Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hypos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:57

Of 20 jaar :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:14

Mooi Abby... Geniet ervan.

Ik kan zeker goed werken met zo'n uitzicht. Blijf je lekker ontspannen bij. ;-)

Dat flemen dat doet Devita mijn shet zodra ik in de buurt ben. Ja er zijn grote verschillen tussen paarden. Rosie gaat altijd staan plassen als ik in de buurt ben haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:16

Ach op FB zetten ze ook alleen hun actieve dag en niet hun bank-hang-dag.

Ik ben bekaf...pffffieuw. leuk hoor een kinderfeestje. Blij dat het voorbij is.
Afbeelding

Dunya heeft morgen haar zesde les op de manege en de eerste keer in de groepsles. Spannend!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:16

Mooi huis en stukje grond AB!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:15

Mooi AB!
Schattige foto Anke!

Mijn ruinen dekken mijn merrie(s) ook.
De s tussen haakjes omdat 1 merrie een shet is en de betreffende ruin een haflinger. Gelukkig deed hij het alleen toen ze er net was.
Nu dekken de ruinen beide de haflinger merrie. Die gaat er lekker voor staan...de slet

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:30

Haha! Ik heb dat ook gehad, toen ik mijn shet nog had! Die boog helemaal door. 1 x ging mijn Belg het ook proberen. Maar die stopte daar gelukkig mee. Maar shetteke ging er zelfs bij die belg ook voor staan! _O-

Inmiddels is de shet overleden en wordt alleen Caj nog gedekt. En die is kieskeurig, dus de Belg mag niet in de buurt komen. Alleen bonte heren maken een kans! :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:13

Er wordt gewoon 2 weken mooi weer voorspeld op weeronline! Temperaturen tot 14 graden! *\o/* Daar komt de lente!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:02

Leuke foto’s voorbij zien komen :)

Lynn_nikita wat een verschil!! Een vriendin van mij heeft een soortgelijke vloer, zal het eens aan haar laten zien.

Abby gaaf huis en mooie plek! Lekker landelijk.

De weersvoorspellingen zijn goed ja :D :D En voor mij bijna weekend, nu al zin om lekker van de zon te gaan genieten :D
Ga vanavond mijn drainage denk maar dichtzetten met deze voorspellingen. Vochtgehalte in het zand is perfect nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:05

@abby: lekker de ruimte.

Met die temperatuur zullen de paarden het wel warm krijgen.
Hopelijk laten ze het snel los.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:31

Zou fijn zijn als het wat beter weer gaat worden :) kan ik de paarden weer eens aanpakken.
Keer de benen schoonmaken en kijken of ze geen mok of wondjes hebben.
En uiteraard een zetje geven aan de wintervacht.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:06

Abby, mooi huis en land!

Zalig om te kunnen werken met zicht op de paarden! Ik doe dat ook soms, moet zeggen dat het mij wel afleidt, en ik dan de neiging heb om af en toe buiten te gaan en een worteltje te gaan voeren :)

Ik had altijd gehoord dat het ongezond was voor een merrie om door een ruin gedekt te worden, weten jullie of dat klopt? Nu, ik heb daar zelf geen ervaring mee, enkel twee oudere ruinen staan thuis. Toen vroeger mijn ruin eens met een merrie samen stond, ging hij uitgebreid snuffelen aan haar kling, tot ze zo hengstig als iets was, en toen wist hij niet meer wat te doen :+ .

Picador flehmt voor het minste, die heeft jaren geflehmt als ik met zijn hoofdstel afkwam. Ik heb hem dat ook op commando geleerd, dat had hij op 2 minuutjes gesnapt :) .

Eindelijk beter weer in het vooruitzicht, zalig! Hoop vanavond na het werk nog even te kunnen longeren, en wie weet dit weekend eindelijk nog eens een stukje rijden. Zal wel moeten opbouwen, paard heeft 0,0 conditie en een mega dikke wintervacht.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:12

:wave:

Een hoop bij te lezen :oo Jullie gaan zo hard!

Hier geen ervaring met ruinen die merries dekken; ik heb alleen maar merries ;)

Abby, wat een prachtig plekje hebben jullie daar! En wat fijn dat het zo goed gaat met Rachel!

Jaaa het weer wordt weer beter! De paddock was, ondanks de drainage, toch behoorlijk nat geworden van de regen van de afgelopen tijd. Nu het alweer twee dagen droog is, droogt het gelukkig toch heel snel op! :D

Flehmen doet hier alleen de shet, de IJslandse dames heb ik het nog nooit zien doen.

Oh, heerlijk, zo'n uitzicht op de paarden! Dat wil ik later ook :))

Leuke foto Anke! Was het een geslaagd kinderfeestje?

Nog een fototje van deze kant: vanochtend stonden mijn drie dames samen van 1 wilgentak te knabbelen:
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:19

Ik heb nog nooit gehoord dat het ingezond is als een ruin een merrie dekt. Hier wordt trouwens niks naar binnen geschoven. Alleen erop gesprongen. Maar waarom zou het ongezond zijn met een ruin en bij een hengst niet?

Dat is geen goed nieuws voor mij dan. Mijn man is gesteriliseerd! <<) _O-

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:22

ik wil het niet hebben dat fake dekken, de merries kunnen er een bacterie van in de baarmoeder krijgen en minder vruchtbaar worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:25

Ik moet wel zeggen dat na grote haar ongeluk op de wei (half verlamde achterhand) heeft een jaar moeten revalideren. Ze toch echt niet vrolijk werd toen er eens een ruin uit de toenmalige kudde er achter op sprong bij haar. En dat ze het zelf uitgelokt zal hebben, daar ben ik van overtuigd (zing niet voor niets als ze hengstig is; "Er is er een jarig, prutsmuts A, prutsmuts A"). Maar na het springen van de ruin, was er blinde paniek van de pijn. Vorig jaar zelfs nog; stond draad tussen, grote uber hengstig en zelf door draad heen, ruin springt en grote liep een maand kreupel. Dus ik zet er geen ruin meer bij.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:32

Daarnaast is natuurlijk dekken ook niet heel goed voor de rug van het paard en blijft er een risico op verwondingen..
Ik heb het dus ook niet graag.. maar soms kun je er weinig aan doen.. Hier is het gelukkig inmiddels over

Edit: er us natuurlijk geen verschil qua risico's tussen ruinen (onbewust) en hengsten (bewust).. puur op geslacht.. maar bij dekhengsten zie je dat het zaakje wat beter gecontroleerd wordt.. en vaak is er wat meer nagedacht over risico's op verwondingen en voorzorgsmaatregelen genomen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:37

Gewoon "safe sex" met een ruin. Nadeel is dat ze vaak velletjes hebben aan de penis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:40

en een hengst zal er niet elke cyclus weer bovenop zitten, als het goed is raakt ze drachtig.
en ikzelf zou ook nooit voor natuurlijk laten dekken kiezen.

ik heb een ponyruintje die er wel opspringt, als ze hengstig zijn, haal ik hem erbij weg

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:41

abby wat een prachtig plekje heb je!

ik had hier een slet, welsh Amerrietje maar de ruinen snapte er niks van.
Ze parkeerde haar kont pal voor hun neus, zakte door de achterhand en keek dan heel swoel om, maar de ..heren begrepen het echt niet. :))

bernette leuke foto van jou stel, lekker knabbelen.

anke je moet maar denken, dochter was vast heel blij met haar feestje

Gisteravond voor het eerst weer naar de verenigingsles geweest, sinds mijn breuk.
Blue had er zin in, gelukkig liet hij zich wel rijden.
Lichtrijden is nog niet zo mijn ding maar de rest ging wel.
Aan het eind nog voor de gein 5 tal gereden, dikke pret met 5 volwassenen van 40+ :D
Afstappen ging dan weer heel oma achtig, met krukje en dan nog af laten glijden en landen op mijn rechterbeen %)
Vanacht en vanmorgen behoorlijk last van kramp in mijn kuit maar dat zijn spieren dus dat geeft niet, enkel voelt verder okee.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:45

fokfanaat schreef:
ik wil het niet hebben dat fake dekken, de merries kunnen er een bacterie van in de baarmoeder krijgen en minder vruchtbaar worden.

Idd merries kunnen vuil worden en dus niet drachtig worden, kostenplaatje van de da is ook erg hoog om de baarmoeder schoon te spoelen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:47

Abby mooi optrekje

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:48

Mooi plekje Abby!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:49

Mooi weer, gisteren mocht cruising kiezen links het pad is werken op de akker of rechts het pad op rondje buiten. Hij koos voor rondje buiten haha de slimmert.

hier verhaart er nog geen 1.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:57

Hier begint het verharen langzaam.. het komt er nog niet met plukken tegelijk vanaf.. maar de eerste haren beginnen los te komen.. behalve bij mijn draver dan.. maar die is altijd laat..
Shet twijfel ik om straks te scheren zodat hij er wat makkelijker en sneller uit komt.. die heeft echt een vacht waar je u tegen zegt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:14

Hier, tuf tuf, komen de haren flink los, zelfs bij Tika en muildieren verharen veel later als paarden.
Ik begrijp nu waarom zoveel muildier eigenaren hun dieren scheren in het voorjaar, het duurt tot juni voordat ze een keertje verhaart zijn en in augustus beginnen ze weer met winterhaar.

Iemand die nieuwe borstel al in huis , die nu zo gepromoot wordt?