[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:27

ukie schreef:
Louise_vd5r schreef:
Even een vraagje ivm halfverhardingen zoals aangetrild menggranulaat, lava, kiezel,... Hoe zit dat met paarden met gevoelige en dunne hoefzool? Menggranulaat lijkt op het eerste zicht nog vrij 'zacht', hoe zit het met lava bijvoorbeeld? Mijn paard krijgt snel bleinen en kan op kiezel/grind nauwelijks lopen.

Ook nog een vraagje ivm Mudcontrol. Ik ga dit weekend mijn eerste 35m² leggen op vlakgemaakte grond en worteldoek. Welke topping raden jullie aan? Drainagezand? Ik hoor wel eens dat zand gewoon wegspoelt... In principe hoeft er van mij geen echte toplaag op, maar gewoon zodat ze goed inbedden en stevig liggen. Het is niet bedoeld als paddock om in te rennen en liggen etc *\o/*

Als je paard op kiezels nauwelijks kan lopen dan zou ik heel voorzichtig zijn met halfverharding. Menggranulaat is zeker niet zacht. Ik heb een gratis e-book geschreven over hoeven en huisvesting, omdat het kiezen van een passende bodem vaak fout gaat en dat helaas ten koste gaat van paardenwelzijn. Je kunt het ebook hier downloaden :) https://www.fjordukie.nl/gratis/

Im heb interesse. Issie ergens te krijgen zonder alle nieuwsbrieven die verplicht zijn?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:35

Louise_vd5r schreef:
monsera schreef:
Menggranulaat er op en aangetrild. Ligt zo op de klei.
Het water loopt richten nog een sloot.
We zullen zien hoe f heg genoeg is of dat er volgend jaar nog een laagje overheen moet.
Het is niet edn pad waar ze overheen moeten. Het is een extra stukje langs de bak/ paddock. Wat we wel wilde benutten.

We hebben nu nog sroom langs die palen omdat de planten eerst nog moeten groeien. Ze staan nu 1,5 jaar. Als ze er nu van gaan eten blijft er niet zoveel van over.

Ze staan er nooit tegen aan te schuren. Aan de buitenkant vind ik een beetje eng het pad is op die stukjes erg smal en ik wil niet dat ze tegen de draad aan lopen.

Ik ben benieuwd hoe de bodem zich bij jou deze winter gaat houden! Wij zitten ook op zeer natte ondergrond. Hoe dik is de laag menggranulaat?

Wij hebben nu een laag van 15 cm.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het zich gaat houden.

We hebben 1 pony die ook wat gevoelig kan lopen. Maar ons pad is geen verplicht pad. Ze hoeft er niet overheen. Daar hebben we wel bewust voor gekozen.

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:56

Ik heb wat nieuwe aanplant voor de tuin waar onze track doorheen loopt. Ik twijfel nu alleen waar ik de kornoeljekers (Cornus mas/gele kornoelje) neer ga zetten. Er staat mij bij dat hij licht giftig is voor paarden, maar ik kan het nergens terug vinden. Heeft een van jullie hier informatie over? Ik ga hem sowieso niet direct naast de track zetten. Maar ivm afwaaiend blad is het wel belangrijk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:25

Hi dames, ik breek even in hier.

Vraagje, is dit topic ook geschikt voor als je een paddock paradise wil gaan aanleggen voor tips/tricks en meedenken? Of vooral voor mensen die al een PP hebben en dit met elkaar delen? Ook geen probleem natuurlijk.

Korte samenvatting; samen met mijn moeder heb ik een privéstal met in totaal 8 paarden. Deze staan nu verdeeld over 2 paddocks en van onze eigen paddock/stallen zouden we meer het PP willen gaan maken. We hebben alleen nog niet echt een beeld hoe we dit het beste kunnen realiseren dus alle hulp is welkom. Mocht dit goed zijn voor jullie zal ik lucht foto's enz. delen. Zoals gezegd; zo niet ook geen probleem :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:42

Er zijn vaak mensen die op die manier gebruik maken van dit topic. En dat is helemaal prima. Er zijn aardig wat mensen met ervaring die graag met je meedenken.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:46

Capriootje schreef:

Vraagje, is dit topic ook geschikt voor als je een paddock paradise wil gaan aanleggen voor tips/tricks en meedenken? Of vooral voor mensen die al een PP hebben en dit met elkaar delen? Ook geen probleem natuurlijk.

Korte samenvatting; samen met mijn moeder heb ik een privéstal met in totaal 8 paarden. Deze staan nu verdeeld over 2 paddocks en van onze eigen paddock/stallen zouden we meer het PP willen gaan maken. We hebben alleen nog niet echt een beeld hoe we dit het beste kunnen realiseren dus alle hulp is welkom. Mocht dit goed zijn voor jullie zal ik lucht foto's enz. delen. Zoals gezegd; zo niet ook geen probleem :o

Denk dat je vooral moet beginnen met na te denken over je ondergrond en bodem! Een modderige PP in de winter zit je meestal niet op te wachten :') Dus bekijk eens op wat voor bodem je zit en hoe je kwaliteitsvolle paden kan maken die ook in de winter hun werk doen. Foto's zijn zeker handig om een zicht op de situatie te krijgen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:30

Capriootje schreef:

Ja tuurlijk kan dat hier!
Inderdaad eerst goed onderzoeken wat voor bodem je hebt. Wil je de stallen en paddocks die je hebt erbij betrekken? Wil je je wei ook behouden? Luchtfoto is altijd goed :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:53

Malenka schreef:
Ik heb wat nieuwe aanplant voor de tuin waar onze track doorheen loopt. Ik twijfel nu alleen waar ik de kornoeljekers (Cornus mas/gele kornoelje) neer ga zetten. Er staat mij bij dat hij licht giftig is voor paarden, maar ik kan het nergens terug vinden. Heeft een van jullie hier informatie over? Ik ga hem sowieso niet direct naast de track zetten. Maar ivm afwaaiend blad is het wel belangrijk.

Ik heb toevallig van de week een grote gele kornoelje ontdekt in een planten driehoek die al op het land aanwezig was, dacht waar komen die kersjes vandaan.. dacht dat geel niet giftig is, rood wel. Maar hier blijven de paarden er vanaf, ook van de kersjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:33

Capriootje schreef:

Wij kwamen hier eind Sept wonen en het was een vreselijke rotzooi. Gelijk begonnen aan omheining buitenom en een pad rondom afgezet en een schuilmogelijkheid gemaakt.

Toen een bak en paddock laten keren zodat we voor de winter een droge plek hadden. De bak later laten mengen met zand en willen we dat stuk paddock ook nog laten doen, maar het weer zat even niet mee voor bereikbaarheid.

We hebben een pad laten afgraven en zand laten storten.

Qua indeling zou ik afwachten wat de paarden kiezen, waar het natter is en etc. We hebben achteraf ietsjes spijt van de indeling en ook wel dingen aangepast en verandert. Achteraf had ik liever eerst alle seizoenen meegemaakt en dan zeker een betere indeling gemaakt.

Maar zoals gezegd; voor de winter te snel besluiten genomen EN ik wilde snel aanplanten en niet jaren tegen een kale vlakte aankijken. Dat heeft nu wel wat voordelen dat planten en bomen nu al aardig vol en groen zijn.

De grote heuvel is wel verplaatst en op de natte plek een wadi. Poel hadden we al tot grondwater niveau op een andere plek. Wadi gaan we wel dieper maken en zorgen dat we met een pomp altijd een minimaal niveau kunnen behouden.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:19

Capriootje schreef:

Wat leuk dat jullie dat gaan doen! Benieuwd naar de indeling en plattegrond!

Ik wil binnenkort ook een plattegrondje delen met jullie en dan ben ik benieuwd naar jullie adviezen/inzichten over het aanplanten van hagen/kruidenstroken etc.

Wij hebben momenteel één schaduwplek, de schuilstal. Die gebruiken ze graag en veel, maar ik zou het heerlijk vinden als ze ook gebruik kunnen maken van natuurlijke schaduwplekken. Ik wil dus graag wat struiken gaan aanplanten, maar zit er ook over te denken om wellicht al wat boompjes aan te schaffen die al enigszins schaduw kunnen geven. Hoeft niet mega te zijn dan, maar een beetje schaduw is wel fijn.

Hebben jullie ervaring met aanplanten van bomen?

Ik heb nu 3 plekken met aanplantmogelijkheden maar nu denk ik van: wat moet waar?! :') Ik heb wel gemerkt dat je op een gegeven moment ook gewoon bezig moet en dat het soms ook fijn is om eerst even iets te proberen om te kijken hoe het werkt, maar met het groen heb ik ook wel zoiets van: hoe sneller, hoe beter, want hoe sneller meer groen...

Ah fijn, binnenkort een plattegrondje!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:25

Wat ik vooral bepalend vind is de kant van de zon. Zorg dus dat ze aan de noord- en oostkant van de boom/struiken kunnen staan, want daar is de meeste schaduw op de dag.
Ik heb hier een berk staan, met mijn track aan de westkant en de wei van de buren aan de oostkant. Vooral de buurpaarden hebben daar lol van :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:03

Wij hebben op het ene lange pad aan weerskanten wilgen, populieren en berken geplant. Achterin hangen de eiken van het bos over en hebben we aan de andere kant van het pad nu nog alleen wilgen.
Aan de andere zijkant ook nog overhangende eiken van het bos.

Rond de bak hebben we wilgen, berken en ook populieren. Omdat ze snel groeien en hier goed aanslaan.

Bij pad langs de schuilstal hebben we vlieren omdat het vlieg/mug werend zou zijn.

Daar ook een paar aan korte kant van de bak.

We hebben 1 walnoot iets groter gekocht en die staat op korte zijde van de bak, halverwege wei en paddock. Daar hebben we nu een takkenril voor gemaakt. En haaks daarop dennenbomen. Dat stukje geeft goed beschutting.

Maar we hebben op meerdere plekken beschutting en toch kiezen ze daar niet altijd voor.

Onze schuur staat precies verkeerd en de opening van de schuilstal staat vaak in de wind, maar daar hebben we met winddoek gewerkt, wat echt veel effect heeft. Maar nu alles wat groeit, wordt het wel allemaal beter.

Vooraan buiten de paarden hebben we ook een haag van dennenbomen neergezet. Dat scheelt toch ook wel.

Voor laag hebben we bramen, meidoorn, sleedoorn, hondsroos. Maar enkele wilgen houden we ook laag.

Hier zijn de heuvel en bult echt favoriet. De heuvel hebben we aangepast, maar is altijd favoriet. Hij was eerst rond met 4 opgangen en in de vakken kruiden. Nu is dat een soort banaan met 1 pad erover. Er staan al wilgen op en wat hondsroos, bessen en munt.

De bult was overgebleven grond, maar ze maakte er veel gebruik van, dus onze plannen aangepast. Die is kaal. Hebben we nu een grote en kleine trekkerband ingegraven rechtop om te schuren.

Achterin een overdekte hooi hoekbar waar ze ook dus kunnen schuilen. Vrij simpel en met groene dakplaten gewerkt zodat het op gaat in de omgeving.

We hadden het pad rondom als eerste en daar ook in geïnvesteerd, maar vooral de kleine paden zijn favoriet. Nieuwsgierigheid, zoeken en snuffelen wint vaak boven rennen. Maar nu met 2 jaarlingen worden de lange paden wel meer gebruikt om te racen.

Maar...........nooit klaar, nog steeds wensen en bezig :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:31

Fijn zeg! Ik had al een vermoeden maar vind het toch netjes om even te vragen.

Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen en beantwoord vragen natuurlijk graag.
De 4 boxen en de grote paddock blijven inderdaad de basis @Daihyo. De weide wil ik er zeker bij betrekken, zolang ik die maar apart af kan sluiten is het al goed. Dit i.v.m. met nat weer zoals laatste weken ik niet wil dat ze het kapot trappen.

Eigenlijk mogen we al niet klagen want de paddock is al een paar honderd meter en de paarden maken dankbaar gebruik van het lange stuk om sprintjes te trekken en dit is ook hun toegang naar de wei ('s zomers) dus ze bewegen al vrij veel en hebben ook in de winter voldoende ruimte. Het gaat om 3 á 4 rijpaarden en 2 shetlanders. Het lange pad zoals wij het noemen is gelukkig vrij droog 's winters, bij de stallen en het eerste stuk paddock is het deels verhard omdat daar ook de voer plekken zijn. De ondergrond is veen van de weides maar het zand stuk ligt puin onder (is vroeger een weg geweest, heel vroeger) de bovenlaag word weleens nat bij hevige regen maar binnen een paar uur loopt het water ook wel weer weg naar de sloot. Het weideseizoen is door het veen mogelijk van april/september ongeveer. Vooral in de paddock wil ik de paarden meer uitdagen om te lopen en op pad te gaan. Dit doen ze al wel hoor maar het kan altijd beter en leuker. We wonen hier sinds 2005 en in die tijd is er al veeeel aangepast en verbeterd maar zoals meer hier zeggen; je bent nooit klaar :Y) Dus het is altijd leuk om dingen toe te voegen. Schaduw hebben ze in het voorste deel van de paddock en halverwege het pad staat een grote boom maar zou ik ook nog wel meer willen hebben.

De weide is nu in 2 gesplitst. De lichte witte lijntjes is oude omheining en dus nu weg. Weide 1 is een apart stuk voor 1 rijpaard (die apart staat) en 2 pony's uit de andere paddock dus die neem ik even niet mee in het plan. Ik ben nog met m'n moeder in gesprek of ze dit evt. wil samenvoegen maar we hebben lichte voorkeur voor het gescheiden houden van onze eigen paard en de pension paarden. Een track door de wei zou kunnen mits we inderdaad goed naar de bodem kijken. De rijbak/weiland ligt wel direct aan de erfgrens dus hier buitenom is geen optie.

Hier een lucht foto en google maps + wat foto's van in de paddock genomen en het verharde deel waar we nu hooizakken ophangen. Ik heb ook een grote houten hooi bak maar er is 1 paard die zijn eten niet wil delen en die jaagt de andere weg + eet alles zelf op en word dus veel te zwaar. Vandaar toch maar weer losse hooizakken in het aantal paarden. Dit paard staat nu apart ivm een blessure maar komt wel terug in de kudde.

Opzich sta ik voor alle ideeën open, we zijn zelf ook rustig aan het nadenken en schetsen. Mijn vriend, vader en wijzelf zijn handig en budget speelt niet echt een rol dus dat bied mogelijkheden. Evt. een brug toevoegen is ook nog een optie maar dit moet ik wel bij de gemeente aanvragen en die zijn nogal lastig en traag hier :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:38

Aanvulling; we zitten midden in de randstad dus ik ben mij ervan bewust dat we echt wel een fijne plek hebben met veel buiten en ruimte voor ze ook in de winter <3

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:59

Hallo allen,

Jullie hebben ervaring met een PP, ik niet :D daarom mijn vraag hier.

Ik zou heel graag een PP realiseren voor onze paarden.
Wij hebben in totaal 2 hectare land voor 5 paarden, wij denk dat dat moet kunnen, of denken jullie van niet.

Nu zijn wij een tijdje geleden wezen kijken bij iemand die haar paard in een PP heeft staan, super mooi!
Maar de mevrouw die deze PP runt, gaf aan dat het onderhouden hiervan mega veel werk is.
Dit is iets wat ons weerhoudt, wat is jullie ervaring , is het inderdaad mega veel werk?
De mevrouw in kwestie, raadde het ons bijna af om een PP de maken.

Nu wil mijn man helemaal niet meer :knuffel:

Hoor graag van jullie

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:27

Of het veel werk is hangt heel erg af van je ontwerp en de bodem die je hebt.

Dus: wat is je uitgangssituatie? (,De ruimte heb je in ieder geval voldoende). En wat zijn je wensen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:39

Dat hangt er vanaf wat je nu doet en hoe je de boel gaat inrichten. Ik vind dat t vrijheid geeft, 1x per dag voeren en dus nooit op tijd de paarden binnen of buiten moeten zetten. Ik kan gerust een nachtje weg zonder dat de paarden daar last van hebben.

Maar ja, wel dagelijks uitmesten. Maar dat deed ik ook toen ze nog alleen op de wei stonden. Ik maak t mezelf makkelijk, dus vlotterdrinkbak, goed gereedschap, handige looplijnen, etc.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:38

In welke context vond ze het veel werk? Tegenover traditioneel paarden houden? Want ik vind het daarmee vergeleken veel minder werk. Tenzij je heel veel land hebt en je paarden 24/7 jaarrond daar lopen en je geen mest ruimt. Maar dat zijn uitzonderingen, over het algemeen zit je zoals hierboven genoemd vast aan schema's, binnen/buiten brengen, voertijden, paddock én stallen moeten mesten, meer mest ivm strooisel etc.

Ik heb ze aan huis en doe daarom 2x pd mesten, 5 a 10 minuten werk maximaal en 1x pd hooibak vullen max 10 minuten. De rest van onderhoud zoals bak slepen heb je sowieso, en ik vind het leuk om wat extra's te doen zoals takken en kruiden voeren maar dat is voor de leuk. Maar inderdaad maak het makkelijk en investeer in goed gereedschap, automatiseer wat kan en combineer klussen, dat scheelt weer wat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:42

@Capriootje

Het stuk wat je op de foto's laat zien is dat het hele stuk wat gebruikt mag worden? Voor jullie eigen paarden?
De pension paarden hebben een ander stuk? Of moet het nog door 2 verdeeld worden? Het is me niet echt duidelijk.

Daar had je het toch over dat je die appart van elkaar houd toch?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:44

Ik heb per dag zo'n 1,5 uur werk aan werk 4 paarden. Dat is uitmesten, hooi stomen, hooi voeren en paarden even op stal om brokjes te voeren. Dat doe ik natuurlijk allemaal te gelijk (het hooi stoomt terwijl ik uitmest, de paarden eten brok als ik de hooinetten buiten vastmaak in de slowfeeders, etc. Precies wat Lady hierboven zegt, combineer klussen.

Onderhoudt als slepen, omheining fixen, bosmaaier etc heb je ook als je ze traditioneel houdt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:48

Ze vond vooral het onderhoud van de PP veel werk, veel poep scheppen zij ze,hekken ed repareren.

Welk ondergrond hebben jullie?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 14:24

karrij schreef:
Ze vond vooral het onderhoud van de PP veel werk, veel poep scheppen zij ze,hekken ed repareren.

In een stal moet je ook mesten toch? En dan zit er nog een berg stro bij dus meer werk? Hekken repareren? Dat is bij ons enkel als we eens pech hebben een kapotte paal. Maar als nee stabiele vaste kudde hebt zal dit zelden nodig zijn.

Ik gebruik deze enkel voor hooi bakken bij vullen als de paarden op de weide staan. Maar het is toch zoveel makkelijker :D

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:27

monsera schreef:
@Capriootje

Het stuk wat je op de foto's laat zien is dat het hele stuk wat gebruikt mag worden? Voor jullie eigen paarden?
De pension paarden hebben een ander stuk? Of moet het nog door 2 verdeeld worden? Het is me niet echt duidelijk.

Daar had je het toch over dat je die appart van elkaar houd toch?

De paddock/stallen van de andere paarden staan wel op de foto's maar heb het niet aangeduid, alleen weide 1 zoals aangegeven naast de bak is nu van hun dus die wil ik eigenlijk erbuiten laten zodat we daar wel in kunnen komen zonder door de andere paarden heen te hoeven.
Qua paddock en de aangrenzende weide 2 is inderdaad het hele stuk voor onze eigen paarden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:33

karrij schreef:

Ja poep scheppen heb je in een stal + paddock dan ook. Hekken repareren deed ik meer toen ze nog traditioneel stonden omdat ze zich dan vaker buiten verveelden of flink uitspattingen hadden bv bij het buiten zetten zelf.

Hier op klei, dus ondergrond verbeterd (zand/verhard) of anders in de winter niet in gebruik. Zit je op zandgrond? Dan is het basisconcept uitproberen opzich heel makkelijk met prikpaaltjes. Mooiste dan wel om ook iets van een schuilstal te hebben. Uitproberen kan op klei ook, maar alleen in de zomer dan vooral.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:43

Ik ben 3 kwartier per dag bezig met mesten en voeren van 2 grote pony’s en een shet. Ik zit op zandgrond en heb alleen een track uitgezet, zonder bodemverbetering. Op echt slechte plekken is zand gestort, maar verder gaat dag prima. Ik heb ongeveer een halve hectare overigens.