Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:55

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad in ieder geval. De paarden die ik nu heb staan, hebben serieus respect voor stroom en zullen zelfs niet over de draden gaan als die op de grond liggen. Die blijven er netjes bij uit de buurt.

Andor kan ik gerust achter een draadje van 50 cm zetten. Die gaat er niet over etc.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:36

Hoe zien jullie weides er uit? Ik heb veel boterbloem ineens..scherpe en kruipende en ik zie dat ze die wel eten..hoe krijg ik die weg? Kan ik iets met bemesten doen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:02

Tcm...Bemesten,kalken en als dat niet helpt spuiten...boterbloem is hardnekkig.

Ik heb hier draad...maar ze blijven doorgaans ook achter een stro-touwtje staan :+

Heb er een op 30cm en een op 90cm...met gaas erachter.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:05

Boterbloem = zure grond, dus inderdaad kalken.

Onze weides zijn verder best ok, we hebben het dit jaar goed bijgehouden met de zeis. Enkel het gras is bijna op :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:26

Wij hebben dit jaar ook gespoten en serieus gekalkt en nu opeens ook weer wat boterbloemen en basterdklaver ertussen (omdat ik het te kort heb laten af eten een maand geleden met de strookbegrazing). Dus komend voorjaar maar weer overnieuw beginnen.
Van de boer mag ik nu niet meer kalken omdat er in het voorjaar al 400 kg op is gegaan (land was al jaren (lees minstens 5 jaar) niet meer gekalkt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:56

Het paard in kwestie was gaan rollen en bij het omrollen met het achterbeen in het onderste draad gekomen. Doordat er stroom op stond is het paard gaan trekken en lag het voetje er vanaf de koot helemaal af ;(. Daar was niets meer aan te redden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:58

Daarom wilde ik mijn paarden ook nooit achter stroomdraad hebben, ik vind het maar eng... Nu dan wel op borsthoogte langs de omheining om schuren te voorkomen, omdat het zo hoog zit hoop ik ongelukken met het draad te voorkomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:10

Ik zie bij mij wel eens een 'deuk' in het gaas zitten als ze er eens tegen aankomen, maar een voetje erdoor zal niet lukken. Overigens heb ik -tegen het schuren- wel op 1,10 een draadjes langs het gaas staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:13

DD...dit zijn van die stomme ongelukken met hele nare afloop.

Ik weet een paard die het voor elkaar had gekregen om met zijn achterhoef in het traliehekwerk terecht te komen van zijn box.Ook dit paard heeft het helaas niet overleeft. :(
Soms vraag je je werkelijk af hoe ze het voor elkaar krijgen...zijn echt drama's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:15

@tinky: dat heb ik ook van kennissen meegemaakt. Paardje bokte/sloeg naar zijn buurman en kwam vast te zitten. Later heb ik op Bokt gelezen dat het vaker schijnt voor te komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:17

Het blijkt dat een hoef toch flexibeler is dan wij denken...die voet pastte er helemaal niet doorheen :( Door de brandweer verlost moeten worden.Nog nagemeten maar theoretisch zou het niet moeten kunnen...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:50

Wij laten 1 wei deze week nog een keer spuiten... Hier gaan ze van de winter op... Ik heb heel veel last van hondsdraf -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:55

Bij veel koorden staat op de verpakking ook de breeksterkte, is ook wel iets om op te letten.

Verder de staat van de wei uhmm tja, ben blij dat er nog wat groen is :P
Af en toe zie ik de paarden ook enthousiast tussen het onkruid staan eten en zoals gister kwamen ze de afgemaaide distels die al een dag lagen opeten.

In het voorjaar staat er veel boterbloem, nu staat er niets dus dat zal ook wel met de natte winter te maken hebben.
Vorig jaar heb ik op sommige onkruid plekken wat mest gestrooid maar ik zie geen enkel verschil want het onkruid groeid nog niet zo hard, en het gras blijft laag.

De paarden eten er dan maar omheen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:06

Hier hebben ze net ook 10 minuten op hun postzegel gestaan. Er laten nog wel wat grasjes los, dus de wortels staan nog niet 100% vast, maar het gaat redelijk. 1/3 is nu kort genoeg, want ik wil het niet té kort hebben.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:41

Mijn paarden eten nl wel van de boterbloem en die is zo gegroeid dat op elke 2 cm een blaadje staat van de kruipende en die is nl,wel giftig en blijkbaar niet echt vies...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:43

Solleke_Noah schreef:
Boterbloem = zure grond, dus inderdaad kalken.

Onze weides zijn verder best ok, we hebben het dit jaar goed bijgehouden met de zeis. Enkel het gras is bijna op :(

Ik heb in het voorjaar flink kalk gestrooid juist daar waar de boterbloem staat... Begrijp er niets van...de bladwren zijn reusachtig groot zelfs geworden....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:47

Ik heb 3 draden aan de buitenkant en 2 aan de binnenkant.
Ik ben er vrij zeker van dat de draad het wel begeeft als er kracht op komt.
Soms sneuvelen er zelfs zo isolatoren. Draad zit ook op verschillende plaatsen aan elkaar vast, dus komt makkelijk los met druk erop.

Gevaar zit in een klein hoekje, je kan alleen maar proberen van het zo veilig mogelijk te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:58

Absoluut waar hoor Kirr,je doet je best maar je kunt helaas niet altijd voorkomen...

Tcm...of de grond is nog niet kalkrijk genoeg (strakjes even laten testen bij de Welkoop wanneer ze die actie weer hebben) en moet je nog kalk bij strooien en anders moet je toch echt even met de gifspuit in de weer.

Hondsdraf is ook zo'n rommel...staat hier ook.Als de jongens klaar zijn met de voortuin dan ga ik ook nog even spuiten als het weer het toestaat.

Ik zit overigens nog royaal in het gras moet ik zeggen.Paddockjes krijgen veel tijd om te herstellen en pak af en toe ander stuk erbij.Nu even bij de buurman,mogen ze nog een rondje om het erf.Laatste keer dit jaar,eikeltjes vallen al...straks blad erbij dus dan kan het niet meer.

Winterweide is gister gemaaid dus over een maandje even overleggen wanneer ze erop mogen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:43

Stuur maar wat gras deze kant op hoor :P

Gisteren zijn we 60 steenschotten gaan halen. Wat een werk was dat, pfoe. Uiteindelijk alles in de aanhangwagen kunnen proppen (deksel er wel los op moeten vastbinden) en eer we klaar waren met uitladen was het 21u30.

Zaterdag dan met worteldoek en de platen er op. Ben héél benieuwd of mijn oude paard nu de stal wel gaat uitkomen op zijn "terras". In de winter blijft hij anders stokstijf binnen staan als ze de wei niet op kunnen (paddock is erg nat helaas)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:17

Wij hebben juist wel (bruin) lint, omdat ik het mooier vind dat koord. Strak gespannen en voldoende palen (niet teveel afstand) gaat het niet klapperen.

Steenschotten zijn wel heel handig! Zorg dat er geen ruimte tussen de schotten en de ondergrond zit, want als ze later toch slechter worden kunnen de schotten wel breken (duurt lang, maar toch....) Succes met leggen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:27

Ok thanks voor de tip :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:29

Jij gaat de platen op de grond leggen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:30

Ik ben heul zuinig met gras hoor... (tot groot verdriet van de jongens :P )'s morgens mogen ze een uurtje plukken,kan ik de boel even aan kant maken zonder dat ze in de weg lopen :)

In de namiddag mogen ze 1,5 uur...hun 12-uurtje is gewoon hooi,vinden ze ook lekker :j

Nu ze bij de buurman staat is hun 12-uurtje komen te vervallen en staan ze al lekker te smullen vanaf 1 uur.Is bosgras,vorig jaar voor het eerst met paardenmest behandeld dus veel voeding zit er niet in.

Strakjes op de winterweide mogen ze weer langer eten...maar das ook wel een groot stuk :D

Succes met klussen dit weekend!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:43

Kirrr schreef:
Jij gaat de platen op de grond leggen?

Ja, mag helaas niks aan de ondergrond veranderen (natuurgebied/overstromingsgebied). Enkele jaren geleden een vrachtwagen houtsnippers (paddock was echt dramatisch) en zelfs daarvoor stond de politie al aan de wei -O-

Dus proberen we het zo maar eens. Platen kan ik weghalen als we daar weggaan. De voorbije jaren was het enkel paddock en als het vroor de wei op, maar het heeft al twee jaar achter elkaar niet gevroren :\

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:49

Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen.