Thuis moesten ze helemaal uit elkaar omdat ik die grote pakken niet in de schuur krijg maar het is echt prima hooi.
Eigenlijk net iets te fijn, maar het ruikt heerlijk en de paarden vinden het ook lekker.
Normaal altijd kleine pakjes of als ik wat in de buurt kan vinden haal ik wel eens wat midi's op.

Karin: ik heb hier wel een leuk paard voor bruikleen _O-
Met gebruiksaanwijzing en staat al bijna 4 jaar stil

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:42

Ohjee, wat voor gebruiksaanwijzing :P

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:58

Een Chinese gebruiksaanwijzing :') :D
Hahahahhaa
Melle is bang voor alles wat leeft en beweegt.
Toevallig is hij vandaag jarig en 11 jaar geworden.
Ik had gehoopt dat met de jaren hij wel relaxter zou worden maar helaas.
Heb er zelfs laatst aan gedacht om hem te schenken aan een opvang zodat zij een nieuw baasje voor hem kunnen zoeken (hij blijft dan ten aller tijde eigendom van de stichting) maar mijn gevoel houdt me tegen.
Bruikleen ook aan gedacht maar omdat hij al 4 jaar stil staat en ik momenteel geen rijbak heb kan hij dus ook niet proefgereden worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:24

Wij kunnen niet verpakt voeren, kunnen die van ons echt niet tegen, dus moeten wel hooi halen. We zouden meer kwijt kunnen dan in de trailer past, dus af en toe rijdt mijn man met een grote bus voor de trailer en kunnen we langer door. Maar langer dan een maand lukt nooit. Nu met 1 heel groot vreetmonster erbij helemaal niet meer.......

Wij hebben ook weleens wat in het hooi gehad. We voeren in netten en ze laten het altijd liggen als er iets in zit wat er niet in hoort. Even terug hadden we een kapotte mollenklem. Maar ik trek het hooi niet uit elkaar, dus dat risico bestaat helaas. Zo als baaltje kan ik meer in de netten krijgen dan uit elkaar geplozen.

Als we tegen de hooiboer zoiets zeiden, kregen we voorheen wel wat baaltjes kado of ronde hij de prijs af, maar nu met laatste voorraad is hij ook zuiniger.
Momenteel verpakt hij de grote hooibalen opnieuw tot kleintjes voor de particulieren. Want buiten het hooi om, hebben we ook geen machine om grote zware balen te verplaatsen.

Karin, moeilijk als je het rijden mist. Maar ben je niet bang dat je bij een lease paardje of iets dergelijks je je gaat hechten??

Ik miste het rijden en fanatieker trainen eerst ook toen mn ene ruin pas een blessure had, maar het is gaandeweg allemaal minder geworden. En daarna zijn er wel weer paardjes bij gekomen en kan ik wel wat rijden, maar ben niet zo gedreven meer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:50

Ja en nee.
Bruikleen met optie op uiteindelijk evt koop is ook een optie.
Ooit zou ik er toch nog een rijpony/paard bij willen. Mocht Jewel niet meer te berijden zijn kan ik daarop hobbelen, kan Jewel wel bereden worden dan kan ik samen met mn zusje rijden.
Kopen zou tzt ook een optie zijn maar nu kan ik simpel gezegd dat geld niet missen omdat we sparen voor de verbouwingen etc. Een extra paard is dan luxe en minder prioriteit dan het huis :D

Klinkt bekend Claudia! Jewel was exact zo. Die wordt dit jaar 16 en kalmeert wat dus er is nog hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:02

Ik heb daarom Aurelia erbij gekocht, ook omdat ik Modesta niet alleen wou hebben maar ook met het oog op de toekomst.
Paardrijden is voor mij een soort van medicatie... Ben ooit een half jaar gestopt geweest en dat was dus gewoon geen optie.
Al vind ik gewoon de wei mesten ook wel echt helend _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:24

als ik lang niet gereden heb, roept mijn man ook altijd: wanneer stap je weer eens op dat beest? Je bent niet te genieten :+ :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:02

Herkenbaar hoor. Ik werd ook chagerijnig van niet kunnen rijden. Maar het is door de jaren heen heel langzaam verandert, mede door de paarden die we hebben. We kunnen ze rijden en rijden ook, maar niet meer met een doel. Nu rijdt mn man de nieuwe en die is 10 en straks als mn merrie komt kijken we wel weer, zij is 12.

Ik vind sowieso bij de paarden bezig heel fijn, maar gun mezelf soms ook te weinig tijd, omdat ik ook met de honden wil lopen etc. Dat vind ik ook echt ontspanning.

Karin, als je het hier en daar laat weten, komt er vast wel iets op je pad. Wij hebben eigenlijk de afgelopen jaren maar 1x zelf stappen ondernomen om een paardje te kopen en de rest is allemaal op ons pad gekomen met een reden. En dan vaak ook tegen lagere prijs, omdat ze bij ons terechtkomen en mensen ons kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:04

Hier ging het vroeger ietsjes verder dan chagrijnig worden maar dat is een heel ander verhaal. Inmiddels is er gelukkig veel veranderd (lees, ben ik vooral veel veranderd haha).
Ik rijd nog puur recreatief, vind de bossen in het mooiste wat er is en stuur enkel voor mezelf en ponylief een rondje dressuur weer. Zodra er enige druk bij komt kijken van wedstrijd of beoordeling haak ik gelijk weer af _O- Ik word daar gewoon geen leuker persoon van dus ben er mee opgehouden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:14

Maartje_M schreef:
als ik lang niet gereden heb, roept mijn man ook altijd: wanneer stap je weer eens op dat beest? Je bent niet te genieten :+ :')

_O-
Wel duidelijke taal haha.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:16

Maartje_M schreef:

_/-\o_ :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:16

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:33

Ja mijn man is wel van de duidelijke communicatie :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:36

superpony schreef:
Karin, kom toevallig een paardje tegen wat weggegeven wordt op fb

https://www.facebook.com/groups/1569328946718435/ Persoonlijk vind ik 19 niet oud, maar komt omdat wij ouder hebben staan :)

Thanks, heb even pbtje gestuurd maar zag dat er al veel interesse was.
Ik vrees ook te groot. Ik denk dat 1.55m/1.60m echt de max is gezien mn netten en stalgrootte.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:50

Fijn, Robijntje kan weer rondsturen!

Die stokken heb ik ook geregeld in t hooi. Ik koop niet meer bij deze leverancier, ben 8 jaar vaste klant geweest.

Mijn huidige heeft niet genoeg en is duurder, maar wel heel helder in de afspraken. Er was een onverpakte ronde baal die hij nog had, maar een tikkeltje nat op 1 kant. Die mocht dan voor minder mee. Prima, en ik heb eigenlijk niets weggegooid.
Ik knijp hem wel voor t hooi, dat is nu echt overal op, en ik kom de zomer net door met wat ik heb liggen. Wellicht moet ik dan toch voordroog kopen.

Wel heb ik met de buurman afspraken gemaakt, hij gaat t maaien voor mij als t gras in bloei staat. Dan doen we t samen op de hooiruiters en haal ik het binnen als t mij uitkomt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:19

Zucht, ik betaalde vorig jaar nog €4,50 voor een baaltje hooi van +/- 20 kg en nu dus als €6,70. Ik kan er nu wel meer kwijt (max 100) dus als iemand nog een goed en goedkoper adres weet regio Flevoland dan heel graag ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:35

Over 20 dagen komen de peerden. Wilde ze water geven uit de waterput. Prima put. Maar man heeft mij nu bang gemaakt voor alle ellende en stilstaand water. Vanavond geproefd. Prima spul beetje zanderig. En om dat ding nu eerst leeg te pompen.
Of water uit de doorgaande sloot. Maar dat is dan wel een ding dat ons afvalwater qua douche en zo op 30 meter afstand ook instroomt. Ook niet fris! Staat wel veel stroming.
Hier nu 100 pak a 3,75 pp. En straks maar kijken waar en hoe! Hooi wel steeds duurder!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:41

Wowie, Mer 1980, dat zijn flinke prijzen ja!

En Antheman, heel herkenbaar van het hooi. Ik ben het wachten op de loonwerker zat (die wist ergens nog wel een mooie partij hooi - nou inmiddels wacht ik al 3 weken!) en ik heb nog steeds niks anders fatsoenlijks gevonden. Het is op, ze leveren niet aan huis, of alleen volle vrachten. Moet volgend jaar mijn inkoopstrategie toch even iets anders aanpakken want dit is erg frustrerend... :P

Ik had het gister over dat slechte hooi he? Nou, gisteravond nog een nieuw pak open gemaakt. Vol stokken (moest gelijk aan dit topic denken) en een deel van het pak zeiknat. Denk niet dat ik dit nog kan voeren. Oh ik ben echt zo klaar met dit hooi. Maar nu ik steeds de helft weg kan gooien gaat het wel erg snel :P Ik neig er steeds meer naar om onverpakt hooi te gaan kopen. Gister even bij vriendlief het idee "geintroduceerd" want dat betekent wel dat we minder hout kwijt kunnen en onze kapschuur toch echt eens op moeten gaan ruimen. Maar na het pak hooi wat we gister open hebben gemaakt is hij ook steeds meer voorstander van onverpakte balen. We kunnen er gelukkig makkelijk een stuk of 6-8 kwijt. Vandaag nog maar eens een belrondje doen, hebben nog 2 dichte pakken maar als we die ook grotendeels weg kunnen gooien zijn we er zo doorheen :')

Coby, oh dat gaat snel zeg! Wel lastig met die waterput. Wij geven kraanwater en vangen wel regenwater op. Als de schuilstal straks af is, komt er een automatische drinkbak in de schuilstal en willen we ook het regenwater aan gaan bieden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:46

Ik heb tot nu toe mazzel gehad met mijn hooi, heb maar 1 slechte baal gehad in het hele seizoen.

Ze staan nu op het land en krijgen alleen nog maar een baaltje hooi als het de hele dag bagger-weer is. Ik heb nog een baaltje of 10.....

Ik heb de hooiboer gevraagd om me te bellen zodra hij een vracht direct van het land heeft, dat scheelt altijd in de kosten. Vorig jaar was ik net te laat, daar heb ik echt van gebaald. Nu hopen dat hij me ook echt gaat bellen. Kost even wat werk, we hebben wel een hooischuur maar daar moeten we met de ladder op, maar goed, het scheelt ook zeker in de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:15

Wij hebben geen hooischuur dus zal waarschijnlijk wel verpakt moeten gaan worden, tot onze uiteindelijke woning klaar is en wij hooi in de ´bijwoning´ kunnen gaan opslaan :+

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:52

Coby, kun je het water niet ergens laten testen?
Wij hebben voor de paarden uit water uit een put/bron. Vorige eigenaresse gebruikte het ook voor haar paarden , dus neem aan dat het goed is.
Vroeger dronken onze paarden uit de sloot (in NL) maar dat zou ik ook niet meer doen.

Gisteren een hooischudder gekocht. Helemaal blij mee, kom ik thuis, zegt manlief : beetje groot hè voor dat kleine stukje land. Alsof je met een tractor en ploeg je moestuin gaat bewerken :')
Dus ik : ben ik iig wel lekker snel klaar :D

Balen als je afhankelijk bent van anderen voor hooi. Je weet nooit wat je krijgt.
Was daarom blij dat het hooi wat ik uit NL had gehaald goed bleek te zijn. Was een goede gok :)

Het gaat helaas niet zo goed met onze ene hond. Zou zomaar kunnen zijn dat we na het weekend afscheid moeten nemen ;(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:21

Wat hier nu opvalt is dat er regelmatig een partij hooi van vorig jaar aangeboden wordt voor een leuk prijsje, omdat het te stoffig is om aan paarden te voeren. Vorige week heb ik 15 baaltjes voor €3 per stuk gehaald, straks nog 20 voor €2. Voor mij is het stof geen probleem, tuinslang erop en dan is dat ook wel op te lossen.
Hier heb ik vorig jaar een flinke partij gekocht, onverpakte kleine baaltjes. Zit 1. vol met stokken (tot haardblokjes aan toe) en zuring en 2. vol met grond. Grond zoveel dat ik elke keer als ik voer, de slowfeeders om moet kiepen omdat de karabijnhaken begraven liggen in de zooi. En dan ligt er per bak (speciekuip) maar een achtste baal per keer, voor de beeldvorming. Lijkt me duidelijk dat ik ook niet weer naar deze boer terugga.
Ik koop mijn hooi altijd via marktplaats, ik hou gewoon goed in de gaten wat er aangeboden wordt. Ik kan ook niet gek veel opslaan, maar vorig zomer had ik bijvoorbeeld de hele schuilstal volgebouwd met hooi waardoor de pony's er niet meer in konden, maar ik me geen zorgen meer hoefde te maken of ik wel genoeg had om de winter door te komen. Begin van de winter kwam er meer ruimte in onze carport waardoor ik alles nog de carport heb verplaatst, daar kan ik er zo'n 50 kwijt.