Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:34

Wij hebben nog genoeg te harken hoor, zijn nog niet klaar. Morgen verder.

Jij hebt wel al een plan klaarliggen, Nathalie, dus eigenlijk doe je wel wat ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:45

Die foto's zag ik ook op fb dacht ik? Grappig.

Sterkte kvulden.
Hier weinig nieuws...pony's doen het goed. Karev jeukt wel maar ga dr maar als eczeem pony beschouwen..

Altijd wat jeukerig Door knutjes. Dit jaar wel erg extreem. Dus deken op gedaan om de schade nog enigszins te beperken. Volgens jr maar vroeg beginnen..

Zijn er eczeem deskundigen hier?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:50

Gelukkig ben ik geen deskundige. Twix jeukt ook nu met de knutjes. Is wel goed voor onze band want volgens haar kan ik heel goed hals kriebelen. Ik heb anti jeuk spray voor haar en voor de schemer krijgt ze een eczeemdeken op die er pas weer af gaat als de zon op is.

Ja Hilary, plannen bedenken om anderen aan het werk te zetten is mijn specialiteit!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:58

karev schreef:
Die foto's zag ik ook op fb dacht ik? Grappig.

:j in de Equi Habitat / PP groep, klopt!

Ervaringsdeskundige met eczemers ben ik niet, maar het is momenteel volgens mij ook vrij warm voor de gemiddelde wintervacht van koudbloeden. Kan me voorstellen dat dat er ook mee te maken heeft; wie weet heeft ze het ook gewoon warm?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:00

@kvulden: heftig! Toch zou ik denk ik wel naar de hulpverlening kijken, er zijn gelukkig echt meer mogelijkheden dan de aloude sofa ;) Ooit heb ik trouwens ook veel baat gehad bij een natuurgeneeskundige :j Heeft degene die je geholpen heeft je geen goede collega aangeraden?

@nathalie: hopelijk komen ze snel met de plannen!

@hilary: goed bezig!

Ik dacht ook dat ik niks deed voor de winter, maar als je het zo stelt dan doe ik heel veel. Vandaag hebben we trouwens even symbolisch de auto's en tractor onder de carport gezet. Die staan droog nu :j
Als het weer omslaat pakken we de oude stal toch weer leeg. De paarden gaan pas naar de nieuwe stal als deze helemaal af is namelijk. Maar nu vermaken ze zich nog prima op de wei :)
Gisteren iets leuks gedaan: afgelopen weekend was er een cross hier achter. Het terrein was nog open, dus we hebben de hindernissen verkend en lol gemaakt in de waterbak :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:06

Hilary karev heeft heel minimaal vacht nog. Dat is het echt niet. De zomer had ze ook erg last van jeuk. Hier zitten extreem veel knutten helaas. Ik moet zelf ook een pet op..

Zonder deken is voor haar geen doen. Maar met regen vind ik die deken ook sneu. Wordt zo nat. Regendeken er bij over vind ik ook geen optie. Ze moet vacht aanmaken om de winter deken loos Door te gaan. Heb nu al het idee dat de vliegendeken best vacht aanmaak belemmert

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:16

Caj is ook een eczemer. Ik kan zonder deken, maar dat is wel een behoorlijk voer-en verzorgbeleid. Die gisteren de mist in is gegaan, want gras is een no go. Dus ze heeft altijd een korf op. Maar nu was ik het weiland vergeten dicht te doen 8)7 . Dat zie ik vandaag mooi terug in haar manenkam.... -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:18

Bij mij zitten ze ook nog niet dik in de vacht hoor. Het is best warm voor de tijd van bet jaar. Mijn Belg gaat nu pas verharen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:22

Toet is al ijsbeer..Karev nog zebra haha

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:50

Caily schreef:
Dat is echt heerlijk! Kunnen jullie niet samen op pad met Marinka en Rosie?

Ja dat zit wel in de planning. Maar dat moeten we nog oefenen. We zitten aan een 80 km weg. Dus durf dat niet zo maar te doen. We kunnen niet even testen of dat goed gaat. Dus we moeten even bedenken hoe we dat kunnen aanpakken. ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:01

Ik heb al wel van verschillende 'deskundigen' hulp gehad. De ene trekt de beerput gelijk helemaal open en ik zit vervolgens met de gebakken peren. Een anders vind dat ik na 4 jaar na het verlies van mijn zoontje dat ik er nog wel erg verdrietig om ben en dat omdat ik naar 1,5 uur even mijn tranen liet lopen. Dus mijn ervaringen met al een hand vol personen is niet echt positief.
En ik kan er over praten tot dat ik een ons weegt. Maar nergens is meer iets aan te veranderen. En ik moet het zo nemen zoals het is. Dus dat maakt het lastig. Niet alleen voor mij maar ook voor de hulpverlener.

Maar het gaat goed met me hoor buiten mijn angsten voor nog meer drama. Ik kom er wel samen met mijn gezin. ;-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:08

Tot morgen Lynn!! :wave:
Hoop dat het allemaal goed gaat! Bij jou en bij mij!!! Hihi

Heftig kvulden! Tis nogal wat wat je allemaal meegemaakt hebt! :(:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:09

Oh ik had nog een vraag. Ik heb een klein stukje gemaakt waar de Shetlander onder de draad door kan. Daar ligt nu voldoende vier voor haar om rustig te kunnen eten nu het gras zo goed als op heeft. Ze kan het blijkbaar wel waarderen. Ik heb het vandaag gemaakt en zag haar er al veel staan. Nu zou ik daar ook wel iets van een dakje willen hebben of iets, maar nu is dit plekje nog even tijdelijk. Dus het liefst zou ik iets willen dat ik kan verplaatsen. Zou bv een ibs vat kunnen? Ze is 1 meter. Ze zijn er toch ook van 1,20*1,20?

Die letter op de trailer is echt een goed idee. ..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:10

kvulden schreef:
Ik heb al wel van verschillende 'deskundigen' hulp gehad. De ene trekt de beerput gelijk helemaal open en ik zit vervolgens met de gebakken peren. Een anders vind dat ik na 4 jaar na het verlies van mijn zoontje dat ik er nog wel erg verdrietig om ben en dat omdat ik naar 1,5 uur even mijn tranen liet lopen. Dus mijn ervaringen met al een hand vol personen is niet echt positief.
En ik kan er over praten tot dat ik een ons weegt. Maar nergens is meer iets aan te veranderen. En ik moet het zo nemen zoals het is. Dus dat maakt het lastig. Niet alleen voor mij maar ook voor de hulpverlener.

Maar het gaat goed met me hoor buiten mijn angsten voor nog meer drama. Ik kom er wel samen met mijn gezin. ;-)

Sukkels |(

Er komt vast een keer iemand op je pad waar de klik en vertrouwen mee is <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:32

-Namiro- schreef:
Tot morgen Lynn!! :wave:
Hoop dat het allemaal goed gaat! Bij jou en bij mij!!! Hihi

Heftig kvulden! Tis nogal wat wat je allemaal meegemaakt hebt! :(:)

Tot morgen en succes! !

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:02

Hoihoi!
Poosje niet gereageerd maar even vraagje..
Ik twijfel om mijn paard van winter onder deken te zetten, we gaan haar niet scheren dus vandaar mijn vraag, iemand ervaring er mee?
We rijden niet intensief dus vandaar de vraag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:22

Janinevv schreef:
Hoihoi!
Poosje niet gereageerd maar even vraagje..
Ik twijfel om mijn paard van winter onder deken te zetten, we gaan haar niet scheren dus vandaar mijn vraag, iemand ervaring er mee?
We rijden niet intensief dus vandaar de vraag.

Waarom wil je ze onder een deken zetten dan?
Voor mij is een deken alleen maar ongemakkelijk voor paard en mens tenzij het paard zichzelf echt niet warm weet te stoken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:44

Nier vaak rijden kan oom zonder deken toch? Evt borst en hals scheren. Waarom zou je het jezelf lastig maken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:47

Ik zou het ook niet doen. Tenzij je een koukleum heb als mijn Sjaak. Die krijgt van mij wel een deken. Voelt hij zich een stuk beter bij. Of het morten nog medische redenen zijn. Anders lekker bloot. Makkelijker en ook lekkerder voor t paard. Met zo n deken is er altijd wat.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:56

Jaa ze loopt 24/7 buiten met schuilstal en vind zelf dekens ook gedoe.
Maar ben altijd bang dat ze super koud gaat krijgen heb haar nog niet heel lang, ze kwam bij me rond winter wel met deken, maar zat alweer vachtje onder dus toen besloten was redelijk milde winter om deken af te houden.
Maarja hoe zie ik nou echt of ze het super koud heeft..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:07

Hier lopen ze ook 24/7 buiten met schuilstal. Je merkt echt wel aan je paard of hij het koud krijgt. Normaal gesproken kan een paard tot -15 prima met zijn vachtje toe. Als hij kan schuilen tegen wind en regen tenminste. En dat kan bij jou. Je kan hem extra hooi geven.

Bij mij stast alles bloot. Behalve dus Sjaak, die bijna geen vacht aan maakt. Die heb ik de eerste paar jaar ook zonder deken gehad. Daar werd hij niet blij van. Dus bij hem toch maar een deken. Hij is gewoon een watje :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:12

Hier ook 24/7 buiten met schuil. Als het koud is voer ik meer hooi. En ze kunnen gewoon uit de wind staan.

Ik rij ook gewoon in de winter. Goed uitstappen, evt tempo aanpassen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:38

Oke bedankt voor de antwoorden op me vraag!
Ik hou het gewoon goed in gaten, zoals jullie zeggen merk je dat wel. Ik kan schuilstal ook afsluiten met heel slecht weer evt. Dan staat ze lekker droog en als buiten weer rustiger is kan ze weer na buiten deden we vorige jaar ook een paar keer ging prima :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:22

Als je goed uitstapt droogt de huid op en is de vacht nat. Dat is Hoe het werkt. Zolang de huid droog is is er geen probleem

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:44

Hier krijgen ze alleen een dek op als het echt te nat/koud is, anders eten ze maar een hap extra hooi om warm te blijven ;)

En voor die paar ritjes die we doen scheren we ze ook niet.

Net bij het ezelfeest geweest en heb 2 muiltjes gezien spatter :D niet zo veel dus.
1 daarvan was een kruising trekpaard dus een lekker stevig ding.